Afleveringen

  • Het beter begrijpen van klantbehoeften, nieuwe groeimogelijkheden zien en innovatie een boost geven. Daarom heeft het dus wél zin om je in de trends voor 2025 te verdiepen.

    Deze aflevering in het kort:
    -Agentic AI, je nieuwe collega on steroids
    -IKEA's Co-Worker Game op Roblox
    -Looplife: hoe je de shift naar circulair normaal maakt

    En dat is dan ook precies wat we gaan doen, in deze aflevering van Baanbrekende Businessmodellen. 'De wereld om ons heen verandert in rap tempo, met name door de alsmaar voortrazende technologie. Dat doet ook iets met de behoeften van je klant. Trends helpen je om die klantbehoeften te leren begrijpen', zo vertelt Patrick. Zijn collega Bas Brilman heeft het Trendwatching Report 2025 meegenomen. Dat gunt ons een blik in 2025 en gaat veel verder dan een paar loze kreten die de gemiddelde trendwatcher bij elkaar heeft gegoogled.

    Luister ook | Beermate ontwikkelde machine die de barman vervangt

    En ja, natuurlijk gaat het over AI. Verwacht wordt dat 25 procent van de bedrijven gaat investeren in agentic AI. Dit zijn agents die ook zelf beslissen en rollen overnemen in bedrijven, van customer care tot code development. 'Agentic AI kan echt het verschil maken voor kleine ondernemers met name', aldus Brilman. ‘Je krijgt er hiermee feitelijk een nieuwe collega bij die allerlei taken gaat overnemen.’

    Luister ook | De verdienmodellen van Treatwell

    Wat verder nog opvalt is dat steeds meer jonge mensen ontevreden zijn over hun baan. Maar liefst de helft verliest zijn of haar interesse in traditioneel werk. Als antwoord daarop komen er volgens het Trendwatching Report nieuwe manieren om waarde te creëren. Zo lanceerde IKEA dit jaar The Co-Worker Game op Roblox, waar spelers van 18 jaar of ouder in een virtuele IKEA werken. Het zorgde voor bijna 180.000 sollicitaties.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Lange rijen voor de bar in de rust van een sportwedstrijd of tijdens een concert. BeerMate lost dat probleem op met een volledig geautomatiseerde zelfservice bierautomaat.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van BeerMate
    ⇨ Hoe ontwikkel je hardware?
    ⇨ Mill, de slimme vuilnisbak

    Ralph Betlem bedacht deze innovatie en vertelt uitgebreid over de reis die hij de afgelopen jaren maakte. Van idee naar bijna failliet tot de samenwerking met Vrienden van Amstel Live in januari van het komende jaar. 'Onze BeerMate is een oplossing voor festivals, evenementenlocaties en stadions. De bezoeker geeft op een beeldscherm het aantal gewenste drankjes aan, betaalt via pin en krijgt automatisch de biertjes getapt. Het apparaat tapt er vier tegelijk', aldus Betlem. Zo maakt BeerMate een einde aan lange rijen voor de bar en een gebrek aan horecapersoneel.

    Luister ook | Dit bedrijf kan de nieuwe ASML worden

    Het ontwikkelen van innovatieve hardware blijkt een tamelijk ingewikkeld spel, zo legt Patrick uit. Er is de technologische complexiteit. Je zult een prototype moeten ontwikkelen en dat kan tijdrovend en kostbaar zijn, vooral als er meerdere iteraties nodig zijn om het product te verfijnen. Verder moet je inzicht krijgen in bestaande alternatieven en het vinden van een onderscheidend voordeel. Ook heb je te maken met certificeringen, zeker als je zoals BeerMate in het segment van food and beverage opereert.'

    Luister ook | Hoe goede leiders innovatie aanjagen

    Evenementenorganisatoren rekenen op twee verschillende manieren af. Een vaste verhuurprijs per container per dag of met commissie van de omzet. Inmiddels heeft Betlem zijn BeerMate zo ver ontwikkeld, dat hij het apparaat kan verkopen. In 2025 staat er een productieronde op de planning. Daar zag het een paar jaar geleden nog niet naar uit. Het uitbreken van de coronacrisis zorgde bijna voor het einde van zijn bedrijf. De samenwerking met een Belgische festivalorganisator bleek de redding.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • Van papier naar digitaal. Van producent naar dienstverlener. De transformatie van Xerox leest als een echte praktijkcase voor innovatiestrategen.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Xerox
    ⇨ Je eigen business disrupten, hoe werkt dat?
    ⇨ Sinterklaasgedichten door AI

    Businessmodellen zijn niet in beton gegoten. Sterker nog, als je je niet voortdurend blijft aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, dan gaat je bedrijf als vanzelf een keer kopje onder. Bij Xerox hebben ze dat goed tussen hun oren geknoopt. Het bedrijf dreef decennialang op printers en kopieermachines, maar haalt de meeste omzet nu uit digitale diensten. Daarbij draait het telkens weer om het managen van informatiestromen. Zo verzorgt Xerox onder meer de overheidscommunicatie over inentingen. Ook is het bedrijf actief met fraudedetectie-software voor banken, vertelt landenmanager Wouter Dijk.

