Afleveringen

  • Business Accelerator belooft een turbo op je bedrijfsgroei. Het is een formule die je volgens founder Sander Klos bij elk businessmodel kunt toepassen.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Hoe Sander Klos Iens weer levensvatbaar maakte
    ⇨ De groeiformule van Business Accelerator
    ⇨ John Lin over

    Sander Klos was ooit de man die het businessmodel van restaurant-site Iens op de schop gooide. Toen hij daar in 2008 binnenkwam, was het een patiënt op de intensive care. De website trok jaarlijks weliswaar 1,7 miljoen bezoekers, maar het verdienmodel was door de introductie van de smarthpone lamgeslagen. Klos bedacht een manier om restaurateurs voor aangedragen gasten te laten betalen. Die waren aanvankelijk niet happig. 'We stuurden een mail naar 7000 restaurants met onze nieuwe propositie. Daar kwamen welgeteld nul reacties op', aldus Klos. Uiteindelijk gingen zij toch overstag.

    Luister ook | De juiste doktersvragen voor je bedrijf

    Nu helpt Klos met Business Accelerator andere ondernemers met dezelfde methode die Iens er weer bovenop hielp. De kern van zijn bedrijfskundige principe draait om zes knoppen waar je als ondernemer aan kunt draaien. Denk aan aantal bestellingen en de levensduur van een klant. Door een heel palet van micro-interventies kun je aan elk van die knoppen draaien, waar de omzet uiteindelijk exponentieel gaat groeien. Zijn belangrijkste groeiadvies? Besteed meer tijd aan je bestaande klanten in plaats van continu met nieuwe klanten bezig te zijn.

    Luister ook | Hoe word je een AI-gedreven bedrijf?

    China-deskundige John Lin vertelt ons over het businessmodel van Dewu. Dat is een razend populair online platform in China, die in snel tempo de tweedehands handel in luxe artikelen naar zich toe heeft getrokken. Het platform cureert de producten en zorgt voor vertrouwen tussen koper en verkoper. Zo'n driekwart van de handel in luxeproducten van over de grens wordt inmiddels via Dewu verhandeld.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • United Repair Center blaast de business van de kleermaker weer nieuw leven in. Het bedrijf is hard op weg om de grootste kledingreparateur van Europa te worden.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van United Repair Center
    ⇨ Technologie als smeermiddel van je bedrijfsproces
    ⇨ Arches Capital: pitchen voor poen

    Het is de supersized kleermaker waar je je broek naartoe brengt als 'ie stuk is. United Repair Center (URC) is hard op weg naar 5.000 reparaties per maand. We ontleden dit businessmodel met de man die aan de wieg stond van het bedrijf, Paul Kerssens. Onder de motorkap draait een technisch platform dat de afhandeling van één kapot kledingstuk zoveel mogelijk automatiseert. Alleen zo blijkt URC in staat om te kunnen schalen en dat is volgens Kerssens dan ook de inzet. Zijn bedrijf wil een aanjager zijn van de circulaire economie.

    Luister ook | Zo ontwikkel je een bedrijfsstrategie

    Bij de traditionele klerenmaker is de eindgebruiker de klant. Je broek is stuk en je brengt ‘m naar de kleermaker. In het businessmodel van URC is er nog een andere partij die meedoet. Het bedrijf werkt namelijk nauw samen met grote merken als Patagonia, The North Face en Decathlon. Klanten die hun eerder aangeschafte kledingstuk willen laten maken, worden door de producent naar URC geloodst. Die neemt al het gedoe voor de merken uit handen. Het bedrijf leidt de kleermakers grotendeels zelf uit. In de meeste gevallen gaat het om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.

    Luister ook | Hoe je een sportschool winstgevend krijgt

    Groeidokter Rutger Prent wijst ons op het businessmodel van Arches Capital, dat investeert in jonge, veelbelovende bedrijven. Vaak zijn deze VC’s gestructureerd als een fonds, met een investment committee aan het stuur. Arches Capital werkt daarentegen met een lidmaatschap en organiseert pitch-events waarbij startups zich aan hun mogelijke geldschieters mogen presenteren.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • In steden als Berlijn, Brussel en Parijs is de deelscooter niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nederland blijft deze manier van mobiliteit beperkt. Wij zoeken uit hoe je dit businessmodel krijgt rondgerekend.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Check
    ⇨ Superfocus op kosten
    ⇨ Ocean Oasis: ontzilten van zeewater

    Het concept is eigenlijk best simpel. Je hebt een app, huurt een scooter, betaalt per minuut en laat ‘m achter waar jij dat wilt. Van bezit naar gebruik dus. En toch blijkt de deelscooter best een ingewikkeld businessmodel, vertelt Patrick. Dat blijkt ook wel uit de praktijk. Want zo snel als ze kwamen, zo snel tuffen ze nu weer weg. GO Sharing, bekend van de groene deelfietsen en -scooters, trekt zich terug uit elf steden en blijft in Nederland alleen nog in Amsterdam en Haarlem actief. Het bedrijf kreeg de businesscase niet rond.

