Afleveringen
-
âPolitiek heeft ten minste twee uitgangspunten van beslissende betekenis: het van de Griekse polis uitgaande concept van de staatspolitiek; en het Chinese tianxia-concept van een wereldpolitiekâ
Op deze manier drukt de hedendaagse Chinese politiek-filosoof Zhao Tingyang uit dat in het Chinese denken boven de orde van staten nog een andere orde bestaat.
Hoe is âalles onder de hemelâ volgens Zhao Tingyang een alternatief voor het westerse denken van binnen vs. buiten?
Waarom is het belangrijk om de aarde als subject zien?
En hoe is tianxia het antwoord op de uitdagingen waar we nu als mensheid voor staan?
Te gast is Haroon Sheikh
De denker die centraal staat: Zhao Tingyang
-
âOmdat de vormen van het menselijke gevoel veel meer overeenstemmen met muzikale vormen dan met de vormen van taal, kan de muziek de aard van de gevoelens onthullen met een gedetailleerdheid en een echtheid die de taal niet kan benaderenâ
Op deze manier drukte de Amerikaanse filosoof Susanne Langer uit dat we het domein van de logica moeten oprekken.
Wat bedoelt Langer met âfeelingâ en waarom is het iets anders dan gevoel?
Waarom is muziek lange tijd met dedain bekeken, maar nu juist een voorbeeld voor andere kunstvormen?
En waarom is het feit dat wij symbolische wezen zijn, in onze tijd potentieel gevaarlijk?Te gast is Marlies de Munck
De denker die centraal staat: Langer
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
âVeel betekent het te vechten terwijl men de oorlog verafschuwt, de nederlaag te accepteren terwijl men het verlangen naar het geluk bewaart, tegenover de vernietiging te staan terwijl men het idee van een hogere beschaving koestert. Daarin volbrengen wij meer dan jullie omdat wij onszelf moeten overwinnen. (âŠ) Wij hadden veel te bedwingen, en misschien in de eerste plaats de eeuwige verleiding om op jullie te lijken.â
Met deze woorden drukte Albert Camus in Brieven aan een Duitse vriend uit dat het kwaad allereerst in onszelf bevochten moet worden, maar dat er ook een noodzaak tot verzet tegen geweld en ontmenselijking bestaat.
Wat is de hogere liefde waar Camus van spreekt?
Op welke manier reageert hij anders dan zijn âDuitse vriendâ op de absurditeit van het bestaan?
En waarom zijn deze brieven een sleutelwerk in het oeuvre van Camus?
Te gast is Bas Heijne
Het werk dat centraal staat: Brieven aan een Duitse vriend
-
âFoucaults commandosamenleving vol hospitalen, gestichten, gevangenissen, kazernes en fabrieken is niet meer de maatschappij van nu. We hebben inmiddels allang een samenleving van fitnessstudioâs, kantoortorens, banken, vliegvelden, shopping malls en laboratoria voor gentechnologie.â
Op deze manier drukt de Koreaans-Duitse filosoof Byung-Chul Han uit dat we vandaag de dag geen externe controle van een panopticum meer nodig hebben, omdat we die helemaal hebben geĂŻncorporeerd.
Waarom laten we ons vrijwillig uitbuiten in wat Han âde vermoeide samenlevingâ noemt?
Zei Marx dat religie âopium van het volkâ of âopium voor het volkâ is, en waarom is dat verschil belangrijk?
En welke prijs zijn we bereid te betalen om van negativiteit tot positiviteit te komen?
Te gast is Floris Schleicher
De denker die centraal staat: Han
-
âHet doel van de wetten is niet om af te schaffen of te beperken, maar om vrijheid te behouden en te vergroten.â
Op deze manier drukte John Locke een van de basisbeginselen van zijn klassieke liberalisme uit.
Waarom is voor de samenleving die Locke voor ogen had, persoonlijke matiging onmisbaar?
Wat is de tragedie van het liberalisme?
En waarom is Locke in zekere zin een slachtoffer van zijn eigen succes?
Te gast is Bert van den Brink
De denker die centraal staat is Locke
-
âTegenwoordig is alles middel geworden. Er is geen doel meer. Wij weten niet meer, waarheen wij op weg zijn. [âŠ] Zo is de mens, die oorspronkelijk het doel was van elk menselijk stelsel, in werkelijkheid volkomen geworden tot middel van juist die middelen, die hem moesten dienen: bijvoorbeeld de economie of de staat.â
Deze scherpe analyse van de tijd gaf Jacques Ellul al in 1948.
Waarom wordt Ellul âde man die alles al voorzien hadâ genoemd?
