Afleveringen

  • Wat is het eerste wat je ziet als je kijkt naar het schilderij De koppelaarster (1625) van Gerard van Honthorst? En welk verhaal wordt hier verbeeld? Samen met bezoekers van het museum en verschillende gasten nemen Joost en Michiel deze vragen als vertrekpunt voor hun verkenning van dit zeventiende-eeuwse schilderij. Met Liesbeth Helmus, conservator oude kunst, leren we meer over dit werk en de bijzondere schilderstijl van Van Honthorst. Waardoor werd hij geĂŻnspireerd, waar was hij goed in en waarom kunnen we hem ook wel een ‘regisseur’ noemen? En als we weten dat dit schilderij over sekswerk gaat, hoe kijkt hedendaagse sekswerker Moira Mona dan naar De koppelaarster? Hoe is de beeldvorming rondom sekswerk, wat is de rol van kunst en media hierin en welke overeenkomsten ziet Moira tussen dit zeventiende-eeuws schilderij en haar eigen praktijk? Ten slotte duiken we met luitist Arjan Verhage in het verhaal achter de luit op het schilderij. Met Arjans kennis over luitmuziek in de zeventiende eeuw proberen we antwoord te krijgen op de vraag: welke muziekstuk zou de vrouw op dit schilderij spelen?

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Klik hier om De koppelaarster op de website van het Centraal Museum te bekijken.

    De koppelaarster is nu te zien in de nieuwe collectiepresentatie van het Centraal Museum, Collectie centraal genaamd.

    Credits

    Deze podcast is gemaakt door Horens in opdracht van het Centraal Museum Utrecht.
    Met speciale dank aan de geĂŻnterviewden: Liesbeth Helmus, Moira Mona, Arjen Verhage van Camerata Trajectina en de bezoekers van Collectie Centraal in het Centraal Museum die zo aardig waren om ons te woord te staan.
    Veel dank aan: Nydia van Voorthuizen van Damn Honey en Marjolein Wellink van Festival Oude Muziek. En natuurlijk Steffie Maas, May Bejach en Jacqueline Rutten van het Centraal Museum.
    De luitmuziek in deze podcast is gespeeld door Arjen Verhage van Camerata Trajectina. De gitaarmuziek komt uit de playlist van Moira Mona.
    Joost van Pagée en Michiel van de Weerthof bedachten het concept en deden ook de opnamen & interviews. Joost deed de regie, projectleiding, voice-overs en de pre-montage. Michiel deed het sound design, voice-overs, script, eindredactie en de montage.
    Marieke van de Ven sprak de algemene voice-overs in, Floris van Bergeijk deed de eind mixage en mastering en House TMM ontwierp het beeld van deze podcast

    Ook met dank aan de Horens-leden: Corinne Heyrman, Jozien Wijkhuijs, Lieven Heeremans en Milou Groenendijk.

  • Joost en Michiel duiken in het verhaal van een heel bijzondere schat van het Centraal Museum: Het Utrechtse Schip. Hoe heeft de scheepvaart bijgedragen aan de ontwikkeling van de stad en waarom zouden we dit schip ook wel een icoon van Utrecht kunnen noemen? Waar komt dit eeuwenoude schip vandaan en hoe is het in de kelder van het museum terecht gekomen? Wat is het verhaal achter de welbekende geur waardoor het schip in de volksmond ook wel ‘het stinkschip’ wordt genoemd? Kan het verhaal van het schip ons ook inspiratie brengen voor de toekomst, als we het hebben over duurzaamheid? En wat heeft de Utrechtse bierboot hiermee te maken? Ontdek het antwoord op deze vragen en nog veel meer in deze podcast, samen met Michiel, Joost, conservator stadsgeschiedenis RenĂ© de Kam, beveiliger Peter Hendriksen, schipper Alex den Hartog en scholieren Victoria, Jayden, Floor en Sam.

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Klik hier om Het Utrechtse Schip op de website van het Centraal Museum te bekijken.

    Credits

    Deze podcast is gemaakt door audiocollectief Horens in opdracht van het Centraal Museum Utrecht.

    Met speciale dank aan de geĂŻnterviewden:

    René de Kam, Centraal Museum beveiliger Peter, Schipper Alex den Hartog van de Bierboot en Victoria, Jayden, Floor, Sam van de Ludgerschool in Utrecht.

    En ook veel dank aan: Vereniging Oud Utrecht, Andre en Victor van Db’s en Meester Marcel van de Ludgerschool. En natuurlijk Steffie Maas en Jacqueline Rutten van het Centraal Museum. Shoutout naar Heidevolk.

    Joost van Pagée en Michiel van de Weerthof bedachten het concept en deden ook de opnamen & interviews. Joost deed de regie, projectleiding, voice-overs en de pre-montage.

    Michiel deed het sound design, voice-overs, script, eindredactie en de montage.