    Luister ook | Zo rolt het businessmodel van verzendplatformen

    Paul van Merrienboer is de co-founder van Check, één van de andere spelers in deze nog jonge markt. Met hem pellen we dit businessmodel af. Merrienboer heeft het over een überfocus op kosten. ‘Je moet precies weten wat een ritje kost en hoe vaak je een scooter per dag moet verhuren om groene cijfers te schrijven.’ Dat laatste lukt Check overigens al een poosje, in tegenstelling tot veel branchegenoten. Uitdagingen voor Check zijn onder meer de helmplicht en de toegenomen regelgeving. Ook de vergunning bezorgt Merrienboer regelmatig hoofdbrekens, want die wordt meestal maar voor een paar jaar afgegeven.

    Luister ook | Supersola vindt het zonnepaneel opnieuw uit

    Niki Seelen vertelt ons intussen over een nieuw businessmodel uit Noorwegen. Daar heeft Ocean Oasis een nieuwe manier gevonden voor het ontzilten van zout water. Het bedrijf gebruikt daarvoor de energie die vrijkomt door golfstroming.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Voor een paar uur of één dag in de week een CFO of senior AI-expert nodig? 10X heeft een platform ontwikkeld waarbij je een abonnement kunt afsluiten voor mensen op board-level.

    Deze aflevering in het kort:
    -Het businessmodel van 10X
    -Zo werkt fractional working
    -Talent screenen door middel van AI

    Veel bedrijven zetten al freelancers in voor tijdelijke opdrachten of deeltijdklussen. Maar op C-level is deze manier van werken nog niet echt doorgedrongen. Daar wil Angelique Schouten snel verandering in brengen. Met haar platform 10X stelt ze bedrijven in staat om tijdelijk een CFO, senior expert of andere manager aan te stellen. Het screenen van dat talent gebeurt met de inzet van AI en gaan volgens Schouten een heel stuk verder dan andere platformen.

    Luister ook | Supersola vindt het zonnepaneel opnieuw uit

    Fractional hiring wordt dit genoemd. Het is het inhuren van professionals voor specifieke, vaak parttime rollen en volgens Schouten is het dé oplossing voor de huidige 'talent crunch'. ‘Met fractional hiring kun je voor elke uitdaging de juiste expertise inzetten, zonder de kosten van een voltijdse aanstelling’, vertelt ze. ‘Dit biedt bedrijven de flexibiliteit om snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van het leiderschap.’ Voor zzp'ers betekent dit in de praktijk vaak dat ze tijdens een werkweek voor verschillende opdrachtgevers aan de slag kunnen.

    Luister ook | Het verdienmodel van Startupbootcamp

    Met 10x brengt Schouten vraag en aanbod van hooggekwalificeerde freelancers samen. Die gaan voor een dagtarief ergens aan de slag, maar kunnen zichzelf dus ook voor een paar uur per week of maand aanbieden. De professionals worden volgens Schouten niet enkel gescreend op vaardigheden, maar ook op hun persoonlijkheid. Dit in verband met de culturele match. Schouten ziet fractional hiring niet als een trend, maar als een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven toptalent inzetten. ‘Soms kan een paar uur per maand van een ervaren CFO, CMO of andere expert al een wereld van verschil maken.’

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Veel bedrijven zien hun duurzame ambities stuklopen vanwege het volle stroomnet. Kenter wil dat probleem oplossen met een model dat is gebaseerd op energiezekerheid.

    Deze aflevering in het kort:
    - Het businessmodel van Kenter
    - De problemen met het stroomnet
    - Hoe je energie kunt garanderen

    Energie was tot voor kort zoiets als lucht. Het was er gewoon. Maar met de oorlog in Oekraïne en de klimaatopgave zijn de kaarten inmiddels anders geschud. Dat heeft ook gezorgd voor nieuwe businessmodellen die gebouwd zijn op energiezekerheid. Kenter is zo’n speler. Het bedrijf is gespecialiseerd in het beheren en monitoren van energie-infrastructuren. Diensten zijn onder meer energiemanagement, infrastructuurbeheer, het monitoren van energieverbruik en het optimaliseren van energie-efficiëntie.

    Luister ook | Recruiters krijgen met AI een nieuwe (super)collega

    Bijzonder is de manier waarop Kenter deze diensten aanbiedt. Niet als uurtje factuurtje, maar in de vorm van een abonnement waarbij het draait om energiezekerheid. Zo betaalt een opdrachtgever dus niet voor zonnepanelen of een batterij, maar voor de afname van energie en de garantie dat die er 24/ is. Een uitdaging voor Kenter is dat veel opdrachten nog steeds maatwerk zijn. Kant-en-klare oplossingen zijn in deze markt van de energietransitie nog een uitzondering, zo vertellen Patrick Kooij en Magien Storm van Kenter ons.

    Luister ook | Zo rolt het businessmodel van verzendplatformen

    Luister je nou regelmatig naar ons programma? Mooi! We zijn namelijk op zoek naar mensen die willen meepraten over dit concept. Wat doen we goed, wat kan er beter, welke rubriek zou je graag willen horen en zijn er gasten die we snel moeten uitnodigen? Stuur even een mailtje naar [email protected]. Wij laten je dan weten hoe je dit kunt doen. En we beloven: geen gedoe met teksten, een simpele video en 5 minuten van je tijd zijn voldoende.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Het lijkt niks, zo’n velletje papier. Maar daarachter schuilt een hele industrie van hout, water, chemicaliën en energie. Een Nederlands bedrijf probeert dit probleem te fixen met een duurzaam alternatief.

