Afleveringen

  • Onlangs wierp Pim het onderwerp ‘operational excellence’ op, en dat zette een en ander in beweging in de Jong Beleggen-community. Aanjager: Mark Beunk, die er zo’n beetje alles an weet. Zo vertelt hij ons onder andere dat Operational Excellence één van de drie pijlers is waar bedrijven op in kunnen zetten om marktleider te worden. De andere twee: Product Leadership en Customer Intimacy. Het snappen van die pijlers helpt beleggers enorm in het doorgronden van bedrijven. Doen ze wat ze zeggen, en zeggen ze wat we doen? Met een vrachtlading aan voorbeelden legt Mark het allemaal uit.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/180-vormen-van-marktleiderschap-met-mark-beunk

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Waarderen. Het blijft een lastig, maar toch groot onderdeel van beleggen. Deze aflevering ruim baan voor de DCF, en in het bijzonder: de reverse DCF. Pim heeft een milde obsessie gekregen voor de term ‘terminal value’, waarmee bedoeld wordt hoeveel het bedrijf waard is tot in de oneindigheid. Die periode is veel groter dan de periode waarover je een voorspelling doet, en juist daarin kan heel veel van de waarde worden gecreëerd. Dat maakt het heel belangrijk dat je hier juist goed over nadenkt en je aannames expliciet maakt – en daar kan een omgekeerde DCF erg bij helpen. Met een voorbeeld van een reverse DCF voor Adyen leggen we het je uit.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/179-reverse-dcf

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • Het kan je zomaar overkomen: een bedrijf in je portfolio flopt. Het blijkt frauduleus, krijgt rechtszaken aan zijn broek of gaat zelfs failliet. Of het nu gebeurt als gevolg van managementfouten, productdalen of juridische problemen, het kan de beurswaarde behoorlijk beïnvloeden. Gelukkig zijn er manieren om ze te zien aankomen. Joost Schmets van de Vereniging Effecten Bezitters weet hoe je beursdebacles vroegtijdig kunt herkennen en legt dat graag uit.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/178-vroegtijdig-herkennen-van-een-beursdebacle-met-joost-schmets

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Tijdens lange wandelingen op een eiland is Pim tot een paar inzichten gekomen over beleggen in het algemeen en zijn eigen ontwikkeling in het bijzonder. Tijd voor een portfolio update ‘op de hoofdlijnen’. In deze aflevering legt hij uit hoe er een kwartje bij hem viel, en wat dat te maken heeft met operational excellence. Dat brengt ons iets dichter bij het definiëren van founder mode, en heeft tegelijk veel te maken met het Lollapalooza Effect van Charlie Munger. Geduld blijkt wederom een schone zaak en in tijden van overvloed gaat Pim proberen schaarste creëren. Wat hij daarmee bedoelt, legt hij uit in deze aflevering. Tot slot een podcasttip over de Chinees-Amerikaanse investeerder Li Lu.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/177-update-strategie-geduld-en-schaarste

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Een fonds beheren is één ding, maar er een opzetten ‘from scratch’?! Dat is een tweede. Hoe ga je dan te werk? Pim en Milou laten al hun vragen los op Reinder Wietsma, die per 1 september jl. het Centive Fund heeft geopend. Hij doet het hele proces, van beleggingsfilosofie tot -universum tot selecteren en waarderen uit de doeken. Met veel (soms relatief onbekende) voorbeelden, zoals Brown & Brown en Amphenol. PDT heeft een nieuwe functie: een kalender, waarop staat wanneer dividend wordt uitgekeerd, kwartaalcijfers gepresenteerd en dergelijke. Genoeg om te bespreken!

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/176-volwaardig-portfolio-opzetten-met-reinder-wietsma

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Het klinkt leuker dan het is. Met een fonds dat de index ‘knuffelt’ wordt namelijk bedoeld dat de aandelenportefeuille nauwelijks verschilt van een passieve index. Dus waar betaal je dan voor? Het inspireerde Pim tot het analyseren van in hoeverre zijn eigen portfolio verschilt van de benchmark waarmee hij zich vergelijkt, een All World-ETF. En dat gaf hem belangrijke inzichten. Verder: een bespreking van de vijf belangrijkste beleggerslessen van Nick Sleep, en we moeten het hebben over hét gesprek bij de digitale koffie-automaat in Silicon Valley: ‘founder mode’ versus ‘manager mode’.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/175-index-knuffelen

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Het favoriete boek van Pim? Dat is misschien wel Zero to One. Een boek van één van de meest invloedrijke figuren in Silicon Valley: ondernemer en techinvesteerder Peter Thiel. Eigenlijk gaat het vooral over het opzetten van geweldige bedrijven – en juist dat maakt het een interessant boek voor beleggers. Milou en Pim lazen het allebei en destilleren belangrijke lessen op het gebied van monopolie, concurrentie, het verschil tussen waarde creëren en vangen en het belang van de lange termijn. En ze beantwoorden de tegendraadse vraag: wat is een waarheid waarover maar weinigen het met je eens zullen zijn?

