Oregon Podcasts

  • Välkomna tillbaka. Nytt år. Nya äventyr i krimvärlden. Vi startar med en resa till både Oregon och Benelux. Svåra beslut ska tas. Men vem anses kapabel att göra det? Det blir dödliga sprutor, etiska problem och desperata anhöriga. Anna broderar ut för- och nackdelar med att själv få bestämma hur och när livet ska ta slut. Lena njuter denna vecka av att se en rövhatt i full action!

  • Nancy Pelosis make misshandlad i hemmet; Elon Musk har köpt Twitter och sparkat deras högre chefer; Bara 17% svarta stöder de-fund the police; Högsta domstolen tar nu upp ras-kvoteringen till universiteten; Raskvotering till filmen om Black Panther; Drag queen-protester i Oregon; Bill Maher kritiserar vänsterliberalerna för att stänga debatter; Kristna överfallna på föreläsning med Matt Walsh; Backlash mot Liz Cheneys attack mot Kari Lake i Arizona; Chefen för tunnelbanesystemet attackerad i New York; NBA-stjärnan Matt Barnes kritiserar trans-gender-rörelsen; Allt fler amerikaner ignorerar demokraternas skrämselpropaganda; Mayra Flores får inte vara inte vara med i Representanthusets latino-caucus; Halloween i USA; Biden yrar på om att första-klass i flygplan är rasism.

    -------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • Jag har länge tänkt att surrogatmödraskap vore ett bra poddämne. Så såg jag Josefin de Gregorio, författare och litteraturredaktör på Svenska Dagbladet, diskutera detta på Twitter med Teodor Koistinen (som är en vän, även om han tycker att jag har fel i mycket). Teodor gillade en kampanj från Moderata ungdomsförbundet, där de skriver att man vill “stärka kvinnors rätt till sin egen kropp” och som ett led i det legalisera surrogatmödraskap. Hennes svar var: “Legalisera surrogatmödraskap är ett steg i helt fel riktning. Kvinnor är inte handelsvaror.”

    Efter det följde en mycket kort debatt som slutade i att de kom fram till att de inte höll med varandra och inte skulle nå längre. Jag tänkte att jag skulle utmana Josefin, och mig själv, med svåra frågor om surrogatmödraskap.

    Min ingång är att jag har en vän som har fått två barn med hjälp av en surrogatmamma. Min vän och hans make har gjort det i USA, och det har kostat skjortan för dem. Vilket innebär att mamman har fått bra betalt, och hon har fått god vård. De har också hållit kontakten, som jag förstår saken. Min väns familj – med två män och deras barn – hade inte varit möjlig om inte kommersiellt surrogatmödraskap var tillåtet i vissa amerikanska delstater. Vem är jag, eller någon annan, att sätta mig till doms över det?

    Vi pratar om detta och gränserna för vad man kan tänkas få göra med sin kropp. Är allt verkligen till salu? Om inte, hur kan man argumentera för motsatsen?

    Från livets början rör vi oss till livets slut och diskuterar dödshjälp. Jag håller just nu på att skriva en essä om detta, och det är en fråga jag diskuterat privat med Josefin under lång tid. Det är också något hon har skrivit om.

    En väns mamma avslutade nyligen sitt liv. Det var slutet på en lång process, där hennes lungor successivt lade ned. De började leta transplantation, men på grund av pandemin så drog det ut på tiden. Till sist kunde hon inte andas utan hjälp av en maskin. Så en dag fick hon äntligen nya lungor. Det krävdes ingen återhämtning. Hon var direkt uppe på benen, full av energi. Som ett mirakel. Hon och hennes man, min kompis pappa, köpte nytt hus och en hund. Pensionen de hade sett fram emot tillsammans kunde börja. Sedan började kroppen stöta bort lungorna. Snart var hon sängliggande igen. Varje andetag en kamp. Och några nya lungor kunde hon inte få, ens om hon hade velat. När kroppen skjutit bort ett organ är man inte längre legitim som mottagare. Hon bestämde sig för att sluta äta och dricka och dö. Hela vägen fram till döden var hon klar i huvudet. Hon var sig själv hela vägen, så att säga. Hon var lika beundransvärd i livet som i döden, skulle jag säga. En kvinna som imponerade på dem hon mötte.