    Deze aflevering in het kort:
    -Het businessmodel van MOYU
    -De CO2-impact van de papierindustrie
    -Een probleem oplossen dat weinig mensen als probleem ervaren

    MOYU heet het product. Het is een uitwisbaar notitieboekje van steenpapier, dat is een duurzaam alternatief voor traditioneel papier en wordt gemaakt van gemalen kalksteen (calciumcarbonaat) en HDPE (een recyclebare kunststof). Hiermee wordt volgens bedenker Roel Schatorjé zeker 94 procent CO2 bespaard. Voor elk verkocht product laat hij bovendien één boom planten. Hij noemt het een voorbeeld voor een papierindustrie die natuur creëert in plaats van vernietigt.

    Luister ook | De expoitatie van een onbemande mini-supermarkt

    Weinig mensen beseffen dit, maar de mondiale papierindustrie is de op twee na de grootste CO2-vervuiler, met een uitstoot van maar liefst 7 procent. Ter vergelijking: dat is drie keer zoveel als de luchtvaartindustrie. Papier wordt nog steeds voor 99 procent van bomen gemaakt en één velletje papier vraagt bijvoorbeeld 10 liter water. Zijn alternatief is bestand tegen water en vet en scheurt bovendien niet makkelijk. Hij verkocht inmiddels 260.000 producten, die vooral als relatiegeschenk worden ingezet.

    Luister ook | Na 10 jaar ontwikkelen is Aquabattery klaar voor de markt

    Voor Schatorjé is het een uitdaging dat hij een probleem wil oplossen dat veel mensen helemaal niet als probleem ervaren. Papier heeft nu eenmaal - ten onrechte - een duurzaam imago. MOYU is ook de kartrekker van de Steenpapier Alliantie, een samenwerkingsverband dat streeft naar een circulaire, op afvalstromen gebaseerde papierindustrie in Europa. Nu nog worden de grondstoffen voor steenpapier uit Azië geïmporteerd en ook daar wil Schatorjé iets aan doen, met een keten die lokaal is georganiseerd.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • De afvalberg verkleinen met de inzet van technologie. Dat is wat Joost Kamermans met Seenons aan het doen is. Zijn circulaire platform is het scharnier tussen grote bedrijven en afvalverwerkers.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Seenons
    ⇨ Technologie als middel tegen afval

    Joost Kamermans had een prima baan bij Boston Consulting Group. Toch koos hij voor het onzekere bestaan als startup-ondernemer. Met zijn techplatform Seenons redt hij nu afval van de verbrandingsoven. 'Die enorme machines moeten draaien en hebben daarvoor afval nodig. Dat vind ik een verkeerde prikkel, we moeten juist naar minder troep', aldus Kamermans. Zijn platform bedient inmiddels grote klanten als Coolblue, de Rijksoverheid en Schiphol.

    Luister ook | Hoe je een sportschool winstgevend krijgt

    Jaarlijks wordt zo'n 2,75 miljoen ton afval verbrand. Volgens Kamermans is zeker een kwart daarvan opnieuw te gebruiken. Het bedrijf koppelt grote bedrijven aan circulaire afvalverwerkers. Die bedrijven betalen nu nog om hun afval te laten ophalen. Met Seenons hebben ze niet alleen de mogelijkheid om die kosten terug te brengen, ze presteren zo ook beter op duurzaam niveau. Seenons biedt ze bovendien inzicht in hun afvalbeheer en maakt de afvallogistiek efficiënter. Het bedrijf hoopt in 2025 ongeveer 500 miljoen kilo afval van verbranding en stortplaatsen te redden.

    Luister ook | Mr. Green Offices lost het probleem van het lege kantoor op

    Luister je regelmatig naar ons programma? Mooi! We zijn op zoek naar mensen die willen meepraten over het concept. Wat doen we goed, wat kan er beter, welke rubriek zou je graag willen horen en zijn er gasten die we snel moeten uitnodigen? Vervolgens kun je met je mobiel een korte video maken en met één druk op de knop met ons delen. Je reactie wordt verder niet gedeeld.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Zonder strategie geen richting en zonder richting (meestal) geen bedrijfssucces. Patrick legt uit dat het hierbij om twee belangrijke vragen gaat: where to play and how to win?

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ De problemen die strategie oplost
    ⇨ Waar ga je het spel spelen?
    ⇨ Hoe ga je dat spel winnen?

    In deze speciale aflevering van Baanbrekende Businessmodellen praten John en Patrick je bij over strategie-ontwikkeling. Dat gaat niet alleen over het uitstippelen van een pad, maar ook over het kunnen anticiperen op wat er op je afkomt. Dit begint met een heldere visie: waar wil je als bedrijf naartoe? Wat zijn je doelen op korte en lange termijn? Patrick vertelt over het strategisch raamwerk van Roger Martin, zoals beschreven in Playing to Win: How Strategy Really Works. Hierin gaat het over twee belangrijke kwesties: where to play and how to win.

