Afleveringen
-
Vaak proberen we het zelfvertrouwen van leerlingen te versterken. Dat is ook zeker belangrijk. Onzekerheid wordt vaak gezien als iets negatiefs. Onzekerheid kan verlammend werken maar het is ook de bron van nieuwsgierigheid. Onzekerheid, twijfels nodigen uit tot onderzoek, tot leren en meer willen weten.
www.doorklink.nl
www.kieresoe.nl -
Gedoe in groepen is te voorkomen door te werken aan de basisbehoefte vertrouwen. In deze aflevering definiëren we het begrip vertrouwen, onderzoeken de grenzen ervan. Zonder vertrouwen raakt een groep uit balans en ontstaat onmacht.
Het vertrouwen binnen een groep wordt besproken door verschillende deskundigen, door docenten en door leerlingen.
www.doorklink.nl
www.kieresoe.nl -
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
We willen als mens graag gezien en gehoord worden, we willen erbij horen. Buitensluiten kan ernstige gevolgen hebben die lang doorwerken. Een sterk saamhorigheidsgevoel, een hechte groep kan fijn zijn. Maar er bestaat ook de kans dat het leidt tot een sterk Wij-Zij-gevoel dat kan ontaarden in tegenstellingen die niet wenselijk zijn.
Het fenomeen ‘buitensluiten’ wordt besproken door verschillende deskundigen, door docenten en door leerlingen.
www.doorklink.nl
www.kieresoe.nl -
Wat maakt dat iedereen de behoefte heeft om ergens ‘bij te horen’. Verschillende deskundigen bespreken dit fenomeen. Ze koppelen het aan de basisbehoeften: autonomie, relatie en competentie, zien het als een persoonlijke ontwikkelingsuitdaging of beschouwen het in een bredere maatschappelijke context. Docenten koppelen het aan de praktijk van elke dag en leerlingen hebben hun eigen verfrissende kijk op waarom ‘erbij horen’ zo belangrijk is.
-
Werken met groepen blijft een uitdaging. Deze aflevering gaat over nieuwe groepen en hoe je het beste zo’n nieuwe groep kunt begeleiden. Een nieuwe groep is spannend voor leerlingen maar ook voor docenten. Over het geheel genomen, zo blijkt uit deze podcastaflevering, is inzetten op duidelijkheid scheppen en veel doen aan kennismakingswerkvormen een goede manier om rust te brengen in een groep. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat iedere groep weer anders is en iets anders kan hebben.
In de podcast komen deskundigen en docenten aan het woord en ook de echte experts: de leerlingen. Inzichten uit de wetenschap en de praktijk worden afgewisseld met praktische tips en ideeën voor werkvormen. -
Deze podcast richt zich op groepsdynamische processen en hoe je daar invloed op kunt hebben. Er is geen vast stappenplan of recept wanneer het gaat om het werken met groepen. Iedere groep is anders en vraagt iets anders van de deelnemers en de begeleiders van de groep. Door het luisteren naar de invalshoeken die experts, docenten maar ook leerlingen belangrijk vinden kan bewustwording ontstaan en daarmee een groter inzicht in het eigen handelen.
De podcast richt zich vooral op het onderwijs maar ook daarbuiten kunnen begeleiders van groepen of ouders waardevolle inzichten opdoen.