Afleveringen
-
Hedin Benelux-ceo Eddy Haesendonck geeft inmiddels twee jaar leiding aan de Nederlandse activiteiten van het bedrijf, dat inmiddels 28 merken telt en vanuit 90 locaties opereert.
In de 24e aflevering van AM Mobtalk wordt diep ingegaan op de actualiteit, zoals de invoering van agentuurmodellen, de komst van Chinese merken en op de nieuwe âsuperstoreâ in Amsterdam.
Als dealer van Ford en Stellantis is er veel aandacht voor deze twee merken en hun agentuurmodel. 'Ik sta er neutraal tegenover, maar de invoering blijkt zeer complex'.
Bekijk hieronder de gespreksonderwerpen (met tijdcode):
04:00 - Paul de Vries is onder de indruk van de ontwikkelingen bij Viabovag. âFascinerendâ, aldus De Vries.
05:33 - Hedin is dealer van Jaguar en Lynk&Co, twee merken die onder druk staan. Hoe denkt Hedin over de toekomst van die bedrijven? En hoe graag wil Hedin deze merken toevoegen?
13:00 - Haesendonck startte zijn carriĂšre bij Mini en trok voor het merk naar OceaniĂ«. âDat was bijzonder inspirerend. Omdat wij in Europa goed ontwikkeld zijn, wil niet zeggen dat je niet kunt leren van andere culturen. Ik ben niet vooringenomen.â
16:20 - Hoe kon BMW het grootste merk worden in BelgiĂ«? âWe hadden voor iedere doelgroep de juiste propositieâ
19:20 - Wie is Hedin?
22:20 - Hoe kon Hedin BMW-dealer Renova kopen?
24:55 - Marktaandeel is - ondanks de enorme groei - niet heilig bij Hedin.
26:20 - Hoe is het om ceo te zijn van een megabedrijf? âIk voel mezelf als een tienkamper. Ik mag nergens een onvoldoende scoren en dat kan alleen met de juiste mensen om mij heen.â
29:00 - Wat leerde Haesendonck van zijn illustere voorganger Henk van der Kwast?
30:08 - Hedin kent als groep een lastig eerste halfjaar. Wat betekent dat voor Nederland? âWij worden ook gevraagd onze bijdrage te leveren, maar onze belangrijkste opdracht is duurzaam blijven groeien.â
35:40 - Welke merken presteerden goed in het eerste halfjaar?
36:30 - âWe surfen mee op het succes van de merken, maar wat niet onderschat mag worden is aftersales. Dat is vaak niet het geval.â
37:31 - Hebben fabrikanten iets geleerd van corona? âHeel naĂŻef dat er toen gedacht werd dat schaarste het nieuwe normaal zou zijn.â
41:24 - Hoe kijkt Haesendonck naar het agentuurbeleid bij Ford. âDe importeur is niet altijd ingericht om problemen op te lossen.â
46:35 - De vorige gast, Mark van der Kallen (Wittebrug) ziet toekomst voor het agentuurmodel. Ook bij Stellantis. Deelt Haesendonck die visie? âHet is zeer complex, zeker bij een bedrijf waarin drie fabrikanten in korte tijd samen kwamenâ
49:33 - Hedin opent in Amsterdam een âsuperstoreâ waarin de drie Amsterdamse vestigingen (waaronder het hoofdkantoor) worden geĂŻntegreerd. âWe streven naar een clever use of space.â
54:40 - Hoe gaat het met nieuwkomer Ineos?
