Relode Podcasts

  • I detta avsnitt där vi träffar jag Christoffer Olsson, VD och medgrundare till företaget Relode, som säljer träningskläder online. Reload grundades av tre barndomsvänner som startade resan med ett UF-företag på gymnasiet, då de skapade en ny typ av shaker för hantering av kosttillskott med en specialfunktion. De fick beviljat patent, reste kapital och åkte som 20-åringar till Kina där de producerade formsprutningsverktyg för att skala upp produktionen. Väl hemma i Sverige, lanserade de en produkt som inte riktig var klar, via egen e-handel och via återförsäljare. De fick dessvärre ett rejält bottennapp med produkten som inte höll måttet. Med sina sista pengar ändrade de inriktning till kläder, släppte en ny webbshop och lanserade sin kollektion ihop med en influencer. Produkterna flög av hyllorna vid lansering och idag har de gått från sitt första släpp av 100 plagg till ett bolag som omsätter drygt 15 miljoner med 5 heltidsanställda och med försäljning i 35 länder. Deras mål nu är att nå 100 miljoner kronor i omsättning inom tre år. Christoffer ger i intervjun även tre stycken råd till den som vill starta en framgångsrik e-handel. - Testa produkten innan lansering, så att ni inte är de enda som tycker produkten är bra. - Balans i livet. Ha något annat i livet än företaget. - Hitta ditt varför med bolaget. Vad står varumärket för och vad ska folk tänka när de ser ditt varumärke. Lyssna på hela avsnittet för mer information och lärdomar från Relodes framgångsresa.

    Medverkande: Christoffer Olsson, Relode
    Podcastvärd: Jonny Rosengren
    Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel