Schröder Podcasts
-
LJUDDRAMA: Atlas mailserver hittas. Innehåller den komprometterande uppgifter som kan fälla de åtalade huvudägarna i pensionssvindeln? Får spararna sina pengar tillbaka? Nu kommer domen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Åklagare Josefin Bengtsson blir intervjuad i en podd. Hon berättar där om sitt första fall som blev avgörande för hundratusentals svenskars ekonomi.
Det börjar med att Babak Amani, polis på Ekobrottsmyndigheten, får flera samtal från oroliga pensionssparare som vittnar om hur deras besparingar har försvunnit sedan de har flyttat sitt sparande till fondbolaget Atlas. Josefin känner sig manad att åta sig fallet, trots att hon är nyutexaminerad och hennes chef är tveksam.
Efter en del efterforskningar upptäcker de att bolagets fonder går uselt. Men trots det är Atlas det största pensionsbolaget på Pensionsmyndighetens fondtorg – de hyllas i näringslivspressen och förbereder sig för en börsnotering.
På sociala medier visar Atlas huvudägare Duman Celik och Marcus Rosengren ogenerat upp ett liv i lyx med gods i England, överdådiga våningar på Östermalm och bilar värda miljontals kronor.
Pensionssvindeln 2020 – en del av ljuddramasatsningen Före-EfterFöre-Efter är Sveriges Radio Dramas ljuddramasatsning om historiska brytpunkter i Sverige, där samhället har gått från ett före till ett efter.
I rättegångsdramat Pensionssvindeln 2020, är både fallet och karaktärerna fiktiva, men inspirerade av de skandaler som omgärdat pensionsbolag som Allra och Falcon Funds. Hundratusentals pensionssparare drabbades. En följd av de förändringar som skedde i det svenska premiepensionssystemet då det gjordes om 1999.
I rollerna: Åklagare Josefin Bengtsson – Félice Jankell, Polisen Babak Amani – Simon Mezher, Marcus Rosengren – Måns Nathanaelson, Duman Celik – Alexander Salzberger, Intervjuaren – Shang Imam, Fernanda Vega – Nadja Halid, Lukas Sköld – Oliver Mårback, Domaren – Chatarina Larsson, Styrelseordförande Tobias Husbäck – Johan Hedenberg, Karin Menting – Anna Azcaráte, Olle Jansson – Per Schröder, Sara – Rut Roos, Charlotte Sparre – Siri Hjorton Wagner, Nyhetsuppläsare – Stina Näslund, Reporter – Daniel Säfström, Reporter – Roger Dackegård, Vakter – Karin Londré och Simon Sarnecki
Manus: Lotta Erikson och Håkan Östlundh
Dramaturg: Magnus Lindman
Ljuddesign: Krister Orreteg och Daniel Säfström
Producent, biträdande regi: Daniel Säfström
Exekutiv producent: Marie WennerstenRegi: Mattias J Skoglund
Konstnärligt utvecklingsansvarig: Moa Gammel Ginsburg
Vinjettmusik: Före-Efter komponerad av Jacob Mühlrad, i arrangemang av Petter Ekman och under ledning av konsertmästare Malin Broman i Sveriges Radios Symfoniorkester. Musiker: Malin Broman, Kristina Ebbersten, Emma Nyman, Fred Lindberg och Simon Crawford-Phillips. Musiktekniker: Erland von Heijne. Producent för vinjetten: Magnus Berg.
En produktion av filt för Sveriges Radio Drama
-
LJUDDRAMA: Pensionsmyndigheten stoppar all handel med Atlas. De båda huvudägarna, Marcus Rosengren och Duman Celik grips misstänkta för att ha lagt beslag på flera hundra miljoner av spararnas pengar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Åklagare Josefin Bengtsson blir intervjuad i en podd. Hon berättar där om sitt första fall som blev avgörande för hundratusentals svenskars ekonomi.
Det börjar med att Babak Amani, polis på Ekobrottsmyndigheten, får flera samtal från oroliga pensionssparare som vittnar om hur deras besparingar har försvunnit sedan de har flyttat sitt sparande till fondbolaget Atlas. Josefin känner sig manad att åta sig fallet, trots att hon är nyutexaminerad och hennes chef är tveksam.
Efter en del efterforskningar upptäcker de att bolagets fonder går uselt. Men trots det är Atlas det största pensionsbolaget på Pensionsmyndighetens fondtorg – de hyllas i näringslivspressen och förbereder sig för en börsnotering.