    Luister ook | De verschillende verdienmodellen van Treatwell

    Patrick noemt Xerox een absoluut klassiekertje in het domein van innovatie en strategie. Het bedrijf was eind jaren ‘50 namelijk de allereerste organisatie met een pay-per-use model. Hun nieuwe kopieermachine bleek destijds voor veel partijen te duur om aan te schaffen. Xerox loste dat op door klanten voortaan per printje te laten betalen. Vandaag de dag speelt pay-per-use trouwens nog steeds een grote rol in het businessmodel van Xerox.

    Dit Delftse bedrijf kan de nieuwe ASML worden

    Donderdag is het pakjesavond. Honderdduizenden Nederlanders moeten deze week weer aan de slag met hun Sinterklaasgedicht. De mannen van AI.nl hebben daarom in samenwerking met ADC Consulting een digitale hulpsint ontwikkeld. Moet je zelf met een rijm aan de slag? De tool sinterklaasgedichten.ai helpt je een handje op weg. Veel mensen weten de tool te vinden. ‘Het stoom komt deze dagen uit ons serverpark’, aldus Gieling.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Treatwell is de Salesforce voor kappers en de beautybranche. Het bedrijf begon tien jaar geleden als marktplaats, maar heeft inmiddels ook andere verdienmodellen.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Treatwell
    ⇨ Het verdienmodel van een platform
    ⇨ Een Uber voor spullen in China

    Moet je naar de kapper, wil je je nagels laten doen of ben je toe aan een massage? Treatwell is het platform waarop je dit soort afspraken boeken kunt. Ruim 10 jaar geleden was het bedrijf nog vooral een marktplaats. Zo kregen kappers, beautysalons en nagelstylisten er een extra kanaal bij. Treatwell pakte een fee op elke boeking. Maar dat verdienmodel maakte later een omwenteling. ‘Salons betalen ons alleen nog 35 procent voor elke nieuwe klant die via ons platform binnenkomt’, vertelt landenmanager Marjolein de Groot.

    Luister ook | Dit Delftse bedrijf kan de nieuwe ASML worden

    Inmiddels biedt het bedrijf ook een SaaS-oplossing, voor het beheren van klantrelaties, betalingen en marketingactiviteiten. ‘Wij maken het managen van je salon heel eenvoudig. Bovendien krijg je inzicht in de wijze waarop je salon presteert. Dat gaat onder meer over klantgedrag, het type boekingen en de omzet per medewerker’, aldus De Groot. Het bedrijf wil de komende jaren fors blijven groeien, in omzet, salons én verschillende landen. Zo is er sinds kort ook een B2B-store en werd Salonized overgenomen, een speler in het domein van salonsoftware.

    Luister ook | Hoe goede leiders innovatie aanjagen

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • VSParticle is een koploper in een markt waarin op termijn triljoenen euro’s omgaan. ‘Wij kunnen een monopolie creëren zoals ASML dat ook is gelukt.’

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van VSParticle
    ⇨ De wetenschap van nanotechnologie
    ⇨ Amazon gaat strijd met Temu aan

    De nano-printers van VSParticle vinden nu al hun weg naar research-teams over de hele wereld. Ze geven wetenschappers superkracgten, want zo kunnen zij hun onderzoek naar nieuwe materialen met mach 4 versnellen. ‘Zo’n proces duurt normaal gesproken zo’n vijftien jaar en kost al snel honderden miljoenen euro’s. Met onze technologie kun je dat terugbrengen naar nog maar anderhalf jaar. En dat ook nog eens met een aanzienlijk lager budget’, vertelt Aaike van Vugt. Hij is de co-founder van VSParticle en kondigt in ons programma een nieuwe, baanbrekende samenwerking aan met Meta.

    Luister ook | Hoe je een sportschool winstgevend krijgt

    Nanodeeltjes spelen al een belangrijke rol in steeds meer producten. Van tandvullingen tot katalysatoren, telefoons en zonnepanelen. De printers van VSParticle moeten binnen een paar jaar ook hun weg gaan vinden naar de maakindustrie. Als het bedrijf die stap kan maken, dan is de potentie van dit product eindeloos groot, zo voorspelt Van Vught. Hij schetst in deze aflevering een markt die op termijn groter wordt dan die van semiconductors. ‘Onze startpositie is heel goed. ‘Wij kunnen zelfs een monopolie creëren zoals ASML dat ook is gelukt.’