    Marieke van de Ven sprak de algemene voice-overs in,

    Floris van Bergeijk deed de eind mixage en mastering

    En House TMM ontwierp het beeld van deze podcast

    Met eeuwige dank aan Horens collega’s: Corinne Heyrman, Jozien Wijkhuijs en Lieven Heeremans

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • Joost en Michiel gaan samen met verschillende gasten in gesprek over het werk Sojourner Truth (2018) van Iris Kensmil. Met kunstenaar Iris Kensmil, spoken word-artiest en schrijver ZaĂŻre Krieger en conservator Laurie Cluitmans verkennen zij het kunstenaarschap van Iris Kensmil en het bijzondere verhaal van Sojourner Truth, een abolitionist en activist voor vrouwen- en burgerrechten in de Verenigde Staten tijdens de negentiende eeuw. Hoe kunnen we het kunstenaarschap van Iris Kensmil omschrijven en wat maakt haar kunst - en in het bijzonder dit portret - los bij onze gasten? Wie was Sojourner Truth, welke muziek zou bij dit portret van haar passen en hoe zou haar stem geklonken hebben toen zij haar beroemde 'Ain't I A Woman?'-speech gaf?

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. ⁠Klik hier⁠ om naar het transcript te gaan.

    Klik hier om Sojourner Truth op de website van het Centraal Museum te bekijken.

    Sojourner Truth is te zien in de nieuwe collectiepresentatie van het Centraal Museum, Collectie centraal genaamd.

    Over de podcast

    In de podcast Kunst Centraal laten we je kennismaken met werken uit de vaste collectie van het Centraal Museum Utrecht en de verhalen en perspectieven eromheen. In iedere aflevering staat een kunstwerk of object centraal en nodigen we twee gasten uit om ons mee te nemen in hun verhaal en blik. We dagen hierbij jou, de luisteraar, uit om voorbij de eerste indruk waar te nemen.

    Credits

    Deze podcast werd gemaakt door audiocollectief Horens in opdracht van het Centraal Museum Utrecht.

    Met speciale dank aan de geĂŻnterviewden: Iris Kensmil, ZaĂŻre Krieger en Laurie Cluitmans. Ook veel dank aan Steffie Maas, Jacqueline Rutten, Arthur van Mourik, Said Saiah, Catharina van Daalen en Natalja Macnack. Met dank aan Museum of Equality and Difference (MOED) voor het beschikbaar stellen van de Nederlandse vertaling van de speech van Sojourner Truth, vertaald door Nancy Jouwe en Gloria Wekker.

    Concept: Joost van Pagée en Michiel van de Weerthof

    Regie, projectleiding, interviews, voice-overs en pré-montage: Joost van Pagée

    Opnames, interviews, sound design, voice-overs, eindredactie, montage: Michiel van de Weerthof

    Voordracht speech van Sojourner Truth: ZaĂŻre Krieger

    Algemene voice-overs: Marieke van de Ven

    Eindmixage en mastering: Floris van Bergeijk

    Ontwerp beeld: HouseTMM

    Ook met dank aan Horens-leden Corinne Heyrman, Jozien Wijkhuijs en Lieven Heerenmans

  • In deze eerste aflevering van de podcast Kunst Centraal duiken Joost van PagĂ©e en Michiel van de Weerthof van audiocollectief Horens in het schilderij Sous-bois (1887) van Vincent van Gogh. Zij gaan hiervoor in gesprek met Bart Rutten, artistiek directeur van Centraal Museum Utrecht, geurontwerper Merle Bergers en natuurspecialist Jelle Hoogenboom. Welke plaats neemt Sous-bois in in het oeuvre van Van Gogh? In welke periode in zijn leven maakte hij dit werk en hoe schreef hij over deze tijd in zijn brieven? En als we ervan uitgaan dat Van Gogh mogelijk synesthesie had, hoe zou Sous-bois dan klinken en ruiken? Is er een plek in de natuur waar we Sous-bois zelf kunnen beleven? Samen met de gasten gaan Joost en Michiel op een multizintuiglijke reis om het werk van Van Gogh via geluid en geur tot leven te brengen.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Klik hier om Sous-bois op de website van het Centraal Museum te bekijken.

    Sous-bois is te zien in de nieuwe collectiepresentatie van het Centraal Museum, Collectie centraal genaamd.Met dank aan Stichting van Baaren, die Sous-bois in langdurige bruikleen aan het museum heeft gegeven.

    Over de podcast

    In de podcast Kunst Centraal laten we je kennismaken met werken uit de vaste collectie van het Centraal Museum Utrecht en de verhalen en perspectieven eromheen. In iedere aflevering staat een kunstwerk of object centraal en nodigen we twee gasten uit om ons mee te nemen in hun verhaal en blik. We dagen hierbij jou, de luisteraar, uit om voorbij de eerste indruk waar te nemen.

    Credits

    Deze podcast werd gemaakt door audiocollectief Horens in opdracht van het Centraal Museum Utrecht.

    Met speciale dank aan de geĂŻnterviewden: Bart Rutten, Merle Bergers en Jelle Hoogenboom. En ook veel dank aan Steffie Maas, Jacqueline Rutten, Catharina van Daalen, Keri de Smet, Said Saiah en andere medewerkers van het Centraal Museum.