På sociala medier visar Atlas huvudägare Duman Celik och Marcus Rosengren ogenerat upp ett liv i lyx med gods i England, överdådiga våningar på Östermalm och bilar värda miljontals kronor.
Pensionssvindeln 2020 – en del av ljuddramasatsningen Före-EfterFöre-Efter är Sveriges Radio Dramas ljuddramasatsning om historiska brytpunkter i Sverige, där samhället har gått från ett före till ett efter.
I rättegångsdramat Pensionssvindeln 2020, är både fallet och karaktärerna fiktiva, men inspirerade av de skandaler som omgärdat pensionsbolag som Allra och Falcon Funds. Hundratusentals pensionssparare drabbades. En följd av de förändringar som skedde i det svenska premiepensionssystemet då det gjordes om 1999.
I rollerna: Åklagare Josefin Bengtsson – Félice Jankell, Polisen Babak Amani – Simon Mezher, Marcus Rosengren – Måns Nathanaelson, Duman Celik – Alexander Salzberger, Intervjuaren – Shang Imam, Karin Menting – Anna Azcaráte, Lukas Sköld – Oliver Mårback, Nahid Hiran – Mariam Namów, Gustav Stenberg – Tom Ljungman, Litauisk polis – Mischa Fedorchenko, Olle Jansson – Per Schröder, Birgitta Johansson – Sylvia Skoglund, Nyhetsuppläsare/ekonomireporter – Roger Dackegård, Vakten – Karin Londré, Telefonförsäljare – Linnea Vennström
Manus: Lotta Erikson och Håkan Östlundh
Dramaturg: Magnus Lindman
Ljuddesign: Krister Orreteg och Daniel Säfström
Producent, biträdande regi: Daniel Säfström
Exekutiv producent: Marie WennerstenRegi: Mattias J Skoglund
Konstnärligt utvecklingsansvarig: Moa Gammel Ginsburg
Vinjettmusik: Före-Efter komponerad av Jacob Mühlrad, i arrangemang av Petter Ekman och under ledning av konsertmästare Malin Broman i Sveriges Radios Symfoniorkester. Musiker: Malin Broman, Kristina Ebbersten, Emma Nyman, Fred Lindberg och Simon Crawford-Phillips. Musiktekniker: Erland von Heijne. Producent för vinjetten: Magnus Berg.
En produktion av filt för Sveriges Radio Drama
-
LJUDDRAMA: Fondbolaget Atlas firar triumfer, men runt om i Sverige börjar pensionssparare märka att deras besparingar försvinner. En fängslande berättelse om jakten på framgång, pengar och rättvisa.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Åklagare Josefin Bengtsson blir intervjuad i en podd. Hon berättar där om sitt första fall som blev avgörande för hundratusentals svenskars ekonomi.
Det börjar med att Babak Amani, polis på Ekobrottsmyndigheten, får flera samtal från oroliga pensionssparare som vittnar om hur deras besparingar har försvunnit sedan de har flyttat sitt sparande till fondbolaget Atlas. Josefin känner sig manad att åta sig fallet, trots att hon är nyutexaminerad och hennes chef är tveksam.
Efter en del efterforskningar upptäcker de att bolagets fonder går uselt. Men trots det är Atlas det största pensionsbolaget på Pensionsmyndighetens fondtorg – de hyllas i näringslivspressen och förbereder sig för en börsnotering.
På sociala medier visar Atlas huvudägare Duman Celik och Marcus Rosengren ogenerat upp ett liv i lyx med gods i England, överdådiga våningar på Östermalm och bilar värda miljontals kronor.
Pensionssvindeln 2020 – en del av ljuddramasatsningen Före-EfterFöre-Efter är Sveriges Radio Dramas ljuddramasatsning om historiska brytpunkter i Sverige, där samhället har gått från ett före till ett efter.
I rättegångsdramat Pensionssvindeln 2020, är både fallet och karaktärerna fiktiva, men inspirerade av de skandaler som omgärdat pensionsbolag som Allra och Falcon Funds. Hundratusentals pensionssparare drabbades. En följd av de förändringar som skedde i det svenska premiepensionssystemet då det gjordes om 1999.
