Afleveringen

  • Wat begon als klein adviesbureau is nu een scale-up die het gaspedaal niet meer wil loslaten. TheyDo heeft net 34 miljoen dollar binnengeharkt en maakt zich klaar om Amerika te veroveren.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van TheyDo
    ⇨ Groeipijnen van een scale-up
    ⇨ Pachinko, Holland Casino in Japan

    Het bedrijf van Jochem van der Veer, Charles Beaumont en Martin Palamarz levert software voor customer journey management. Of in gewoon Nederlands: het beheren van klantreizen. Het idee is dat organisaties zo de interactie met hun klanten kunnen verbeteren. ‘Veel bedrijven verliezen het overzicht door de vele contactpunten en verschillende manieren waarop klanten interactie zoeken en transacties voltooien’, zegt Van der Veer in deze uitzending. ‘Wij lossen dat probleem op, met een platform dat al deze klantreizen samenbrengt.’ Door die informatie werken teams beter samen en kunnen producten sneller go-to-market, merkt Patrick op.

    Groeien zonder rem

    TheyDo begon ooit als adviesbureau. De software die de founders hadden ontwikkeld om hun eigen interne processen te regelen, besloten ze om te gaan verkopen aan andere klanten. Dat was in 2019, sindsdien is de omzet elk jaar minimaal verdubbeld. In 2023 ging die omzet zelfs keer drie. Grote bedrijven als Cisco, Odido, Bol.com en PostNL zijn inmiddels aangehaakt als klant. Het personeelsbestand telt 75 mensen en dat aantal groeit snel. Opmerkelijk detail? Het bedrijf werkt volledig remote.

    Pachinko

    John Lin is in Japan en laat ons in deze aflevering kennismaken met Pachinko. Dat is een soort Holland Casino, maar dan op z'n Japans. Gokken voor geld is in het land eigenlijk niet toegestaan, maar dit bedrijf omzeilt dat verbod door gebruik te maken van kleine balletjes in plaats van cash. Bezoekers (en dat zijn er veel) kunnen deze waardecouponnendan weer inruilen voor geld. Niet bij Pachinko zelf, maar bij andere bedrijfjes. Het is een business waar tientallen miljarden euro's mee gemoeid zijn.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Vanaf 1 ton (en binnenkort 25.000 euro) investeren in beloftevolle klimaatoplossingen. Van CO2-vrij cement tot groene energie en vleesvervangers. Dat is wat Carbon Equity mogelijk maakt.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ De groei van Carbon Equity
    ⇨ Het bouwen van een digitaal investeringsplatform
    ⇨ Het businessmodel van Perplexity.ai

    Het bedrijf van Jacqueline van den Ende haalde onlangs 100 miljoen euro op, geld dat is bestemd voor een nieuw fonds. Carbon Equity investeert dat bedrag in toonaangevende impactfondsen. Zo wordt het voor veel meer mensen mogelijk om durfkapitaal te steken in duurzame bedrijven zonder beursnotering. In het investeringsmandje zit onder meer CarbonCure, dat CO2 in cement opslaat. Daarnaast is er Soly, een Nederlands softwarebedrijf dat consumenten helpt hun zonne-energieverbruik te optimaliseren.

    The Sixth Extinction

    Van den Ende werkte eerder bij Hal Investments en Peak Capital. Ze werd getriggerd door het boek ‘The Sixth Extinction’, dat beschrijft hoe de mensheid bezig is om zichzelf uit te roeien. Na het lezen besloot ze om het roer om te gooien en zich helemaal op impactbeleggen te storten. Het belangrijkste probleem dat ze met haar bedrijf wil oplossen? De kapitaalnood van bedrijven die bouwen aan duurzame technologieën. Haar droom is om binnen 10 jaar maar liefst 10 miljard op te halen.