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/174-lessen-van-peter-thiel

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Oorlog op het continent en daarbuiten: de defensie-uitgaven stijgen, wereldwijd, en het lijkt er niet op dat dit op korte termijn gaat veranderen. Dat heeft tot gevolg dat defensiebedrijven de laatste jaren bij steeds meer beleggers op de radar staan. Lang werd beleggen in wapens als onethisch gezien, maar de sector is enorm groot en breed. Daarnaast: een sterke defensie is óók een investering in veiligheid. Oud-luchtmachtman en HCSS-adviseur Patrick Bolder leert ons de sector helemaal kennen en legt uit hoe deze zich ontwikkelt.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/173-defensie-aandelen-met-patrick-bolder

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Een competitief voordeel ontstaat niet uit het niets - there’s a method to the madness. Operationele excellentie en de juiste strategiekeuzes zijn de basis. In het boek 7 powers definieert Hamilton Helmer welke krachten aan de basis liggen van competitieve voordelen. We bespreken ze met voorbeelden als Salesforce, AirBnB, Netflix en nog veel meer. Pim heeft een verzekeraar aangeschaft en er is een grote portfolio-update, met zomeractie!

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/172-de-zeven-competitieve-krachten

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Bij beleggen in kwaliteit kijk je natuurlijk naar het competitief voordeel. Maar nóg veel interessanter is de vraag: hoe lang kan een bedrijf dat behouden? De Competition Advantage Period, oftewel de cap, is een belangrijk onderdeel van je gedachtegang bij het kiezen van aandelen en onmisbaar voor je waardering. Met gast Kevin Schoovaerts van Atmos Invest bespreken we de beperkingen van de DCF-methode en leggen uit hoe je de lengte van een competitief voordeel kunt benaderen. Daarnaast maken we kennis met de growth trap en value trap, die je in een prettig portfolio eigenlijk wil vermijden. Op tafel liggen voorbeelden als Amazon, Alfen en Visa.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/171-competitive-advantage-period-met-kevin-schoovaerts

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Iedereen weet wel zo ongeveer wat een kwaliteitsbedrijf is. Maar snappen waaróm het kwaliteit is, dat is de uitdaging. En dat is slechts één van de vele: kwaliteitsaandelen zijn vaak priced for perfection, gevoelig voor disruptie, en je moet een beetje in de toekomst kunnen kijken. Wat zijn de herinvesteringsmogelijkheden, hoe lang kan het een competitieve voordeel behouden? Houd je ervan dit soort vraagstukken op te lossen, dan is beleggen in kwaliteit misschien wel dé strategie voor jou. Aan de hand van voorbeelden als Costco en Southwest Airlines duiken Pim en Milou erin. Pim tipt zijn favoriete podcast van het moment en Milou leest een boek.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/170-uitdagingen-bij-kwaliteitsaandelen

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Verzekeraars. Velen beginnen er spontaan van te gapen, maar voor beleggers zijn ze juist hartstikke interessant. Aandelenanalist Niels Koerts is fervent pleitbezorger van beleggen in verzekeraars en dat heeft alles te maken met het bijzondere businessmodel, dat hen in staat stelt gratis geld te investeren. Niels legt uit hoe je verzekeraars beoordeelt, hoe hij het zelf aanpakt en wat de belangrijkste risico’s zijn. Waarom kan beleggen in Nederlandse verzekeraars als ASR en NN Groep zo aantrekkelijk zijn? De ogen van Milou en Pim worden geopend.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/169-beleggen-in-verzekeraars-met-niels-koerts

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Al je eieren in één mandje, dat moet je toch nooit doen? Stanley Druckenmiller doet het lekker toch, en dat legt hem geen windeieren. Deze eigenzinnige belegger, die zichzelf in plaats daarvan een money manager noemt, is een scherpe geest in de financiële wereld en houdt er een unieke beleggingsfilosofie op na. Pim en Milou ontleden zijn gedachtegoed aan de hand van fragmenten met hemzelf en hebben het over position sizing, een pre-momentum strategie en fat pitches. Tot slot nog even over de grootste fout die een investeerder kan maken: het verkopen van een waanzinnig aandeel. En dat heeft in dit geval alles te maken met Nvidia…

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/168-grote-beleggers-stanley-druckenmiller

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Je kunt nog zo’n mooi kwaliteitsbedrijf hebben, een slecht management kan veel verprutsen. In deze aflevering legt Reinder Wietsma, hoofd Beleggingen bij IBS Capital Allies, waar je het C-level allemaal op kan beoordelen. Dat doet hij aan de hand van veel voorbeelden, waaronder Microsoft, Just Eat Takeaway en Alphabet. Omdat IBS één van de weinige Nederlandse fondsen is die op kwaliteit zit, bespreken we ook de karakteristieken waar Reinder zelf op selecteert. In dat kader komen ook prijszettingsmacht en de grenzen daarvan aan bod.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/167-hoe-herken-je-goed-management-met-reinder-wietsma