    Concept: Joost van Pagée en Michiel van de Weerthof

    Regie, projectleiding, interviews en montage: Joost van Pagée

    Opnames, interviews, sound design, voice-overs en eindredactie: Michiel van de Weerthof

    Algemene voice-overs: Marieke van de Ven

    Eindmixage en mastering: Floris van Bergeijk

    Ontwerp beeld: HouseTMM

    Ook met dank aan Horens-leden Corinne Heyrman, Jozien Wijkhuijs en Lieven Heerenmans

  • In deze laatste aflevering van de podcast De botanische revolutie gaan Heske ten Cate (artistiek directeur Nest) en Laurie Cluitmans (curator Centraal Museum) onder leiding van Yuki Kho (cultuurjournalist) in gesprek over revolutionaire bloemen. Het gesprek richt zich op het vijfde hoofdstuk van het tentoonstellingsproject De botanische revolutie: de tentoonstelling Is it possible to be a revolutionary and like flowers?, tot en met 19 december 2021 te zien in Nest Den Haag. In de aflevering draagt Dean Bowen een gedicht voor dat geĂŻnspireerd is op de tentoonstelling.

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over de podcast

    Het Centraal Museum, Nest en Valiz lanceren de podcast De Botanische Revolutie, parallel aan het tentoonstellingsproject dat in vijf hoofdstukken of thema’s in gaat op de tuin als rijke bron van inspiratie maar ook plek waar de relatie tussen mens en natuur zich manifesteert. De eerste vier hoofstukken zijn te zien in het Centraal Museum in Utrecht (t/m 9 januari 2022), het vijfde in Nest Den Haag (t/m 19 december 2021).

    In deze podcast gaan we in gesprek met verschillende gasten over de hedendaagse betekenis van de tuin en zoomen we telkens in op 1 van de hoofdstukken uit de tentoonstelling. Zo spreken we over het paradijs op aarde, de tuin in de stad, de botanische wetenschap, hoe we de natuur benoemen en revolutionaire bloemen.

    Deze podcast komt voort uit een samenwerking tussen het Centraal Museum Utrecht, Nest ruimte in Den Haag en Uitgeverij Valiz. De redactie bestaat uit: Heske ten Cate, Mina Etemad, Yuki Kho, Steffie Maas en Laurie Cluitmans.

    Over Is it possible to be a revolutionary and like flowers?

    De kunstenaars die in deze tentoonstelling samenkomen beantwoorden de vraag van de tentoonstellingstitel met een luidkeels ‘JA!’. Ze laten zien dat de bloem als symbool kan verleiden, troosten, helen, versieren en afleiden en vinden elkaar in feministische affiniteiten, queer verlangens en ecologische solidariteit. Maar bloemen kunnen ook een vorm van oppressie en censuur vertegenwoordigen, een geheimtaal, een knipoog Ă©n een mokerslag ineen. De tentoonstelling presenteert werk van Mehraneh Atashi, Rossella Biscotti, Milena Bonilla, CPR, Anne Geene, Gluklya, Philipp Gufler, Camille Henrot, Patricia Kaersenhout, Otobong Nkanga, Ruchama Noorda, Maria Pask en Lily van der Stokker.

    Over De botanische revolutie

    De tuin spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het is een plek die geassocieerd wordt met harmonische idylle, een plek waar de cyclus van het leven tot uiting komt, een plek voor contemplatie, rust van dagelijkse hectiek en beslommeringen.

    De botanische revolutie vertelt het verhaal van de tuin als vruchtbare inspiratiebron voor kunstenaars. Door de eeuwen heen hebben kunstenaars, schrijvers, dichters en denkers de tuin telkens op een andere manier beschreven, weergegeven en vormgegeven. Gerrit Komrij – aan wiens Huizinga-lezing uit 1990 de titel is ontleend – beschrijft hoe het beeld van de tuin lange tijd nauw verweven is geweest met mentaliteitsontwikkelingen en controverses tussen ideeĂ«nwerelden. Ook in hedendaagse kunst is de tuin een rijke bron van inspiratie. Het is geen romantisch verlangen dat centraal staat, maar de roep om een nieuw bewustzijn van onze relatie met de aarde. Welke actuele reflecties bieden kunstenaars op het paradijs, de volkstuin, klimaatverandering?

  • Laurie Cluitmans (curator hedendaagse kunst, Centraal Museum Utrecht) in gesprek met botanisch filosoof Norbert Peeters.

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    www.centraalmuseum.nl

    Over de podcast 

    Het Centraal Museum, Nest en Valiz lanceren de podcast De Botanische Revolutie, parallel aan het tentoonstellingsproject dat in vijf hoofdstukken of thema’s in gaat op de tuin als rijke bron van inspiratie maar ook plek waar de relatie tussen mens en natuur zich manifesteert. De eerste vier hoofstukken zijn tot en met 9 januari 2022 te zien in het Centraal Museum in Utrecht, het vijfde in Nest Den Haag (t/m 19 december 2021).

    In deze podcast gaan we in gesprek met verschillende gasten over de hedendaagse betekenis van de tuin en zoomen we telkens in op 1 van de hoofdstukken uit de tentoonstelling. Zo spreken we over het paradijs op aarde, de tuin in de stad, de botanische wetenschap, hoe we de natuur benoemen en revolutionaire bloemen.

    Deze podcast komt voort uit een samenwerking tussen het Centraal Museum Utrecht, Nest ruimte in Den Haag en Uitgeverij Valiz. De redactie bestaat uit: Heske ten Cate, Mina Etemad, Yuki Kho, Steffie Maas en Laurie Cluitmans.

    Over De botanische revolutie

    De tuin spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het is een plek die geassocieerd wordt met harmonische idylle, een plek waar de cyclus van het leven tot uiting komt, een plek voor contemplatie, rust van dagelijkse hectiek en beslommeringen.

