Dan Korn Podcasts

  • I det sista avsnittet inom tema-konceptet för Ekstedt Pod gästas vi av Dan Korn. Får man supa? Får man röka? Hur ter sig antisemitism i det land vi kallar Sverige år 2023? Veckans avsnitt är en uppvisning i folkbildning - likt vad filmen Indiana Jones and The Temple of Doom har utbildat Jesper inom ämnet. Trevlig lyss!För att få Ekstedt Pod att rulla så är vi beroende av lite ekonomisk skjuts från våra lyssnare. Därför är detta avsnitt en klippt version. För att komma in i den Ekstedsta värmen och ta del av fulla avsnitt från både sporten och vetenskapens värld är du varmt välkommen att besöka www.patreon.com/ekstedtpod för att donera en peng. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Vi behöver mening och kanske är det därför som gud och religiösa former lever kvar i sekulär skepnad. Dan Korn reflekterar över ateister som predikar och andra former av sekulär tro.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Essän sändes första gången 2019.

    I ett litet hörnhus vid Øster Farimagsgade i Köpenhamn hade min gamle vän Elias Levin en butik för sadlar, grimmor, hjälmar och annat en ryttare behöver. Han bodde på övervåningen. Jag var med där och firade hans åttioårsdag 1989. Elias var en av få danska judar som överlevt Förintelsen. De flesta lyckades ju, i september 1943, fly över Sundet till Sverige i en räddningsaktion genomförd av den danska motståndsrörelsen med den svenska regeringens och den tyske guvernörens tysta medgivande. Elias hade också rest till de små fiskebyarna vid kusten för att hitta en båt för att ta sig över till Sverige. Men de kom inte med någon båt första dagen och i stället för att hitta boende i fiskebyn ville hans pappa hellre åka hem. En granne såg när de återvände, ringde Gestapo och snart var de på väg till Theresienstadt. I krigets slutskede, när tyskarna inte längre förvarade de danska judarna i ett mönsterläger för att maskera vad de höll på med, skickades Elias till Auschwitz.

    Där blev Elias religiös. Det motsatta brukar vara mycket vanligare. Det var många religiösa människor som i lägren miste sin tro. Men för Elias var det tvärt om. Han berättade för mig att han kom från ett strängt religiöst hem, men själv var han måttligt intresserad före kriget. Men när han var i Auschwitz tänkte han för sig själv:
    ”Det som sker nu runt omkring mig är otroligt, så otroligt att det inte skulle vara möjligt om det inte fanns en gud som styr världen. Jag gillar inte hur han styr den nu, men jag kan inte förneka Gud.”

    Psykiatrikern Viktor Frankl var också först placerad i Theresienstadt för att senare deporteras till Auschwitz. Efter kriget skrev han den kända boken ”Livet måste ha mening”, där han argumenterar för att människor som kände att deras liv hade en mening hade lättare att överleva lägrens fasor. För de som mördades spelade det givetvis ingen roll om de trodde på livets mening, men för dem som med svält och sjukdomar slet med slavarbete kunde tron på livets mening vara skillnaden mellan liv och död. Frankl skriver:

    ”Vi som levde i koncentrationsläger kan minnas männen som gick genom barackerna och tröstade andra, som kunde ge bort sina sista stycken bröd. De må ha varit få till antalet, men de är tillräckliga bevis för att allt kan tas från en människa, utom en sak; den sista mänskliga friheten – att själv välja sin inställning i varje omständighet, att välja sin egen väg.”

    Det är inte bara för att överleva koncentrationsläger livet måste ha en mening. Den amerikanske psykologiprofessorn Clay Routledge menar att tron på något högre, vad det än är, gör oss till hälsosammare människor. Religionen ger livet mening. När vi väljer bort Gud ersätter vi därför Gud med något annat. Vi tror att det är modern rationalitet, men bak den fasaden lever ofta magi och skrock vidare, fast i annan klädsel.

