Vilken jävla Podcasts

  • SKÅDESPELARE. Om kandidatutbildning i hur du uppför dig i kultursveriges rum och om vad som anses vara trovärdighet på scen. Om skådespeleri, sexscener, fruktan, ångest och den kropp som skådespelaren Evin Ahmad föddes med och aldrig tycks kunna bli fri från.

    Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.

    Skådespelaren Evid Ahmad får sin första roll 15 år gammal i storfilmen ”Ett öga rött”. I skådespeleriet känner hon att hon har hittat hem. Men de roller hon erbjuds är stereotyper: ”kaxig förortstjej” eller ”ung tjej med slöja som lever i förtryck”. Hon utbildar sig på Teaterhögskolan och lär sig alla tekniker och gör ett bejublat examensprojekt, men ”trots att många av oss utbildat oss på konstnärliga högskolor så bedöms vi ofta efter vårt utseende. Det går inte att komma ifrån kroppen.”

    I sitt Sommarprat funderar Evin Ahmad vidare på trovärdighetsbegreppet och pratar om alla de manus och karaktärer hon aldrig fått provfilma för, ”för att det förmodligen inte anses trovärdigt att just JAG skulle spela dom. Det anses vara mer trovärdigt att jag spelar förortstjej, den kaxiga, eller den som blir utsatt för hedersrelaterat våld.” Men, frågar hon sig: Varför gäller trovärdighetsbegreppet då inte alla?” och radar upp exempel där det motsatta accepterats. ”Vi kan låtsas att Eiffeltornet står på en scen i Göteborg, men vi kan inte låtsas att en brun person ska spela en ängel.”

    Om Evin Ahmad

    Beskrevs som ”en ny skimrande stjärna” efter sin roll som Mirja i filmen Dröm vidare i våras. Är sedan 2015 knuten till Folkteatern i Göteborg där hon bland annat har spelat Hamlet och Marie Antoinette i pjäserna med samma namn.

    Filmdebuterade som 17-åring i Ett öga rött och spelar en av huvudrollerna i Helena Bergströms kommande film Vilken jävla cirkus.

    Vann Tensta konsthalls textpris med diktsamlingen Blod, svett och pipas. I september kommer första romanen En dag ska jag bygga ett slott av pengar.

    Producent: Magnus Lindman, Mona Masri