    De botanische revolutie vertelt het verhaal van de tuin als vruchtbare inspiratiebron voor kunstenaars. Door de eeuwen heen hebben kunstenaars, schrijvers, dichters en denkers de tuin telkens op een andere manier beschreven, weergegeven en vormgegeven. Gerrit Komrij – aan wiens Huizinga-lezing uit 1990 de titel is ontleend – beschrijft hoe het beeld van de tuin lange tijd nauw verweven is geweest met mentaliteitsontwikkelingen en controverses tussen ideeĂ«nwerelden.

    Ook in hedendaagse kunst is de tuin een rijke bron van inspiratie. Het is geen romantisch verlangen dat centraal staat, maar de roep om een nieuw bewustzijn van onze relatie met de aarde. Welke actuele reflecties bieden kunstenaars op het paradijs, de volkstuin, klimaatverandering? Verrassende klassieke en moderne voorbeelden tonen de diepe wortels van de thema’s uit de tentoonstelling.

  • Laurie Cluitmans (curator hedendaagse kunst, Centraal Museum Utrecht) in gesprek met etnobotanist Tinde van Andel. Met een column door ThiĂ«mo Heilbron (etnobotanist en directeur en oprichter Fawaka Ondernemersschool).

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    www.centraalmuseum.nl

    Over de podcast 

    Het Centraal Museum, Nest en Valiz lanceren de podcast De Botanische Revolutie, parallel aan het tentoonstellingsproject dat in vijf hoofdstukken of thema’s in gaat op de tuin als rijke bron van inspiratie maar ook plek waar de relatie tussen mens en natuur zich manifesteert. De eerste vier hoofstukken zijn tot en met 9 januari 2022 te zien in het Centraal Museum in Utrecht, het vijfde in Nest Den Haag (t/m 19 december 2021).

    In deze podcast gaan we in gesprek met verschillende gasten over de hedendaagse betekenis van de tuin en zoomen we telkens in op 1 van de hoofdstukken uit de tentoonstelling. Zo spreken we over het paradijs op aarde, de tuin in de stad, de botanische wetenschap, hoe we de natuur benoemen en revolutionaire bloemen.

    Deze podcast komt voort uit een samenwerking tussen het Centraal Museum Utrecht, Nest ruimte in Den Haag en Uitgeverij Valiz. De redactie bestaat uit: Heske ten Cate, Mina Etemad, Yuki Kho, Steffie Maas en Laurie Cluitmans.

    Over De botanische revolutie

    De tuin spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het is een plek die geassocieerd wordt met harmonische idylle, een plek waar de cyclus van het leven tot uiting komt, een plek voor contemplatie, rust van dagelijkse hectiek en beslommeringen.

    De botanische revolutie vertelt het verhaal van de tuin als vruchtbare inspiratiebron voor kunstenaars. Door de eeuwen heen hebben kunstenaars, schrijvers, dichters en denkers de tuin telkens op een andere manier beschreven, weergegeven en vormgegeven. Gerrit Komrij – aan wiens Huizinga-lezing uit 1990 de titel is ontleend – beschrijft hoe het beeld van de tuin lange tijd nauw verweven is geweest met mentaliteitsontwikkelingen en controverses tussen ideeĂ«nwerelden.

    Ook in hedendaagse kunst is de tuin een rijke bron van inspiratie. Het is geen romantisch verlangen dat centraal staat, maar de roep om een nieuw bewustzijn van onze relatie met de aarde. Welke actuele reflecties bieden kunstenaars op het paradijs, de volkstuin, klimaatverandering? Verrassende klassieke en moderne voorbeelden tonen de diepe wortels van de thema’s uit de tentoonstelling.

  • Laurie Cluitmans (curator hedendaagse kunst, Centraal Museum Utrecht) in gesprek met kunstenaar Elspeth Diederix. Met een column door Wim Pijbes (kunsthistoricus en directeur Stichting Droom en Daad).

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    www.centraalmuseum.nl

    Over de podcast 

    Het Centraal Museum, Nest en Valiz lanceren de podcast De Botanische Revolutie, parallel aan het tentoonstellingsproject dat in vijf hoofdstukken of thema’s in gaat op de tuin als rijke bron van inspiratie maar ook plek waar de relatie tussen mens en natuur zich manifesteert. De eerste vier hoofstukken zijn tot en met 9 januari 2022 te zien in het Centraal Museum in Utrecht, het vijfde in Nest Den Haag (t/m 19 december 2021).

    In deze podcast gaan we in gesprek met verschillende gasten over de hedendaagse betekenis van de tuin en zoomen we telkens in op 1 van de hoofdstukken uit de tentoonstelling. Zo spreken we over het paradijs op aarde, de tuin in de stad, de botanische wetenschap, hoe we de natuur benoemen en revolutionaire bloemen.

    Deze podcast komt voort uit een samenwerking tussen het Centraal Museum Utrecht, Nest ruimte in Den Haag en Uitgeverij Valiz. De redactie bestaat uit: Heske ten Cate, Mina Etemad, Yuki Kho, Steffie Maas en Laurie Cluitmans.

    Over De botanische revolutie

    De tuin spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het is een plek die geassocieerd wordt met harmonische idylle, een plek waar de cyclus van het leven tot uiting komt, een plek voor contemplatie, rust van dagelijkse hectiek en beslommeringen.