    Luister ook | Hoe bouw je een circulair businessmodel?

    Ook geeft Patrick een top 5 van de problemen die je oplost met een goed doordachte strategie:

    1. Gebrek aan richting en doel: zonder een duidelijke visie weten medewerkers niet welke richting het bedrijf opgaat. Dit leidt tot verwarring en inefficiëntie.
    2. Geen onderscheidend vermogen: zonder een strategisch plan kun je de behoeften en verwachtingen van je klanten over het hoofd zien. Dit resulteert in slechte klanttevredenheid en verlies van marktaandeel.
    3. Inconsistente besluitvorming: beslissingen worden ad hoc en inconsistent genomen, wat leidt tot ongecoördineerde acties en verspilling van middelen.
    4. Onvoldoende aanpassingsvermogen: een bedrijf zonder strategische richting reageert traag op veranderingen in de markt, technologie of klantvoorkeuren.
    5. Lage medewerker betrokkenheid en moraal: zonder een duidelijke visie voelen medewerkers zich losgekoppeld en ongemotiveerd, wat leidt tot lage betrokkenheid en productiviteit.

    Luister ook | Met deze pivot wil Peaks nog meer gas geven

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Troostwijk Auctions is één van de bekendere veilingsites van ons land. Maar waar het platform voorheen nog grotendeels dreef op faillissementen, is dat aandeel nu nog maar een fractie van het totale volume.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Troostwijk Auctions
    ⇨ Met AI de verwachtingen managen

    Van grote machines tot voertuigen kunst en antiek. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is op de website van Troostwijk te vinden. Maar hoe werkt het nou op zo'n veilingsite? Dat zoeken we uit in deze aflevering van Baanbrekende Businessmodellen. Te gast is Arno Hendrikse, algemeen directeur van Troostwijk Auctions in Nederland. Dat bedrijf is werd al in 1930 opgericht en is inmiddels onderdeel van een internationale bedrijvengroep, TB Auctions.

    Luister ook | ShareCouncil maakt van elke medewerker een aandeelhouder

    Bedrijf op de fles? Via de veilingsite brengen curatoren de inboedel onder de hamer. Toch zijn faillissementen nog maar een klein deel van de omzet. Zo zijn er verder nog ondernemers die van hun oude machines af willen, overheden die hun overgebleven spulletjes laten veilen en handelaren die een koop- en verkoopkanaal nodig hebben. Het bedrijf ziet in AI nieuwe mogelijkheden voor het businessmodel. Hiermee kan het straks nog beter de verwachtingen managen voor kopers en verkopers.

    Luister ook | De 4 pijlers van Blue Ocean Strategy

    Luister je regelmatig naar ons programma? Mooi! We zijn op zoek naar mensen die willen meepraten over het concept. Wat doen we goed, wat kan er beter, welke rubriek zou je graag willen horen en zijn er gasten die we snel moeten uitnodigen? Stuur een mailtje naar [email protected] en je ontvang van ons een linkje. Vervolgens kun je met je mobiel een korte video maken en met één druk op de knop met ons delen. Je reactie wordt verder niet gedeeld.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Met Sumthing wil Mike Odenhoven laten zien hoe donaties voor natuurherstelprojecten worden besteed. Mollie, Dillle en Kamille en Triodos zijn al klant.

    Deze aflevering in het kort
    ⇨ Het businessmodel van Sumthing
    ⇨ De wereld van de goede doelen
    ⇨ Jezelf steward-owned organiseren

    Zijn de bomen daadwerkelijk geplant, is het plastic ook echt opgeruimd en koraal hersteld zoals beloofd werd? Sumthing heeft een methode ontwikkeld om dit soort natuurherstelprojecten te controleren en dubbeltellingen te voorkomen. De start-up gebruikt smartphones, drones en satellieten om bomen en koraal te monitoren en te verifiëren. Sumthing doet dit inmiddels voor partijen als Mollie, Google, Triodos en Deloitte en Dille & Kamille.

    Luister ook | De verdienmodellen van Startupbootcamp

    Op deze manier helpt het het bedrijf NGO's om de geloofwaardigheid van hun projecten te verhogen. ‘Betrokkenheid van deelnemers is één van de grootste uitdagingen van dit soort initiatieven’, vertelt co-founder Mike Odenhoven. Hij en zijn compagnons hadden hiervoor een goedbetaalde baan, maar zegden die op voor een onzeker bestaan als impact-ondernemer. Sumthing heeft al een eerste investeringsronde achter de rug en hoopt later dit jaar opnieuw cash te tanken, zo’n 1 tot 2 miljoen euro deze keer.

    Luister ook | Volume krijgen op je platform, zo deed 1-2 Taste dat

    Luister je regelmatig naar ons programma? Mooi! We zijn namelijk op zoek naar mensen die willen meepraten over het concept. Wat doen we goed, wat kan er beter, welke rubriek zou je graag willen horen en zijn er gasten die we snel moeten uitnodigen? Stuur een mailtje naar [email protected] en je ontvang van ons een linkje. Vervolgens kun je met je mobiel een korte video maken en met één druk op de knop met ons delen. Je reactie wordt verder niet gedeeld.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Hoe ontwikkel je nieuwe producten binnen de muren van je eigen organisatie? Bij pensioenuitvoerder APG doen ze dat met een eigen innovatielab op de Brightlands Campus.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het innovatieproces bij APG
    ⇨ Prototypes en valideren
    ⇨ Hoe krijg je de probleemvraag scherp?