    Perplexity.ai

    Met Remy Gieling van AI.nl zoomen we in op een nieuwe AI-zoekmachine, Perplexity.ai. Deze tool biedt volgens Gieling the best of both worlds: de snelheid van AI en de bronvermelding van Google. Het bedrijf is hard op weg om een unicorn te worden.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • Je bedrijf heeft een paar ton nodig, om uit te breiden of voorraad in te kopen bijvoorbeeld. New10 - onderdeel van ABN AMRO - handelt dit soort aanvragen door middel van technologie vliegensvlug af.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van New10
    ⇨ Startuppen bij een bank
    ⇨ Last last-mile in China

    Wat begon als pionierend initiatief binnen de muren van de bank, wordt nu zelfs dé manier waarop ABN AMRO kredietaanvragen tot 1 miljoen euro wil gaan behandelen. Het online platform onderscheidt zich met name door een supersnel aanvraagproces. Ondernemers kunnen online hun financieringsbehoefte indienen en weten binnen enkele minuten of hun aanvraag kan worden behandeld. Als dat zo is, kan de kredietaanvraag binnen een paar dagen geregeld zijn. Hiervoor maakt New10 gebruik van geavanceerde technologieën en data-analyse.

    Corporate venturing

    Te gast is algemeen directeur Arnoud van Zelderen. Hij vertelt dat ABN AMRO de technologie van New10 gaat toepassen bij alle relatief simpele kredietaanvragen. Verder bespreken we met hem de manier waarop New10 als zelfstandige entiteit opereert binnen de muren van de bank, die 100 procent aandeelhouder is. Hij noemt het continu balanceren tussen innovatie, experimenteren en corporate regels.

    De last last-mile

    Met China-deskundige John Lin bespreken we een nieuw verschijnsel in Chinese steden. Daar is een nieuwe beroepsgroep ontstaan: de zogeheten last last-mile bezorgers. Zij zijn het die maaltijden van bezorgers overnemen die geen zin of tijd hebben om naar de 50e verdieping van een wolkenkrabber te gaan. Grote maaltijdbezorgers blijken er niet gelukkig mee.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Een besteld pakketje retourneren. Voor klanten is het gedoe, voor veel webshops een financiële bleeder. Returnista pakt beide problemen aan.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het probleem rondom retourneren
    ⇨ De pivot van Returnista
    ⇨ Het businessmodel van We Enable Climbers

    Behoud van omzet, retouren omlaag en een betere klantervaring. Dat zijn de beloftes die Returnista aan klanten doet. Het bedrijf heeft een retourportaal ontwikkeld die als API aan vrijwel iedere webshop te koppelen is. ‘Iemand koopt online een product, maar is daar niet tevreden over. Zo kan de maat bijvoorbeeld afwijken. Wij ontdekten dat er tijdens dit retourproces nauwelijks conversie is’, vertelt co-founder Olivier Muller.

    Uber voor retouren

    Aanvankelijk mikten hij en zijn broer op een soort ‘Uber voor retouren’, maar dat idee bleek onvoldoende schaalbaar. Hun online portaal is dat wel. Hiermee krijgen consumenten de kans om heel eenvoudig een ander product te bestellen of de productwaarde om te ruilen voor store credit. Daarnaast biedt Returnista data-inzichten waarmee de webshop het retourpercentage kan verlagen. Een bepaald merk of kledingstuk dat vaak wordt geretourneerd bijvoorbeeld.

    We Enable Climbers

    Groeiprofessor Rutger Prent heeft het over We Enable Climbers. Dit bedrijf levert allerlei producten voor recreanten en professionals die op hoogte hun sport of hobby uitoefenen. Inmiddels heeft het bedrijf ook een apart merk voor werken op hoogte. 'Dit zijn professionals die bijvoorbeeld op boorplatformen en aan de wieken van windmolens werken. Zij moeten extreem goed gefaciliteerd worden, met trainingen en keuringen onder meer.' Prent vertelt hoe Enable Climbers erin geslaagd is om dit nieuwe klantsegment aan het businessmodel toe te voegen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Fietsaccu’s die kapot zijn, krijgen vaak een enkeltje naar de shredder. Nowos heeft een businessmodel opgetuigd dat dit probleem oplost.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ De reparatie van fietsaccu’s
    ⇨ De uitdagingen bij circulaire businessmodellen
    ⇨ Text-to-video: OpenAI lanceert Sora

    De e-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Van alle verkochte fietsen in 2022 was meer dan de helft elektrisch. De achilleshiel van deze fietsen is de accu. Na een jaar of vijf verliest die de nodige procenten aan power en willen eigenaren het liefste een nieuwe hebben. Een groot deel van de fietsaccu’s belandt daarom na gebruik in de shredder. Nowos wil dat probleem oplossen, met een businessmodel dat gericht is op reparatie. Volgens CEO Prins Doornekamp kan zijn bedrijf inmiddels meer dan 90 procent van de ingeleverde accu’s fixen.