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Bij bedrijven die tot deze categorieën behoren, denken we al gauw aan een moat. Toch is het zeker niet altijd een goede belegging: denk maar aan het duopolie van Airbus en Boeing. Onderlinge competitie is namelijk leuk voor de consument, maar kan flink in het nadeel werken van de bedrijven. We ontleden de vormen van onderlinge concurrentie aan de hand van Game Theory en het bekende Prisoner’s Dilemma, bespreken de strategie van Adyen, maar we beginnen met een nieuwtje van Milou en een quote van Tom Russo: “I think investors should think more and trade less”.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/166-monopolies-duopolies-en-oligopolies

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Omdat de beleggerswereld groter is dan alleen de dagelijkse beslommeringen van Pim en Milou komen in deze aflevering twee andere beleggers aan het woord: Guido (32) en Ronald (59). Deze vanaf het begin zeer betrokken beleggers in de Jong Beleggen-community nemen je mee in hun portfolio, beleggersbeslissingen en strategie. Beiden beleggen ze in kwaliteit, maar verschil mag er wezen: de één is vrachtwagenchauffeur en houdt van high margin-bedrijven, de ander belegt voor een iets concreter doel dan de meeste lange termijnbeleggers, wat noopt tot andere keuzes. Ook komen we even kort terug op de vorige aflevering over ROIC.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/165-particuliere-beleggers-aan-het-woord-met-guido-ronald

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • De metric ROIC bevat veel voor beleggers zeer belangrijke informatie over een bedrijf. Het vertelt je hoeveel waarde een bedrijf creëert dan wel vernietigt, het zegt iets over de aanwezigheid van een competitief voordeel en het laat zien in hoeverre een bedrijf in staat is zijn eigen groei te financieren. Kortom: bijzonder waardevolle informatie, en dus een metric waar iedereen goed naar zou moeten kijken. Gek genoeg wordt de ROIC in de praktijk maar weinig gebruikt. In deze aflevering hoor je hoe je ‘m gebruikt en geloof ons: dat wil je weten.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/164-return-on-invested-capital-roic

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Grote kans dat je nog nooit van deze grote belegger hebt gehoord, maar na erin te zijn gedoken moeten Pim en Milou concluderen dat het een hele bijzondere is. In de lijn van Buffett en Munger, maar dan eigentijds. Deze kwaliteitsbelegger pur sang onderscheidt zich van andere beleggers door ultieme discipline en een extreem kritische blik, met een zeer select beleggingsuniversum. Zijn toverwoord: voorspelbaarheid. Hoe Kantesaria Pim inspireert en terug brengt naar de essentie van beleggen, hoor je in deze aflevering - en dat is zeer de moeite waard.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/163-grote-beleggers-dev-kantesaria

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Tijd om voort te bouwen op de vorige aflevering, waar Pieter Slegers uitlegt hoe je kwaliteitsbedrijven zoekt en vindt en waar we eindigen met een ‘investable universe’, bouwen we deze aflevering verder. Pieter maakt onderscheid tussen drie soorten aandelen: owner-operator stocks, monopolies & oligopolies en cannibal stocks. Hij legt de concepten uit aan de hand van voorbeelden als LVMH en Kelly Partner Group en put daarbij weer uit zijn brede ervaring op het gebied van beleggen in kwaliteit. Daarnaast komt natuurlijk het waarderen van kwaliteit aan bod.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/162-verschillende-soorten-kwaliteitsbedrijven-met-pieter-slegers

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

  • Prijsverhoging vanaf 1 maart, een nieuw jaarabonnement gaat van €60 naar €75 per jaar. Lees meer ➤

    --

    De gewone particuliere belegger is niet per se slimmer dan de knapste professionele belegger, en toch kan eerstgenoemde alsnog een outperformance halen. Maak je beleggingsuniversum tot een vijver waar slechts grote vissen in zwemmen, dan is het geheid hengelen naar succes. Een manier om dit te doen is je te richten op bedrijfskarakteristieken waarvan bewezen is dat ze gemiddeld op lange termijn beter renderen dan andere bedrijven. Dat is de strategie van Pieter Slegers van Compound Quality, die in deel 1 van dit tweeluik zijn visie op beleggen in kwaliteit deelt en uitlegt naar welke zes criteria hij kijkt.

    ► Uitgebreide show notes en achtergrondinformatie: https://jongbeleggendepodcast.nl/161-de-zoektocht-naar-kwaliteit-met-pieter-slegers

    ► Word Vriend: https://portfoliodividendtracker.com

    ► Updates via Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

    ► Mijn volledige portfolio: https://app.portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

    1) We maken gebruik van programmatic advertising, wat inhoudt dat we geen invloed hebben op de spots die in de podcast worden afgespeeld. Dit is vergelijkbaar met tv, YouTube, radio en de krant, uiteraard met uitzondering van de advertenties die we zelf hebben ingesproken.

    2) Deze podcast is 100% expertise-vrij en alleen geschikt voor amusementsdoeleinden. De inhoud mag niet worden beschouwd als financieel advies.

    Zie het privacybeleid op https://art19.com/privacy en de privacyverklaring van Californië op https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.