    De botanische revolutie vertelt het verhaal van de tuin als vruchtbare inspiratiebron voor kunstenaars. Door de eeuwen heen hebben kunstenaars, schrijvers, dichters en denkers de tuin telkens op een andere manier beschreven, weergegeven en vormgegeven. Gerrit Komrij – aan wiens Huizinga-lezing uit 1990 de titel is ontleend – beschrijft hoe het beeld van de tuin lange tijd nauw verweven is geweest met mentaliteitsontwikkelingen en controverses tussen ideeĂ«nwerelden.

    Ook in hedendaagse kunst is de tuin een rijke bron van inspiratie. Het is geen romantisch verlangen dat centraal staat, maar de roep om een nieuw bewustzijn van onze relatie met de aarde. Welke actuele reflecties bieden kunstenaars op het paradijs, de volkstuin, klimaatverandering? Verrassende klassieke en moderne voorbeelden tonen de diepe wortels van de thema’s uit de tentoonstelling.

  • Laurie Cluitmans (curator hedendaagse kunst, Centraal Museum Utrecht) in gesprek met Ama Koranteng-Kumi (oprichter Bloei & Groei). Met een column door filosoof Patricia de Vries.

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    www.centraalmuseum.nl

    Over de podcast

    Het Centraal Museum, Nest en Valiz lanceren de podcast De Botanische Revolutie, parallel aan het tentoonstellingsproject dat in vijf hoofdstukken of thema’s in gaat op de tuin als rijke bron van inspiratie maar ook plek waar de relatie tussen mens en natuur zich manifesteert. De eerste vier hoofstukken zijn tot en met 9 januari 2022 te zien in het Centraal Museum in Utrecht, het vijfde in Nest Den Haag (t/m 19 december 2021).

    In deze podcast gaan we in gesprek met verschillende gasten over de hedendaagse betekenis van de tuin en zoomen we telkens in op 1 van de hoofdstukken uit de tentoonstelling. Zo spreken we over het paradijs op aarde, de tuin in de stad, de botanische wetenschap, hoe we de natuur benoemen en revolutionaire bloemen.

    Deze podcast komt voort uit een samenwerking tussen het Centraal Museum Utrecht, Nest ruimte in Den Haag en Uitgeverij Valiz. De redactie bestaat uit: Heske ten Cate, Mina Etemad, Yuki Kho, Steffie Maas en Laurie Cluitmans.

    Over De botanische revolutie

    De tuin spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het is een plek die geassocieerd wordt met harmonische idylle, een plek waar de cyclus van het leven tot uiting komt, een plek voor contemplatie, rust van dagelijkse hectiek en beslommeringen.

    De botanische revolutie vertelt het verhaal van de tuin als vruchtbare inspiratiebron voor kunstenaars. Door de eeuwen heen hebben kunstenaars, schrijvers, dichters en denkers de tuin telkens op een andere manier beschreven, weergegeven en vormgegeven. Gerrit Komrij – aan wiens Huizinga-lezing uit 1990 de titel is ontleend – beschrijft hoe het beeld van de tuin lange tijd nauw verweven is geweest met mentaliteitsontwikkelingen en controverses tussen ideeĂ«nwerelden.

    Ook in hedendaagse kunst is de tuin een rijke bron van inspiratie. Het is geen romantisch verlangen dat centraal staat, maar de roep om een nieuw bewustzijn van onze relatie met de aarde. Welke actuele reflecties bieden kunstenaars op het paradijs, de volkstuin, klimaatverandering? Verrassende klassieke en moderne voorbeelden tonen de diepe wortels van de thema’s uit de tentoonstelling.

  • Heske ten Cate (artistiek directeur, Nest Den Haag) en Laurie Cluitmans (curator hedendaagse kunst, Centraal Museum Utrecht) in gesprek over het tentoonstellingsproject De botanische revolutie (2021-2022).

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    www.centraalmuseum.nl

    Over de podcast

    Het Centraal Museum, Nest en Valiz lanceren de podcast De botanische revolutie, parallel aan het tentoonstellingsproject dat in vijf hoofdstukken of thema’s in gaat op de tuin als rijke bron van inspiratie maar ook plek waar de relatie tussen mens en natuur zich manifesteert. De eerste vier hoofstukken zijn tot en met 9 januari 2022 te zien in het Centraal Museum in Utrecht, het vijfde in Nest Den Haag (t/m 19 december 2021).

    In deze podcast gaan we in gesprek met verschillende gasten over de hedendaagse betekenis van de tuin en zoomen we telkens in op 1 van de hoofdstukken uit de tentoonstelling. Zo spreken we over het paradijs op aarde, de tuin in de stad, de botanische wetenschap, hoe we de natuur benoemen en revolutionaire bloemen.

    Deze podcast komt voort uit een samenwerking tussen het Centraal Museum Utrecht, Nest ruimte in Den Haag en Uitgeverij Valiz. De redactie bestaat uit: Heske ten Cate, Mina Etemad, Yuki Kho, Steffie Maas en Laurie Cluitmans.

    Over De botanische revolutie

    De tuin spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het is een plek die geassocieerd wordt met harmonische idylle, een plek waar de cyclus van het leven tot uiting komt, een plek voor contemplatie, rust van dagelijkse hectiek en beslommeringen.

