Mosul Podcasts

  • Utrikeskrönikan 27 maj 2022

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Stockholm, fredag.

    Krig.

    Alla dessa krig, det går inte att undvika att de kryper innanför skinnet på en. Särskilt inte när man varit på plats. Mött alla dessa människor vars liv smulats sönder likt pepparkakshus på en julgransplundring för 10-åringar.

    Här skulle jag återigen vilja berätta om alla öden, alla söndertrasade liv. Skulle vilja försöka få er alla att förstå hur krig sprider förödelse och skräck långt över begripligheten.

    För ibland är det svårt att förstå.

    17-åringen i Mosul vars hela familj hade förintats av amerikanska bomber. Amerikanska. Han hade oturen att bo i ett hus där terrorsektens krypskyttar förskansat sig på taket. Huset bombades, prickskyttarna dog men det gjorde också hela 17-åringens oskyldiga familj.

    Eller Nikolaj som vi mötte i Mykolaiv. I skuggan av vårens första solstrålar berättade han att hans familj var borta men vi kunde inte begripa. Borta är väl bara att de rest iväg. Flytt till tryggheten.

    Men hans familj var döda.

    Hustrun, barnen, barnbarnen.

    Hela hans hus var förstört, bara en av väggarna stod kvar. Allt han ägde var sönderbombat, hela hans liv, kärlek och mening förintat.

    Det i ett krig som inte ens får kallas krig – åtminstone inte i Ryssland.

    Det får min skruvade hjärna att tänka på John Cleese.

    Kommer ni ihåg serien Fawlty Towers där Cleese spelar förvirrad hotelldirektör.

    När tyskarna kommer på besök.

    Cleese rollkaraktär Basil kämpar med att inte nämna kriget: ”Don't mention the war”.  Basil gör allt för att inte nämna kriget men fäller den ena kommentaren efter den andra, nämner alla tyska krigsförbrytare tills hans tyska gäster bryter ihop.

    Vad är det, frågar Basil.

    Vi blir ledsna. Måste ni prata om kriget hela tiden?

    Det var ju ni som började.

    Det gjorde vi väl inte?

    Inte? Ni invaderade Polen.

    Sketchen får mig att tänka på två saker, dels hur man i Ryssland inte får kalla ett krig för vad det verkligen är.

    Men också att Fawlty Towers som är inspelat 30 år efter andra världskrigets slut lyckas skildra hur tyskar fortfarande fick betala den kollektiva skulden av alla förbrytelser som begicks av nazisterna. Mycket tyder väl på att det kommer att bli samma sak för ryssarna.

    De är ute i kylan i omvärlden. Få vill ta i dem med tång. De får inte delta i idrottsevenemang, inte resa, ingen vill göra affärer med dem.

    Undrar om han ens tänkte på konsekvenserna, ledaren, när han i februari beordrade invasionen av det som inte får kallas ett krig.

    Kriget som inte får kallas krig kommer av allt att döma att pågå länge, Ryssland har på många sätt redan förlorat, men inte lika oåterkalleligt som alla civila som liksom Nikolaj fått sina liv söndertrasade.

    Det ryska propagandamaskineriet kommer att försöka nästla sig in också här.

    Men vi som ännu får tänka fritt behöver aldrig glömma hur det började,  vilka som är invaderade och vilka som invaderat och vi behöver aldrig lyssna på uppmaningar med innebörden ”Don't mention the war”.

    Johan-Mathias Sommarström, Mellanösternkorrespondent som nu också reser i Ukraina
    [email protected]

  • FOTOGRAF, 54 år. Född i Partille, bosatt i Stockholm. Debuterar som Sommarvärd.

    Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.

    Fotografen Paul Hansen berättar om arbetet från många av världens konflikt- och katastrofområden. Att rapportera från utlandet är en särskild utmaning då det ofta handlar om våld och utsatthet, säger han.

    Han berättar om miljöer, människor och intryck som har präglat honom.

    Paul Hansen berättar om att jobba med ”fixare”, människor som ser till att det går att arbeta och komma nära för att intervjua och ta bilder – för att sedan kunna återvända och komma helskinnade hem.

    Att rapportera från utlandet är en särskild utmaning. Vi hade jobbat under svåra omständigheter förr, Peter Englund och jag. Jag räknar honom som en god vän och han är en historiker och författare av rang men skulle jag lägga mig i en match? Aldrig.

    Hur reagerar man när man blir skjuten? Paul Hansen blev det och skickade ett sms och skrev helt kort: ”Jag har blivit skjuten. Två skott.”

    Paul Hansen jobbar dramaturgiskt med att gå mellan bilder i krig och elände, till att reflektera över föräldrarna. Många är de frågor jag velat ställa till pappa, inte minst om varför han valde att leva i den distanserande bubblan han hade omkring sig. Helt plötsligt kom svaret som handlade om en upplevelse under andra världkriget.

    Hela Sommarprogrammet tillägnar han sin mamma som dog vid 49 års ålder.

    Om Paul Hansen

    Prisbelönt fotograf på Dagens Nyheter. Utsedd till Årets fotograf åtta gånger samt mottagit flera internationella priser, exempelvis World Press Photo för en bild från ett begravningsfölje i Gaza.

    Gett ut fotoböckerna Människa, människa och Being there som även visades som utställning på Fotografiska i Stockholm förra året.

    Har fotograferat från många av världens konflikt- och katastrofområden. Fick en kula bortopererad ur ryggen efter att ha blivit beskjuten av IS utanför Mosul i Irak.

    Spelar handboll och paddlar kajak när han hinner.

    Producent: Tom Alandh