    Een B2B-model

    Nowos heeft een B2B-model en richt zich louter op producenten, fietsmerken en dealerzaken. Het bedrijf stelt een geldig veiligheidscertificaat als voorwaarde om in ontvangst te nemen. ‘Ons uitgangspunt is dat certificaat ook na reparatie geldig blijft. Zo blijft de e-bike voldoen aan Europese wetgeving voor batterijen en accu’s.’ Inmiddels repareert het bedrijf ook andere soorten batterijen.

    Palliatieve zorg

    Nikkie Seelen is business designer bij Business Models Inc en brengt deze keer een nieuwe startup uit Amsterdam mee. Pal is de Engelse vertaling van maatje en levert een app die mantelzorgers helpt bij de palliatieve zorg van hun dierbare. De applicatie richt zich nu nog op kennis, maar wil zich in de toekomst gaan ontwikkelen als platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Een plug & play zonnepaneel, waar je geen monteur voor nodig hebt. Met dat product timmert Supersola nu lekker aan de weg. Het bedrijf ontwikkelde meer dan 100 prototypes.

    Deze aflevering in het kort
    ⇨ Het zonnepaneel van Supersola
    ⇨ 100 verschillende prototypes
    ⇨ Text-to-video: OpenAI lanceert Sora

    Het zonnepaneel ligt bij de bouwmarkten. Thuis haal je het ding uit de doos, je doet er water in, steekt ‘m in het stopcontact en voila! Klanten kunnen zonder technische kennis of ingrijpende installaties toch zelfstandig zonne-energie opwekken. Volgens founder Julius Smith besparen klanten op deze manier gemiddeld 13 procent op hun energierekening.

    Product simpel maken

    Elk SuperSola-paneel is een zelfvoorzienende eenheid die op een slimme manier is ontworpen. De panelen zijn uitgerust met een geïntegreerde omvormer, batterijopslagopties en Wi-Fi-connectiviteit voor monitoring en beheer via een app. Klanten plaatsen het paneel op het dak, op hun balkon of op de grond. Het apparaat kan met water of zand gevuld worden, wat zorgt voor de nodige stabiliteit. Smith: ‘We richten ons hiermee op een enorme doelgroep die reguliere zonnepanelen te ingewikkeld of te duur vinden. Wij willen dit product net zo logisch maken als een wasmachine in je huis.’

    Cashflow-uitdagingen

    Julius Smith vertelt hoe hij op het idee voor de Supersola kwam. ‘Mensen maakten hele studies van zonnepanelen op hun dak. Ik vond dat het een stuk gebruiksvriendelijker moest’, aldus Smith. Bouwmarkten zijn voor hem het belangrijkste verkoopkanaal. Eén van zijn grootste uitdagingen is het managen van de cashflow. Het hele proces van inkoop tot verkoop neemt al snel een paar maanden in beslag en die hele periode moet hij financieel zien te overbruggen.

    Sora

    Met Remy Gieling van AI.nl bespreken we de introductie van Sora. Deze nieuwe tool van OpenAI blijkt in staat om op basis van een tekstuele prompt of stilstaand beeld een video te creëren van één minuut. Gieling noemt deze technologie op termijn een disruptor voor de filmindustrie en advertising agencies.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Een parkeerplaats reserveren, beschikbare werkplek vinden of snel even een vergaderruimte boeken. Het moet allemaal snel en het liefst zonder gedoe.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Mapiq
    ⇨ Innoveren in een stugge markt
    ⇨ White label autoproductie in China

    Sander Schutte is de co-founder van Mapiq, dat software levert aan bedrijven die dit voor elkaar willen krijgen. Ze maken met deze oplossing hun kantoor een stuk slimmer en stellen werknemers in staat om hun werkdag beter te plannen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld snel een werkplek reserveren of toegang krijgen tot allerlei faciliteiten in het gebouw.