    Jag måste säga att hennes sätt att hantera döden har fått mig att omvärdera frågan om dödshjälp. Så varför behövde hon svälta och törsta ihjäl? Varför kunde hon inte fått en spruta, som man kan få i Oregon i USA? Det hade förkortat hennes lidande. Här blir frågan religiös. Har man rätt att avsluta ett liv man fått till skänks av Gud? Jag lutar åt ja, Josefin lutar åt nej. Men så är jag en enkel hedning som aldrig riktigt förmår mig bli kristen fullt ut. Jag tror att döden är att föredra framför att förlora sig själv till ALS, demens eller aggressiv cancer. Jag tror jag har rätt, men jag kan ha fel. Hade det inte varit för kristna som trodde på livets okränkbarhet hade aldrig slaveriet avskaffats runtom i världen.

    Vi avslutar med en diskussion om den nya regeringens förslag på en ny kulturkanon. Lyssna hela vägen så får ni ett exklusivt boktips av SvD:s främsta bokexpert!

    Jag mottar inga statliga bidrag eller annan finansiering, utan förlitar mig helt på er läsare och lyssnare. Genom att bli betalande prenumerant gör man det möjligt för mig att fortsätta vara en självständig röst.

    Jag kan också rekommendera hennes skönlitterära böcker Antarktis från 2013 och Samuel är mitt namn från 2017. Hennes essä Emily Dickinson och vulkanerna kom 2019 och fick Gerard Bonniers essäpris året efter. Här kan man läsa allt hon skrivit i SvD.

    Battle of ideas

    Jag var i London förra helgen och deltog på ett slags debattfestival som kallas Battle of Ideas. Jag kommer återge en del av det som skedde där i nästa text. Mitt bråk med en italiensk socialist, som uppskattade min bråkighet mer än de brittiska, tyska och tjeckiska paneldeltagarna.

    Samtidigt passade Unherd på att spela in en intervju med mig som just publicerats på deras hemsida. Intervjuaren Freddie Sayers har fått en del kritik för att han ställde tuffa frågor till mig, men jag tycker att det är precis som det ska vara. Om ens uppfattningar och argument inte tål granskning så kanske de inte är särskilt välunderbyggda till att börja med. (Här kan man läsa en text baserad på intervjun.)

    Om ni har missat Freddies intervjuer på Unherd så är det något jag rekommenderar. Han har förmågan att göra samtalet mer konstruktivt med sitt sätt att ställa frågor på. (Dessutom är han halvsvensk och pratar nästan flytande svenska, vilket är mer än man kan säga om min engelska.)

    Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)



    This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.enrakhoger.se/subscribe
  • Ronie Berggren och Björn Norström om det senaste i USA: Muslimsk holländsk fotbollspelare vägrar Pride-armband; Washington Post påpekar underskottet på svarta spermadonatorer; Kanye West vill köpa Parler; Senaten lutar allt mer mot Republikanerna; Elever gör walk-out när Mike Pence håller tal; Elever gör walk-out när Mike Pence håller tal; Republikanernas guvernörskandidat i New York nu i ledning; Phil Nike ger stora pengar till republikanernas guvernörskandidat Christine Drazan i Oregon; Steve Bannon döms till fyra månaders fängelse för att ha vägrat att vittna inför 6-januari-kommittén; Federal domstol stoppar Bidens avskrivning av studentlån; Vita Huset vill inte att Biden ska springa in i Putin på G20; Transgender i North Carolina smashar sönder flicka i handboll, vilket väcker stora protester; Kanye West delar ut gratis White Lives Matter till hemlösa i Los Angeles; Republikanerna i Arizona vill koppla ihop alla demokrater med Biden och Sanders; Kaoset vid gränsen fortsätter; MSNBC:s reporter drar nazikort mot republikanerna; Poliserna säger upp sig i massvis i St Louis, Missouri; Ron DeSantis förbjuder gender-kunskap för skolbarn; Bidens presstaleskvinna Karine Jean-Pierre vägrar svara på om Bidens hemstat Delaware vill ha fler migranter; Ryskt bombflygplan över Alaska; Skådespelarna Tim Allen och Dean Cain vänder sig mot cancel culture; Biden läser ut dot.com; Biden svamlar om bensinpriser; Kolumnist i New York Times idiotförklarar svarta som röstar på Brian Kemp i Georgia.