Hoe holt het technologisch-economische systeem onze vrijheid uit?
En waarom wantrouwde hij filosofen?
Te gast is Frank Mulder
De denker die centraal staat is Ellul
-
âAangezien de ervaring ons toont dat zij die in een hemel en hel geloven tot elk soort misdaad in staat zijn, is het evident dat de neiging tot het kwade niet voortkomt uit onwetendheid van het bestaan van God en niet gecorrigeerd wordt door de kennis die men verwerft van een God die straft en beloont. [...] We hebben geen enkel recht om te beweren dat een atheĂŻst noodzakelijk losbandiger moet leven dan een afgodendienaar.â
Op deze manier brak de 17e eeuwse filosoof Pierre Bayle een lans voor de atheĂŻst.
Waarom ging Bayle nog veel verder in zijn tolerantie en godsdienstvrijheid dan zijn vooruitstrevende tijdgenoten als John Locke?
Hoe balanceert hij tussen scepsis en geloof?
En waarom gelooft hij dat juist absolutisme de juiste staatsvorm is voor tolerantie?
Te gast is Patrick Loobuyck
De denker die centraal staat: Bayle
-
âAls het Ă©Ă©n van de taken van de filosofie is om de heerschappij van het woord over de menselijke geest te verbreken - ten eerste door misverstanden over de relaties tussen concepten te verhelpen die bijna onvermijdelijk ontstaan door ons taalgebruik, en, ten tweede, door onze gedachten te bevrijden van datgene waarmee zij door de uitdrukkingsmiddelen van de alledaagse taal worden opgezadeld - dan kan mijn Begriffsschrift een nuttig werktuig zijn voor de filosoofâ
Zo beschrijft Gottlob Frege het belang van zijn filosofische project: het opschonen van de wiskundige en filosofische taal.
Waarom was de introductie van onder meer de kwantor zoân revolutie in wiskunde en filosofie?
Op welke manier kwam hij met een antwoord op de oude filosofische droom van onder andere Leibniz?
En hoe bracht hij de linguistic turn in gang?
Te gast: Wim Vanrie
De denker die centraal staat: Frege -
Met wat zal
Ik de wereld vergelijken?
Maanlicht, gereflecteerd
In dauwdruppels,
vallend van een
KraanvogelsnavelOp deze manier drukt de 13e eeuwse Japanse denker Zenmeester DĆgen uit dat alle dingen verbonden zijn in vergankelijkheid en daarmee tegelijk iets onvergankelijks bevat.
Hoe verwerft DĆgen niet via, maar Ăn meditatie inzicht in de verlichting?
Wat is voor hem uiteindelijk de weg om gestalte te geven aan de compassie met de tienduizend dingen?
En op welke manier is Heidegger met zijn grote werk Sein und Zeit schatplichtig aan het Japanse zenboeddhisme van DĆgen?
Te gast is Michel Dijkstra
De denker die centraal staat: Zenmeester DĆgen
-
"Gelukkig leven (..) willen alle mensen, maar als het er op aankomt scherp te onderscheiden wat nu precies het leven gelukkig maakt, tasten ze in het duister.â
Op deze manier drukte de Romeinse filosoof Seneca uit dat we het geluk op de verkeerde plek zoeken.
Wat is volgens Seneca wél de goede plek om het geluk te zoeken?
Hoe hangen zorg voor de ziel en zorg voor het lichaam samen?
Waarom wordt hij vaak gereduceerd tot interessante aforismen, terwijl zijn natuurfilosofie onmisbaar is voor een goed begrip van zijn denken?
Te gast is Dennis de Gruijter
De denker die centraal staat: Seneca
-
Wreedheid meer haten dan enig ander kwaad veroordeelt iemand tot een leven van skepsis, besluiteloosheid, walging en vaak misantropie. Het is een te grote bedreiging van de rede voor de meeste filosofen om het ĂŒberhaupt te overdenken.
Op deze manier drukte de Lets-Amerikaans politiek-filosoof Judith Shklar uit dat wreedheid te vaak vermeden wordt als moreel criterium.
Wat bedoelt Shklar met het liberalism of fear?
Waarom moeten we meer aandacht hebben voor ordinary vices - de dagelijkse ondeugden?
En waarom krijgt ze het verwijt dat haar filosofie te weinig hoopvol is?
Te gast is Thijs Kleinpaste
De denker die centraal staat: Shklar
-
"Oorzaak en Gevolg zijn synchroon en ze zijn slechts verschillende woorden voor dezelfde essentie"
Op deze manier zette de Schotse filosoof Mary Shepherd het denken over causaliteit op zijn kop.