    De oplossing die Mapiq biedt

    ‘Wij zorgen voor een optimale kantoorervaring en laten medewerkers makkelijker met elkaar samenwerken’, aldus Schutte. Daarnaast kunnen organisaties met de software ook hun ruimtes beter beheren. Dit helpt ze niet alleen bij het reduceren van kosten door efficiënter ruimtegebruik, maar draagt ook bij aan een duurzamere bedrijfsvoering. Er is zo namelijk minder overbodig energieverbruik. Het bedrijf verkoopt deze oplossing aan grote bedrijven als Microsoft, Deloitte, Heineken, Unilever en AkzoNobel. Schutte legt uit hoe hij daar binnenkwam en op welke manier het product zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.

    White label autoproductie

    John Lin legt ondertussen uit waarom we in Europa de komende jaren nog veel meer Chinese automerken op de markt gaan zien. In China zijn er namelijk spelers die voor elk willekeurig merk een auto kunnen bouwen. Zo heeft telefoonmerk Huawei al een paar modellen laten produceren, in samenwerking met Beijing Auto Company.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Met het kantoormeubilair dat elk jaar op de afvalberg belandt, kun je bijna 100 rondjes om de aarde maken. Nornorm wil dat probleem tackelen, met een furniture-as-a-service-model.

    In deze aflevering gaat het over:
    ⇨ Circulaire businessmodellen
    ⇨ Furniture as a service voor op kantoor
    ⇨ Concurrentie voor Snowflake

    Een abonnement op kantoormeubels dus, dat is wat Nornorm klanten biedt. Die betalen hiervoor per vierkante meter. Op de website kunnen bedrijven kiezen uit drie verschillende designs. En hebben ze hun keuze eenmaal gemaakt, dan wordt het kantoor zo’n zes tot acht weken later opnieuw ingericht. Binnen drie maanden mag er één keer gratis gewisseld worden, daarna betalen klanten per wissel voor de transportkosten.

    Douwe Dirks is Chief Commercial Officer bij Nornorm, een bedrijf dat werd opgericht door twee Scandinaviërs die elkaar leerden kennen bij Ikea. Hij vertelt hoe Nornorm dit model heeft georganiseerd, waarom de meubelstukken modulair zijn opgebouwd en op welke manier de scale-up deze markt aan aan het challengen is.

    Furniture-as-a-service

    Nornorm biedt zoals gezegd Furniture-as-a-service (FaaS). Dat is een bedrijfsmodel waarbij klanten meubels niet direct kopen, maar leasen of huren voor een bepaalde periode. Dit concept maakt deel uit van de bredere trend naar een service-gebaseerde economie, waar toegang tot goederen en diensten belangrijker is dan eigendom.

    Dat biedt gemak en flexibiliteit. Klanten kunnen meubels wijzigen, upgraden of terugsturen op basis van hun huidige behoeften of voorkeuren. Het kan op korte termijn betaalbaarder zijn. Bovendien helpt dit model om de afschrijvingskosten te vermijden die gepaard gaan met het bezitten van meubels. En dan is er nog de factor duurzaamheid. Meubels krijgen een langere levenscyclus, aangezien items kunnen worden opgeknapt en opnieuw verhuurd in plaats van te worden weggegooid.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Eén product, twee businessmodellen. Reflower biedt een abonnementsdienst voor kunstbloemen, Flower Artist verkoopt ze als losse boeketten.

    Ellyne Bierman richt zich met haar product-as-a-service model op het verduurzamen van de bloemensector. Vanaf 20 euro per maand kunnen klanten een kunstbloemenboeket huren. Ze hebben de mogelijkheid om ze te wisselen voor een nieuw boeket, tegen een tarief van 15 euro per wissel. Momenteel is de dienst alleen beschikbaar in de Randstad, maar Reflower wil snel uitbreiden naar andere delen van Nederland. De kunstboeketten staan onder meer bij bedrijven, op gemeentekantoren, ziekenhuizen en bij de mensen thuis.

    Flower Artist

    Sabrina de Bruin is van Flower Artist. Zij heeft een eigen atelier in Heemskerk en verkoopt de kunstboeketten verder nog via de webshop. Daar hangt wel een prijskaartje aan, variërend van 225 euro tot bijna 1.000 euro. Maar waar gewone bloemen het maximaal een dag of vijf uithouden, blijft dit product jarenlang van dezelfde kwaliteit. Haar klanten kiezen vooral voor levensduur en gemak.

