Afleveringen
-
🎇 EXTRA LANGE EINDEJAARSUITZENDING! 🎆 We hebben voor deze podcast een lijstje met mensen waarvan we hopen dat ze in de toekomst bij ons te gast willen zijn. Omdat ze eigenzinnige, mooie of gewoon hele goede programma's maken. Op dat lijstje staan eigenlijk al vanaf het begin prominent de naam van twee veelgevraagde regisseurs. Martijn Blekendaal... en Finbarr Wilbrink.
Martijn heeft series gemaakt als De IJzeren Eeuw, Van Bahia tot Brooklyn en Bodem in Zicht, maar ook eigen films. De Man die achter de Horizon Keek uit 2019, en De Onzichtbaren, die recent op het IDFA draaide, zijn twee echt heel knap gemaakte, grappige, en ontroerede jeugddocumentaires waarin ie speelt met alle wetten van het genre.
Finbarr regisseerde, vanuit zijn standplaats Berlijn, onder andere reisseries met Tom Egberts in Ierland en Schotland, De Tranen van Tito, en Het Geheim van de Meester.
Voor hun laatste project bundelden de twee vrienden hun krachten, en trokken ze samen naar de Verenigde Staten, waar ze voor Omroep Zwart Ondergrondse Sporen maakte. Tijdens hun reis onderzoeken Martijn, als Amsterdammer met zwarte huidskleur, en Finbar, ook uit Amsterdam, maar dan wit, de huidige stand van Amerika en laten ze zien hoe het slavernijverleden nog steeds de hedendaagse verdeeldheid anno 2024 beïnvloedt. Finbar en Martijn deden vanzelfsprekend de regie, maar waren daarnaast ook nog eens zelf in beeld, Finbar met camera en Martijn met boom en audiorecorder.
En de serie is zo goed geworden als je zou hopen als deze twee jongens hun krachten bundelen. Tijdens het kijken zit je het ene moment met een gevoel van verbazing, ontzetting of ontroering op de bank, om een paar seconde later weer keihard te lachen.Met mooie verhalen en karakters, prachtig filmwerk, en meesterlijke montage een van de beste series op de Nederlandse tv van het afgelopen jaar 2024.
En voor ons was het natuurlijk de perfecte aanleiding om deze twee makers dan maar samen te vragen gast te zijn. Aan de keukentafel bij mij thuis, met Yvette Nieuwstad als co-host, in een extra lange eindejaars-aflevering van Goed Gemaakt. Veel luisterplezier.
-
Mattias Schut is regisseur en televisieproducent. Met zijn bedrijf CCCP maakt hij al bijna 25 jaar spraakmakende programma's, zoals 6Pack, Streetlab, Rambam, Nieuw Dier, Draadstaal, Sander en de Kloof, De Zaak Schaap, en meest recent het documentaire-tweeluik Rutte. Daarin volgt hij, samen met journalist Leonard Ornstein, Mark Rutte in de laatste 90 dagen van zijn minister-presidentschap
Mattias Schut is naast tv-maker ook producent en regisseur van commercials voor merken als Telfort, Volkswagen en Albert Heijn, waarin humor vaak een belangrijke rol speelt.
Wil je ons steunen, dan kan dat op www.petje.af/goedgemaakt
Goed Gemaakt wordt gemaakt door Tim van Gils & Tom Roes
Foto: Miram Guttmann
-
Joke van Hemel is regisseur en eindredacteur, en samen met haar man Jeroen Zwart de maker van het zeer vermakelijke Au Pairs (NPO3), door Angela de Jong getipt voor een Nipkow-schijf. Eerder maakte ze programma's als Boer Zoekt Vrouw & Een Huis Vol, en ze weet dan ook als geen ander wat de wetten van goede reality-tv zijn. Joke vertrekt deze week naar San Diego, waar de opnames voor het 7e seizoen van Au Pairs al in volle gang zijn.
Au Pairs (Mediawan SkyHigh / BNNVARA) wordt ook gemaakt door Liz de Korte, Geoffrey Boynton & Adriana Zyskowski van 925Films.com.