Welke eigen positie neemt Shepherd in binnen het Britse empirisme dat nadenkt over de verhouding van de geest tot de externe wereld?
Welke parallellen zijn er te trekken tussen haar denken en het denken van Kant, ondanks dat ze slechts een brak essay over hem had gelezen?
En waarom is Shepherd in de vergetelheid geraakt, terwijl ze zo relevant is voor het hedendaagse denken over causaliteit?
Te gast is Victor Gijsbers
De denker die centraal staat: Shepherd
Meer van Victor? Kijk op zijn eigen YouTube-kanaal: https://www.youtube.com/@VictorGijsbers
En lees ook zijn vertaling van het Tractatus van Wittgenstein: https://www.boomfilosofie.nl/product/100-10270_Tractatus -
âEen ieder van ons schuilt in een pantser, dat de opgave heeft de tekenen af te weren. Tekenen geschieden onophoudelijk aan ons, leven is aangesproken worden, wij hoeven alleen maar aanwezig te zijn en waar te nemen. Maar dat waagstuk is ons te gevaarlijk, de geluidloze donderslagen schijnen ons steeds weer met vernietiging te bedreigen, en wij vervolmaken van geslacht op geslacht de afweerapparatuur."
Op deze manier drukte de Duitse filosoof Martin Buber uit dat we als mens steeds aangesproken worden, maar er vaak voor kiezen om daarvoor niet open te staan.
Waarom schieten we volgens Buber snel van een ik-jij-relatie in een ik-het-relatie? En is dat altijd verkeerd?
Wie of wat is de Eeuwige Jij?
En waarom wordt hem morele anarchie verweten?
Te gast is Peter Sas
De denker die centraal staat: Buber
-
7 februari 2019 verscheen de eerste aflevering van de Podcast Filosofie. En dit, waar je nu naar luistert, is aflevering 100. Daarom in deze aflevering geen filosoof, of filosofisch thema, maar een feestaflevering om terug te blikken op 99 afleveringen Podcast Filosofie.
Te gast: Judith Zweistra, Jozef Waanders, Cees Zweistra en Allard AmelinkHet thema dat centraal staat: de Podcast Filosofie
-
In een paar minuten vertelt het team van de Podcast Filosofie (Allard Amelink, Judith Zweistra, Jozef Waanders en Cees Zweistra) je wie ze zijn, wat je kunt verwachten en hoe jij kan bijdragen.
Ga naar www.petjeaf.com/podcastfilosofie als je de podcast wilt steunen. Volg ons op Instagram en Facebook en deel onze berichten om nieuwe luisteraars te bereiken. Bovenal veel luisterplezier gewenst!
-
âEn is het geen plausibele gedachte dat als âzijnâ zinloos is en het heelal zonder betekenis, wij nooit het vermogen zouden hebben verkregen, niet alleen om tot andere voorstellingen te komen, maar zelfs om nu juist dit te denken: dat âzijnâ inderdaad zinloos is en het heelal zonder betekenis?â
Met het stellen van deze grote metafysische vraag, benadrukt de Poolse filosoof Leszek KoĆakowski het belang van het stellen van dergelijke grote vragen.
Wat is volgens KoĆakowski het grote gevaar van totalitaire waarheidsclaims, zoals geloof en ideologie die geven?
Waarom is het belangrijk om metafysische vragen te blijven stellen, ook al zijn ze principieel onbeantwoordbaar?
En waarom noemde hij zichzelf een conservatieve socialistische liberaal?
Te gast is Guido Vanheeswijck
De denker die centraal staat: KoĆakowski
-
âDe mens is lichaam - in het lichaam (als innerlijk leven of ziel) en buiten het lichaam als het gezichtspunt, van waaruit het beide is.â
Op deze manier drukte de Duitse bioloog, socioloog en filosoof Helmuth Plessner uit dat de mens zowel centrisch als excentrisch is.
Op welke manier onderscheidt het excentrische de mens van het dier?
Waarom beschouwt Plessner de mens als kunstmatig van nature?
En op welke manier werken Plessners biologische inzichten door in zijn politieke filosofie, die nog zeer actueel is in het licht van de oorlog in Oekraine?