    --------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • Ronie Berggren och Pelle Zackrisson analyserar det spännande guvernörsvalet i Oregon som kan innebära att delstaten får sin första republikanska guvernör på 40 år, om republikanen Christine Drazan väljs.

    --------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • Ronie Berggren och Björn Norström om det senaste i USA: Konservativa latinamerikaner alltmer pro-republikanska; Mayra Flores anklagas av sin demokratiske motståndare för att vara korkad; Domare i North Carolina skickar jurymedlem till fängelse som straff för saknad av munskydd; Trump får avslag i HD om beslagtagna dokument; 6-januarikommittén kallar Trump som vittne; Yale University får kritik av federala domare för sin cancel-culture-kultur; Stor korruption i Kaliforniens cannabisindustri; Kvinna i Arizona får 30 dagars fängelse för ballot-harvesting; A.O.C kritiseras av vänstern för stöd till Ukraina; New Yorks demokratiska guvernör Kathy Hochul kritiserar Biden för migrantkrisen; Creepy Joe ger dejtingtips; Biden säger felaktigt att hans son Beau Biden dog i Irak; Meghan Kelly djupt kritisk mot rivalen Tiffany Cross’ rasifieringsprat på MSNBC; HD-domare Clarence Thomas får kritik för att han inte längre tycks gilla musikartisten Prince; Bisexuell Woke-Superman-tidning får lägga ner; Netflix lägger ner produktionsplaner på serie om anti-rasistisk bebis; Oregon kan komma att få sin första republikanska guvernör på 40 år; PayPal stängde av konservativa; Kanye West stoppas av JP Morgan Chase Bank.

    --------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • Ronie Berggren och Björn Norström om det senaste i USA: Tulsi Gabbard hoppar av Demokraterna; Chris Wallace lyfts upp av CNN; Ted Cruz försvarar rätten att kritisera könsbyten; Candace Owens film ”The Greatest Lie Ever Told” har premiär; New York Times vill knyta migrantbussningen till Donald Trump; Lisa Murkowski riskerar att förlora i senatsvalet Alaska mot Trump-kandidaten Kelly Tshibaka; 64% av amerikanerna är oroade över Bidens mentala hälsa; Ricky Gervais tar avstånd från cancel culture; Abort en het och polariserande fråga i Arizona; En av Nikes grundare stöder republikanernas guvernörskandidat i Oregon; Sista fasen i John Durhams åtal om det så kallade Russiagate; Illegal invandrare bakom knivdåd i Las Vegas; Nebraskas senator Ben Sasse lämnar Senaten; Biden i ny groda.

    --------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • Ronie Berggren och Björn Norström om det senaste i USA: Polisen har identifierat det kvinnliga Green Goblin-gänget; Republikansk guvernörskandidat leder i Oregon; NYC:s borgmästare förklarar State of Emergency pg a bussade invandrare; Biden menar att de-fund the police är republikanernas fel; Material för åtal växer mot Hunter Biden; Två ryska flyktingar har tagits vid gränsen till Alaska; Fullt med memes om Ron DeSantis immigrant-bussning; Biden benådar alla som är fängslade för marijuanabrott; Missnöjet för högre bensinpriser märks av i USA; Kanye West sågar Black Lives Matter; Chris Cuomo gör comeback; Ted Cruz och Lindsey Graham vill ställa Homeland Security-chef Alejandro Mayorkas inför riksrätt pg a gränskrisen; Latinamerikaner alltmer republikanska; Federal domare anser att DACA är illegalt; Hyckleri kring Jill Biden kontra Melania Trump.

    -------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • Ronie Berggren och Björn Norström om det senaste i USA: Invandringsdebatten blir allt hetare i takt med fortsatta bussningar; Sverigedemokraterna omtalas i USA; Det amerikanska raspratet är en elit-diskurs; Vänsterliberal elit bakom invandringskaoset i både Sverige och USA; Don Lemon nedgraderas av CNN; Media börjar inse att de behöver bli mer objektiva; Nancy Pelosi försöker få folk att klappa i händerna åt Joe Biden; Brott, hemlöshet och droger har rusat i Portland, Oregon, vilket fått medelklassen att militarisera sig; Christiane Amanpour vill att Kung Charles i Storbritannien ska betala ”reparations” till den svarta världen.

