Jesper Åström Podcasts


  • Marcus Langbrandt och Jesper Åström diskuterar SSK:s senaste matcher mot Modo och Vita Hästen och blickar fram emot onsdagens bortamatch mot Björklöven. Vi konstaterar också att allt inte handlar om mål och assist och att det hänt en del kring truppen den senaste veckan.

  • Sedan content marketing fick sitt genomslag så har marknadsförare och varumärken fått höra att man måste bli ett mediehus.

    Fokus har länge legat på innehållsskapandet. Men för att lyckas nå ut idag ut med innehåll idag krävs också ett starkt fokus på innehållsdistribution. Så jag bjöd in David Larsson från Trickle som är expert på distribution av innehåll.

    För vi vill ju ge vårt innehåll och budskap den räckvidd de förtjänar.

    Trots det är innehållsdistribution fortfarande något som få lägger varken mycket tid, budget eller resurser på. Och ännu färre har strategier och planer för hur man ska göra det på ett bra sätt.

    Det är också många som skapar innehåll ur ett content marketing-perspektiv men jobbar med innehållsdistribution likt performance marketing. Så i det här avsnittet pratar vi om hur man bör göra istället och hur man gör för att ge sitt innehåll den räckvidd det förtjänar.

    Om gästen
    David Larsson är Chief Strategy Officer på byrån Trickle som är specialister på innehållsdistribution. Trickle ingår i byrånätverket People People med byråer som Spoon, The Domain Was Taken och Oh My.

    Man jobbar framförallt med många större organisationer och B2B-företag. David har en intressant bakgrund då han bland annat är utbildad journalist, har jobbat med YouTube och sociala medier på TV4 och sedan kom in som andra anställd på Trickle.

    Han är även en van föreläsare och är kursansvarig och gästföreläsare på både Medieinstitutet och Berghs.

    Om avsnittet
    David och jag pratar i avsnittet om innehållsdistribution och nycklarna till att lyckas med det idag. Samt hur man når ut med rätt innehåll i rätt kanal och i rätt användarresa.

    För finns ofta flera olika resor. Vilket David förklarar i avsnittet.

    Han förklarar bland annat hur han tänker kring distribution av innehåll och varför det är så viktigt för att ge sina budskap och historier den räckvidd de förtjänar. David berättar även hur han arbetar med strategier och planer för distribution samt hur dessa används.

    Och varför han älskar det han kallar story plans.

    Du får dessutom höra om:

    Vad en strategi för innehållsdistribution innehåller
    Ramverk och modeller att hämta inspiration från
    Hur man får med distribution i innehållsplaneringen
    Underutnyttjade kanaler och taktiker
    Varför engagemang är så viktigt för distribution
    Hur man kan tänka kring mediebudget
    Och vad man ska göra om innehåll går viralt

    Plus massor mer om innehållsdistribution…

    Om du jobbar med innehåll så kommer det här garanterat vara intressant. David delar mängder med bra tankar, tips och insikter som du direkt kommer kunna ta med dig för att nå fler med ditt innehåll.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. David har även samlat ihop bra länkar för dig som vill lära dig mer om innehållsdistribution. Och en presentation där du kan läsa mer om hans och Trickles tänk samt innehållsmodellen de arbetar efter.

    Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    David Larsson på LinkedIn
    Trickle webbsida
    Smarta taktiker, strategier och best practice för LinkedIn Ads #86 (Poddavsnitt)

    Trickle Content Distribution (presentation)

    Fighting ad fatigue in a remarketed world - Trickle (artikel)

    Anti-waste in a digital recession - Trickle (artikel)

    Hallands pr-kupp: köpte sökord på passtider - Resume (artikel)

    Zero Moment of Truth (ZMOT) - Think with Google (resurs)

    How to Create a Better Distribution Plan to Get Your Content Seen - Content Marketing Institute (artikel)

    Brand Building on Social - Born Social (presentation)

    The System av Jesper Åström (bok)

    Three models to plan the right content for the right person at the right time - Better Marketing (artikel)

    Ross Simmonds: Content Distribution Strategy - The Marketing Millennials (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Tidsstämplar
    [3:44] Vad innehållsdistribution är enligt David och dess roll i den moderna kundresan.