    Luister ook | Zo ontwikkel je een bedrijfsstrategie

    Met China-deskundige John Lin zoomen we in op de activiteiten van Amazon in China. De online retailreus uit de Verenigde Staten heeft er met het Chinese Temu een geduchte concurrent bijgekregen. Het bedrijf lanceert daarom nu Amazon Haul, een app binnen het Amazon-ecosysteem waarop klanten goedkope Chinese producten kunnen kopen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Leuk, zo'n strategie, nieuw product of aangepaste propositie. Maar zonder het juiste leiderschap gaan je ambitieuze plannen niet vliegen.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Leiderschap en businessmodellen
    ⇨ Een nieuwe propositie testen
    ⇨ Rubicon, slim afvalbeheer in de VS

    Leiderschap speelt een cruciale rol bij het implementeren van een nieuw, baanbrekend businessmodel. Het bepaalt de richting, de snelheid en het duurzame karakter van de transformatie. Daarover gaan we in gesprek met Thomas Beerepoot van Bolster. Dat is een adviesbureau voor strategie en leiderschapsontwikkeling. Het zijn twee zaken die volgens Beerepoot onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. ‘Je kunt nog zoveel mooie plannen bedenken, zonder de juiste leiders krijg je die niet van de grond’, aldus Patrick van der Pijl in deze uitzending.

    Luister ook | De verdienmodellen van Startupbootcamp

    Een richting kiezen. En dus ook bewust dingen niet doen. Beerepoot noemt dat één van de moeilijkste opdrachten van een leider die innovatie wil aanjagen. ‘Daarnaast zien we projecten mislopen, omdat er vanuit het leadershipteam onvoldoende committment is. Een controller zoekt ergens nog een potje en zet dan zo weer een streep door het plan’, aldus Beerepoot. Verder adviseert hij om nieuwe projecten compact te houden. Liever kleinschalig experimenteren en klanten om feedback vragen, dan een nieuwe propositie met één grote knal op de markt te zetten.’

    Luister ook | Volume krijgen op je platform, zo deed 1-2 Taste dat

    Nikkie Seelen van Business Models Inc introduceert het businessmodel van Rubicon, een Amerikaans softwareplatform voor afvalbeheer. Het is een digitale marktplaats waarop afvalverwerkers hun reststromen aanbieden aan organisaties die daar mogelijk iets mee kunnen. Het bedrijf heeft op deze manier al 8.000 organisaties verbonden.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Mews tankte dit jaar al ruim 200 miljoen dollar vers groeigeld en bereikte daarmee de unicorn-status. De hotelsoftware die het bedrijf heeft ontwikkeld, kent een fundamenteel ander basisprincipe dan de competitie.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Mews
    ⇨ Hoe je een concept internationaal uitrolt
    ⇨ Glass Half Full recyclet gebruikte flessen

    Mews is zo’n bedrijf waarvan je het bestaan waarschijnlijk niet kende. In het hotelwezen maakt de onderneming van Matthijs Welle echter snel naam. Welle werkte jarenlang voor een hotel in Praag. De gedateerde IT-systemen die daar gebruikt werden, bleken de aanzet van een nieuwe oplossing. Patrick duidt het verschil met andere spelers in deze markt. ‘De hele industrie is altijd gefocust geweest op kamers, zo werd de hele business aangestuurd. Mews zit veel meer op het gastprofiel en dat zorgt voor een betere gastbeleving.’

    Luister ook | Zo rolt het businessmodel van verzendplatformen

    Wereldwijd bedient Mews nu ruim 5.000 hotels in zo’n 40 landen. In Nederland gebruikt een derde van de hotels inmiddels het systeem, in Duitsland is dat één op tien. ‘We zien met name over de grens nog heel veel doorgroei-mogelijkheden’, aldus Welle. ‘Mews is het op vier na grootste merk in deze markt. Maar er zijn heel veel spelers en wereldwijd hebben wij nog maar anderhalf procent marktaandeel. Er is dus nog heel veel groeipotentie.’ Wat voor Mews wel een uitdaging blijft? De lange doorlooptijden.

    Luister ook | Hoe je een sportschool winstgevend krijgt

    Nikki Seelen bespreekt het businessmodel van Glass Half Full. Deze Amerikaanse startup spring in het gat van glasrecycling. In tegenstelling tot Nederland staan er in grote delen van de Verenigde Staten geen glasbakken. Glass Half Full haalt gebruikte flessen op en maakt er zand van, dat in hun thuisstaat Louisina wordt gebruikt voor kustbescherming.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Hatsune Miku trad deze week op in een vrijwel uitverkochte Ziggo Dome. De zangeres bestaat alleen niet echt, het gaat hier om een hologram.

    'Hier hebben wij jaren geleden al een case-study van gemaakt', appte Patrick woensdagavond enthousiast naar John. Nog geen 24 uur later stonden de twee in de BNR-studio, voor een extra podcast over dit Japanse fenomeen. Dit verhaal begint in 2007, met een technologie die oorspronkelijk bedoeld was om artiesten te helpen bij het maken van demo’s.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Kun je rondom een rechtszaak een businessmodel bouwen? Ja dus. Claimshare biedt een platform waarmee gedupeerden zich kunnen verenigen en de procesfinanciering regelen.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Claimshare
    ⇨ Een AI-oplossing voor advocaten
    ⇨ Anthropic komt met nieuw efeauture

    De claimstichting NUON-claim haalde onlangs bakzeil bij hun zaak tegen Vattenfall. De rechter oordeelde dat de energiemaatschappij niet ten onrechte kosten in rekening heeft gebracht bij duizenden zakelijke klanten. De groep had zich georganiseerd via Claimshare, een platform dat dit soort collectieve procedures faciliteert. Advocaat Dirk-Jan van de Broek bedacht het concept en legt ons uit hoe het werkt. ‘Soms is er op grotere schaal sprake van misleiding of schade als gevolg van een slecht product. Benadeelden staan er dan vaak alleen voor. Via ClaimShare vormen ze een groep die in hetzelfde schuitje zitten.’