    ----------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • Hello Interactors,

    I’m back from planting our kids at college. Now we watch our not-so-little Weed’s grow from a distance. I had a recent visit from a plant scientist friend last week that inspired me to dig into the blending of traditional Western science and Indigenous knowledge. Each have a lot to offer human adaptation strategies to the effects of climate change, but to do so will require new approaches and increased sensitivities to generations of abuse, neglect, and disrespect. This is part one of a two-part series that starts with a grounding in what integration exists today and why it’s important.

    As interactors, you’re special individuals self-selected to be a part of an evolutionary journey. You’re also members of an attentive community so I welcome your participation.

    Please leave your comments below or email me directly.

    Now let’s go…

    TEARS OF JOY AND SORROW

    It was cause for celebration, but hers were not tears of joy. It was the ten-year anniversary of the largest dam removal in United States history. The Elwha Dam was completed in 1921 to dam the 45-mile-long Elwha River for electricity generation under the settler colonial banner of “Power and Progress.” A second larger dam was built in 1927. The Elwha is the fourth largest river on the Olympic Peninsula that sits on the western most Pacific coast of Washington State. It was once home to the country’s second largest salmon run behind Alaska. After the dams were built, they robbed these fish of 40 miles of habitat.

    They also robbed the Lower Elwha Klallam Tribe - ʔéʔɬx̣ʷaʔ nəxʷsƛ̕áy̕əm̕ – “The Strong People” of their food source and economy while submerging their spiritual land and identity in 21 million cubic yards of sediment. That’s over one million dumpsters full of rocks and sand. If you stacked them, they’d reach over 700 miles into the air. Placed end to end they’d stretch over 3000 miles across America coast to coast.

    And now, ten years later, the salmon are running again, habitat is getting restored, and the sediment is redistributing. So why the tears? For scientists to accurately measure the successes of dam removal – and further justify the removal of more dams worldwide – the federal, state, and tribal governments agreed to a moratorium on fishing the returning salmon. It seemed a worthwhile compromise to the tribal community, but after over one hundred years of suffering their losses – and seeing the fish run as their elders had once seen – their yearning for a return to their cultural heritage has intensified over the last decade. Recent years of healthy salmon runs have tested their patience with colonial powers continuing to dictate their way of life – even as they simultaneously celebrate their joint successes.

    It was the U.S. Congress who passed the Elwha River Ecosystem and Fisheries Restoration Act in 1992 to restore dwindling salmon populations, but it was the Lower Elwha Klallam Tribe who had fought to have those dams removed even as they were being built. They also helped fund the research necessary for successful removal. And now they want to live as they once did – in a self-determined and self-sustaining autonomous but integrated coexistence with their neighbors.

    A friend of mine is a plant scientist for the project who attended the celebration event in Port Angeles, Washington last week. The early economic growth of this city depended on the electricity generated by those dams. He told me the words and subsequent tears by the woman representing the tribe was the most gripping and poignant moment of the event. It left many scientists conflicted about the proper path forward.

    Continued research will help with planning of future dam removal projects, including what would displace the Elwha project as the largest dam removal effort in history on the Klamath River. This project involves the removal of four dams that stretch across the Oregon and California border.

    But what is more important? More data collection and academic papers supporting future dam removals or resuming the human rights of an abused and afflicted Klallam community? The answer won’t come from the scientists, but from deliberations between multiple levels of governments, agencies, and departments strewn across many jurisdictions.

    BRIDGING BARRIERS

    The Elwha dams are representative of countless ecological discontinuities brought on by colonial expansion and attempted erasure and conversion of Indigenous cultures and populations around the world. The Elwha dam removal indeed created a precedent that inspired ecological restoration projects worldwide. And while the collaboration between members of the Klallam people and U.S. government officials, volunteers, and scientists has largely been healthy, the tension that spawned the removal in the first place still remains – competition for fishing rights.

    These dams posed an immediate threat to the Klallam people and their way of living, as they still do for the Klamath people and others like them. But a greater compounding threat grows more imminent every day – the effects of climate change. Despite minimal contributions to causes of climate change, Indigenous populations suffer the greatest risks of the effects. This is most apparent and acute right now in Pakistan as one third of that country remains flooded.

    Pakistanis are indeed in need of outside help. But too often Western aid swoops in with relief and then disappears leaving them with little support for how to survive the next disaster. Just as profit seeking colonists left the Klallam people with little support for survival. But instead of resorting to fatalistic language and traditional paternalistic hero mentalities that portray Indigenous communities as helpless and hopeless, some scientists and activists are shifting toward community-based adaptation strategies. These efforts start by first experiencing and understanding how these communities are affected, but then recognizing many of them also have deep ancestral knowledge and history of how to adapt to a changing climate.