    Een innovatiestrategie, een groeifabriek, co-creatie en smart services. Het zijn de hoofdingrediënten van deze aflevering van Baanbrekende Businessmodellen. Te gast zijn Rob Tillman en Roel Broen van APG Groeifabriek. Dat is een innovatielab op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen, waar nieuwe digitale diensten worden ontwikkeld voor de pensioensector. Tillman en Broen leggen uit hoe ze dit proces hebben georganiseerd. Zo worden nieuwe ideeën geprioriteerd langs een model met drie assen, die iets zeggen over de potentiële waarde, implementeerbaarheid en het innovatieve karakter.

    Luister ook | Het businessmodel van de vergelijkingssite

    Eén van de producten uit de portefeuille van APG Groeifabriek is TextBuddy. Deze tool lost een probleem op voor deelnemers van het pensioenfonds voor schoonmakers, van wie een relatief grote groep de Nederlandse taal niet machtig is. De app vertaalt, versimpelt en geeft duiding aan pensioenbegrippen. Ook is er een voorleesfunctie. Roel Broen benadrukt de belangrijkste voorwaarde voor een geslaagd innovatieproces: het superscherp krijgen van de probleem-vraag.

    Luister ook | Een kijkje onder de motorkap van BOL

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Hoe krijg je een kleine gemakswinkel rendabel? Dat blijkt een moeilijk spel, maar Wundermart claimt de puzzel gelegd te hebben.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Wundermart
    ⇨ Zakendoen met hoteliers
    ⇨ Betere kandidaten dankzij The Selection Lab

    Te gast zijn co-founderd Laurens de Kleine en marketing-manager Bas van Hert. Met hun kleine gemakswinkeltjes dagen ze de traditionele retail uit. We vinden dit concept in de lobby van hotels, waar de to-go producten in het schap liggen. Denk aan een reep, pakje kauwgom of een fles wijn die klanten inslaan voor op de hotelkamer. De twee grote uitdagingen voor dit businessmodel zijn omloopsnelheid en bevoorrading. Veel retailpartijen hebben namelijk moeite om met relatief weinig vierkante meters toch rendabel te kunnen zijn.

    Luister ook | Retailformules die nog wél scoren

    Wundermart blijkt in eerste instantie vooral een technologiebedrijf, met data als de sleutel voor het bepalen van het juiste aanbod. Vrijwel alle technologie ontwikkelde de onderneming in-house. Voor de bevoorrading maakt het bedrijf gebruik van kleine hubs in grote steden. Daardoor staat er volgens De Kleine nu een schaalbaar model dat hotelgasten gemak brengt en hoteliers van gedoe verlost. Wundermart heeft inmiddels zo’n 250 locaties, maar daarmee is de honger nog lang niet gestild.

    Luister ook | Een kijkje onder de motorkap van Bol

    Rutger Prent duikt voor ons in het businessmodel van The Selection Lab. Deze tool bezorgt bedrijven betere kandidaten voor openstaande vacatures. ‘Stel je voor, je hebt een sales-team van twintig personen. Dan wil je dat team het liefst uitbreiden met mensen die de eigenschappen hebben van de beste performers uit dat team. The Selection Lab brengt door middel van assessments in kaart wat de soft skills zijn van de top-performers. Met die benchmark zijn bedrijven beter in staat om de juiste mensen aan te nemen’, aldus Prent.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Aquabattery wil een duurzamer én veiliger alternatief zijn voor lithium-ion batterijen. Het bedrijf heeft al diverse pilots gedraaid en maakt zich op voor een echte marktintroductie.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Aquabattery
    ⇨ Hoe je klanten overtuigt
    ⇨ Punto wil zorg voor dementerende patiënten verbeteren

    Het is één van de moeilijkste puzzelstukken van de energietransitie: het opslaan van grote hoeveelheden stroom. Aquabattery is bezig met het leggen ervan. De batterij die deze startup heeft ontwikkeld werkt op water en keukenzout. Dat moet een oplossing worden voor bedrijven die de files op het stroomnet willen ontwijken. Bovendien wil het bedrijf een milieuvriendelijk en veilig alternatief zijn voor batterijen die van lithium-ion zijn geproduceerd. Water en keukenzout vallen immers niet in het rijtje schaarse metalen.

    Luister ook | Walter Living wil de macht van Funda breken

    Te gast is co-founder JJ Cen. Zijn bedrijf is tien jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de zogeheten flow-batterij. In 2026 wil het bedrijf de eerste commerciële toepassing gereed hebben. We praten met hem over de roadmap en go-to-market strategie. Het bedrijf heeft al een pilotfabriek voor kleine series in Alphen aan de Rijn. De volgende stap wordt een grotere productiefaciliteit. Eerder dit jaar haalde Aquabattery nog 6 miljoen euro op.