    Luister ook | Carbon Equity wil met durfkapitaal de wereld redden

    Na vijf jaar ondernemen zijn er nog maar drie zaken via Claimshare georganiseerd. Van de Broek legt uit hoe dat komt. Complexiteit en de lange duur van rechtszaken spelen daarin een rol. Inmiddels is hij ook een andere legal-startup begonnen. Met Moonlit.AI biedt hij een digitaal overzicht met gerechtelijke uitspraken in Europa. Zo kun je als advocaat of rechtbank zien hoe er in soortgelijke zaken over de landsgrenzen is geoordeeld. ‘In Nederland hebben we Rechtspraak.nl, maar in andere delen van Europa is deze informatie vaak heel versnipperd. Wij lossen dat op met één overzicht’, aldus Van de Broek. De Hoge Raad mag hij tot zijn klandizie rekenen.

    Luister ook | Walter Living wil de macht van Funda breken

    Met Remy Gieling van AI bespreken we de nieuwe feature van Antrhophic, één van de uitdagers van OpenAI. Met de functie Computer Use kan Claude 3.5 de interactie van een pc automatisch bedienen en functies overnemen. Gieling noemt het een baanbrekende vooruitgang in het domein van AI.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Gezichtsherkenning, op een manier die helemaal voldoet aan de privacyregels. Het Twentse bedrijf 20face claimt die puzzel te hebben gelegd.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van 20face
    ⇨ Klanten vinden voor een nieuwe toepassing
    ⇨ Reclame in Chinese treinen

    Twee professoren van de Universiteit Twente ontwikkelde een nieuwe technologie voor gezichtsherkenning. Want: 100 procent privacy-proof. Gebruikers blijven zelf eigenaar van hun biometrische gegevens en kunnen dan ook op elk willekeurig moment besluiten om de toepassing uit te zetten. De uitdaging die nu op tafel ligt? Bedrijven en instanties vinden die in de toepassing van 20face een meerwaarde zien. Dick Fens is als CEO aan boord gestapt en aan hem de taak om deze product-market fit te vinden.

    Luister ook | De telefoon die je nooit meer hoeft te vervangen

    Het bedrijf richt zich inmiddels op specifieke niches. ‘Zo zijn er panden waar gewerkt wordt met radioactief afval, zoals een kerncentrale. Daar is gezichtscontrole bij uitstek een oplossing’, aldus Fens. ‘Daarnaast zien we interesse uit de leasure-markt, waarbij je moet denken aan mensen die via een fast-lane naar binnen komen. Verder doen we zaken met casino’s en met zorginstellingen. Hierbij moet je denken aan mensen met dementie, die niet zomaar de deur uit kunnen lopen.’ De lange doorlooptijd van nieuwe contracten blijft een heikel punt. Veel potentiële klanten blijken in eerste instantie toch wat argwanend over de technologie en vragen zich af of zo'n gezichtsscan is toegestaan.

    Luister ook | De founder bepaalt het succes van het bedrijf

    Met China-kenner John Lin hebben we het over reclame in het Chinese openbaar vervoer. ‘Miljarden mensen reizen daar jaarlijks met de trein en bus. Voor adverteerders is dat dus een ideale plek om reclame te maken', aldus Lin. Vrijwel elke trein in China heeft een sponsor. Voor het spoorbedrijf is advertising dan ook een businessmodel om geld mee te verdienen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • De Fairphone is duurzamer, makkelijker te repareren en gaat veel langer mee. Toch blijft het product al jaren steken op ‘slechts’ 100.000 verkochte toestellen per jaar. Hoe komt dat?

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Fairphone
    ⇨ Telefoonmaker wil commerciëler worden
    ⇨ Learned, tool om prestaties van medewerkers te meten

    Wel eens een iPhone naar de telefoondokter gebracht? De kosten liepen waarschijnlijk snel op en het kopen van een nieuw toestel bleek daardoor een beter alternatief. Dit probleem probeert Fairphone op te lossen. Het Nederlandse smartphone-merk biedt modulaire toestellen, waarbij verschillende onderdelen makkelijk te vervangen zijn. Batterij stuk? Een barst in het scherm? Waar je geneigd bent om je oude iPhone weg te doen, fix je dat met Fairphone met een nieuw onderdeel. Het is een kwestie van plug and play.