55:50 - Ondanks de strafheffingen voor Chinese merken ziet Haesendonck toekomst voor Lotus en Hongqi. âWij zegt dat die heffingen worden doorberekend?â
58:50 - Haesendonck woont in BelgiĂ« met zijn Nederlandse vrouw. âDe Nederlandse directheid past mij goed.â
1:00:10 - Haesendonck is een fervent wielrenner. Een speciale band heeft hij met Patrick Levere en een beetje met dubbel olympisch kampioen Remco Evenepoel. âWielrennen maakt zakendoen gemakkelijkerâ -
In de 23e aflevering van Mobtalk is Wittebrug-eigenaar Mark van der Kallen te gast. Van der Kallen deelt zijn visie op de toekomst van de branche met presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en vaste gast Paul de Vries.Van der Kallen is in tegenstelling tot veel van zijn collega's niet ongelukkig met het agentuurmodel. "Maar het moet nog wel verbeterd worden", concludeert hij. Verder praat hij over politiek, voetbal, de occasionhandel, nieuwe toetreders uit China en over zijn eigen toekomst bij de bedrijven.In het gesprek komen de volgende onderwerpen aan bod:04:35 - Ford trekt stekker uit het agentuurschap.05:30 - Van der Kallen over het agentuurschap: 'ik ben er wel positief over'07:30 - Nederlandse en Europese politiek en de lobby.13:00 - Van der Kallen kende veel zakelijke successen, maar maakte ook een faillissement mee.16:00 - Hoe kwam Van der Kallen in de automotive? 'Ik kocht min of meer toevallig de grootste Opel-dealer van Nederland'.20:20 - Hoeveel omzet moet een dealerholding hebben om in de toekomst relevant te blijven?22:00 - 'Het is een schande dat we allemaal maar willen dat iedereen in een Picanto gaat rijden'.24:00 - De bijtelling 'moet' omlaag.25:30 - Wat is er aan de hand met Volkswagen?28:40 - Hoe verloopt de invoering van het agentuurmodel bij Stellantis? 'We moeten hier doorheen'.29:40 - Hoe gaan de verkopers om met het agentuurmodel?30:40 - Ook bij occasions is het onderhandelen er steeds meer uit aan het gaan.32:00 - Van der Kallen startte een occasionbedrijf in een Carnext-pand. 'Dat was een IT-bedrijf. Dat werkt niet in deze branche'.35:00 - Van der Kallen nam een belang in groothandelaar Axero. Inmiddels is het bedrijf een concurrent van Leseman Car Care (die twee podcasts geleden te gast was).36:30 - Hoe was het eerste halfjaar vanuit financieel oogpunt voor grote dealerbedrijven?39:00 - Wittebrug is in gesprek met Omoda. Wat ziet Van der Kallen in Chinese merken?45:00 - Wittebrug investeert in nieuwe mobiliteitsoplossingen. 'Het gaat niet zo hard als zou moeten'.47:30 - Van der Kallen was ook eigenaar van ADO Den Haag. Ook die wist hij winstgevend te maken.50:00 - Blijft Vitesse bestaan? 'Ik denk het wel'.51:50 - Hoe ziet Van der Kallen, net opa geworden, zijn toekomst?
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
In de 22e Mobtalk is Ferry Rasenberg te gast. Hij is verantwoordelijk voor de remarketing en verhuur bij de Belgische holding Beerens Groep. Rasenberg werkte in Nederland voor meerdere grote spelers in de markt van gebruikte auto's. Hij deelt in Mobtalk zijn visie op de branche.
In het gesprek komen de volgende onderwerpen aan bod:
02:32 - De occasionprijzen zijn in het eerste halfjaar gedaald. En ze gaan nog verder dalen, denkt Rasenberg.
04:30 - De druk op de nieuwverkoop neemt toe en ook dat voelt de markt.
07:20 - De omloopsnelheid moet omhoog, benadrukt De Vries.
09:44 - Gaat de uitspraak van een rechter waarin een Jaguar-dealer een I-Pace moet terugnemen van invloed zijn op de branche?
13:10 - Hoe is Rasenberg in België terechtgekomen?
14:26 - Rasenberg groeide op in het café van zijn ouders. Uiteindelijk was het een oom die hem de autobranche leerde kennen.
16:50 - Antwerpenaren zijn trots op hun auto van âBeerensâ. Het bedrijf heeft een omzet van ruim 300 miljoen euro.
18:40 - In BelgiĂ« is het consolideren nu vol gaande. âJe moet klein zijn of groot wordenâ.
21:30 - De groothandel in Nederland is grotendeels verdwenen. âIk leerde er partijen autoâs kopenâ.
24:40 - Wat leeft er in de internationale groothandel? âAI moet ons als branche helpen, maar ik haal niet graag mijn informatie bij mijn concullegaâsâ.
28:20 - Hoe vind je afnemers in Frankrijk en Duitsland? âGewoon langsgaan. Dat werkte het besteâ.