Te gast is Jos de Mul
De denker die centraal staat is Plessner
Artikel van Jos de Mul en Julien Kloeg over Schmitt en Plessner in relatie tot OekraĂŻne en Rusland
Wil je meer lezen van of over Plessner? Jos geeft je de volgende tips:
Van Plessner zelf:
Duitstalige uitgaven
Vrijwel alle werken zijn gepubliceerd in de 20 delen van de Gesammelte Schriften: H. Plessner (1980). Gesammelte Schriften Frankfurt am Main: Suhrkamp.De belangrijkste werken daarin zijn :
Plessner, H. (2016). Die Stufen des Organischen und der Mensch. Einleitung in die philosophische Anthropologie. Gesammelte Schriften, In deel IV. Frankfurt am Main: Suhrkamp.Plessner, H. (1981). Macht und menschliche Natur. Ein Versuch zur Anthropologie der geschichtlichen Welt. In Gesammelte Schriften, In deel V. Frankfurt am Main: Suhrkamp.Plessner, H. (1981). Grenzen der Gemeinschaft : eine Kritik des sozialen Radikalismus. In Gesammelte Schriften, In deel V Frankfurt am Mail: Suhrkamp.
Plessner, H. (2002). Elemente der Metaphysik (H.-U. Lessing Ed.). Berlin: Akademie Verlag.Plessner, H. (2019). Philosophische Anthropologie. Frankfurt a/M: Suhrkamp.
Daarnaast zijn nog een aantal werken die niet in de Gesammelte schriften zijn opgenomen afzonderlijk gepubliceerd:
Plessner, H. (1961). Lachen en wenen. Een onderzoek naar de grenzen van het menselijk gedrag. Utrecht/Antwerpen: Aula.Plessner, H. (1976). Hoe de mens bestaan kan. Inleiding in de wijsgerige antropologie. Alphen aan de Rijn: Samsom.Plessner, H. (2021). Grenzen van de gemeenschap. Kritiek van radicale sociale bewegingen. Gorredijk: Noordboek.
Nederlandtalige uitgaven
Plessner, H. (1970). Laughing and Crying: A Study of the Limits of Human Behavior. Evanston,: Northwestern University Press.Plessner, H. (1999). The Limits of Community: A Critique of Social Radicalism (A. Wallace, Trans.). Amherst, N.Y.: Humanity Books.Plessner, H. (2018). Political anthropology. Evanston, Illinois: Northwestern University Press.Plessner, H. (2019). Levels of Organic Life and the Human (M. Hyatt, Trans.). New York: Fordham University Press.
Engelse vertalingen
Secundaire literatuurInleidend
Jos de Mul, âAan deze zijde van de utopieâ. De wijsgerige antropologie van Helmuth Plessner, Inleiding in: Carola Dietze, Helmuth Plessner, leven en werk. Rotterdam: Lemniscaat, 2014. Gratis te downloaden : https://www.demul.nl/nl/publicaties/boekbijdragen/6380-aan-deze-zijde-van-de-utopieDietze, C. Plessner. Leven en werk. Met een inleiding door Jos de Mul. Rotterdam: Lemniscaat.Fischer, J. (2008). Philosophische Anthropologie. Eine Denkrichtung des 20.Jahrhunderts. Freiburg/MĂŒnchen: Verlag Karl Alber.De Mul, J. ( ed.), Plessner's Philosophical Anthropology. Perspectives and Prospects. Amsterdam/Chicago: Amsterdam University Press/Chicago University Press, 2014, 498 p. Gratis te downloaden: https://www.demul.nl/nl/publicaties/boeken/5744-artificial-by-nature-plessners-philosophical-anthropology-perspectives-and-prospects
De Mul, J. (2013). Understanding Nature. Dilthey, Plessner and biohermeneutics. In G. DâAnna, H. Johach, & E. S. Nelson (Eds.), Dilthey, Anthropologie, und Geschichte (pp. 459-478.). WĂŒrzburg: Königshausen & Neumann. Gratis te dwonloaden: https://www.demul.nl/nl/publicaties/boekbijdragen/6288-understanding-nature-dilthey-plessner-and-biohermeneuticsDe Mul, J. The Emergence of Practical Self-Understanding. Human Agency and Downward Causation in Plessnerâs Philosophical Anthropology. In: Human Studies, December 2018 (DOI: 10.1007/s10746-018-09483-2). Gratis te dwonloaden: https://www.demul.nl/nl/publicaties/artikelen-in-academische-tijdschriften/6539-the-emergence-of-practical-self-understanding-human-agency-and-downward-causation-in-plessner-s-philosophical-anthropologyDe Mul, J. PolyzentrizitĂ€t und Poly(ex)zentrizitĂ€t: neue Stufen der PositionalitĂ€t? Zu Telerobotern, Craniopagus-Zwillingen und globalen Gehirnen. In: A. Henkel & G. Lindemann (Hrsg.) Mensch und Welt im Zeichen der Digitalisierung. Baden Baden: Nomos, 2019, 187-207. Gratis te downloaden: https://www.demul.nl/nl/publicaties/boekbijdragen/6538-polyzentrizitaet-und-poly-ex-zentrizitaet-neue-stufen-der-positionalitaet-zu-telerobotern-craniopagus-zwillingen-und-globalen-gehirnenDe Mul, J. The Political Task of Philosophical Anthropology in the Age of Converging Technologies. In Erik Norman Dzwiza-Ohlsen & Andreas Speer (Hrsg). Philosophische Anthropologie als interdisziplinĂ€re Praxis. Max Scheler, Helmuth Plessner und Nicolai Hartmann in Köln â historische und systematische Perspektiven. Paderborn: Brill/Mentis, 2021, 305-326. Gratis te dwonloaden: https://www.demul.nl/nl/publicaties/boekbijdragen/6593-the-political-task-of-philosophical-anthropology-in-the-age-of-converging-technologies-1
Voor gevorderden -
âAls we een boek ter hand nemen, over religie of metafysica bijvoorbeeld. Laten we ons dan afvragen: bevat het enig abstract denken over kwantiteit of cijfers? Nee. Bevat het experimenteel redeneren over feiten en het bestaan? Nee. Vertrouw het dan toe aan de vlammen, want het kan niets anders bevatten dan drogredenen en illusies.â
Op deze manier drukte de Schotse filosoof David Hume uit dat alle oordelen die niet een analytische of empirische basis hebben, op voorhand zinloos zijn.