    To strike a healthy balance between Western government aid and scientific knowledge and local needs and culture will require increased sensitivities to historical traumas inflicted by colonization, extreme capitalism, and forced acculturation. There is a myriad of language, linguistic, and cultural gaps that challenge the documentation, translation, and integration of Western scientific approaches with Indigenous ecological and cultural knowledge so that it is accurate, complete, and fair. Meanwhile, the planet is warming, the environment is shifting, and the pressure for adaptation systems and mechanisms is mounting.

    To bridge these knowledge gaps requires a concerted effort around the globe to establish consistent approaches to Indigenous knowledge integration in scientific literature. In 2020 a group of researchers started by asking this fundamental question:

    “How is evidence of indigenous knowledge on climate change adaptation geographically and thematically distributed in the peer-reviewed literature?”

    What they found is the number of publications per year focusing on Indigenous knowledge and climate change adaptation has grown considerably over the last ten or so years. Between 1994 and 2008 their search yielded just six scientific publications that included evidence of Indigenous knowledge. There were that many in 2009 alone. Ten years later, in 2019, the number grew sevenfold to 42.

    The majority, 133 of the 236 sampled, came from the field of Environmental Science. Social Sciences (97) and Earth and Planetary Sciences (50) had the second and third most publications respectively. Then came Agriculture and Biological Sciences (36), Medicine (22), and Health Professions (14). The word-cloud they generated from the corpus ranked these as the most common words: ‘vulnerability’, ‘resilience’, ‘drought’, ‘community’, ‘perception’, ‘impact’, ‘food security’, ‘agriculture’, and ‘adaptive capacity’. Given the most repeated words all relate to health and survival, researchers in the health and human services academy and industry have some work to do.

    In terms of geographic distribution, a large proportion of publications study regions in Africa and Asia. The most studied countries are India, Zimbabwe, and Canada. There is no worldwide count of Indigenous populations and most studies don’t mention tribal names, so it’s hard to determine fair distribution. However, based on the data available, the authors suggest the biggest gaps may be in central Africa, northern Asia, Greenland, Australia, parts of South America and Polynesia.

    Of the attributes of Indigenous knowledge represented, most publications (170) included “Factual knowledge about the environment and environmental changes” like precipitation, temperature, ice thickness, and wind speed. Two of the least represented attributes were:

    * “Cultural values and worldviews (61) like relationship to land, stewardship, values of reciprocity, collectiveness, equilibrium, and solidarity.

    * “Governance and social capital” (61) like food sharing and social networks as well as informal social safety nets.

    These seem to me to be valuable sets of knowledge in the face of worldwide human ‘vulnerability’, ‘resilience’, and ‘capacity to adapt’ to the effects of climate change. Some scientists are shifting from describing the facts of climate change toward better understanding of human mitigation, migration, and adaptation.

    BLENDING BARRIERS

    One of the reasons Indigenous communities are so helpful is their cultural lineage and oral history traditions include solutions, strategies, and innovations of past human adaptations to a changing climate. This all despite past attempts by evil colonizers to suppress and destroy their knowledge, traditions, and even their existence. But these people and civilizations gained and sustained through generations of ecological experimentation. They benefited from innovations in grassland growth, fire management, and crop alteration.

    Over decades and centuries, they evolved countless trials of seed germination, hybridization, and dispersal to achieve maximal crop yields. (e.g., symbiotic ‘Three Sisters’ crop clustering). They also developed predator management schemes enabling them, and their crops, to survive and thrive. Their mediation of the environment provided a mutualistic food web rooted in natural forms of ecological reciprocity. But this knowledge was not and is not static.

    They had to endure and adapt to environmental dynamism at varying scales of time and space. Change occurred at a local level with daily shifts in the weather but also at a regional level from sudden climatic and geological perturbations like earthquakes, floods, droughts, and volcanoes. All of which had effects lasting decades and centuries.

    These events led some populations to hunker down and innovate new methods of survival amidst a changed but familiar environment, while others migrated near and far to survive. For those who didn’t make it, their knowledge is lost. However, some traces of their existence, their paths of migration, shelter, and food habits do, and we rely on archeologists to bring those facts and interpretations to light.