    Over kunstbloemen

    Kunstbloemen zijn imitaties van echte bloemen, gemaakt van verschillende materialen zoals zijde, plastic, papier, of andere synthetische stoffen. Ze vaak gebruikt als decoratie in huizen, kantoren en bij evenementen. Kunstbloemen hebben verschillende voordelen ten opzichte van echte bloemen. Ze verwelken bijvoorbeeld niet en hebben geen water of zonlicht nodig, waardoor ze lang meegaan. Ook zijn ze onderhoudsvriendelijk. Kunstboeketten worden steeds populairder als duurzamer alternatief voor echte bloemen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Steeds meer businessmodellen krijgen AI-bouwstenen. Toch staan we volgens Remy Gieling pas aan het begin van deze revolutie.

    De co-founder van AI.nl is net terug uit Silicon Valley, waar hij en zijn compagnon Job van den Berg waren op uitnodiging van het Nederlandse consulaat. Ze spraken er uitgebreid met een aantal landgenoten, onder wie Sytze Sijbrandij van GitLab en Douwe Keila van Contextual.ai. Bij het grote publiek in Nederland zijn die namen weliswaar niet zo bekend, maar hun bedrijven zijn in Silicon Valley zeer succesvol.

    Gieling schetst ons een beeld van de ontwikkelingen met AI en de impact die deze technologie de komende jaren gaat hebben op businessmodellen. Spoiler alert: die zijn enorm. Hij maakt daarbij de vergelijking met de veranderingen in de muziekrevolutie. 'We zitten nu in de periode Napster en zijn onderweg naar het tijdperk Spotify.' Patrick legt ondertussen uit hoe je zo'n reis begint.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Bol (zonder de .com tegenwoordig) groeide uit het bekendste en meest succesvolle verkoopplatform van ons land. Partners spelen in dit businessmodel een prominente rol.

    In 1999 startte het bedrijf als online boekwinkel. De jaren erna werden steeds meer productcategorieën toegevoegd en inmiddels staan er maar liefst 37 miljoen producten in de digitale etalage, afkomstig van 50.000 verschillende partners. Die dragen bij elke bestelling iets af aan het platform, dat verschilt sterk per product. Oscar Hundman leidt bij Bol het e-commerce-team. Met hem nemen we elk deel van het businessmodel door en bespreken we de duurzaamheidsstrategie.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • 1-2 Taste is 's werelds eerste platform dat bedrijven in de voedings- en drankensector online toegang biedt tot ingrediënten.

    Wat heeft een markt nodig waar vertegenwoordigers nog steeds de dienst uitmaken en intransparantie de norm lijkt? Een beetje disruptie natuurlijk. En dat is dan ook precies wat 1-2-Taste aan het doen is. Het bedrijf brengt leveranciers en foodproducenten bij elkaar op één online platform. Daar zijn inmiddels zo’n 3.000 ingrediënten van 100 verschillende producenten te vinden. Van aroma’s tot zoutvervangers, vezels en eiwitten. Co-founder Jan Klawer vertelt hoe er volume op het platform kwam en aan welke knoppen van het businessmodel hij de afgelopen jaren moest draaien.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Zeg je tandpasta, dan denk je aan een dikke smurrie die wordt geleverd in een plastic tube.

    Per jaar worden er zo’n 20 miljard van deze tubes geproduceerd. En door hun samenstelling (lees: verschillende plasticsoorten met een dun laagje aluminium) is het veel te duur om ze te recyclen. Smyle lost dat probleem op met tandpasta als tabletje, aangeboden in duurzame navulverpakkingen en glazen flesjes. In het product zitten bovendien geen kunstmatige kleurstoffen, conserveringsmiddelen, weekmakers en microplastics. Het bedrijf profileerde zich aanvankelijk als pure e-commerce speler, maar richt zich inmiddels steeds meer op andere verkoopkanalen. Denk aan retail, hotels en luchtvaartmaatschappijen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Voor consumenten is online bestellen de gewoonste zaak van de wereld. Veel retailers zijn alleen zover nog niet.

    Het is precies dit gat waarin Orderchamp is gesprongen. De online groothandel bedient tienduizenden winkeliers die keuze hebben uit meer dan 1 miljoen(!) producten. Ze krijgen daarbij hulp van een zogeheten aanbevelingsalgoritme, zodat het makkelijker is om snel een keuze te maken. De B2B-marktplaats bestaat pas vier jaar en wil in 2024 weer flink het gaspedaal intrappen. Co-founder Joost Brugmans vertelt over zijn model, de uitdagingen en de strategie voor 2024.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Amberscript gebruikt artificial intelligence om audio of video om te zetten in transcripts en ondertiteling.