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
-
Joanne Brouwer en Gerben van Ommen en zijn al sinds 2010 de makers van het programma Rail Away, dé tv-serie over markante spoorlijnen overal ter wereld die sinds 1996 te zien is op de Nederlandse Televisie. Dit programma kent inmiddels 239(!) afleveringen, en de trein blijft maar rijden. Hoe is het om de hele wereld over te reizen per spoor? Is het filmen net zo rustgevend als het programma zelf? En waar draait dit succesvolle programma nou echt om? Is het simpelweg treintjes kijken, of schuilt er meer achter?
Deze aflevering wordt gepresenteerd door Tim van Gils en Bart Molsbergen.
-
Charly Friedrichs is eigenaar en oprichter van productiebedrijf Final Kid. Hij is niet alleen een van de beste editors ter wereld op het gebied van muziekvideo's, hij is ook een van de uitvinders van het fenomeen Aftermovie. Voor Ultra Music Festival vliegt hij met zijn crew de hele wereld over.
Charly begon zijn carrière als cameraman, bij het befaamde eerste seizoen van Big Brother, en daarna ook bij voetbalwedstrijden, onder andere op het EK van 2000. Maar al snel begon hij ook te experimenteren met montage. En door het combineren van zijn twee grote liefdes: video en dance muziek, belandde hij rond 2005 uiteindelijk bij het creeëren van een genre wat op dat moment nog helemaal niet bestond: de Aftermovie. Inmiddels vliegt hij met zijn crew het jaar rond de wereld over, Miami, Japan, Zuid-Afrika, Peru, om de dance events van Ultra Music Festival vast te leggen en te monteren tot kleine speelfilms. En daarin legt hij de grenzen van dit inmiddels rete-populaire genre, telkens weer iets verder.
Hoe maak je een goede aftermovie? Hoe monteer je op muziek? Wat kunnen documentaire- en tv-makers leren van iemand die al 20 jaar op muziek monteert?
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
-
Manon van der Sluijs is eindredacteur documentaire bij omroep Human, maar werkte daarvoor maar liefst 30 jaar alsresearcher voor documentaires. Ze deed veel films en series van Michiel van Erp, zoals Hollands Welvaren & I am a Woman now & Het geluk, maar ook het verdriet van Nederland (Over de ramp met MH17).
Ze dook Amsterdam-Noord in voor de veel besproken documentaireseries Schuldig (ZilverenNipkowschijf) & Klassen, over kansenongelijkheid in het onderwijs. ( Regie: Esther Gould, Sarah Sylbing en Daan Bol)
Ze geeft masterclasses over research aan de UvA, de filmacademie én op documentairefestival IDFA. Dus we kunnen haar gerust dé documentaire researcher van Nederland noemen.
Presentatie: Tom Roes & Yvette Nieuwstad.
-
Afgelopen zomer verscheen De Seizoenen (De Haaien // Omroep Max), een 4-delige docuserie over de lente, zomer, herfst en winter, die deed denken aan het beroemde werk van Bert Haanstra. Met veel oog voor detail en een subtiel gevoel voor humor gemaakt door regisseur Lieza Röben en haar crew, biedt het een liefdevolle blik op Nederland anno 2023. Van stad tot platteland, dag tot nacht en klein tot groot, alles begeleid door een mild ironische teksten en voiceover van Midas Dekkers.
Hoe maak je een documentaire die het bijna helemaal van beeld moet hebben? Hoe bepaal je wat je filmt? Wat kunnen wij nu nog leren van Bert Haanstra? En hoe is het te werken met de zonder twijfel getalenteerde, maar ook eigenwijze Midas Dekkers? Je hoort het allemaal in deze aflevering van Goed Gemaakt.