30:30 - Beerens Groep gaat zelf ook veilingen organiseren. âWij denken dat er door onze propositie markt is voor een nieuwe veilingklantâ.
33:25 - Waarom is verhuur zo belangrijk voor Beerens?
35:00 - Hoe is het om met Belgen te werken? âIedere cultuur heeft zijn charmeâ.
37:50 - BelgiĂ« heeft een cashlimiet. âDat bevalt heel goedâ.
41:20 - België heeft geen bpm, waardoor het meer een import en exportland is maar Nederland en België groeien naar elkaar toe.
45:10 - Data helpt, âmaar zonder netwerk kun je nooit succesvol remarketenâ.
48:10 - Belcar laat de airport-verhuur voorlopig nog even links liggen. -
In deze aflevering komen de volgende onderwerpen aan bod:
09:20 - Leseman leerde bij PriceWaterhouseCoopers wat hij niet wilde worden
10:20 - De totstandkoming van Leseman Car Care
12:15 - Leseman Car Care (300 medewerkers) doet het liefst alles zelf
17:24 - Het bedrijf ontwikkelt zich hard als databedrijf. âAlleen zo kunnen we een goede forecast maken van de werkzaamhedenâ
24:20 - Leseman kan de auto ook gelijk in het occasionmanagementsysteem (VMS) van het autobedrijf invoeren
25:30 - Leseman werkt ook âs nachts - op verzoek van Tesla - en is daarmee redelijk uniek. âDe huisvestingskosten lopen gewoon over 24 uur, dus waarom zouden we dan maar 8 uur gebruiken?â
29:45 - In Alphen (Noord-Brabant) opent volgend jaar een megacomplex, van 100 duizend vierkante meter. âDat is een hele verademingâ
32:30 - Leseman heeft inmiddels drie aandeelhouders. âWe hebben allemaal dezelfde visieâ
37:50 - Bij het bedrijf werken ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. âNiet iedereen kan zijn eigen boontjes doppenâ
42:55 - Leseman probeert de balans tussen werk en privé scherp te bewaken
44:30 - Leseman probeert âintelligente voorspelbaar te makenâ
47:00 - Wat is de houdbaarheidsdatum van een ondernemer? -
In de twintigste AM Mobtalk is Honda- en Mazda-dealer Rebecca van Nieuwkerk aanwezig. Zij is de eigenaar van het gelijknamige familiebedrijf in en rond Amsterdam. "Wij vechten voor ons zelfstandig bestaan", zegt Van Nieuwkerk in gesprek met presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en vaste gast Paul de Vries.
Volgens Van Nieuwkerk is de schaalvergroting onmiskenbaar in hoog tempo gaande. "Maar wij zijn groot genoeg om te kunnen investeren en tegelijkertijd klein genoeg om het familiegevoel te kunnen bewaren. Voor bedrijven met die combinatie is in onze ogen nog voldoende ruimte."
In de podcast komen de volgende onderwerpen aan bod:
02:30 - Honda investeert miljarden in EV's.
04:45 - Google wil een nog groter deel van de occasion-advertentiemarkt.
09:20 - De komst van een Chinees merk ligt vooralsnog niet in de lijn der verwachting bij Van Nieuwkerk.
12:30 - Hoe kan de branche vrouwen verleiden er in te gaan werken?
14:25 - Van Nieuwkerk is inmiddels de derde generatie. Hoe is dat zo gekomen?
15:50 - Met Mazda werd er na decennia een tweede merk toegevoegd, een belangrijke beslissing
17:46 - Honda wisselt nogal eens van importstructuur. 'Dat went'.
19:40 - Voor Honda is er helaas geen sprake van een 'Max Verstappen'-factor.
22:10 - Voor Van Nieuwkerk zijn occasions zeer belangrijk.
23:30 - Hoe ver zal de schaalvergroting nog gaan?
27:20 - De online strategie van Van Nieuwkerk.
29:00 - Dealers moeten ook universeel kunnen werken, daarom zit Van Nieuwkerk bij James.
32:00 - Hoe zorgt een dealerbedrijf dat het winstgevend blijft, ook in slechte jaren?
38:00 - Van Nieuwkerk volgde een opleiding aan Nyenrode en heeft een coach. Hoe helpt dat haar?
40:33 - De vrouw van Paul is ook ondernemer. Wat leert Paul van haar?
