Koop nu, betaal later: Tweede Kamer waarschuwt voor groeiende schuldenlast

In de afgelopen periode zijn er in de Tweede Kamer flink wat zorgen geuit over het gebruik van de zogenoemde “koop nu, betaal later” diensten (BNPL). Met betalingsdienstverleners zoals Klarna en Adyen die hun opmars maken in de fysieke winkels, is er zorg ontstaan over de schuldenlast van Nederlandse consumenten. 

In de Tweede Kamer is onlangs een motie aangenomen die kijkt naar het verbieden van deze BNPL-diensten om zo de schuldenlast van Nederlanders naar beneden te drukken. Het doel is hierbij de consument zo goed mogelijk te beschermen. 

De BNPL-diensten worden veel gebruikt in de wereld van online shopping, zoals bekende Nederlandse bedrijven als Wehkamp, Bol.com en H&M. Het probleem dat de Tweede Kamer ziet met deze manier van online afrekenen, is dat gebruikers een hoge schuld opbouwen zonder dat ze dat goed door hebben. 

Ook in de entertainment sector is deze betaalmethode veelgebruikt, waarbij bijvoorbeeld online casino’s het aanbieden. De online casino’s die een licentie hebben bij de Kansspelautoriteit zijn echter gebonden aan de regels die deze autoriteit stelt, waaronder een verbod op dit soort betaalmethodes. Het betekent echter wel dat casino’s die geen Nederlandse licentie hebben wel dit soort betaalmethodes aan kunnen bieden. 

BNPL-diensten zorgen ervoor dat mensen in staat zijn dingen te kopen zonder daar direct voor te hoeven betalen. Binnen een termijn van een aantal maanden moeten mensen dit bedrag alsnog voldoen aan het bedrijf waar ze het product of de dienst hebben gekocht. De betalingsdiensten vallen vaak niet onder de regelgeving die voor bijvoorbeeld banken geldt. Dit is opmerkelijk, omdat ze eigenlijk een lening uitgeven aan de consument. Het gebrek aan toezicht is dan ook een zorg voor de AFM. Ze waarschuwen dat Nederlanders niet beseffen dat het kopen van producten met geleend geld erge gevolgen kan hebben. De Tweede Kamer en de AFM slaan hun handen nu ineen en onderzoeken wat er gedaan kan worden aan de BNPL-diensten om zo de gemiddelde Nederlander te beschermen.

Als mensen gebruik maken van een betalingsdienst zoals Klarna, kan het zijn dat ze aankopen gaan doen met geld dat ze eigenlijk helemaal niet hebben. Op deze manier kan de schuldenlast van dit soort mensen aanzienlijk oplopen zonder dat ze dit doorhebben. Een rapport laat zien dat er BNPL-aanbieders zijn die meer dan veertig procent van hun omzet uit aanmaningskosten halen. Deze betalingsdiensten beginnen steeds meer voeten in de aarde te krijgen in fysieke winkels. Dit kan de problemen alleen maar verergeren. Vaak kunnen mensen in de fysieke winkels zich onder druk gezet voelen om de “betaal later” optie te gebruiken, zodat ze hun aankoop niet hoeven uit te stellen.

Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit om online te shoppen. Met een klik op de knop bestelt iedereen zijn nieuwste producten. Omdat de verleidingen groot kunnen zijn, is het belangrijk dat mensen betrouwbare en veilige opties hebben om te betalen. BNPL-diensten kunnen gevaarlijk zijn voor consumenten omdat je aankopen kunt doen zonder dat je het geld daadwerkelijk bezit. De Tweede Kamer en de AFM roepen dan ook op goed op te letten met het gebruik van BNPL-diensten van aanbieders zoals Klarna. Toekomstige regelgeving kan ervoor zorgen dat dit beter gereguleerd kan worden, zodat de Nederlandse consument veilig en verantwoord kan blijven shoppen.