Lieza Röben studeerde in 2002 af aan de HKU en begon haar carrière bij RTL Boulevard. Ze was daarna onder andere werkzaam als redacteur bij Hello Goodbye, en regisseur-verslaggever bij Man Bijt Hond. Na een workshop bij het IDFA kreeg ze in 2010 de kans haar eigen documentaire te maken, Grote Genade, over een kerk die bedreigd wordt met sluiting in Hoensbroek, en vanaf dat moment durfde ze zichzelf volmondig regisseur te noemen. Inmiddels heeft ze een flink oeuvre opgebouwd aan veelgeprezen documentaires, onder andere Paul's Last Waltz in 2016 en Huidhonger in 2019. Maar voor tv haalt ze haar neus nog steeds niet op: zo maakt ze als het moet gewoon nog dingen voor Net 5, kinder-tv voor de VPRO, De Slapelozen voor KRO-NCRV, en nu dus De Seizoenen, voor Omroep Max.
-
Irene van den Brekel is de oprichter en eigenaar van tv-producent Human Factor TV. Ze werd ooit bekend met Koefnoen (Nipkowschijf), maar maakte daarna een rits aan succesvolle programma's, waaronder ZML (Nipkowschijf & Televizierring), How to be Gay, Een programma over de jaren '90, Plakshot en Half Holland in Crisis. Ze is getrouwd met Kajsa Ollongren (D66).
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto thumbnail: Miriam Guttmann
-
Arnold van Bruggen is schrijver en filmmaker en werd in 1979 geboren in Den Burg, op Texel, als zoon van twee leraren. Hij heeft geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en richtte daarna met twee studievrienden productiebedrijf Prospektor op. Hij maakte eerder de documentaire De Russenoorlog en het crossmediale The Sochi Project. De afgelopen jaren is hij dus druk geweest met een zekere jurk in een zeker scheepswrak in de Waddenzee. En daar heeft hij niet alleen een podcast over gemaakt, en een interactieve website waarop je zelf naar het wrak kan duiken, maar dus ook een driedelige documentaireserie, genomineerd voor een Nipkowschijf: De Jurk en het Scheepswrak. Een te gek verhaal over de botsende wereld van een groep Texelse duikers, en overheidsmedewerkers en wetenschappers van "de overkant".
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto thumbnail: Miriam Guttmann
-
Jackó van 't Hof is een van de meestgevraagde cameramannen in Hilversum. Hij filmt al meer dan 30 jaar en deed het camerawerk van onder andere Onze Man bij de Taliban, De Tranen van Tito, Ersin in Wonderland, de Keuringsdienst van Waarde maar ook van de Nipkowschijf-winnende series O'Hanlons Helden, Onze man in Teheran & Brieven uit Andalusië. Regisseurs als Roel van Broekhoven, Stef Biemans & Finbarr Wilbrink staan te springen om met hem te werken, omdat hij constant zijn ogen openhoudt voor alles wat er om hem heen gebeurt.
In deze aflevering vertelt hij hoe je een goede cameraman wordt, waarom hij een hekel heeft aan 'schönfilmerei', en waarom hij niet dieper beledigd kan worden dan door iemand die zegt dat iets 'mooi gefilmd' is.
https://petjeaf.com/goedgemaakt
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto: Miriam Guttmann
Geproduceerd door De Coproducent
Met dank aan Dahl TV voor het gebruik van hun ruimte voor het opnemen van deze podcast!
-
Anton Jongstra is eindredacteur en consultant voor spelprogramma's. Veel mensen kennen hem ook wel als het brein achter Wie is de Mol, Hunted, De Verraders en nog veel meer. Recentelijk echter liep het met een nieuw programma, de Invasie van België, minder goed af. Hoe doe je dat, een goed spelprogramma maken? En wat moet je vooral niet doen? Waar zitten de valkuilen & hoe overleef je alle dingen die misgaan terwijl je met 10 bekende Nederlanders aan de andere kant van de wereld bent? Je hoort het in deze aflevering van Goed Gemaakt!