    But even in the best of situations, as evidenced with the Elwha project, balancing hard quantitative science with qualitative humanitarianism while in search of adaptation and survival strategies poses a host of challenges. Not the least of which is the fact that within these works exist many gaps in human and environmental knowledge across the spectrum of global space and time.

    But a new approach in archaeology and ecology is emerging called ‘archaeoecology. It strives for a more robust intellectual understanding of the interaction of people and place that spans the globe and the past 60,000 years of existence. It’s a proposed blending of ecological and archaeological research that, when augmented with Traditional Ecological Knowledge, can fill gaps of the past so that plans can be made now for how humans can survive in the future. And as the Klallam people have reminded us, regardless of the past, the time for healthy adaptation to a changed environment needs to start now.



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit interplace.io
  • En ekolog Lauren Mork från andra sidan jordklotet träffar sin pappas kusin Lena Hjelmérus i Tyresö och visar sig ha hur mycket som helst att att prata om. Programmet är på engelska med viss förklarande tolkning. Innehåller klimatförändringar, Stillahavslax, inlandsis och exotiska svenska "ormar" samt lite om kväkarrörelsen.

  • Ronie Berggren och Björn Norström om det senaste i USA: Delstaten Oregons liberala drogpolitik har inte fungerat; Pro-abort-aktivister terroriserar havandeskapscentraler; Ilhan Omar och A.O.C är splittrade om Joe Biden; Republikanerna har störst förtroende i frågor om inflationen, Ukraina, ekonomin; CNN:s Don Lemon ifrågasätter Vita Husets pressekreterare Karine Jean-Pierre; Elon Musk stöder Ron DeSantis som presidentkandidat; A.O.C och många demokrater röstar mot större säkerhet för HD-domare; Skolstyrelse i Virginia röstar för att kunna straffa elever som felkönar andra elever; ABC:s The View ältar fortfarande Donald Trump; Nancy Pelosis makes mugshot cirkulerar; Debatten om vapen fortsätter i Kongressen; Ayanna Pressley vill sänka röståldern till 16 och höja rätten att köpa vapen till 21; Bill Maher om hyckleriet bland vänsterliberal media.

    ------
    STÖD AMERIKANSKA NYHETSANALYSER: http://usapol.blogspot.com/p/stod-oss-support-us.html

  • August Gustafson, född 2003 spelar tennis för GLTK samt har tillhört Klein Players i flera år. Vi tog ett samtal med August där han berättar om sitt kommande äventyr i Oregon, att han inte ser så mycket på film, vad Klein Players betytt för hans satsning, vem som är hans förebilder och självklart hur känslan var på högskoleprovet han nyligen skrev! Mycket nöjd - god lyssning!

  • Kelly Reichardts First Cow från 2020 är ett stillsamt filmiskt mästerverk om vänskap, bakverk och kor. Vi pratar om hur manlig vänskap skildras i filmen och hur den första kons ankomst till en liten håla i 1820-talets Oregon kan förstås som en symbol för en gryende kapitalism.

  • In this episode, I have great conversations with Allan E. Flood who is the author of the book “Perfect Misfortune: How I Found Hope and Healing in the Teachings of Sydney Banks and The Three Principles”.

    Allan Flood lives in Bend, Oregon. His unique and practical perspective of how to find peace and hope in the face of upsetting personal circumstances comes from living with and coming to peace with multiple sclerosis for over 35 years. Allan has extensive business and non-profit experience and has seen how important it is to understand where the human experience comes from. With humor and personal warmth, Allan shares with you his insights and how they can improve your health and well-being.

    You can find Allan's books here.

    In US: https://www.amazon.com/Perfect-Misfortune-Healing-Teachings-Principles/dp/1771434163

    In Sweden: https://www.bokus.com/bok/9781771434164/perfect-misfortune/

    If you would like to come in contact with Allan you do it best via e-mail: [email protected]

    Interested in coaching with me, Daniel Magnusson?
    Book a first exploratory coaching session for free on the link below.
    https://calendly.com/coachmagnusson/game-changer-session-pro-bono-75

    Webpage: https://www.humanchange.se

    Instagram: https://www.instagram.com/coachmagnusson/

    LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/coachmagnusson/

    Music: https://www.purple-planet.com

    --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/humanchange/message