    De botanische revolutie vertelt het verhaal van de tuin als vruchtbare inspiratiebron voor kunstenaars. Door de eeuwen heen hebben kunstenaars, schrijvers, dichters en denkers de tuin telkens op een andere manier beschreven, weergegeven en vormgegeven. Gerrit Komrij – aan wiens Huizinga-lezing uit 1990 de titel is ontleend – beschrijft hoe het beeld van de tuin lange tijd nauw verweven is geweest met mentaliteitsontwikkelingen en controverses tussen ideeĂ«nwerelden.

    Ook in hedendaagse kunst is de tuin een rijke bron van inspiratie. Het is geen romantisch verlangen dat centraal staat, maar de roep om een nieuw bewustzijn van onze relatie met de aarde. Welke actuele reflecties bieden kunstenaars op het paradijs, de volkstuin, klimaatverandering? Verrassende klassieke en moderne voorbeelden tonen de diepe wortels van de thema’s uit de tentoonstelling.

  • Voor de tentoonstelling De ommuurde stad (2020-2021) trekt conservator stadsgeschiedenis RenĂ© de Kam er met oud-NOS verslaggever Jeroen Wielaert op uit om een zestal podcastafleveringen te maken over bijzondere, historische plekken in de stad Utrecht en daarbuiten. In deze aflevering spreken zij over landschapsarchitect Zocher, burgemeester Asch van Wijck, het einde van de Utrechtse stadsverdediging, de ontwikkelingen rondom de Singel en de komst van Hoog Catharijne.

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over De ommuurde stad

    Hoe bescherm je je stad? Hoe zorg je dat iedereen zich veilig voelt? De ommuurde stad gaat in op de al duizenden jaren durende zoektocht van de mens naar veiligheid en de rol die stadsmuren daar eeuwenlang in hebben gespeeld.

    Naast veel bijzondere schilderijen (waaronder nog nooit eerder vertoonde bruiklenen van Herman Saftleven, Joost Cornelisz. Droochsloot en Salomon van Ruysdael), middeleeuwse miniaturen, tekeningen en oude wapens, zijn er ook speciaal voor de tentoonstelling gemaakte 3D-reconstructies en animaties te zien.

    De bouw, de bezetting, de belegeringen en de rol van de burgers; alles komt aan bod in het bijzondere verhaal over de Utrechtse stadsverdediging, die bestond van 1122 tot omstreeks 1830. Natuurlijk worden de aanpassingen in met name de zestiende eeuw, de sloop in de negentiende eeuw Ă©n de huidige betekenis voor de stad niet vergeten.

  • Voor de tentoonstelling De ommuurde stad (2020-2021) trekt conservator stadsgeschiedenis RenĂ© de Kam er met oud-NOS verslaggever Jeroen Wielaert op uit om een zestal podcastafleveringen te maken over bijzondere, historische plekken in de stad Utrecht en daarbuiten. In deze aflevering gaan ze op zoek naar de plek in Westbroek waar in 1481 een enorme veldslag plaatsvond waarbij zo'n duizend Utrechters om het leven kwamen.

    Bij deze podcast is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over De ommuurde stad

    Hoe bescherm je je stad? Hoe zorg je dat iedereen zich veilig voelt? De ommuurde stad gaat in op de al duizenden jaren durende zoektocht van de mens naar veiligheid en de rol die stadsmuren daar eeuwenlang in hebben gespeeld.

    Naast veel bijzondere schilderijen (waaronder nog nooit eerder vertoonde bruiklenen van Herman Saftleven, Joost Cornelisz. Droochsloot en Salomon van Ruysdael), middeleeuwse miniaturen, tekeningen en oude wapens, zijn er ook speciaal voor de tentoonstelling gemaakte 3D-reconstructies en animaties te zien.

    De bouw, de bezetting, de belegeringen en de rol van de burgers; alles komt aan bod in het bijzondere verhaal over de Utrechtse stadsverdediging, die bestond van 1122 tot omstreeks 1830. Natuurlijk worden de aanpassingen in met name de zestiende eeuw, de sloop in de negentiende eeuw Ă©n de huidige betekenis voor de stad niet vergeten.

  • Voor de tentoonstelling De ommuurde stad (2020-2021) trekt conservator stadsgeschiedenis RenĂ© de Kam er met oud-NOS verslaggever Jeroen Wielaert op uit om een zestal podcastafleveringen te maken over bijzondere, historische plekken in de stad Utrecht en daarbuiten. In deze aflevering praten zij over Karel V, Trijn van Leemput, Willem van Noort, Kasteel Vredenburg en het bastion Sonnenborgh.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over De ommuurde stad

    Hoe bescherm je je stad? Hoe zorg je dat iedereen zich veilig voelt? De ommuurde stad gaat in op de al duizenden jaren durende zoektocht van de mens naar veiligheid en de rol die stadsmuren daar eeuwenlang in hebben gespeeld.

    Naast veel bijzondere schilderijen (waaronder nog nooit eerder vertoonde bruiklenen van Herman Saftleven, Joost Cornelisz. Droochsloot en Salomon van Ruysdael), middeleeuwse miniaturen, tekeningen en oude wapens, zijn er ook speciaal voor de tentoonstelling gemaakte 3D-reconstructies en animaties te zien.