    Luister ook | De exploitatie van een mini-supermarkt

    Fairphone werd in 2013 opgericht. Waar het merk de eerste jaren nog groeide, stagneren de verkoopcijfers nu al een poosje. Per jaar worden er zo'n 100.000 stuks van verkocht. Op de schouders van de kersverse CEO Raymond van Eck rust de taak om de weg omhoog weer te vinden. ‘Fairphone is geen NGO, we zijn een commercieel bedrijf en moeten winst gaan maken', zo vertelt hij in deze aflevering. We verkennen met hem de verschillende mogelijkheden, waaronder de B2B-markt en de lancering van nieuwe producten met dezelfde modulaire gedachte. De Fairbuds (een koptelefoon) zijn daarvan het meest recente voorbeeld.

    Luister ook | Hoe Smyle het tandenpoetsen opnieuw uitvindt

    Rutger Prent heeft het over Learned, een evaluatietool waarmee je de ontwikkeling van medewerkers kunt volgen. Niet op basis van onderbuik, maar aan de hand van concrete data.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Met een nieuw businessmodel daagde YoungCapital bijna 25 jaar geleden de markt voor uitzendbedrijven uit. Nu bouwt het bedrijf aan een businessmodellenportefeuille.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Young Capital
    ⇨ Kannibaliseren van je bestaande activiteiten
    ⇨ Ondernemen in een roerige markt

    YoungCapital werd opgericht in 2000 door Hugo de Koning, Rogier Thewessen en Bram Bosveld. Het bedrijf begon als een platform om studenten aan een bijbaan te helpen, bij voorkeur studiegerelateerd. In de jaren erna ontwikkelde YoungCapital zich tot één van de grootste spelers in deze markt. ‘Uitzendbureaus zijn van nature detailhandelaren. Wilde je voorheen een baan, dan ging je naar een winkelstraat en liep je bij één van de uitzendbedrijven naar binnen. Wij waren destijds de eerste die dit hele proces hebben gedigitaliseerd’, aldus Hugo de Koning.

    Luister ook | Zo werkt het veilen bij Troostwijk Auctions

    Andere partijen hebben die stappen inmiddels ook gezet. De uitzendmarkt is daarmee een commodity geworden, zo erkent hij. Om de omzet in deze roerige markt op peil te houden, speelt YounCapital het spel nu op meerdere borden. Met The Young Ones biedt het merk een platform voor freelancers die flexibel werk zoeken. Via hun app kunnen zelfstandigen snel opdrachten vinden in sectoren zoals horeca, logistiek en retail. Daar komt geen traditioneel uitzendbureau meer tussen. The Young Ones draait inmiddels als een tierelier, maar De Koning geeft toe dat deze stap niet gemakkelijk was in het licht van hun bestaande businessmodel.

    Luister ook | Walter Living wil de macht van Funda breken

    Verder praten we met hem over nieuwe technologieën en de effect daarvan op de uitzendmarkt. ‘We hadden tot vorig jaar nog 25 mensen in dienst voor het schrijven van SEO-teksten en het corrigeren van vacatureprofielen. Dankzij de inzet van Chat GPT zijn dat er nog maar vier, de andere mensen hebben we herplaatst.’ Uitdagingen zijn er echter ook. Zo merkt het bedrijf dat banken en verzekeraars nu veel minder inlenen als gevolg van AI.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Rodin Machining is een geautomatiseerd draai- en freesbedrijf. Met robotisering en kunstmatige intelligentie zijn de oprichters erin geslaagd om een vrijwel volledig autonoom draaiende fabriek op te bouwen.

    De aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Rodin Machining
    ⇨ Hoe bouw je een fabriek?
    ⇨ Napkin AI zet tekst om in visuals

    Metaalbewerken op zo’n manier dat er bijna geen mensenhanden meer aan te pas komen. Het is een staaltje industrie 4.0 wat ze bij Rodin Machining uit het Noord-Hollandse Opmeer doen. Het bedrijf tankte afgelopen maand verse funding waarmee het de fabriek de komende tijd verder wil uitbreiden, van vier naar uiteindelijk twaalf machines. Paul Mooi en Ruud Appel zijn twee van de vier co-founders. Zij vertellen uitgebreid over de missie van Rodin Machining en hoe zij erin geslaagd zijn om vanaf de tekentafel een spiksplinternieuwe fabriek te bouwen.

    Luister ook | Zo werkt het veilen bij Troostwijk Auctions

    Het bedrijf levert mechanische onderdelen, veelal voor machinebouwers in de agro-, olie- en gasindustrie. Van een metalen plaat worden met een laser ultrakleine stukjes materiaal weggesneden, waarna er voor de klant een halffabricaat overblijft. 'In deze markt is het niet ongebruikelijk dat je twee tot drie weken moet wachten op een offerte', vertelt Mooij. 'Wij hebben dit hele klantproces zoveel mogelijk gedigitaliseerd. Met behulp van AI ligt er binnen één minuut al een prijsopgave bij de klant.' Ook op productieniveau komen er bijna geen mensenhanden meer aan te pas. Dit proces draait grotendeels autonoom en gaat dan ook 24 uur per dag door.

