Afleveringen
-
In deze podcast vertel ik je over wat het karaktertype empaat inhoudt (veel empathie en vrijwel altijd hoogsensitief), en welke voordelen en nadelen dat voor het personage inhoudt. De nadelen zijn vervelend voor het arme personages, maar jij kunt, behalve de voordelen, prima ook de nadelen gebruiken. Je kunt hem ook luisteren in
-
In deze podcast vertel ik je hoe je je lezer kunt blijven boeien door verrassingen in je verhaal. Verrassingen kunnen spanning oproepen, wat je lezer nog nieuwsgieriger maakt naar het vervolg. Ik geef je ook een aantal concrete voorbeelden van verrassingen. Je kunt hem ook luisteren in
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
De personages in je boek moeten een karakter hebben, een karakter dat logisch hoort bij hun rol in je boek. Voor het goed boetseren van een personage is het handig om te kijken tot welk archetype hij* of zij hoort â een archetype is een set van waarden, persoonlijkheid, gedrag, motivaties, zwakheden, sterkte en dergelijke. […]
-
Wie heeft nooit gebrek aan motivatie bij het schrijven zijn of haar boek? Ik denk dat die uitzonderlijke wezens op de vingers van Ă©Ă©n hand te tellen zijn. OkĂ©, van twee handen dan, en misschien nog een voet. De rest is niet zo gelukkig voorzien. Vrijwel iedereen die schrijft of wil schrijven hebben er regelmatig […]
-
In de podcast Dramatische ironie legde ik uit wat dramatische ironie is (kort gezegd: een verteltechniek waarbij de lezer meer weet dan de personages in het verhaal), en vertelde ik welke typen dramatische ironie er zijn en welke fasen er zijn. Inclusief een aantal voorbeelden uit boeken en films. Maar er is over ironie meer […]
-
Iedereen maakt fouten, dus schrijvers ook. En dat is niet erg. Maar fouten moeten wel opgelost worden, want zo niet, dan heb je vrijwel altijd een probleem; je lezer snapt je verhaal dan misschien niet, vindt je boek daardoor toch niet zo leuk als hij of zij had verwacht, en legt het weg. Zonde. Dus […]
-
Nou ja, âafkijkenâ â wat ik bedoel is lĂ©ren van de meesters, zoals de Stephen Kings, de Harlan Cobens en de Dan Browns (al zie ik van die laatste niet zo veel meer). Elke meesterschrijver heeft zo zijn of haar eigen schrijfstijl, waar je de schrijver aan herkent, maar waar het me hier om gaat […]
-
Stijl: daar gaat deze podcastaflevering over. Stijl, je persoonlijke herkenningsmelodie, je allerindividueelste expressie, de hand waaraan je lezer de schrijver herkent. Jouw persoonlijkheid, geëtst in je schrijfwerk. Wat maakt stijl en hoe ontdek en ontwikkel je je eigen stijl? Hier kun je het horen. Je kunt ook het artikel lezen.
-
Het is bijna kerstmis en dan ga je niet werken (schrijven is ook werk), tenzij je bijvoorbeeld een horecabaan hebt en de horeca helemaal open mag, wat niet waarschijnlijk is. Dus in plaats van handige tips voor schrijven geef ik je in deze podcast tips om met een collega-schrijver om te gaan, mocht je die […]
-
De taal die je gebruikt bij het schrijven van je boek, heeft invloed op hoe je verhaal bij je lezer overkomt. Zie bijvoorbeeld al de eerste zin van deze tekst: âhoe je verhaal bij je lezer overkomtâ is nĂ©t wat prettiger lezen dan â⊠hoe je verhaal overkomt bij je lezer.â (Althans, dat vind ik; […]
-
Woede is een emotie die iedereen wel eens te pakken heeft genomen, sommige mensen zelden, anderen vaak, maar we kennen het allemaal. Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. Het is een emotie die je volkomen in zijn greep kan krijgen; het schemert je rood voor je ogen en je bent jezelf niet […]
-
Raar eigenlijk, zou je denken: verhalen worden verteld, maar je moet ze niet vertellen. đ€ Dat is althans de vertaling van het vaak voorkomende schrijfadvies: Show, donât tell. Wat er met die uitspraak bedoeld wordt is hoe je iets precies vertelt: schrijf je op dat iemand reuze blij is, of schrijf je op dat dat […]
-
Om in je boek gelaagde en geloofwaardige personages te beschrijven, moet je ze kennen. Goed kennen, zeker de belangrijkste personages. Je leert ze kennen door middel van karaktereigenschappen die vrijwel hun hele leven bestendig zijn; karaktereigenschappen die hen definiĂ«ren. In deze podcast vertel ik je hoe je dat voor elkaar krijgt. Je kunt hem ook […]
-
De protagonist, het personage waar het verhaal om draait, is een figuur met wie je lezer zich moet kunnen identificeren, zich in moet kunnen herkennen, of sympathie voor moet voelen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar als je protagonist een onsympathiek figuur is? Zo iemand vinden mensen onaantrekkelijk. âWaarom zou ik een boek lezen […]
-
In deze eerste aflevering van de podcast vertel ik je over het karaktertype theatrale persoonlijkheid, ook wel bekend als dramaqueen, en hoe je dat koninginnetje (en koning) in je boek kunt gebruiken. Je kunt hem ook luisteren in iTunes. Behalve luisteren kun je ook het artikel lezen.
-
Het verhaal van je boek draait om de problemen en de sta-in-de-wegs van je hoofdpersonage, de protagonist, die meestal veroorzaakt worden door een tegenstander, de antagonist. De rol van de antagonist kan ook door iets anders dan een persoon worden vervuld, zoals een catastrofe, maar in deze podcast gaat het over een persoon. Ik vertel […]
-
Het thema van je boek is het basisidee en de fundering van je boek. Een bouwsteen. Het is de grote lijn van het verhaal en stuurt het verhaal aan. Ook goed te gebruiken om je mening of standpunt te uiten. Themaâs draaien vaak om wat het betekent om een mens te zijn. Het leven, de […]
-
Om te boeien moet je boek tegenslagen, rampspoed en andere problemen bevatten. Je lezers willen dat je personage in een crisis komt te verkeren en voor allerlei lastige uitdagingen komt te staan. Dat maakt het spannend. Een boek dat alleen maar snort in het zonnetje en waarin het leven van je personages loopt zoals ze […]
-
Plot, conflict, gelaagde personages, sluitende verhaallijnen, zijn allemaal belangrijk voor een goed boek; en setting â de achtergrond van je verhaal, zoals de plekken waar het zich afspeelt â is dat ook. Zonder setting bestaan je personages in een vacuĂŒm. Setting toont je lezer waar het verhaal zich op dat moment afspeelt en met welke […]
-
Câest le ton qui fait la musique – die uitspraak gaat niet zozeer over muziek, maar over de toon van een gesprek. Hoe je met je keus van woorden en zinnen de gevoelstemperatuur van een mondelinge of schriftelijke uiting kunt bepalen. Woorden zijn magisch. In deze podcast vertel ik je hoe je met woorden sfeer […]
- Laat meer zien