    På 1990-talet kände jag en man som bodde i en omålad, fallfärdig gammal stuga i norra Västergötland. Han undslapp sig att han trodde på tomten. Alltså han berättade inte historier om att människor förr trott på tomten, utan han berättade att han fortfarande satte ut ett fat med gröt på julafton för att få tomtens välsignelse för det kommande året. Nästa dag var gröten uppäten, så nog fanns tomten alltid. Och han försvarade sin tro med att säga:

    ”Förr trodde folk på tomten, nu tror de på marknadskrafterna i stället. Men det krävs allt mer än ett fat med gröt för att blidka marknadskrafterna”

    Den fransk-amerikanske litteraturvetaren och filosofen René Girard säger samma sak i boken ”Evolution and conversion”. Nittiotalets tro på marknadskrafterna, säger Girard, har påfallande likheter med religiös tro. Precis som man tror på en allsmäktig gud trodde många att om marknaden bara får vara helt ostörd och oreglerad kommer allt att lösa sig till det bästa. Marknaden tillskrevs samma vishet och allsmäktighet som Gud. Trots att Girard genomskådade detta tyckte han att det var en bra lösning. Marknaden kräver sina offer, men jämfört med många andra samhällssystem krävde den fria marknaden förhållandevis få offer.

    På samma sätt kan man i dag se de uppenbara likheterna mellan religion och klimatångest. Det behöver inte alls innebära att man förnekar klimatförändringar eller är motståndare till försök till lösningar att man kan se att klimatet har intagit Guds roll. Det är en straffande, grym gud vi har att göra med, en som inte låter sig blidkas så lätt. Men klimatet tar emot offer i form av klimatkompensation och andra goda handlingar samt har en form av gudstjänst i form av skamkänslor och offentlig bikt för flygande. Klimatet har en profet i form av Al Gore och ett helgon i form av Greta Thunberg. Hon har till och med avbildats med helgongloria på en målning. När saker som detta kritiserats har det kallats för ”hån” och kritikerna fått motta en reaktion som minner om forntida kättarförföljelser. Som sagt, man kan se dessa uppenbara likheter utan att för den sakens skull förneka klimatförändringar.

    Den brittiske filosofen John Gray menar att vi måste utgå från att livet inte har en mening för att verkligen kunna vara ateister. Nästan allt som kallas ateism är i själva verket monoteistisk religion i nya förklädnader, menar han. Det är en flykt från ett gudlöst samhälle in i det som ger tillvaron mening. I boken ”Seven types of atheism” visar han på de uppenbara likheterna mellan religioner och sekulära ideologier. Dessa ideologier är tillkomna för att verkligheten skulle kännas för skrämmande om tillvaron saknade en kraft som ger ordning och någon form av rättvisa. I stället för Gud kallar vi den kraften naturen, utvecklingen, marknaden eller något annat. Ateismen letar alltså efter surrogat för Gud. Mänsklighetens utveckling har ersatt Guds styrande hand. Tron på att mänskligheten under historiens gång insett gemensamma mål är en sekulär form av den religiösa tron på frälsning.

    Gray kallar sig ateist, men propagerar inte för ateism, just därför att det propagerandet har uppenbara likheter med religiöst dogmatisk tro på en sanning, i dess mest bokstavstrogna form. Precis som evangeliska kristna tror man att världen blir bättre om alla tror som dem. Men historien lär oss att viljan att tvinga alla att tycka likadant i stället leder till de värsta konflikter. Nästan all form av religion, säger Gray, handlar inte så mycket om vad man tror på, utan mera om vad man gör. Samma sak borde gälla oss alla. Tänk på vad du gör och strunta i vad både du och andra tror på.