    Luister ook | De founder bepaalt het succes van het bedrijf

    Met Remy Gieling bespreken we het businessmodel van Napkin AI. Deze tool zet lappen tekst automatisch om in visuals. Dat kunnen diagrammen zijn, maar ook infographics. Zo maakt Napkin AI het eenvoudig om complexe ideeën en gegevens te presenteren op een manier die veel mensen begrijpen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • We kennen al de thuisbatterij, de zonneboiler en de warmtepomp. Het Nederlandse Solyx Energy introduceert nu een nieuw apparaat om energie te besparen: de wateraccu.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Solyx Energy
    ⇨ Hoe je een nieuw apparaat ontwikkelt
    ⇨ Runnr.ai verbeter gastenervaring in hotels

    Is dit een gamechanger die de gevestigde orde in deze markt gaat uitdagen? Dat bespreken we met de co-founder van Solyx Energy, Emma Snaak. Haar vader is de Willy Wortel van het stel en bedacht het product in zijn werkplaats. Snaak studeerde Energy Sciences en werkte jarenlang voor Tesla. Ze noemt deze oplossing de goedkoopste vorm van energieopslag thuis. ‘We verplaatsen hiermee het moment van verwarmen en dus niet het moment van gebruik.’

    Luister ook | Een formule die je bedrijf systematisch laat groeien

    De wateraccu moet er voor gaan zorgen dat huishoudens de energie van hun zonnepanelen beter gaan benutten. Nu nog wordt 70 procent van deze duurzaam opgewekte energie teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Door het verdwijnen van de salderingsregeling gaat dit over een paar jaar geld kosten. Daardoor wordt deze optie steeds minder interessant. ‘Wij zorgen ervoor dat je de zonne-energie grotendeels thuis kunt gebruiken’, aldus Snaak. De wateraccu leidt de zonnestroom naar de elektrische boiler, waardoor het gasverbruik fors afneemt. Volgens Solyx Energy kun je op deze manier het grootste deel van het jaar je tapwater met zonne-energie verwarmen. Wie gaat douchen, ziet dus niet de gasrekening oplopen.

    Luister ook | CO2-stofzuigen wordt een miljardenindustrie

    Met Rutger Prent zoomen we in op het businessmodel van Runnr.ai. De Nederlandse startup zorgt voor een veel betere gastenervaring. ‘Bij de klantenservice van hotels hebben de medewerkers het vaak hartstikke druk. Dit bedrijf heeft software ontwikkeld op basis van generatieve AI. Zo kunnen hotels heel eenvoudig de communicatie met hun gasten automatiseren’, aldus Prent. Het bedrijf haalde begin van dit jaar nog 1 miljoen groeigeld op.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Business Accelerator belooft een turbo op je bedrijfsgroei. Het is een formule die je volgens founder Sander Klos bij elk businessmodel kunt toepassen.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Hoe Sander Klos Iens weer levensvatbaar maakte
    ⇨ De groeiformule van Business Accelerator
    ⇨ John Lin over

    Sander Klos was ooit de man die het businessmodel van restaurant-site Iens op de schop gooide. Toen hij daar in 2008 binnenkwam, was het een patiënt op de intensive care. De website trok jaarlijks weliswaar 1,7 miljoen bezoekers, maar het verdienmodel was door de introductie van de smarthpone lamgeslagen. Klos bedacht een manier om restaurateurs voor aangedragen gasten te laten betalen. Die waren aanvankelijk niet happig. 'We stuurden een mail naar 7000 restaurants met onze nieuwe propositie. Daar kwamen welgeteld nul reacties op', aldus Klos. Uiteindelijk gingen zij toch overstag.

    Luister ook | De juiste doktersvragen voor je bedrijf

    Nu helpt Klos met Business Accelerator andere ondernemers met dezelfde methode die Iens er weer bovenop hielp. De kern van zijn bedrijfskundige principe draait om zes knoppen waar je als ondernemer aan kunt draaien. Denk aan aantal bestellingen en de levensduur van een klant. Door een heel palet van micro-interventies kun je aan elk van die knoppen draaien, waar de omzet uiteindelijk exponentieel gaat groeien. Zijn belangrijkste groeiadvies? Besteed meer tijd aan je bestaande klanten in plaats van continu met nieuwe klanten bezig te zijn.

    Luister ook | Hoe word je een AI-gedreven bedrijf?

    China-deskundige John Lin vertelt ons over het businessmodel van Dewu. Dat is een razend populair online platform in China, die in snel tempo de tweedehands handel in luxe artikelen naar zich toe heeft getrokken. Het platform cureert de producten en zorgt voor vertrouwen tussen koper en verkoper. Zo'n driekwart van de handel in luxeproducten van over de grens wordt inmiddels via Dewu verhandeld.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • United Repair Center blaast de business van de kleermaker weer nieuw leven in. Het bedrijf is hard op weg om de grootste kledingreparateur van Europa te worden.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van United Repair Center
    ⇨ Technologie als smeermiddel van je bedrijfsproces
    ⇨ Arches Capital: pitchen voor poen

    Het is de supersized kleermaker waar je je broek naartoe brengt als 'ie stuk is. United Repair Center (URC) is hard op weg naar 5.000 reparaties per maand. We ontleden dit businessmodel met de man die aan de wieg stond van het bedrijf, Paul Kerssens. Onder de motorkap draait een technisch platform dat de afhandeling van één kapot kledingstuk zoveel mogelijk automatiseert. Alleen zo blijkt URC in staat om te kunnen schalen en dat is volgens Kerssens dan ook de inzet. Zijn bedrijf wil een aanjager zijn van de circulaire economie.