44:00 - Van Nieuwkerk was een van de eerste dealers die vertrouwen had in Paul zijn bedrijf Nieuweautokopen.nl. -
In de negentiende aflevering van AM Mobtalk is Alexander Sterk, de commercieel directeur van Absolute Motors te gast. Presentator Bart Kuijpers, cohost Rolf Westgeest en sidekick Paul de Vries interviewen Sterk over zowel heden als verleden.
Sterk maakte in de afgelopen jaren naam bij Louwman Exclusive. Vanuit dat bedrijf deed hij al zaken met Absolute Motors, dat mede dankzij een Amazon-serie bekend werd als bedrijf dat exclusieve auto's onder handen neemt. Over de vraag of het bedrijf ook de Ligiers van Paul de Vries onder handen wilt nemen, moest Sterk even nadenken. Wat wel goed samengaat zijn supersportcars en elektrisch, heeft Sterk inmiddels ervaren.
-
In de achttiende editie van AM Mobtalk is That's Lease-oprichter Henk Griffioen te gast. Griffioen is als aandeelhouder en ambassadeur nog volop betrokken bij het bedrijf, dat in de middenmoot van de Automotive Leasemaatschappij Top 60 staat. Samen met presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en sidekick Paul de Vries neemt hij de stand van zaken in de leasemarkt door en blikt hij terug op de periode toen hij vanwege een burn-out uit Bright Lease stapte.
In de podcast komen de volgende onderwerpen aan bod:
02:39 - In het nieuwsrondje: Blijft Autohero als enige online occasionretailer over? En hoe moet het verder met Viabovag? 'Viabovag had de beste kunnen worden in de niche. Nu is het Ă©Ă©n van de velen'.
08:00 - Start interview met Henk Griffioen. Hoe ziet de leasemaatschappijwereld eruit?
09:58 - That's Lease wil groeien naar drieduizend contracten. Hoe?
11:46 - Leasing is een vak. 'Wij praten met onze klanten over alles, van finance tot HR'.
13:45 - Hoe regelt That's Lease zijn remarketing?
16:14 - Hoe gaat That's Lease om met de EV-restwaardecrisis? 'Wij hebben al een extra afschrijving gedaan. Gelukkig is onze mix goed, maar bij andere leasemaatschappijen ontstaat een groot probleem'.
24:10 - Grote leasemaatschappijen eisen nu garanties bij de inzet van EV's.
26:00 - Europese merken scoren steeds slechter als het gaat om stilstand van de vloot.
26:30 - De bedrijfswagenmarkt is vol in beweging.
30:00 - Mobility as a service lijkt een zachte dood te sterven. 'Jonge mensen willen uiteindelijk gewoon een auto'.
36:00 - De elektrificering van het park zet gewoon door, ondanks alle problematiek die speelt.
42:00 - De rol van de grootbanken.
46:20 - Wat doet een burn-out met een bevlogen ondernemer? 'Het begin van het herstel is dat je toegeeft dat je niet goed bezig bent geweest'. -
In de 17e AM Mobtalk is Thijs Bochane, dga van Bochane Groep te gast. Met hem bespreken we de stand van zaken in de automotive en de recent gehouden NADA, waar hij de Northwoord Dealer Education Award in ontvangst nam. De presentatie is in handen van Rolf Westgeest en Bart Kuijpers. Paul de Vries belt halverwege in.
In de uitzending:
01:00 8 stellingen voor Thijs Bochane. âMijn laatste euro besteed ik liever aan een salesadviseur dan aan Google.â
02:30 Nieuwsrondje. âZero-emissie wetgeving EU moet aangepast worden, doelstellingen kunnen onmogelijk gerealiseerd worden.â06:50 Bochane ontving tijdens de NADA de Northwood Dealer Education Award. âPrachtig dat je 25 jaar na dato niet vergeten bent.â
11:00 Terugblik op de recent gehouden NADA (met Paul de Vries). âNieuwe inzichten over hoe de omloopsnelheid te verbeteren.â18:20 Fisker maakte indruk op de NADA met een pleidooi voor het dealermodel. âEn dat terwijl hij tot voor kort het Tesla-model predikteâ.