Waarom stelt Hume dat causaliteit uiteindelijk een geloof is, geen feit?
Welke plek neemt irrationaliteit in in zijn denken?
En op welke manier was Hume van invloed op Darwin?
Te gast is Carla Rita Palmerino
De denker die centraal staat: Hume
-
â[Klassiek burgerschap is] de verbinding van het particuliere en het algemene: Elke burger moet zich vanuit zijn eigen standpunt het standpunt van het geheel eigen maken. Maar in de nieuwe gestalte die zich aftekent, krijgt de scheiding de overhand: iedereen moet zijn particulariteit laten gelden tegenover een algemene instantie, zonder dat ooit van hem wordt gevraagd om het standpunt van de instantie te delen. De ambtsbekleders moeten zich maar zien te reddenâ
Op deze manier drukte de Franse hedendaagse filosoof Marcel Gauchet uit dat in de politiek de autonomie het vandaag de dag volledig heeft gewonnen van de heteronomie.
Waarom kan volgens Gauchet ook ons hedendaagse politieke bestel niet zonder een vorm van transcendentie?
Waarom moeten we onze politieke instituties niet zomaar voor lief nemen?
En hoe komt het dat we vandaag de dag niet meer met het verleden of de toekomst bezig zijn, maar alleen met het nu?
Te gast is Donald Loose
De denker die centraal staat: Gauchet
-
ââMaarâ, zei Filosofie, âdit moment vraagt eerder om therapie dan om een klaagzang.â Toen keer ze me strak en indringend aan en zei ze: âBen jij echt de man die ooit mijn melk dronk, mijn voeding tot zich nam om uit te groeien tot volwassen geestkracht? Ik heb je toch van krachtige wapens voorzien die je onverslaanbaar hadden kunnen maken als je ze niet zo snel had neergegooid? Herken je me niet? Waarom zeg je niets? Is het uit schaamte of door verlamming dat je bent stilgevallen? Schaamte zou beter zijn, maar ik zie dat het verlamming is die zich van je heeft meester gemaakt.â En toen ze zag dat ik dat ik niet alleen zweeg, maar zelfs helemaal geen taal meer tot mijn beschikking had en met stomheid geslagen was, beklopte ze mijn borst zachtjes en sprak: âHet is niets gevaarlijks â hij lijdt aan een depressie, een gebruikelijke kwaal wanneer het denken zich heeft laten misleiden. Hij is zichzelf een beetje kwijt, en hij zal wel weer bij zinnen komen zodra hij mij herkend heeft. Laat ik, om dat te bewerkstelligen, de wolk van sterfelijke besognes die zijn ogen verduistert wegvegen.â Dat zei ze, en ze greep een slip van haar gewaad om mijn ogen te drogen, die een vloed van tranen lieten lopen.â
Op deze manier drukt 6e eeuwse filosoof Boethius hoe het gesprek met de filosofie een therapeutische werking kan hebben.
Is de filosofie volgens Boëthius uiteindelijk wel troostrijk?
Op welke manier vormt hij een brug tussen de antieke wereld en het christendom?
En hoe ligt zijn opvatting van tijd in lijn met hedendaagse natuurkundige inzichten?
Te gast is Piet Gerbrandy
De denker die centraal staat is Boëthius
- Laat meer zien