    Met name in die laatste markt geeft het bedrijf nu plankgas. Amberscript bedient duizenden klanten binnen de overheid, het onderwijs en in de media. Zo is Disney inmiddels één van de afnemers en wordt de tool in steeds meer gemeenten toegepast om raadsvergaderingen van ondertiteling te voorzien. Co-founder Peter-Paul de Leeuw vertelt uitgebreid over het valideren van zijn aannames, het vinden van het juiste verdienmodel en het experimenteren met generative AI.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • De meeste toprestaurants zitten deze kerst weer stampvol. Het businessmodel van deze bedrijven draait om gastvrijheid, slim inkopen en een topservice.

    Martin Kruithof is de eigenaar van de Lindenhof in Giethoorn. Met twee sterren draait zijn bedrijf al jaren mee in de Champions League van de Nederlandse haute cuisine. Kruithof vertelt hoe hij zijn zaak runt en al ruim 30 jaar groene cijfers weet te schrijven. De eigen keuken is niet de enige manier waarop er geld binnenkomt. Zo biedt de Lindenhof inmiddels ook overnachtingen, sloepverhuur en privé-koken bij mensen thuis.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Valideren, uitwerken en pitchen. En dat onder begeleiding van ervaren mentoren. Bij Startupbootcamp gaan startups door een wasstraat van drie maanden.

    Ruud Hendriks stond in 2010 aan de wieg van het bedrijf, dat uitgroeide tot de grootste accelerator buiten de Verenigde Staten. Startupbootcamp begeleidde in al die jaren meer dan 1.600 startups van over de hele wereld. Hendriks omschrijft het format als een derisking-machine, waarbij zoveel mogelijk denkbare risico’s bij startups worden weggenomen. Dat gaat van een zeer uitgebreide validatie tot het regelen van contracten en het voorkomen van founders-shit door pre-mediation. Nu zet Hendriks vol in op de lancering van een nieuw startup-fonds.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Richt je met je bedrijf op een nieuwe, ongerepte markt. Eén waar nog wél groeimogelijkheden zijn.

    Deze bedrijfsaanpak kennen we als de Blue Ocean Strategy. Het draait hier om waardevernieuwing en minder kosten. De hoofdrol is voor slimme ondernemers die de concurrentie omzeilen door een ander spel te spelen. Maar wat onderscheidt hen en hoe word je zelf zo’n disruptieve partij? Dat vragen we aan Michael Levie, die met CitizenM een vernieuwend concept in de hotelbranche lanceerde.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Voor Pieter Pot is dit de week van de waarheid. De online supermarkt moet voor vrijdag 3 miljoen bij elkaar hebben gecrowd.

    Het antwoord tegen het eenmalige verpakkingsafval van boodschappen. Met die belofte werd in 2019 Pieter Pot opgericht. Na een spetterende start - van 0 naar 10 miljoen in 2,5 jaar - ging de machine haperen. Tegenvallende resultaten na de pandemie zorgden eerder dit jaar bijna voor de ondergang. Nu spant het er opnieuw om. Co-founder Jouri Schoemaker vertelt over de crowdfundingactie en hoe hij de onderneming snel winstgevend wil maken.

    UPDATE: Pieter Pot is donderdag 14 december failliet verklaard, Schoemaker hoopt inmiddels op een doorstart.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Ze zijn marktleider in een miljardenindustrie die ze zelf hebben gecreëerd. Salesforce bracht CRM ruim 20 jaar geleden naar de cloud en werd uiteindelijk een ecosysteem met digitale diensten voor de relatie met je klant.

    Dit gaat over het beheer van je contacten tot order-management en van marketingactiviteiten tot het afwikkelen van bestellingen. Steeds meer van die oplossingen zijn sectorgericht', zo vertelt Jeroen Heijmans. Hij is de deputy country manager van Salesforce in Nederland. Wereldwijd bedient het bedrijf inmiddels zo’n 150.000 klanten, van startups en mkb’ers tot multinationals. Die nemen in 90% van de gevallen een abonnement af.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.