    Luister ook | Returnista lost voor webshops de retourproblemen op

    Niki Seelen zoomt in op een nieuwe app: Punto. Dit AI-gedreven platform wil de zorg voor dementie-patiënten en hun families verbeteren. Dat doet het door gepersonaliseerde inhoud, advies en antwoorden die zijn afgestemd op de behoeften van elke gebruiker. De app stelt zorgplannen en aanbevelingen voor over gezonde gewoonten, cognitieve en fysieke oefeningen en voeding, net als specifieke hulpmiddelen en ondersteuning voor familieleden en verzorgers in elk stadium van de ziekte.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Recruitment is een vak vol met saaie repetitieve taken. Carv pakt dat probleem aan met de inzet van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf tankte onlangs 10 miljoen vers groeigeld.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Carv
    ⇨ Een product message fit
    ⇨ Hoe besteed je 10 miljoen euro?

    Te gast is co-founder Barend Raaf. Recruitment is voor hem bepaald geen onbekend terrein. Met Harver maakte hij het voor recruiters eenvoudiger om snel de juiste kandidaten te vinden voor een vacature. Het bedrijf groeide uit tot marktleider in de Verenigde Staten, met bekende klanten als Uber, Zappos en Netflix. Na zijn exit zaten hij en zijn compagnon alweer snel aan tafel, klaar voor een nieuw ondernemersavontuur. Dat werd Carv. Daarmee belooft Raaf ‘zero admin’. Recruiters krijgen daarmee een nieuwe AI-collega die profielen opmaakt, vacatureteksten schrijft, door cv’s ploegt en vergaderingen samenvat. Daarmee bespaart een recruiter volgens hem zo een paar uur per dag.

    Luister ook | AI zorgt voor businessmodellen-revolutie

    Carv werd eerder dit jaar gelanceerd en bedient inmiddels al zo’n 100 bedrijven in deze branche. Het bedrijf is nog bezig met het leggen van alle puzzelstukjes. Raaf heeft het daarbij niet enkel over de product-market fit, maar ook over de product-message fit. Bang dat zijn product door Chat GPT en Microsoft Copilot een commodoty gaat worden is hij niet. ‘In elke industrie komt AI die gebruikt wordt voor een specifieke use case. Gebruik ik iets wat mijn recruitmentproces voor 80 procent beter maakt en mij ook vertelt hoe ik een appeltaart moet bakken? Of kies ik voor iets dat voor 100 procent is afgestemd op mijn business? Wij denken dat bedrijven voor het laatste zullen kiezen’, aldus Raaf.

    Luister ook | Dit zijn de twee inkoopmodellen van Orderchamp

    Remy Gieling heeft het intussen over NotebookLM, die tool is vanaf nu ook beschikbaar in Nederland. Het is een schrijfassistent die zich helemaal baseert op bronnen die je als gebruiker zelf toevoegt. Remy blijkt erg enthousiast en ziet in de chatbot een handig hulpmiddel voor kenniswerkers die snel tot de kern van hun eigen teksten moeten komen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Investeren in zonnepanelen die niet op je eigen dak liggen. Dat is het concept van ZonnepanelenDelen in een notendop. Het bedrijf financierde op deze manier al meer dan 120 miljoen euro aan nieuwe projecten.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van ZonnepanelenDelen
    ⇨ Acteren in een streng gereguleerde markt
    ⇨ Een Uber-model voor kinderopvang in Engeland

    Via het platform kunnen gebruikers investeren in diverse zonne-energieprojecten verspreid over Nederland. In ruil voor het ingelegde geld ontvangen zij een jaarlijks rendement, dat gebaseerd is op de zonne-energie die is opgewekt. Dit model maakt het mogelijk voor een breed publiek om bij te dragen aan de energietransitie, zelfs als ze zelf geen geschikte dakruimte hebben voor zonnepanelen. ZonnepanelenDelen zorgt ook voor het beheer en onderhoud van de zonne-installaties, waardoor investeerders zich geen zorgen hoeven te maken over technische details.

    Luister ook | de founder bepaalt het succes van het bedrijf

    Het bedrijf heeft inmiddels voor 120 miljoen euro aan nieuwe projecten gefinancierd. Het gaat om zo’n 1,5 miljoen zonnepanelen in totaal. Co-founder Sven Fuut zegt nog weinig last te hebben van de salderingsregeling die eraf gaat. Wel is het voldoen aan wetgeving zijn grootste groeiuitdaging gebleken. Acterend in een streng gereguleerde markt moet zijn bedrijf aan strenge eisen voldoen. Sinds kort is ZonnepanelenDelen ook gecertificeerd als European Crowdfunding Provider. Dat maakt de weg vrij voor verdere expansie in Europa.