I rollerna: Åklagare Josefin Bengtsson – Félice Jankell, Polisen Babak Amani – Simon Mezher, Marcus Rosengren – Måns Nathanaelson, Duman Celik – Alexander Salzberger, Intervjuaren – Shang Imam, Styrelseordförande Tobias Husbäck – Johan Hedenberg, Karin Menting – Anna Azcaráte, Gustav Stenberg – Tom Ljungman, Charlotte Sparre – Siri Hjorton Wagner, Sara – Rut Roos, Olle Jansson – Per Schröder, Nyhetsuppläsare – Joanna Gorecka, Brittisk polis – Mark Salter, Telefonförsäljare: Linnea Vennström, Gustav Asplund, Mattias Wallenius och Mårten Pettersson
Manus: Lotta Erikson och Håkan Östlundh
Dramaturg: Magnus Lindman
Ljuddesign: Krister Orreteg och Daniel Säfström
Producent, biträdande regi: Daniel Säfström
Exekutiv producent: Marie WennerstenRegi: Mattias J Skoglund
Konstnärligt utvecklingsansvarig: Moa Gammel Ginsburg
Vinjettmusik: Före-Efter komponerad av Jacob Mühlrad, i arrangemang av Petter Ekman och under ledning av konsertmästare Malin Broman i Sveriges Radios Symfoniorkester. Musiker: Malin Broman, Kristina Ebbersten, Emma Nyman, Fred Lindberg och Simon Crawford-Phillips. Musiktekniker: Erland von Heijne. Producent för vinjetten: Magnus Berg.
En produktion av filt för Sveriges Radio Drama
-
Utrikeskrönikan 27 april 2022.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Berlin, onsdag.
Det var inte utan att jag studsade till så pass att jag petade en kollega i sidan och pekade. Vi var en handfull svenska journalister som lotsades genom förbundskanslerns tvättmaskinsliknande ämbetsbyggnad på väg mot pressträffen med Magdalena Andersson och Tysklands Olaf Scholz häromveckan.
Och så hängde det plötsligt där, porträttet på Gerhard Schröder, Scholz' föregångare som socialdemokratisk förbundskansler. Till höger om honom Helmut Kohl, till vänster en tom yta där väl Angela Merkels porträtt är tänkt att hängas.
Och genast blev det så tydligt, hur den förre kanslern som idag måste vara Vladimir Putins främsta försvarare i väst är en ofrånkomlig del av Tysklands moderna historia. Att socialdemokraternas partiledare bestämt sig för att hon framöver bara tänker kalla honom för affärsman, det blir en verklighetsfrånvänd, förnekande skönmålning. Men det är lätt att förstå frestelsen, för problemet Schröder, det växer för var dag som går.
2005, bara 17 dagar efter att Angela Merkel avlöst Gerhard Schröder vid makten, blev han chef för projektet han själv drivit igenom, gasledningen Nordstream 2. Efter krigsutbrottet i Ukraina har han vägrat lämna sina lukrativa uppdrag i Kremls tjänst, trots att hans stab har sagt upp sig i protest, trots att det kostat honom hedersmedborgarskapet i sin hemstad och hedersmedlemskapet i sin älskade fotbollsklubb.
Men det skulle bli värre.
I helgen publicerades en intervju med Gerhard Schröder i New York Times. ”Mea culpa är inte min grej” kommenterade gammelkanslern det faktum att han inte uttrycker ånger utan istället fortsätter att tjäna miljoner på sina band till den ryske regimen. För många i hans parti var det droppen, nu vill minst 14 lokalföreningar utesluta Schröder ur SPD, en ledande socialdemokrat vill sätta honom på EU:s sanktionslista.
Men frågan är om Gerhard Schröder är problemet eller bara dess mest extrema symptom. För socialdemokraterna var långt ifrån ensamma om att se handel och ömsesidigt beroende med Ryssland som stabilitetsskapande. Stora delar av det politiska Berlin har fått sina grundvalar pulveriserade och har tvingats inse att de som varnade för att beroendet av rysk energi gjorde Tyskland utpressningsbart hade rätt.
Det är omvälvande att erkänna fel, smärtsamt att hantera fantomsmärtorna efter krossade övertygelser och svårt att erkänna sin egen roll i haveriet som är den tyska rysslandspolitiken.
Den konservativa oppositionen sparar i iallafall inte på krutet, de kallar Schröder för en rysk legosoldat och ifrågasätter om hans porträtt alls ska få hänga där i raden av gammelkanslers på kanslerkontoret. De verkar enklast att glömma porträttet som än så länge fattas där på tavelväggen, det av kanslern från de konservativas egna led; Angela Merkel, som hade den yttersta makten i 16 år och fram tills så nyligen att färgen ännu inte hunnit torka på hennes avbild.
Caroline Salzinger, Berlin
[email protected]