    Dan Korn, författare, debattör och utbildad rabbin

  • I dagens avsnitt bland annat: Regeringen vill införa vaccinpass från 1 december, iraniern Peyman Kia som jobbat på Säpo och Kontoret för särskild inhämtning häktas misstänkt för grovt spioneri, kung Athelstan av England vinner omröstning om Storbritanniens bäste monark genom tiderna, Bulletins medgrundare Paulina Neuding säljer sina aktier i företaget för 1 kr samt Kyle Rittenhouse frias på samtliga åtalspunkter

    https://radio.bubb.la/sondag-21-november-2021/

    Länkar som diskuterades i dagens sändning:

    Regeringen föreslår införa vaccinpass för vuxna för inomhusevenemang med fler än 100 personer från och med den 1 december, Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell förklarar att den låga smittspridningen skulle riskeras ifall man slår sig till ro, oppositionen är positiv till beslutet men Moderaterna kommenterar att de gärna sett att beslutet även skulle gälla för restauranger

    Över 500 JO-anmälningar inkommer mot Folkhälsomyndigheten och regeringen under fredagsmorgonen efter beslutet att införa vaccinpass, anmälare kallar införandet grundlagsstridigt, brott mot mänskliga rättigheter samt ett övergrepp mot hela befolkningen

    Österrike inför vaccinationskrav från och med februari 2022 och upp till 20 dagars nedstängning av landet från och med måndag efter rekordstort antal covid-19-fall, förbundskansler Alexander Schallenberg kommenterar att konsensus tidigare varit att lagkrav inte behövs men att man måste förhålla sig till verkligheten

    Gibraltar ställer in alla offentliga julevenemang och avråder bestämt befolkningen från privata sammankomster närmaste fyra veckorna efter exponentiell ökning av covid-19-fall, området vars vuxna befolkning varit fullvaccinerad sedan mars och som har munskyddstvång i butiker och kollektivtrafik administrerar för tillfället boostersprutor till 40+ och vaccinerar ned till fem års ålder

    Sammandrabbningar mellan cirka 200 nedstängningskritiska demonstranter och kravallpolis med vattenkanoner i Haag under fredagen, Nederländerna har trots låga dödstal beslutat om tre veckors nedstängning med begränsade öppettider för restauranger och butiker samt social distansering då antalet sjukdomsfall nått ny högstanivå

    Ovaccinerade ledamöter av Lettlands riksdag och kommunfullmäktigen fråntas tillträde och rösträtt, deltagande i beslutande organ på distans medges inte heller, förbudet planerat gälla till juli 2022

    41-årige iraniern Peyman Kia som jobbat i nio år på Säpo och Kontoret för särskild inhämtning hos Must häktas tillsammans med sin lillebror, båda misstänkta för grovt spioneri, brotten utförda mellan mars 2011 och september 2021

    Kung Athelstan av England vinner omröstning om Storbritanniens bäste monark genom tiderna, regerade 925–939 och enade landet genom att slå ihop konungadömena Mercia och Wessex samt fördriva vikingarna ur Northumbria, bekämpade även invasionsförsök från Skottland och Dublin i slaget vid Brunanburh, Elisabet I på andraplats, enligt omröstning med 84 000 röster anordnad av podcasten The Rest Is History

    Bulletins medgrundare och tidigare chefredaktör Paulina Neuding säljer sina aktier i företaget för 1 SEK till opinionschefen Dan Korn, kommenterar att hon därmed till sist avslutar sitt ägande och önskar tidningens anställda all lycka och arbetsro, ägde enligt aktieboken över 18% av aktierna

    Kyle Rittenhouse frias på samtliga punkter, åtalades för bland annat mord för att ha försvarat sig mot angripande Black Lives Matter-demonstranter under upplopp i Wisconsin 2020, domaren Bruce Schroeder kommenterar att alla åtgärder kommer vidtas för att skydda juryn, guvernör Tony Evers manar till lugn och meddelar att 500 nationalgardister är på plats

  • Yoram Hazony är en av de senaste årens mest intressanta konservativa tänkarna. Hans bok The virtue of nationalism (Basic books, 2018) kom ut för tre år sedan och har redan blivit något av en klassiker inom högern. Jag läste boken när den kom ut och tänkte då att detta är en bok som verkligen borde översättas till svenska. Nu har den konservativa tankesmedjan Oikos gjort just det. Den svenska titeln är Nationalismens dygd. För den som hellre läser på svenska rekommenderar jag den varmt. Dan Korn har gjort ett strålande jobb med översättningen.