    De bouw, de bezetting, de belegeringen en de rol van de burgers; alles komt aan bod in het bijzondere verhaal over de Utrechtse stadsverdediging, die bestond van 1122 tot omstreeks 1830. Natuurlijk worden de aanpassingen in met name de zestiende eeuw, de sloop in de negentiende eeuw Ă©n de huidige betekenis voor de stad niet vergeten.

  • Voor de tentoonstelling De ommuurde stad (2020-2021) trekt conservator stadsgeschiedenis RenĂ© de Kam er met oud-NOS verslaggever Jeroen Wielaert op uit om een zestal podcastafleveringen te maken over bijzondere, historische plekken in de stad Utrecht en daarbuiten. In deze aflevering praten zij over de belegering van Utrecht in de 14e eeuw, de ontwikkeling van de Utrechtse stadsverdediging en Middeleeuwse oorlogsvoering.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over De ommuurde stad

    Hoe bescherm je je stad? Hoe zorg je dat iedereen zich veilig voelt? De ommuurde stad gaat in op de al duizenden jaren durende zoektocht van de mens naar veiligheid en de rol die stadsmuren daar eeuwenlang in hebben gespeeld.

    Naast veel bijzondere schilderijen (waaronder nog nooit eerder vertoonde bruiklenen van Herman Saftleven, Joost Cornelisz. Droochsloot en Salomon van Ruysdael), middeleeuwse miniaturen, tekeningen en oude wapens, zijn er ook speciaal voor de tentoonstelling gemaakte 3D-reconstructies en animaties te zien.

    De bouw, de bezetting, de belegeringen en de rol van de burgers; alles komt aan bod in het bijzondere verhaal over de Utrechtse stadsverdediging, die bestond van 1122 tot omstreeks 1830. Natuurlijk worden de aanpassingen in met name de zestiende eeuw, de sloop in de negentiende eeuw Ă©n de huidige betekenis voor de stad niet vergeten.

  • Voor de tentoonstelling De ommuurde stad (2020-2021) trekt conservator stadsgeschiedenis RenĂ© de Kam er met oud-NOS verslaggever Jeroen Wielaert op uit om een zestal podcastafleveringen te maken over bijzondere, historische plekken in de stad Utrecht en daarbuiten. In deze aflevering praten zij over de beginjaren van de stad Utrecht, de aanleg van de Utrechtse stadsverdediging en de Utrechtse gilden.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over De ommuurde stad

    Hoe bescherm je je stad? Hoe zorg je dat iedereen zich veilig voelt? De ommuurde stad gaat in op de al duizenden jaren durende zoektocht van de mens naar veiligheid en de rol die stadsmuren daar eeuwenlang in hebben gespeeld.

    Naast veel bijzondere schilderijen (waaronder nog nooit eerder vertoonde bruiklenen van Herman Saftleven, Joost Cornelisz. Droochsloot en Salomon van Ruysdael), middeleeuwse miniaturen, tekeningen en oude wapens, zijn er ook speciaal voor de tentoonstelling gemaakte 3D-reconstructies en animaties te zien.

    De bouw, de bezetting, de belegeringen en de rol van de burgers; alles komt aan bod in het bijzondere verhaal over de Utrechtse stadsverdediging, die bestond van 1122 tot omstreeks 1830. Natuurlijk worden de aanpassingen in met name de zestiende eeuw, de sloop in de negentiende eeuw Ă©n de huidige betekenis voor de stad niet vergeten.

  • Voor de tentoonstelling De ommuurde stad (2020-2021) trekt conservator stadsgeschiedenis RenĂ© de Kam er met oud-NOS verslaggever Jeroen Wielaert op uit om een zestal podcastafleveringen te maken over bijzondere, historische plekken in de stad Utrecht en daarbuiten. In de eerste aflevering praten zij over de voorlopers van de Utrechtse stad en stadsverdediging in de periode van de oudheid.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over De ommuurde stad

    Hoe bescherm je je stad? Hoe zorg je dat iedereen zich veilig voelt? De ommuurde stad gaat in op de al duizenden jaren durende zoektocht van de mens naar veiligheid en de rol die stadsmuren daar eeuwenlang in hebben gespeeld.

    Naast veel bijzondere schilderijen (waaronder nog nooit eerder vertoonde bruiklenen van Herman Saftleven, Joost Cornelisz. Droochsloot en Salomon van Ruysdael), middeleeuwse miniaturen, tekeningen en oude wapens, zijn er ook speciaal voor de tentoonstelling gemaakte 3D-reconstructies en animaties te zien.

    De bouw, de bezetting, de belegeringen en de rol van de burgers; alles komt aan bod in het bijzondere verhaal over de Utrechtse stadsverdediging, die bestond van 1122 tot omstreeks 1830. Natuurlijk worden de aanpassingen in met name de zestiende eeuw, de sloop in de negentiende eeuw Ă©n de huidige betekenis voor de stad niet vergeten.

