Afleveringen
-
Mensen die contact hebben met een overheidsorganisatie doen dit via verschillende communicatiekanalen. Bijvoorbeeld via een mobiele app, formulieren of een persoonlijk gesprek. Hoe laat je die kanalen op elkaar aansluiten? Welk kanaal zet je in op welk moment? Hoe verschillen die kanalen per type vraag? Met een omnichannel-strategie ga je met die vragen aan de slag en breng je kanalen samen.
-
Wil je als organisatie begrijpelijk communiceren? Dan is dit niet alleen aan de afdeling Communicatie; je hebt er al je collega’s en leidinggevenden bij nodig. Maar hoe zorg je dat zij dit ook inzien, en hoe krijg je ze enthousiast? Laat je inspireren door voorbeelden van leuke, interessante en slimme acties van andere overheidsorganisaties. Beter goed gejat, dan slecht bedacht!
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Duidelijk communiceren met de buitenwereld vinden we belangrijk. Daarom besteden we er veel tijd aan. Maar hoe goed communiceer jij binnen je eigen organisatie? In je interne documenten duidelijk communiceren verdient namelijk net zoveel aandacht.
-
Een overheid die het gedrag van mensen ‘stuurt’, kan en mag dat wel? Is het ethisch, is het integer? Gedragsexperts zijn het erover eens: op gedrag sturen mag gerust. Het kan nuttig zijn om je communicatie en dienstverlening te verbeteren. Maar let op: doe het zorgvuldig en wees er open over.
-
Iedereen kent wel het gezegde ‘een beeld zegt meer dan 1.000 woorden’. Het betekent dat een goede foto of afbeelding je verhaal sterker kan maken. Maar het betekent ook dat je met een verkeerd beeld de plank flink kunt misslaan. Wees je daarom altijd bewust van het belang én het effect van beeld in je communicatie.
-
Direct duidelijk zijn, dat willen we (bijna) allemaal. Toch gebeurt dit lang niet altijd. Neem juridische teksten, zoals algemene voorwaarden, privacyverklaringen, bekendmakingen en vergunningen. Die zijn meestal onbegrijpelijk. De vraag is: waarom? Want ook juridische teksten kunnen direct duidelijk zijn.
-
Wat is begrijpelijk schrijven? Vraag dit aan een communicatieprofessional en waarschijnlijk krijg je als antwoord: ‘Dat is schrijven op B1-niveau.’ Dat schrijven op taalniveau B1 nodig is, hoor en lees je overal. Toch is begrijpelijk schrijven meer dan alleen woorden kiezen op B1-niveau.
-
Waar hebben mensen behoefte aan? Hoe gedragen ze zich? En wat is hun achtergrond? We kunnen vanachter een beeldscherm proberen om ons dit voor te stellen, maar zo komen we niet ver. Je maakt betere producten en diensten als je de mensen voor wie je ze maakt, er zelf bij betrekt. Laat daarom ook ervaringsdeskundigen meedenken.
-
Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Wil je de dienstverlening en communicatie van je organisatie verbeteren? Onderzoek dan wat de klant of inwoner wil, en test alles wat je maakt.
-
De juiste taal en toon helpen je om duidelijk te zijn. Toch is er ook een andere, misschien wel belangrijkere voorwaarde voor duidelijke communicatie. En die is dat je écht naar de ander luistert. Want bij alles wat je communiceert, is de ontvanger een mens met eigen vragen, problemen en behoeften.
-
Direct duidelijk communiceren gaat over veel meer dan duidelijke brieven schrijven. Dat blijkt wel uit het grote aantal onderwerpen waarover we het tijdens de Direct Duidelijk Tour hebben gehad. Een inleiding door Renata Verloop, presentator van de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour.
-
1 dag, 20 uur en 20 minuten: zoveel tijd heb je nodig om de eerste 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour achter elkaar te kijken. We kunnen ons voorstellen dat je die tijd niet hebt. Daarom hebben we een boek geschreven en nu ook een luisterboek uitgebracht: Direct geleerd, duidelijk gedaan.
-
In deze aflevering gaat Randy Semeleer in gesprek met Derek Featherstone, internationaal en veel gevraagd spreker op het gebied van digitale toegankelijkheid.
-
Hoe implementeren andere organisaties digitale toegankelijkheid in hun organisatie? In 2016 kwam DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) tot het besef dat digitale toegankelijkheid structureel aandacht nodig heeft. Er volgden verschillende projecten maar heel succesvol waren die niet. In 2018 werd er flink ingezet op awareness.
-
De overheid produceert enorm veel pdf’s. Zelfs met de beste intenties lijkt het niet zo eenvoudig om deze toegankelijk te maken. Een gesprek over dit onderwerp is daarom op zijn plaats in deze serie. Hoe kan de overheid zorgen voor toegankelijke pdf's? Het achteraf toegankelijk maken van pdf's is geen optie volgens Iacobien Riezebosch van Firm Ground. Maar wat dan wel? Zijn er alternatieven te bedenken bijvoorbeeld?
-
De ster om naar te reiken: over goede voorbeelden van digitale toegankelijkheid. Welke drempels en enablers zijn er? Randy Semeleer gaat erover in gesprek met Rosemarie Pomp van de Koninklijke Bibliotheek (KB), Ron Beenen van Deque Systems en Sander Janssen van de gemeente Tilburg.
-
De feiten op een rij van digitale toegankelijkheid; waar komt het vandaan, waar staan we nu en wat zijn de ontwikkelingen? Randy Semeleer gaat erover in gesprek met Hidde de Vries, Robert Jan Verkade en Janita Top. De gasten delen hun quick wins op het gebied van digitale toegankelijkheid
-
96% van de overheidswebsites is niet toegankelijk. Wat betekent dit voor de dienstverlening van de overheid? En voor wie is digitale toegankelijkheid belangrijk? Randy Semeleer praat erover met ervaringsdeskundigen Amany Shala, Jarno Geering , Nathaniel Hitzerd en Claartje Sadée. Waar lopen zij tegenaan in het gebruik van deze websites?
-
Wil jij met digitale toegankelijkheid aan de slag voor jouw organisatie? Of zit je al midden in het proces? Of moet je nog mensen overtuigen om er aandacht aan te geven? Luister dan binnenkort naar de nieuwe podcastserie van Gebruiker Centraal én Digitoegankelijk.
- Laat meer zien