    Just nu är Yoram Hazony i Sverige, som inbjuden talare på Skoklosterakademin som anordnades av Oikos i helgen. Jag talade på lördagen, om wokekulturens hot mot akademisk frihet, och han talade på söndagen. Men eftersom jag har fyra små barn kan jag aldrig stanna kvar särskilt länge på den sortens tillställningar nuförtiden, så vi missade varandra där. Men jag har hört att hans föredrag var väldigt uppskattat.

    Jag fick dock möjligheten att spela in en podd med honom innan han reste tillbaka till Israel. Vi pratar om varför nationalismen blev så utskälld efter andra världskriget, hur liberalism hänger ihop med imperialism, varför övernationella organisationer inte leder till fred och välstånd, om familjens centrala roll i kulturen och om varför Israel ibland jämförs med nazister. Och hur man får ett liv med nio barn, som Yoram Hazony har, att fungera.

    Snart börjar Rak höger med premiumartiklar

    Ganska snart kommer jag att börja göra vissa artiklar endast för betalande prenumeranter. Jag har inte bestämt exakt när det ska ske ännu, och jag kommer att berätta i god tid när det ska ske, så att den som vill hinner gå från gratisprenumerant till betalande prenumerant. Mycket här kommer även fortsättningsvis att vara gratis, men jag hoppas att fler av er kommer ta steget att bli fullvärdiga prenumeranter.

    Rak höger med Ivar Arpi förlitar sig helt på bidrag från läsare och lyssnare. Man kan bli gratisprenumerant eller betalande prenumerant. Genom att bli betalande prenumerant gör man det möjligt för mig att fortsätta vara en självständig röst.

    Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)



    This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.enrakhoger.se/subscribe
  • Dan Korn är opinionschef på Bulletin. Han är rabbin, författare och fotograf. Han har skrivit böcker om främst svensk kulturhistoria.

    https://www.nongrata.se

    Become a member at https://plus.acast.com/s/samtal.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Sverigedemokraternas Mattias Karlsson har startat en ny konservativ tankesmedja som heter Oikos. Med i förtroenderådet är bland annat Dan Korn och Malcolm Kyeyune.
    Följ oss på twitter:
    ttps://twitter.com/Jonas2Nilsson
    https://twitter.com/stigermarx
    ✅ FACEBOOK: https://www.facebook.com/palaestramedia/
    ✅Lyssna på Spreaker:
    https://www.spreaker.com/user/palaest...
    ✅Få notifikationer via Telegram:
    https://t.me/palaestra
    ✅Skriv upp Er på vårt nyhetsbrev på:
    https://palaestramedia.com/prenumerera/
    ✅Stöd vår kanal✅
    Dela, gilla, kommentera och donera:
    ▶️SWISH: 076 58 04 607
    ▶️PATREON: https://www.patreon.com/palaestramedia
    ▶️Paypal: paypal.me/jonasnilsson38
    💰Kryptovalutor
    ▶️ Bitcoin: 3LyviHpEvvg6fZ2XuC8xyRPUi2JE8pH1Gm
    ▶️ Bitcoincash: pr4z5am5cexpyarryyvj0ndgc8ld6qh8gccsdhjfn6
    ▶️ ETH: 0x7E10465CFa5FdDFe44d7d0B5e58b0623F3CE2339

    This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit jonasnilsson.substack.com/subscribe

  • I världens mest sekulära land är gud ändå ständigt närvarande. Författaren Dan Korn berättar om det moderna samhällets religiösa rötter och vilka sekulära fenomen som subtilt bygger på en religiös grund. Dan Korn intervjuas av Adam Cwejman.

  • Det sades kritiska saker om Sverige även förr i tiden, men det togs emot med långt större jämnmod. Svenskarna visste med sig att de bodde i världens bästa land och hade inte svårt att skaka av sig pratet om självmord, synd och socialism. Dagens frågor om utanförskap och bilbränder möts med en helt annan irritation och kitslighet.
    I takt med att övertygelsen sviktat om att vi utgör en internationell förebild har hävdandet av Sverigebilden blivit mer påstridigt. Vad har hänt? Vad beror det på? Författaren, kulturhistorikern och rabbinen Dan Korn samtalar med programledaren PJ Anders Linder.