22:00 Introductie van Thijs Bochane
23:30 Bochane heeft samen met Martijn Boekhorst een van de grootste schadebedrijven van Nederland. âSpecialisten voor de specialismen.â
25:02 Vorig jaar maakte het bedrijf grote stappen op de universele markt. âWij kennen verkopers Ă©n verkoopadministratie. Dat doen ze daar zelf.â
29:00 Waar zit de synergie? âFocus in de disciplines.â
32:30 Recent werd BYD toegevoegd. âBYD moet naar 3.000 verkopen groeien in 2024.â35:00 Renault ziet niet in het agentuurmodel. âMaar als het bij anderen werkt, moet Renault ook.â
37:00 Hoe staat het met de EV-transitie? âHet wordt een hybride model.â
39:30 Hoe is het samenwerken met Fransen. âFransen hebben altijd gelijk.â41:00 Hoe wordt 2024? âIk verwacht weer een mooi resultaat.â -
In de zestiende aflevering van Mobtalk schuiven twee vakspecialisten van Wensink aan. Laurens Stigter (president-commissaris) en Gert van Kooy (cio) van het bedrijf bespreken de marktontwikkelingen.
Zij worden in de podcast geĂŻnterviewd door presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en tafelgast Paul de Vries.
Veranderingen in de politiek, de rol van aftersales en het agentuurmodel. Het werd in de eerste uitzending van 2024 uitvoerig besproken. Wensink ziet uitdagingen in het agentuurmodel: âJe bent met je handen geboeidâ wordt aan de tafel geroepen. Toch is Wensink zeker over zijn wijze van ondernemen: âHonderd procent op gevoel. De rekensom komt later later pas.â
Inhoud van de podcast met tijdcodes:
01:10 â Zeven stellingen voor Stigter en Van Kooy
02:47 â Nieuwsronde: Veranderingen in het verkeer.
06:00 â Nieuwsronde: Slotverklaring klimaattop.
07:25 â Nieuwronde: Wat er gaat gebeuren met de formatie.
08:55 â Voorstelronde: de heren van Wensink.
13:00 â Wensink's blik op waterstof.
14:00 â BPM-veranderingen bestelwagens bezorgen Wensink een druk jaar.
14:40 â Milieuzones veranderen de marktvraag.
17:15 â De verhouding tussen direct en indirect is heilig bij Wensink.
19:50 â Onderhandelingen met Ron Wensink.
25:00 â Ron Wensink was het voorbeeld van een echte ondernemer.
26:15 â Van Kooy: van importeur naar dealer.
28:00 â Een speciale column van Paul de Vries.
31:30 â Hoe kijken heren aan de tafel naar Chinese toetreders?
33:00 â Het voelbare 'DNA' van Ron Wensink.
38:50 â Waar staat Wensink in de markt?
40:50 â Waarom Wensink niet verder ging met Stellantis.
46:20 â Het agentuurmodel.
51:00 â Ook de onderdelen worden onderdeel van het agentuurmodel.
1:00:00 â Hoe kun je een ondernemer ondersteunen? 'Het is steeds eenzamer voor een ondernemer' -
In de derde en laatste aflevering van het Restwaardejournaal zijn te gast Elbert van Voorden (occasionmanager Zeeuw&Zeeuw), Steven Willigenburg (analist Autotelex) en vaste deskundige Gerard ten Buuren. De uitzending wordt gepresenteerd door Bart Kuijpers.De uitzending is opgeknipt in twee delen. In het eerste deel gaat het over de marktontwikkelingen in 2023 en in het tweede deel ligt de focus op EV's. De aflevering is zowel te bekijken als te beluisteren (als podcast).Deel 101:10 - Wat voor jaar was het los van de EV's? 'We hebben voor het eerst ooit een inkoopstop gehad'03:10 - Na hele luxe jaren was het in 2023 weer werken. 'Enorme invloed van aanbod nieuw, oude auto's scoren het beste'06:30 - Er blijft een grote mismatch tussen vraag een aanbod08:40 - Lukt het om niet terug te grijpen op grote kortingen? 'Ik had gehoopt dat we meer hadden geleerd van de coronatijd'10:05 - In 2023 was er een voorzichtige comeback van de diesel.12:20 - Plug-ins dreigen onbetaalbaar te worden14:00 - Wat te doen met alle Lynk&Co's?15:05 - 2024 wordt een spannend jaar. 