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto: Miriam Guttmann
Geproduceerd door De Coproducent
-
Regisseur Nicolette Bloemberg is een van de meeste ervaren tv-regisseurs van Nederland. Ze begon ooit als productie-assistent bij "Traumhochzeit", met Linda de Mol, werd daarna researcher, en uiteindelijk regisseur van vooral reisprogramma's. Met Margriet van der Linden in How to be gay, How to be young & How to be a man. Met Danny Ghosen in Danny in Arabistan en Danny in de Buitenwijken. En vanaf aanstaande zondag met Ruben Terlou en Jelle Brand Corstius in Langs de Nieuwe Zijderoute.
Wij spraken haar afgelopen zomer over haar werk en manier van maken. Hoe goed valt een reis voor te bereiden? Hoeveel laat je afhangen van het toeval en spontane scènes? Hoe vind je de juiste structuur van verhaal, met een goeie mix tussen inhoud en kijkplezier? En hoe belangrijk is een goede crew?
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto thumbnail: Miriam Guttmann.
-
(We zijn weer terug!) Ze hebben voorheen samengewerkt aan Klootwijk aan Zee, De Wilde Keuken en De Aardappeleters, maar deze keer gingen regisseur Joost Engelberts en cameraman-regisseur Bas Zwartepoorte samen met Ruud Gullit op pad naar het oude Egypte. In "Ruud Gullit en de Mysteries van het Oude Egypte" zie je hun kenmerkende stijl terug: avontuurlijke verhalen, liefde voor beeld en een flinke dosis humor. Hoe is die stijl ooit tot stand gekomen? Hoe was het om te werken met een superster zonder ervaring als presentator van een reisserie? In een land als Egypte? Je hoort allemaal in het gesprek dat we hadden met deze te gekke makers.
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto: Miriam Guttmann
-
Tamar Bot en Fanny van de Reijt maken de succesvolle podcast Mediameiden, waarin ze de luisteraar meenemen achter de schermen van de hysterische showbizz. Ze werkten beiden jarenlang als redacteur voor alle grote talkshows. Hoe ging het eraan toe achter de schermen van DWDD? En wat is er aan de hand in talkshowland? Hoe maak je nou echt goede talkshows?
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto: Miriam Guttmann
Shownotes:
Koop hier je tickets voor It’s a Wrap! Festival: chipta.com/nl/tickets/event/49747/its-a-wrap-festival/event-info/
Podcast De Mediameiden: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/de-mediameiden/id1611034280?l=en
-
Willem Alkema is regisseur en eindredacteur en heeft een grondige hekel aan saaie televisie. Met weinig dingen kun je hem zo ongelukkig maken als een staand, of nog erger zittend, interview met een deskundige of wetenschapper. Liever heeft ie dat er dingen mis gaan, met een ouderwets kwajongensgevoel. Samen met Maxim Hartman was hij het brein achter een van de beroemdste scènes van de recente Nederlandse tv: "MAND!"
Tim en Tom betrappen zichzelf erop dat ze wel eens saaie tv maken, en willen van Willem weten hoe je dat voorkomt. En wat je kan doen als een scène saai en voorspelbaar dreigt te worden (spoiler: ingrijpen als regisseur, en niet bang zijn het naar je hand te zetten!)
Willem Alkema werd opgeleid tot muzikant en muziektherapeut, maar kreeg te smaak van tv te pakken toen ie eind jaren 90 bij RTV Oost gevraagd werd samen met de toen nog onbekende Daphne Bunskoek en Eddy Zoey presentator te worden van het programma Jong Belegen. Eddy Zoey en Daphne Bunskoek vertrokken naar TMF en BNN, en Willem ging de theaters in. Maar hij bleef, zowel voor als achter de camera, televisie maken. Programma's als Omroep Maxim met Maxim Hartman, Experimensen met Stefano Keizers, de bekroonde documentaire Dance to the Music over de zoektocht naar verdwenen funk- en soulzanger Sly Stone, en meer recent Anna's Brains en Half Holland Dakloos. En nu zit hij hier tegenover ons, helemaal uit Zwolle!