  • Zesde aflevering van een 6-delige podcastserie bij de tentoonstelling Dromen in beton (2019-2020), gemaakt door oud NOS-verslaggever Jeroen Wielaert in samenwerking met Centraal Museum Utrecht. In deze aflevering: conservator hedendaagse kunst Laurie Cluitmans nodigde met museumdirecteur Bart Rutten drie kunstenaars uit voor een visie op Kanaleneiland en Hoog Catharijne: Zachary Formwalt, Mounira Al Sohl en Jan van de Pavert.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over de podcast

    In de zesdelige podcastserie Dromen in beton spreekt Utrechts journalist Jeroen Wielaert met de makers van de tentoonstelling: René de Kam, Natalie Dubois, Bart Rutten en Laurie Cluitmans.

    Over Dromen in beton

    Wat vertelt de geschiedenis van Kanaleneiland en Hoog Catharijne ons? Om dat te doorgronden, kijken we in Dromen in beton door veel verschillende ogen. Zo is de tentoonstelling gemaakt door drie conservatoren van het Centraal Museum: design, stadsgeschiedenis en hedendaagse kunst. Daarnaast komen Utrechters van toen en nu aan het woord. En welk beeld hield de landelijke pers ons in de afgelopen decennia eigenlijk voor? Was dat de werkelijkheid? Deel uw mening daarover in de laatste tentoonstellingszaal. Of scherp uw blik aan het werk van de kunstenaars die zich op verzoek van het Centraal Museum door Kanaleneiland en Hoog Catharijne lieten inspireren.

  • Vijfde aflevering van een 6-delige podcastserie bij de tentoonstelling Dromen in beton (2019-2020), gemaakt door oud NOS-verslaggever Jeroen Wielaert in samenwerking met Centraal Museum Utrecht. In deze aflevering: een rondgang door de woontrends van vroeger met conservator toegepaste kunst Natalie Dubois.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over de podcast

    In de zesdelige podcastserie Dromen in beton spreekt Utrechts journalist Jeroen Wielaert met de makers van de tentoonstelling: René de Kam, Natalie Dubois, Bart Rutten en Laurie Cluitmans.

    Over Dromen in beton

    Wat vertelt de geschiedenis van Kanaleneiland en Hoog Catharijne ons? Om dat te doorgronden, kijken we in Dromen in beton door veel verschillende ogen. Zo is de tentoonstelling gemaakt door drie conservatoren van het Centraal Museum: design, stadsgeschiedenis en hedendaagse kunst. Daarnaast komen Utrechters van toen en nu aan het woord. En welk beeld hield de landelijke pers ons in de afgelopen decennia eigenlijk voor? Was dat de werkelijkheid? Deel uw mening daarover in de laatste tentoonstellingszaal. Of scherp uw blik aan het werk van de kunstenaars die zich op verzoek van het Centraal Museum door Kanaleneiland en Hoog Catharijne lieten inspireren.

  • Vierde aflevering van een 6-delige podcastserie bij de tentoonstelling Dromen in beton (2019-2020), gemaakt door oud NOS-verslaggever Jeroen Wielaert in samenwerking met Centraal Museum Utrecht. In deze aflevering: een rondgang met stadshistoricus en conservator RenĂ© de Kam.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over de podcast

    In de zesdelige podcastserie Dromen in beton spreekt Utrechts journalist Jeroen Wielaert met de makers van de tentoonstelling: René de Kam, Natalie Dubois, Bart Rutten en Laurie Cluitmans.

    Over Dromen in beton

    Wat vertelt de geschiedenis van Kanaleneiland en Hoog Catharijne ons? Om dat te doorgronden, kijken we in Dromen in beton door veel verschillende ogen. Zo is de tentoonstelling gemaakt door drie conservatoren van het Centraal Museum: design, stadsgeschiedenis en hedendaagse kunst. Daarnaast komen Utrechters van toen en nu aan het woord. En welk beeld hield de landelijke pers ons in de afgelopen decennia eigenlijk voor? Was dat de werkelijkheid? Scherp uw blik aan het werk van de kunstenaars die zich op verzoek van het Centraal Museum door Kanaleneiland en Hoog Catharijne lieten inspireren.

  • Derde aflevering van een 6-delige podcastserie bij de tentoonstelling Dromen in beton (2019-2020), gemaakt door oud NOS-verslaggever Jeroen Wielaert in samenwerking met Centraal Museum Utrecht. In deze aflevering: een overpeinzing van museumdirecteur Bart Rutten voor een rondgang door het oude Hoog Catharijne met stadshistoricus en conservator RenĂ© de Kam.

    Bij deze aflevering is een transcript beschikbaar. Klik hier om naar het transcript te gaan.

    Over de podcast

    In de zesdelige podcastserie Dromen in beton spreekt Utrechts journalist Jeroen Wielaert met de makers van de tentoonstelling: René de Kam, Natalie Dubois, Bart Rutten en Laurie Cluitmans.

    Over Dromen in beton

    Wat vertelt de geschiedenis van Kanaleneiland en Hoog Catharijne ons? Om dat te doorgronden, kijken we in Dromen in beton door veel verschillende ogen. Zo is de tentoonstelling gemaakt door drie conservatoren van het Centraal Museum: design, stadsgeschiedenis en hedendaagse kunst. Daarnaast komen Utrechters van toen en nu aan het woord. En welk beeld hield de landelijke pers ons in de afgelopen decennia eigenlijk voor? Was dat de werkelijkheid? Scherp uw blik aan het werk van de kunstenaars die zich op verzoek van het Centraal Museum door Kanaleneiland en Hoog Catharijne lieten inspireren.