Voor de argeloze concertbezoeker is het niet altijd duidelijk dat de Doelen een van de mooiste wederopbouwkunstcollecties van het land heeft. Dat is ook niet zo vreemd, want in tegenstelling tot musea en galeries worden de kunstwerken op een bijna terloopse manier gepresenteerd in de gigantische parel van de wederopbouw architectuur. Duizenden en nog eens duizenden voeten wandelden sinds de opening in 1966 over het werk van de Rotterdamse wederopbouwkunstenaar Wally Elenbaas, een schitterend marmeren intarsia, een semi abstract vloermozaïek dat op bijzondere wijze de ingang naar de Grote Zaal en de muziek inluidt. En wie heeft er niet tegen het marmeren reliëfwerk van Frank Nix naast de bar op de eerste verdieping geleund tijdens een openingsavond van het Rotterdamse filmfestival? Of heimelijk zachtjes Barbara Hepworth’s indrukwekkende beeld ‘Curved Form’ aangeraakt terwijl het geroezemoes van de concertgangers in de hal beneden opsteeg?