'Er is veel onzekerheid'16:50 - Bedrijfswagens bieden veel kansen volgend jaar. 'Maar er kan ook teveel aanbod komen'Deel 222:00 - Er wordt gestunt met EV's. 'Wij willen een rustig restwaardebeleid voeren, maar dat ging niet meer'25:30 - Er was sprake van een 'perfect storm'. 'Misschien moeten we nog meer afwaarderen'27:30 - Voor wie zijn de auto's geschikt?30:00 - Hoe ziet de afschrijving eruit van een Tesla Model 3, Jaguar I-Pace en Volkswagen e-Golf34:40 - De term 'Flatten the Curve' is weer terug. 'Maar wie neemt het verlies?'37:00 - Als de salderingsregeling vervalt, worden EV's interessanter. ' Dan moet niet alles geëxporteerd zijn'38:00 - Staat de doorbraak van het mobiliteitsbudget voor deur?40:30 - Wat betekent deze EV-restwaardecrisis voor de nieuwe toetreders op de markt?43:00 - Wanneer wordt de gebruikte EV-markt volwassen? 'Als er onzekerheid is doet de consument een pas achteruit'
-
In de vijftiende aflevering van Mobtalk schuift algemeen directeur Peter Gomes aan. Gomes is een succesvolle Mercedes-dealers. Sinds dit jaar is hij ook de importeur van het Chinese Dongfeng in de Benelux, waarvan met Voyah het eerste merk inmiddels in de showroom staat.
Hij wordt in de podcast geinterviewd door presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en tafelgast Paul de Vries.
Gomes denkt dat Mercedes prima kan overschakelen naar het agentuurschap, maar dat dit met Voyah eigenlijk onmogelijk is. Een test voor agentuurschappen wordt grijze import. âFabrikanten moeten nu ruggengraat tonen.â
Ook vertelt hij over de coronacrisis. âIn een crisisperiode ga je eigenlijk weer terug naar de basis. En dat is goed voor je onderneming.â Het bedrijf beweegt mee met de klant en dus gaat het op korte termijn zijn dienstverlening uitbreiden. âWij hebben besloten een andere koers te varen. Er ontstaat ruimte voor andere vormen van mobiliteit, waaronder fietsen.âInhoud van de podcast met tijdcodes:
00:50 â Zeven stellingen
01:55 â Nieuwsronde: Samenwerking Hyundai & Amazon.
03:30 â Nieuwsronde: Restwaardes in de autobranche en dumptarieven in private lease.
08:10 â Nieuwronde: Toekomstplannen van Gomes met Dongfeng / Voyah.
10:25 â Nieuwsronde: Autoregistraties EVâs en de energietransitie in trucksector.
16:00 â Achtergrond & geschiedenis Peter Gomes.
18:45 â Gomes heeft een voorliefde voor âgrijsâ.
20:45 â Hoe Gomes kijkt de rommelige introductie van zero-emissiezones?
21:50 â Hoe kijkt Gomes naar de concurrentiestrijd tussen alls nieuw (Chinese) toetreders?
23:40- Gomes is dealers aan het aanstellen om Voyah te verkopen
26:30 â Wanneer werkt volgens Gomes een agentuurmodel wel en wanneer niet.
29:00 â Het nieuwe Smart is ook een nieuw merk voor Gomes.
31:00 â Mercedes wil premium luxueâLuxury behandelingâ in de werkplaats door elektrificatie.
33:00 â Wat Mercedes-Benz vindt van de toevoeging van Voyah.
35:00 â Onlineverkoop van Mercedes en veranderingen.
39:00 â Overnames van Gomes en crisisperiodes.
43:00 â Afname productspecialisme van automodellen.
47:00 â Andere mobiliteitsvormen waar Gomes in investeert.
51:50 â Hoe overtuig je de premium-klant om een Voyah te kopen?
55:10 â Heeft Voyah de uithoudingsvermogen om te blijven concurreren?
57:50 â Peter Gomes zijn verwachting van de toekomst van mobiliteit. -
In de veertiende aflevering van Mobtalk is Automotive op bezoek bij Porsche Centrum Gelderland in Heteren. Een Harley-Davidson overname, de aanpak van Mark Wegh en de toekomst van de verkoop, het werd uitvoerig besproken in de Porsche Classic Center-showroom van het bedrijf.