-
Eef Hilgers maakt jeugddocumentaires over gevoelige thema’s als pesten, gescheiden ouders en identiteit. Haar films hebben een originele eigen stijl. Ze zijn intuïtief, ritmisch en spannend in vorm en vertelling. Hoe maak je goede prikkelende jeugddocumentaires? En hoe kom je tot een verassende vorm en vertelling? Moet je voor jeugdige kijkers alles extra uitleggen? Of juist helemaal niet?
Dit gesprek wordt nóg leuker als je de films van Eef gezien hebt. Het zijn korte jeugddocu’s die sowieso heel erg de moeite waard zijn.
Vanaf dat moment was alles anders (2021)
https://www.npostart.nl/zappdoc-mensjesrechten-mijn-ouders-zijn-gescheiden-vanaf-dat-moment-was-alles-anders/21-11-2021/VPWON_1330699
Jay (2020)
https://www.npostart.nl/zappdoc-mensjesrechten/19-04-2020/VPWON_1316921
Lieve K#ttelefoon (2016)
https://www.npostart.nl/zappdoc-lieve-kttelefoon/06-11-2016/VPWON_1267764
Een meisje je weet zelf (2013)
https://www.2doc.nl/speel~POW_00619005~een-meisje-jij-weet-zelf-zappdoc~.html
-
Pelle Asselbergs is misschien wel de beste editor van Nederland. Hij zat achter de knoppen bij oa Langs de oevers van de Yangtze & Door het Hart van China, Onze Man in Teheran, Ersin in Wonderland, Brieven aan Andalusië, In Europa, en Klassen. Momenteel werkt hij aan een grote internationale Netflixserie over de Spelende Mens. Ook deed hij de montage van Buladó, een speelfilm en tevens de inzending van de Oscars dit jaar.
In deze aflevering van Goed Gemaakt vragen we hem de oren van zijn kop over waar het geheim van een goeie edit inzit. En gelukkig heeft ie flink wat goeie antwoorden.
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto: Miriam Guttmann.
-
Maarten Remmers werkt sinds 2007 bij Dahl TV, sinds 2016 als hoofdredacteur. In die hoedanigheid is hij ook eindverantwoordelijk voor hun vlaggenschip: De Keuringsdienst van Waarde, een van de langslopende programma's op de Nederlandse televisie. Maar onder ingewijden staat hij ook bekend als de 'montagedokter', die er bij gehaald wordt als een project compleet in de soep dreigt te lopen. In deze aflevering van Goed Gemaakt vragen we hem wat een goede Keuringsdienst van Waarde-aflevering goed maakt. En hoe je projecten die dreigen te ontsporen weer terug op de rails krijgt.
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes
Foto: Miriam Guttmann
-
We zijn terug! En wel met Stan van Engelen, die na tien jaar stopt als hoofdredacteur bij de VPRO. Onder zijn bezielende begeleiding zijn een paar van de beste, mooiste en leukste programma's van de afgelopen jaren gemaakt. Zondag met Lubach, Hokjesman, Onze Man in Teheran, de series van Stef Biemans, Sunny Bergman, Nicolaas Veul en Tim den Besten, Het Zaad van Karbaat, Ersin in Wonderland, Joardy Season, Treur TV, en ga zo maar door.
Het leuke aan Stan vinden mensen dat ie, ondanks zijn leidende functie, altijd ontzettend benaderbaar is gebleven, zonder kapsones te krijgen of anderen zijn wil op te leggen. Of zoals collega en vriend Stef Biemans het verwoordt: hij staat niet boven je als maker, maar naast je.
En hoe en waarom ie dat precies doet kun je nu horen in zijn afzwaaigesprek als hoofdredacteur, met de enige echte: Stan van Engelen.
Presentatie: Tom Roes
©De Coproducent
-
Hoe maak je een goede reisserie? Hoeveel valt van te voren te plannen, en hoeveel komt aan op pure improvisatie? En wat doe je als jij geen Chinees spreekt, maar je presentator wel? We bespreken het met Jorien van Nes, regisseur van De Wereld van de Chinezen. Daarin gaat Ruben Terlou op zoek naar de invloed van Chinezen wereldwijd.
Presentatie: Tim van Gils en Tom Roes.
- Laat meer zien