    Luister ook | NorNorm: een furniture-as-a-service model


    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Whoppah breidt alsmaar verder uit. Na Nederland, Duitsland en België is de online marktplaats voor tweedehands kunst en design nu ook actief in Frankrijk.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Whoppah
    ⇨ Hoe je klantenfeedback verzamelt
    ⇨ Tiktok wordt een winkelstraat

    Whoppah is het bedrijf van Thomas Bunnik en Evelien Bunnik-Remmelts. Ze bedachten het concept aan de keukentafel en hebben sinds de start de wind in de zeilen. Whoppah biedt tal van diensten die je op Marktplaats niet vindt. Zo wordt het aanbod gecureerd, is er een betaalfunctie en kunnen partijen kiezen voor verzending. Hierdoor hoeven kopers zich geen zorgen te maken over het regelen van transport, wat de drempel om grotere en duurdere items te kopen verlaagt. 'Marktplaats is er meer voor koopjesjagers, wij trekken vooral liefhebbers', aldus Bunnik. Whoppah verdient aan commissies op verkochte items. Hun doel? Europa’s grootste handelsplatform voor tweedehands design worden.

    Luister ook | Het businessmodel van de vergelijkingssite

    Bunnik vertelt over de start van zijn bedrijf. Al meteen bij de lancering stonden er 4000 items op Whoppah. Dat was vooral te danken aan handelaren. Toch moesten de oprichters nog wel aan de nodige knoppen draaien. Het aanbod bleek te duur en niet divers genoeg. Bunnik nodigde een hele rits klanten uit op kantoor om ze daar het hemd van het lijf te vragen. Die feedback bleek goud waard. Met de veranderingen die destijds werden doorgevoerd, kon het bedrijf snel opschalen.

    Luister ook | De groeistrategie van fashion-innovator Labfresh

    Met China-deskundige John Lin praten we over de buy-knop van TikTok. In de app zijn eenpaar functies toegevoegd waarmee een gebruiker nu eenvoudig producten kan kopen. Zo verandert het social media platform langzaam maar zeker in een winkelstraat voor impulsaankopen. Lin denkt dat veel e-commerce spelers zich daarover de nodige zorgen maken. In China heeft TikTok op deze manier namelijk al 15 procent van de markt veroverd.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • De Nederlandse startup SeaO2 bouwt aan een technologie om CO2 uit oceaanwater te filteren. Het bedrijf heeft meerdere verdienmodellen in de smiezen.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van SeaO2
    ⇨ Zoektocht naar juiste verdienmodellen
    ⇨ Filaret werkt aan oplossing voor sigarettenpeuken

    De hele wereld zoekt naar oplossingen voor het klimaatprobleem. Minder fossiele brandstoffen gebruiken staat met stip op één, maar vaststaat dat we ook andere manieren nodig hebben. Direct Air Capture is een technologie dat nog in de kinderschoenen staat. Daarbij wordt CO2 uit de atmosfeer getrokken. SeaO2 doet het net even anders, door de CO2 niet uit de lucht maar uit het water te onttrekken. Het bedrijf heeft een proefinstallatie op de Afsluitdijk die jaarlijks één ton CO2 kan opruimen.

    Luister ook | Hoe Carbyon het klimaatprobleem wil oplossen

    Co-founder Ruben Brands vergelijkt de technologie met azijn in een fles cola. 'Dan zie je al snel de CO2-bubbels omhoog bubbelen. Wij bootsen dat proces na door zuur aan het zeewater te onttrekken en daarmee de CO2 te verwijderen.' Deze zomer wil SeaO2 de volgende stap zetten met een pilotfabriek. Met Brands verkennen we de mogelijke verdienmodellen van het bedrijf. Zo verkoopt SeaO2 al carbon credits, die bedrijven inzetten om hun eigen uitstoot te compenseren. Verder ziet Brands een interessante markt van partijen die juist CO2 nodig hebben. Denk aan glastuinbouwers, frisdrankproducenten en rederijen. Die kunnen de CO2 gebruiken om de brandstof voor hun schepen te verduurzamen.

    Luister ook | Consultants zoeken naar andere verdienmodellen

    Niki Seelen is Business Designer van Business Models Inc. Zij benoemt een startup uit Estland dat een manier heeft gevonden om het probleem met sigarettenpeuken op te lossen. Die krijgen in het laboratorium een tweede leven. Het bedrijf Filaret begon als kunstproject en zoekt met een incubator nu naar een manier om verder op te schalen.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Hoe baanbrekend je businessmodel ook is, uiteindelijk draait het allemaal om de uitvoering.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ De cruciale rol van founders
    ⇨ De stress van het ondernemen
    ⇨ Een update van Chat GPT

    Vaak gaat het in dit programma over slimme concepten, winnende verkoopproposities en magische marketingplannen. Maar deze keer even niet. Want je idee mag dan nog zo goed zijn, zonder het vernuft, de passie en het doorzettingsvermogen van de aanvoerder draait het waarschijnlijk uit op een fiasco. In deze aflevering zetten we daarom de founder zelf in de schijnwerpers. We praten over diens rol in het succesvol uitrollen van een nieuw businessmodel. En over de stress die daarbij komt kijken. Want ondernemen betekent heel vaak dealen met een hoop shit.

    Luister ook | Waarom TheyDo nu zo knetterhard groeit

    Een startup bouwen zonder gek te worden

    Te gast is Leen de Bruyne. Hij is startup-mentor, investeerder en schrijver van het boek ‘een startup bouwen zonder gek te worden'. De Bruyne was zo’n stoere founder voor wie geen berg te hoog was, maar hij werkte zich uiteindelijk letterlijk kapot. Een burnout met angsstoornis was het gevolg van een hectische periode, waarin hij afscheid nam van zijn compagnon. Hij vertelt uitgebreid over deze periode en hoe hij er weer bovenop kwam. Patrick legt ondertussen uit hoe cruciaal de founder is voor het succes van een bedrijf.