Te gast is Arjen van Beek, directeur marketing & operations bij Porsche Centrum Gelderland. Volgens hem zijn er overeenkomsten tussen een Porsche-klant en een Harley-Davidson-klant. Onlangs nam het bedrijf de vestiging van Harley-Davidson-dealer Big-Rivers over. "Wij zien het als een aanvulling op wat wij doen, en wij gaan van Harley leren", zegt Van Beek in een goedgevulde Porsche showroom.
Hoe het bedrijf in het Gelderse Heteren een 'community-gevoel' wil uitbouwen legt Van Beek uit in Mobtalk. "Verkopen is meer dan foldertjes verspreiden. Klantervaring, daar draait het om. En vanuit die klantervaring willen we ambassadeurs creëren", aldus Arjen van Beek.
Inhoud:
02:00 Onlineverkoop: wat is het en kan het?
07:07 Grote problemen bij invoering milieuzones voor diesel-bedrijfswagens.
10:20 Elektrificatie: Griekenland en EU-beleid.
11:00 Overname Big-Rivers Harley-Davidson door Mark Wegh.
15:25 Wie is Arjen van Beek?
21:00 Hoe is het werken voor Mark Wegh.
22:30 Wat doet Porsche Gelderland anders dan Louwman Exclusive.
24:10 Hoe verschillen de klanten van McLaren en Porsche.
30:10 Welke verkoopkanalen kies je en hoe doe je aan klantbehoud.
31:50 De groei van Porsche Centrum Gelderland.
37:00 Hoe verhoudt PCG zich tot Pon, de grootste Porsche-dealer van de wereld.
41:55 Bij PCG werken veel monteurs, maar allemaal hebben ze passie voor het merk.
45:50 Wat voegt veilingplatform The Collectables toe.
50:00 Er hangt een grote dreigende restwaardewolk boven de markt.
1:00:00 De website; hét punt van aandacht. -
De dertiende aflevering van Automotive Mobtalk staat in het teken van een Chinese nieuwe toetreder. Hoe wil het merk Nio de Nederlandse markt veroveren?
Onder leiding van presentator Bart Kuijpers en co-host Rolf Westgeest nam Automotive het Chinese bedrijf Nio onder de loep. Te gast is Ruben Keuter, general manager bij Nio Nederland. Ook AM-columnist Paul de Vries, schuift aan als sidekick. -
In de nieuwe aflevering van Automotive Mobtalk is er volop nieuws. Zo zijn Mobtalk en de P&R Podcast, de podcast van Paul de Vries en Rolf Westgeest samen gegaan. Rolf Westgeest is de nieuwe co-host van Mobtalk. Te gast is Kia-dealer Arno Boer van De Beer Autobedrijven, een van de snelst groeiende Kia-dealers van Nederland. Ook Paul de Vries (#DCDW, Ligier) schuift aan als sidekick.
05:10 8 Ja/Nee vragen aan Arno
07:00 Nieuwrondje met daarin hoge accijnzen op brandstof en de toenemende onbetaalbaarheid van autoâs voor veel mensen. En daarop aansluitend: mensen financieren weer vaker zelf een auto.
14:00 interview met Arno Boer. Hoe is hij in de automotive terechtgekomen?
19.00 Opzegging dealercontract Fiat Nederland
20.00 De harde, te harde, groei van dochterbedrijf Lekkerleasen.nl
25.00 Het bieden van de laagste prijs is niet nodig
29:30 Waarom blijft de showroom altijd belangrijker dan online verkoop?
30:45 De Beer nam het Kia-dealercontract over van Indumij, dat er 'geen zin' meer in had. Was dat de redding van De Beer?
35:00 Kan een dealer bestaan met slechts 1 merk?
39:00 De invoering van het agentuurmodel bij andere merken gaat Kia dit jaar helpen
42:30 Welke rol ziet Arno Boer voor zijn bedrijf weggelegd in de transitie van auto naar mobiliteit?
45:00 Hoe gaat het met de Ligier-activiteiten van Paul de Vries?
49:52 Ziet Boer ooit nog zijn kinderen toetreden in het bedrijf?
