Afleveringen
-
Zin om seizoen 2 terug te luisteren in vogelvlucht? In deze compilatie aflevering vertellen we je wat wij geleerd hebben in het afgelopen seizoen Context. Interessant voor merken, agencies en marketeers. Het is namelijk geen geheim dat content een steeds waardevoller communicatiemiddel is voor merken. Die ontwikkeling dwingt hen om steeds redactioneler te denken: waar zit de waarde van mijn merk in de wereld van de ontvanger? In plaats van wat wil ik jou verkopen. Een uitgeversgedachte dus. Daarom spraken wij - Jens en Anne van N=5 - het afgelopen jaar bekende pioniers, makers en experts uit de journalistiek, televisie, film, radio, muziek, podcast en boekenwereld. Wat kunnen we van deze content denkers pur sang leren? En hoe bouwen zij trouwe fans rondom hun product? We vatten het voor je samen in deze laatste aflevering van Seizoen 2.
-
Hoe wordt een nieuw boek een bestseller zonder dat iemand de auteur kent? Door op een radicaal andere manier naar het uitgeversvak te kijken. Alexander Klopping vertelt aan Anne en Jens hoe hij dat aanpakt met POM.Press. Deze tijd vraagt volgens de internetondernemer om veel authentiekere manieren van je publiek bouwen. Met die visie wist Alexander samen met Ernst Jan Pfauth zijn Podcast over Media uit te bouwen tot een sterk merk. Dat nu ook succesvol in de boeken branche opereert en de potentie heeft om veel groter te groeien. Een leerzame aflevering voor marketeers die op zoek zijn naar hoe zij weer waardevolle verbindingen kunnen maken tussen merken en mensen.
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Wat zo mooi is aan podcasts: er is zóveel aanbod! Wat zo lastig is aan podcasts: er is zóveel aanbod! In deze aflevering deelt Tim de Gier, head of content bij Podimo, zijn creatieve do’s and don’ts over hoe je als merk dit medium wel succesvol in kan zetten. Waarbij strateeg Jens toelicht hoe jouw doelgroep die ene podcast ook echt zal ontdekken. Kortom, een waardevolle les podcast denken in de nieuwe context.
-
Nike, Apple, AT&T. Amerikaanse merken weten met fictionele content een massapubliek aan zich te binden. Wat kunnen merken leren van filmmakers en hoe kan je fictie succesvol inzetten voor je merkverhaal? In deze aflevering van Context duiken Anne en Jens hier dieper op in. En daarvoor spreken ze niemand minder dan een van Nederlands succesvolste filmmakers: Will Koopman (o.a. Oogappels, Gooische Vrouwen en Terug naar de Kust).
Kijktips:
AT&T - Guilty Party
Brother - The Cartridge Family
Nike - Better for it
Longchamp
-
Sommige merken ontstijgen hun product, hen lukt het om een community te bouwen met een trouwe groep fans: de Apple fanboys, de Tupperware moeders en de Harley Davidson rijders van deze wereld. Hoe doen ze dat? In deze aflevering van context leren we daar meer over van zanger Tim Knol. Hem lukte het om als muzikant een community op te bouwen dat verder gaat dan zijn muziek: het is een heuse trouwe Wandelclub. Met clubblaadje, nieuwsbrief en muzikale wandeltochten. Hoe bouwde hij deze groep ambassadeurs om het merk Tim Knol heen? En welke lessen kunnen we uit communities trekken zoals die van Apple?
-
Arbeidsvitaminen is het langstlopende radioformat ter wereld. In meer dan 75 jaar is het nooit écht veranderd, maar tegelijkertijd ook nooit helemaal hetzelfde gebleven. Het vinden van die balans is de crux voor merken die met longform content een format willen ontwikkelen én doorontwikkelen. Van presentator Hans Schiffers leren we de fijne kneepjes in het vak, waarna we dieper ingaan hoe je als marketeer met een format onderdeel kan worden van het leven van je doelgroep.
-
De boekenverkoop onder jongeren is in de afgelopen drie jaar verdubbeld. En dat allemaal dankzij de kracht van succesvolle content: Booktok. De trend op TikTok waarbij creators hun doelgroep op een geheel eigen wijze weten aan te zetten tot lezen. Booktokker Noah de Campos Neto legt ons uit hoe je gen-z kan bereiken met zo’n on-sexy boodschap. Vervolgens laten we zien hoe je als marketeer cultuur kan inzetten om nieuwe doelgroepen met content te bereiken.
-
Wouter van Noort is een van Nederlands bekendste journalisten op LinkedIn. Hij omschrijft zichzelf als een curator die continu kennis uit online communities haalt. Een visie die resulteerde in het succesvolle NRC platform Future Affairs met meer dan 30.000+ leden. Wat kunnen merken van Wouter’s werkwijze leren? En hoe maak je als marketeer optimaal gebruik van alle mogelijkheden in deze verbonden tijd?