    Luister ook | Zo ontwikkel je een bedrijfsstrategie

    Bij de traditionele klerenmaker is de eindgebruiker de klant. Je broek is stuk en je brengt ‘m naar de kleermaker. In het businessmodel van URC is er nog een andere partij die meedoet. Het bedrijf werkt namelijk nauw samen met grote merken als Patagonia, The North Face en Decathlon. Klanten die hun eerder aangeschafte kledingstuk willen laten maken, worden door de producent naar URC geloodst. Die neemt al het gedoe voor de merken uit handen. Het bedrijf leidt de kleermakers grotendeels zelf uit. In de meeste gevallen gaat het om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.

    Luister ook | Hoe je een sportschool winstgevend krijgt

    Groeidokter Rutger Prent wijst ons op het businessmodel van Arches Capital, dat investeert in jonge, veelbelovende bedrijven. Vaak zijn deze VC’s gestructureerd als een fonds, met een investment committee aan het stuur. Arches Capital werkt daarentegen met een lidmaatschap en organiseert pitch-events waarbij startups zich aan hun mogelijke geldschieters mogen presenteren.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • In steden als Berlijn, Brussel en Parijs is de deelscooter niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nederland blijft deze manier van mobiliteit beperkt. Wij zoeken uit hoe je dit businessmodel krijgt rondgerekend.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Check
    ⇨ Superfocus op kosten
    ⇨ Ocean Oasis: ontzilten van zeewater

    Het concept is eigenlijk best simpel. Je hebt een app, huurt een scooter, betaalt per minuut en laat ‘m achter waar jij dat wilt. Van bezit naar gebruik dus. En toch blijkt de deelscooter best een ingewikkeld businessmodel, vertelt Patrick. Dat blijkt ook wel uit de praktijk. Want zo snel als ze kwamen, zo snel tuffen ze nu weer weg. GO Sharing, bekend van de groene deelfietsen en -scooters, trekt zich terug uit elf steden en blijft in Nederland alleen nog in Amsterdam en Haarlem actief. Het bedrijf kreeg de businesscase niet rond.

    Luister ook | Zo rolt het businessmodel van verzendplatformen

    Paul van Merrienboer is de co-founder van Check, één van de andere spelers in deze nog jonge markt. Met hem pellen we dit businessmodel af. Merrienboer heeft het over een überfocus op kosten. ‘Je moet precies weten wat een ritje kost en hoe vaak je een scooter per dag moet verhuren om groene cijfers te schrijven.’ Dat laatste lukt Check overigens al een poosje, in tegenstelling tot veel branchegenoten. Uitdagingen voor Check zijn onder meer de helmplicht en de toegenomen regelgeving. Ook de vergunning bezorgt Merrienboer regelmatig hoofdbrekens, want die wordt meestal maar voor een paar jaar afgegeven.

    Luister ook | Supersola vindt het zonnepaneel opnieuw uit

    Niki Seelen vertelt ons intussen over een nieuw businessmodel uit Noorwegen. Daar heeft Ocean Oasis een nieuwe manier gevonden voor het ontzilten van zout water. Het bedrijf gebruikt daarvoor de energie die vrijkomt door golfstroming.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Voor een paar uur of één dag in de week een CFO of senior AI-expert nodig? 10X heeft een platform ontwikkeld waarbij je een abonnement kunt afsluiten voor mensen op board-level.

    Deze aflevering in het kort:
    -Het businessmodel van 10X
    -Zo werkt fractional working
    -Talent screenen door middel van AI

    Veel bedrijven zetten al freelancers in voor tijdelijke opdrachten of deeltijdklussen. Maar op C-level is deze manier van werken nog niet echt doorgedrongen. Daar wil Angelique Schouten snel verandering in brengen. Met haar platform 10X stelt ze bedrijven in staat om tijdelijk een CFO, senior expert of andere manager aan te stellen. Het screenen van dat talent gebeurt met de inzet van AI en gaan volgens Schouten een heel stuk verder dan andere platformen.

    Luister ook | Supersola vindt het zonnepaneel opnieuw uit

    Fractional hiring wordt dit genoemd. Het is het inhuren van professionals voor specifieke, vaak parttime rollen en volgens Schouten is het dé oplossing voor de huidige 'talent crunch'. ‘Met fractional hiring kun je voor elke uitdaging de juiste expertise inzetten, zonder de kosten van een voltijdse aanstelling’, vertelt ze. ‘Dit biedt bedrijven de flexibiliteit om snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van het leiderschap.’ Voor zzp'ers betekent dit in de praktijk vaak dat ze tijdens een werkweek voor verschillende opdrachtgevers aan de slag kunnen.