-
De elfde aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van een prettig weerzien. Guido Pot, anchor bij de eerste negen afleveringen van Mobtalk, schuift nu zelf aan in de hot seat vanuit zijn nieuwe functie als directeur bij Xpeng.
Daarnaast schuiven ook dealer-expert Bart Kuijpers en hoofdredacteur Gandor Bronkhorst aan. Laatstgenoemde kondigt in de nieuwsronde zijn eigen vertrek aan bij Automotive en daarbij onthult hij waar hij zijn carriĂšre zal voortzetten.
Het belangrijkste nieuws is echter de hoofdgast Guido Pot, die vertelt welke strategie hij voor ogen heeft met de marktintroductie van een van Xpeng: "Volgend jaar gaan we naar vier vestigingen."
-
De tiende aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van innovatie. Met dealer-expert Bart Kuijpers en hoofdredacteur Gandor Bronkhorst.
Deze maand is Hans Kwaad te gast, chief business development officer van Autobinck Group. Met zijn lange carriĂšre bij importeursbedrijven en Mobinck kan hij als geen ander de veranderende industrie bespreken: "De dealer moet zichzelf rigoureus nieuw uitvinden." Maar tegelijkertijd ziet hij ook wel waar het geld vandaan komt: "fair is fair, onze traditionele activiteiten genereren het gezonde rendement."
-
De negende aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van innovatie. Met automotive informateur Guido Pot en hoofdredacteur Gandor Bronkhorst.
Deze maand is Willem Verschuur te gast, directeur innovatie digital en data van Louwman Group. Met zijn lange carriĂšre bij innovatie-afdelingen in de automotive kan hij als geen ander de veranderende industrie bespreken: "Digitaal gaat om vereenvoudigen."
Daarbij wordt in het gesprek diep ingegaan op nieuwe verdienmodellen, nieuwe initiatieven, de staat van de deelautomarkt, de rol van Driven binnen Louwman en het opheffen van platform Amigo. Zo zegt Verschuur: âWe moeten ons palet echt verbreden.â
-
De achtste aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van de leasing. Met automotive informateur Guido Pot als maandelijkse anchor. Automotive expert Bart Kuijpers en AM-hoofdredacteur Gandor Bronkhorst completeren de opstelling.
Deze maand is Jurgen Helmink te gast, country manager van MG in de Benelux. Met zijn ervaring bij de introductie van MG kan hij als geen ander van binnenuit bespreken hoe de vele nieuwkomers op de markt zich moeten nestelen. Daarnaast deelt Helmink zijn insider-informatie gedeeld over agent- versus dealermodellen: "We hebben ervaring met beide".
Daarnaast moet het panel natuurlijk prijsverlagingen bij Tesla bespreken met als hoofdvraag: komt er een prijzenoorlog?
-
De zevende aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland, staat in het teken van de universele garagebedrijven. Met automotive informateur Guido Pot als maandelijkse anchor en de hoofdredactie van Automotive, gevormd door Luberto van Buiten en Gandor Bronkhorst.
Deze maand is Michel Akerboom te gast, ceo van Hiltermann Lease. Met zijn lange carriĂšre bij de laatste grote onafhankelijke leasemaatschappij kan hij als geen ander de veranderende markt voor leasing bespreken.
Daarbij wordt in het gesprek diep ingegaan op nieuwe verdienmodellen, nieuwe initiatieven en de staat van de markt. Zo zegt Akersloot: âDie hallelujah-stemming is er over 3 jaar niet meer.â
Daarnaast behandelen de tafelgasten de fusie tussen Focwa en Bovag, de lancering van de nieuwste Lightyear Ă©n de personele wisselingen bij Automotive.
-
De zesde aflevering van Mobtalk, de meest inhoudelijke automotive podcast van Nederland. In deze maandelijkse aflevering verwelkomt Automotive een kopstuk uit de Nederlandse autobranche. Met automotive informateur Guido Pot als maandelijkse gespreksleider, AM-universelen-expert Ivonne Vermeulen en adjunct-hoofdredacteur Gandor Bronkhorst als host.
Waarin we onder andere het toekomstige verdienmodel van universelen, nieuwe vormen van mobiliteit en de problemen van een universeel garagebedrijf anno 2022.
- Laat meer zien