-
Hoe zorg je dat de hele wereld praat over jouw campagne, terwijl je zelf de regie behoudt over de boodschap? Patrick Lodiers vertelt ons het geheim. ‘Zijn’ donorshow was een van de meest succesvolle donor campagnes ooit. En daar speelde lef een sleutelrol in. Wat kunnen marketeers van deze content leren? Je hoort het in de nieuwe context.
-
In de eerste aflevering van Seizoen 2 bestellen we uiteraard onze vertrouwde Pinsa Pizza (#nospon) en tovert Anne onmiddelijk het nummer van Jerome Kuijken, Managing Director bij De Speld & Partners, uit haar telefoon. De ex-reclameman leidt namelijk de brand partnerships van het satirische platform. Aan Anne en Jens vertelt hij welke redactionele afwegingen ze maken en hoe ook jij met humor zowel bereik- als merkdoelstellingen kan behalen. Spoiler alert: juist serieuze merken zouden vaker humor in content moeten overwegen. Kortom, dertig minuten heerlijke content voor marketeers in de nieuwe Context!
-
Of je het nu wil of niet, consumenten verlangen steeds vaker van merken dat zij een purpose hebben. Toch betekent dit niet dat je als marketeer hier continu mee bezig moet zijn. In deze laatste aflevering van Context seizoen 1 maakt Anne zich enorm druk om merken zoals Tony Chocolonely, Pret a Manger en Pepsi, laat Jens zien hoe content de lakmoesproef is voor purpose marketing en verzeilt Daan in conspiracy theorieën. Als dat maar goed gaat…
Bronnen:
Pepsi Commercial
Pret a Manger
Great Travel Hack bij Lubach
Tony Chocolonely pleit voor suikertaks
M&M's makeover
-
Thijs Bontje sluit aan in deze special. Waarom moet je als creatief een blokje Maggi kunnen verkopen in 60 minuten? We gaan met deze reclamekoning het gesprek aan over de verschillen én overeenkomsten tussen content en advertising. Wat kunnen deze twee van elkaar leren?
-
Paid media, betalen om met je content je doelgroep te bereiken. Hoe heeft Apple die gouden driehoek zo briljant goed voor elkaar? En wat is precies het verschil met paid advertising? Deel twee in het drieluik met cases van ESPN, ABN AMRO en Snickers.
Bekijk hier de besproken cases:
Apple Chinees Nieuw Jaar
ABN Amro Leven in de brouwerijESPN You seeing this
Of kijk op onze website:
N=Content
-
Hoe maak je impact met je eigen kanalen ofwel: owned media? En hoe ownt Netflix hun owned media? We bespreken de beste cases en merken waar jij als marketeer van kunt leren. In een drieluik bespreken we deze drie afleveringen owned, paid & earned media.
Bronnen:
https://www.instagram.com/afcajax/
https://www.youtube.com/user/ritualscosmetics
https://www.instagram.com/netflixnl/
-
Hoe kan het dat sommige adverteerders content volledig omarmen (Lego, Glossier en Trader Joe’s) en anderen het potentieel nog niet weten te benutten. Op dat dilemma gaan we dieper in met content director Monique Bergers. Zij werkte meer dan 10 jaar voor Albert Heijn en heeft heel wat boardrooms weten te overtuigen van het belang van content en een bijbehorende strategie. Hoe? Ze onthult het in deze aflevering van Context!
Bronnen:
Marion van Albert Heijn over terugbrengen verpakkingsmateriaal: https://www.youtube.com/watch?v=RPXrnoc8Z-I
Podcast van Trader Joe's: https://www.traderjoes.com/home/podcast
-
De merken die je koopt zeggen iets over jouw identiteit. Je kunt daar als content marketeer slim gebruik van maken door met je merk een subcultuur te omarmen. In deze aflevering vertelt Anne hoe de subcultuur rondom Dr. Martens zich steeds blijft vernieuwen, laat Daan zien hoe subculturen elkaar online steeds beter kunnen vinden en vertelt Jens waarom de juf van groep 4 nog steeds een inspiratiebron is.
-
Je community is zo veel meer dan alleen vragen beantwoorden en problemen oplossen. Toch stopt het daar voor veel merken. Zonde, zeggen Daan, Jens en Anne. In deze aflevering leggen ze uit wat je uit je community kunt halen als je het serieus aanpakt.
-
Wat hebben Nike, AirBnB en Linda met elkaar gemeen? Ze werken allen met een eigen redactieformule! In deze aflevering van Context onthullen Anne, Daan en Jens het geheim achter de content strategie van deze supermerken.
-
Wie aan een format denkt, denkt aan televisieprogramma’s zoals The voice of Wie is de mol. Maar ook grote supermerken gebruiken formats om hun merk te bouwen. In deze aflevering van Context vertellen Anne, Daan en Jens waarom formats zo goed werken en hoe een platform als TikTok hier het levende bewijs van is.
-
Content, de manier om je merkverhaal te vertellen. Maar hoe zorg je dat het ook écht werkt? In de eerste aflevering van deze podcast leggen we uit waarom content zonder context niet werkt. En vertelt Jens hoe Michelin in de vorige eeuw als een van de eerste content marketing introduceerde.
- Laat meer zien