    Luister ook | Het verdienmodel van Startupbootcamp

    Met 10x brengt Schouten vraag en aanbod van hooggekwalificeerde freelancers samen. Die gaan voor een dagtarief ergens aan de slag, maar kunnen zichzelf dus ook voor een paar uur per week of maand aanbieden. De professionals worden volgens Schouten niet enkel gescreend op vaardigheden, maar ook op hun persoonlijkheid. Dit in verband met de culturele match. Schouten ziet fractional hiring niet als een trend, maar als een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven toptalent inzetten. ‘Soms kan een paar uur per maand van een ervaren CFO, CMO of andere expert al een wereld van verschil maken.’

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Veel bedrijven zien hun duurzame ambities stuklopen vanwege het volle stroomnet. Kenter wil dat probleem oplossen met een model dat is gebaseerd op energiezekerheid.

    Deze aflevering in het kort:
    - Het businessmodel van Kenter
    - De problemen met het stroomnet
    - Hoe je energie kunt garanderen

    Energie was tot voor kort zoiets als lucht. Het was er gewoon. Maar met de oorlog in Oekraïne en de klimaatopgave zijn de kaarten inmiddels anders geschud. Dat heeft ook gezorgd voor nieuwe businessmodellen die gebouwd zijn op energiezekerheid. Kenter is zo’n speler. Het bedrijf is gespecialiseerd in het beheren en monitoren van energie-infrastructuren. Diensten zijn onder meer energiemanagement, infrastructuurbeheer, het monitoren van energieverbruik en het optimaliseren van energie-efficiëntie.

    Luister ook | Recruiters krijgen met AI een nieuwe (super)collega

    Bijzonder is de manier waarop Kenter deze diensten aanbiedt. Niet als uurtje factuurtje, maar in de vorm van een abonnement waarbij het draait om energiezekerheid. Zo betaalt een opdrachtgever dus niet voor zonnepanelen of een batterij, maar voor de afname van energie en de garantie dat die er 24/ is. Een uitdaging voor Kenter is dat veel opdrachten nog steeds maatwerk zijn. Kant-en-klare oplossingen zijn in deze markt van de energietransitie nog een uitzondering, zo vertellen Patrick Kooij en Magien Storm van Kenter ons.

    Luister ook | Zo rolt het businessmodel van verzendplatformen

    Luister je nou regelmatig naar ons programma? Mooi! We zijn namelijk op zoek naar mensen die willen meepraten over dit concept. Wat doen we goed, wat kan er beter, welke rubriek zou je graag willen horen en zijn er gasten die we snel moeten uitnodigen? Stuur even een mailtje naar [email protected]. Wij laten je dan weten hoe je dit kunt doen. En we beloven: geen gedoe met teksten, een simpele video en 5 minuten van je tijd zijn voldoende.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Het lijkt niks, zo’n velletje papier. Maar daarachter schuilt een hele industrie van hout, water, chemicaliën en energie. Een Nederlands bedrijf probeert dit probleem te fixen met een duurzaam alternatief.

    Deze aflevering in het kort:
    -Het businessmodel van MOYU
    -De CO2-impact van de papierindustrie
    -Een probleem oplossen dat weinig mensen als probleem ervaren

    MOYU heet het product. Het is een uitwisbaar notitieboekje van steenpapier, dat is een duurzaam alternatief voor traditioneel papier en wordt gemaakt van gemalen kalksteen (calciumcarbonaat) en HDPE (een recyclebare kunststof). Hiermee wordt volgens bedenker Roel Schatorjé zeker 94 procent CO2 bespaard. Voor elk verkocht product laat hij bovendien één boom planten. Hij noemt het een voorbeeld voor een papierindustrie die natuur creëert in plaats van vernietigt.

    Luister ook | De expoitatie van een onbemande mini-supermarkt

    Weinig mensen beseffen dit, maar de mondiale papierindustrie is de op twee na de grootste CO2-vervuiler, met een uitstoot van maar liefst 7 procent. Ter vergelijking: dat is drie keer zoveel als de luchtvaartindustrie. Papier wordt nog steeds voor 99 procent van bomen gemaakt en één velletje papier vraagt bijvoorbeeld 10 liter water. Zijn alternatief is bestand tegen water en vet en scheurt bovendien niet makkelijk. Hij verkocht inmiddels 260.000 producten, die vooral als relatiegeschenk worden ingezet.

    Luister ook | Na 10 jaar ontwikkelen is Aquabattery klaar voor de markt

    Voor Schatorjé is het een uitdaging dat hij een probleem wil oplossen dat veel mensen helemaal niet als probleem ervaren. Papier heeft nu eenmaal - ten onrechte - een duurzaam imago. MOYU is ook de kartrekker van de Steenpapier Alliantie, een samenwerkingsverband dat streeft naar een circulaire, op afvalstromen gebaseerde papierindustrie in Europa. Nu nog worden de grondstoffen voor steenpapier uit Azië geïmporteerd en ook daar wil Schatorjé iets aan doen, met een keten die lokaal is georganiseerd.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.