    GPT-4o

    Remy Gieling vertelt ons over de nieuwste update van Chat GPT. Deze GPT-4o stelt je in staat om een realistisch gesprek te voeren met AI. Het voelt een beetje als de film Her. Als deze nieuwe versie beschikbaar is, dan kun je als gebruiker een mondelinge vraag stellen die de chatbot binnen milliseconden zal beantwoorden. Er doorheen praten? Ook dat is geen probleem. Gieling heeft het over het disruptieve karakter van deze tool, die volgens hem de potentie heeft om heel wat markten te ontwrichten.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Een community bouwen en daar één of meerdere verdienmodellen op plakken. Dat blijkt in de praktijk nog best een uitdaging.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Qommunity
    ⇨ Het belang van een waardetrigger
    ⇨ Hoe Chinese restaurants zijn gefinancierd

    Qommunity is het bedrijf van Kiki Calis en Kim Trotz. Zij waren eerder actief als eenpitter en misten daarbij de gezelligheid van collega’s. Ook hadden ze behoefte aan een goed netwerk voor het vinden van opdrachten. Dat leidde uiteindelijk tot de start van dit platform. Qommunity geeft eenpitters een platform waarop met met elkaar kunnen netwerken. En dat niet alleen, deze groep vindt er ook eenmalige opdrachten en interim-klussen. Nu nog doet Qommunity dat voor professionals in de creatieve sector. Patrick ziet kansen voor het bedrijf in andere sectoren en geeft meer tips om te schalen.

    Betalende leden

    Nu nog heeft Qommunity zo’n 450 leden, die elke maand 19,50 euro betalen. Zij krijgen daarvoor toegang tot het netwerk, het freelance jobboard en voordeel op diverse diensten. Ook zijn er mini-committees van andere freelancers, in een bepaalde sector of een stad. Patrick legt het belang van de waardetrigger uit en maakt daarbij de vergelijking met Uber. Daar draait het om een duidelijke aanrijtijd en meteen inzicht in de kosten. Trotz geeft toe dat dit voor Qommunity best een uitdaging is. ‘We verkopen geen schoen of taxiritten, maar een gevoel. Dat is best een uitdaging in de communicatie naar onze doelgroep.’

    Chinese restaurants

    John Lin vertelt over het financieringsmodel van Chinese restaurants. De eerste generatie Chinezen in Nederland sprak de taal niet en wist ook de ingang naar het bankwezen niet te vinden. Deze groep ondernemers loste dat kapitaalprobleem op door geldschieters in het eigen netwerk. Het thema is actueel nu blijkt dat de toekomst van Chinese restaurants in ons land in gevaar is. Door nieuwe regelgeving is het voor Aziatische koks vanaf deze zomer niet meer toegestaan om hier te komen werken.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Een huis kopen? Steeds vaker vertrouwen mensen daarbij op de kennis van een lokale aankoopmakelaar. Bij Walter Living doen ze met data, software en AI. Nu lanceert het bedrijf een tegenhanger van Funda.

    Deze aflevering in het kort:
    ⇨ Het businessmodel van Walter Living
    ⇨ Kopers.nl maakt einde aan de vraagprijs
    ⇨ De Britse fintech Belong

    Funda en de makelaars hebben samen het monopolie op de huizenmarkt. Daar wil Walter Living stapsgewijs een einde aan maken. Het bedrijf biedt een grotendeels digitale aankoopmakelaar, een dienst waar inmiddels ruim 100.000 Nederlanders gebruik van hebben gemaakt. Door middel van data en AI krijgen huizenzoekers pijlsnel een redelijke prijs voorgeschoteld. 'We laten zien wat je moet bieden om de woning naar alle waarschijnlijkheid te krijgen. We laten de mensen ook zien hoe we tot dit bedrag komen, aldus Martine de Ridder. Ze is bij Walter Living Head of Business Development. Haar claim? Wij winnen één op de drie biedprocessen.

    Platform Kopers.nl gelanceerd

    Het bedrijf start nu met een nieuwe propositie voor mensen die hun woning willen verkopen: kopers.nl. 'We worden een marktplaats', vertelt Martine de Ridder. Het concept maakt een einde aan het handjeklap, wat bij de verkoop van woningen gebruikelijk is. Er wordt op basis van data een prijs vastgesteld en daarvoor kunnen geïnteresseerden zich inschrijven. Een digitale loting bepaalt uiteindelijk wie de nieuwe eigenaar mag worden. 'Kopers.nl is er voor mensen die geen zin hebben in tien bezichtigingen en hun huis liever snel verkopen. Binnen een dag of tien en zonder alle spanningen en het gedoe eromheen.'

    In de spotlights: Belong

    Nikki Seelen van Business Models Inc. behandelt in haar bijdrage de startup Belong. Dat is een nieuwe fintechplatform dat zich helemaal richt op millennials. Belong heeft twee female-founders en haalde recent een flinke zak geld op.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.