  • Navid pratar med digitala taktikern och internetnörden Jesper Åström om nästa fas av Internet, metaversum, blockchain och NFT:s. De pratar om Jespers triggers mot Aron Flam, varför Obamas kända tal på demokraternas kongress var en politisk fontänorgasm och varför Jesper tycker att Public Service fortfarande har en viktig roll att spela.Lyssna på samtalet, ta del av länkarna på www.hurkanvi.se och om du anser att vi har sagt något felaktigt eller saknar information så välkomnar vi konstruktiv kritik och kompletteringar av det vi har missat på [email protected] du höra hela samtalet? Gå in på www.patreon.com/hurkanvi och bli Patreon. Har du inte råd att bli Patreon? Hör av dig till oss på [email protected] så löser vi det.Gillar du det Hur kan vi? gör och vill stötta med en engångssumma så swisha till 123 124 77 33.Vill du boka Navid som samtalsledare, moderator eller föreläsare? Gå in på www.navidmodiri.com/bokaFör att fortsätta samtalet, gå med i gruppen "Hur kan vi? - Eftersnack" på Facebook:https://www.facebook.com/groups/hurkanvi Alla avsnitt av podden och kontaktuppgifter hittar du på https://www.hurkanvi.se.

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Mål är viktiga för att skapa en gemensam riktning för såväl företag som marknadsteam och de är helt avgörande för att kunna arbeta datadrivet.

    Men alla som varit med och tagit fram mål vet att processen kan vara allt annat än enkel. Jag bjöd därför in Jesper Åström igen för att gå igenom hur man sätter bättre mål och hur man tar fram rätt KPI:er.


    Att ta fram och definiera mål är svårt. Inte minst marknadsmål.

    Det som verkar som en enkel övning övergår lätt i diskussion om allt från vad som är ett bra mål till hur man ska mäta det och vilka aktiviteter, kampanjer eller projekt som ska genomföras. Och det gäller i allra högsta grad inom marknadsarbetet.

    Därför var det så intressant att få prata med Jesper som har lång erfarenhet av att sätta mål och arbeta datadrivet. Och han håller även workshops i just målsättning och att sätta mål.

    Om gästen
    Jesper Åström är en digital taktiker och en av Sveriges främsta experter på growth marketing som bland annat har varit med och skapat ett flertal framgångsrika byråer. Och som konsult har han arbetat med företag, varumärken och lanseringar över hela världen.

    Med start i januari 2022 så går Jesper in som growth marketing lead på solenergibolaget Svea Solar. Vid sidan av uppdrag så delar han även mängder med intressant innehåll kring marknadsföring och har även startat Facebook-gruppen Growth Hackers Sweden.

    Längre ner hittar du länkar till några av hans projekt och innehåll. Och där hittar du även en länk till avsnitt 49 då vi pratade digital taktik.

    Om avsnittet
    Vi startar avsnittet med att Jesper förklarar varför det är så viktigt att sätta mål, både generellt och inom marknadsföring. Jesper berättar sedan vad som kännetecknar ett bra mål och hur man kommer fram till ett sådant.

    Han går efter det igenom de olika delar ett mål består av och vad det finns för olika system och metoder för att arbeta med mål. Jesper tar oss sedan igenom den process han rekommenderar för att ta fram mål och KPI:er.

    Och vad som är viktigt när det kommer till mätning och uppföljning.

    Du får dessutom höra:

    Varför mål ska vara mänskliga och beskrivna i vanligt språk
    Vikten av att sätta rätt typ av KPI:er för att lyckas
    Och varför vi bör sätta färre men mer ambitiösa mål


    Jesper ger även mängder med exempel och förklarar hur man gör processen med att sätta mål enklare. Samt varför vi borde släppa fokuset på datum och kalendern.

    Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan. Jesper har bland annat samlat ihop ett antal resurser kring de olika system för målsättning som vi tog upp i avsnittet.

    Här nedan finns dessutom en grafik som visar hur mål och KPI:er hänger ihop. Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    Jesper Åström på LinkedIn
    Jespers YouTube-kanal
    Jespers webbsida
    Facebook-gruppen Growth Hackers Sweden

    What is an OKR? Definition and Examples (artikel)
    What Is A Balanced Scorecard? (artikel)
    OKRs and Balanced Scorecard: What's the difference? (artikel)
    Google Ventures workshop: Lean Analytics (video)
    How to write SMART goals (artikel)
    Hyper Island Toolbox (resurser)
    After Action Review* (artikel)
    * notering från Jesper. “Det här tycker jag är viktigare än själva målen.”
    Self Determination Theory* (artikel)
    * Kombinera med AAR.
    Brian Balfour: Building a Growth Machine / Growth Loops (video)



    Tidsstämplar
    [4:40] Jesper inleder med att förklara varför det är så viktigt att sätta bra mål och vad som kännetecknar ett bra sådant. Han förklarar också varför tydliga mål och KPI:er är avgörande för att kunna arbeta datadrivet.

    [9:18] Vi igenom vad ett bra mål består av och hur mål och KPI:er hänger ihop. Jesper delar även ett antal exempel för att illustrera hur man kan tänka, inte minst för att hitta rätt typ av KPI:er.

    [14:41] Jesper ger sin syn kring olika system och metoder för att sätta och arbeta med mål.