Afleveringen

  • Dit keer spreekt onze host Judith Webber met Martijn Koopmans, die zichzelf de termen Lean Leadership, duurzame verandering en continue verbeteren toedicht op LinkedIn. Voer voor nieuwsgierigheid en een goed gesprek.

    Ze duiken direct de diepte in aan de hand van een duidelijk voorbeeld. Een stevige verandering die Martijn direct noemt, is een grote organisatieverandering bij Aegon bank, inclusief een verhuizing van Nieuwegein naar Den Haag, verandering van processen, een nieuwe cultuur en afscheid van mensen, die echt vanuit urgentie heeft plaatsgevonden.

    Alleen urgentie van buitenaf is echter niet altijd genoeg om een verandering te laten slagen geeft Martijn aan. Het begon in dit traject zeker met 'We moeten', maar ergens heeft men toch de slag kunnen maken naar 'We willen', met name in de manier waarop de verandering is bewerkstelligd.

    Wat maakt nou dat je er zo trots op bent? Het besef waarom hij tijdenlang zijn uren en ziel en zaligheid erin stopte, kreeg hij pas jaren later, vertelt hij eerlijk. Pas toen zag hij dat de ruimte dus zat in de manier waarop, het HOE en dat daar heel veel intrinsieke motivatie naar boven kwam. Hierdoor ontstond er een sterk gevoel van 'Samen krijgen we dit voor elkaar' en dat zorgde voor voldoening.

    De rol die Martijn hierin had ziet hij als ruimtegevend, 'falen/fouten maken mag', 'ga maar proberen'. En elkaar helpen als het niet goed gaat. Belangrijk is wel dat je hierbij zelf support hebt, zodat je die support ook door kunt geven.

    Continue verbeteren is voor hem een essentiële drijfveer in zijn werk en 'iedereen wil' is zijn stellige geloofsovertuiging, wat sowieso al een heel positief startpunt is. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen het kan of ook daadwerkelijk gaat doen, maar met willen kom je een heel end.

    Vervolgens praten ze verder wat alleen al zeggen 'fouten maken mag' met hem zelf heeft gedaan, als leider vraagt dit natuurlijk kwetsbaarheid, wat een heel proces is geweest en soms nog. 'Wie wil me helpen?' is een vraag die hij echt heeft moeten leren stellen, want ja, we zijn tenslotte allemaal opgevoed met het idee dat je alles alleen moet doen en dat je alles moet weten.

    Wat voor hem heel erg heeft geholpen is de opleiding 'Transformationeel Leiderschap' die hij is gaan volgen, vanuit verbinding met jezelf echt contact maken met anderen, hoe uitdagend soms ook, want in het hoofd schieten is zo gewoon geworden.

    Ze praten door over de link tussen ouderschap en leiderschap, over congruentie en het naar elkaar toekomen van mannelijke & vrouwelijke energie. Durven naar je gevoel te luisteren, ook in zulke grote veranderingen, ziet hij als iets waar vrouwen beter in zijn en waar mannen nog een hoop kunnen leren. Durven het anders te doen is de kunst.

    Daarna praten ze verder over ontleren en aanleren, bijvoorbeeld écht leren luisteren en door te vragen. Het vraagt meer tijd, maar de diepte ingaan is erg de moeite waard. Daarmee kom je bij de kern, bij de anders intrinsieke motivatie, met als effect meer begrip en verbinding. Op inhoud hoef je het niet meer met elkaar eens te zijn, als er wel begrip en verbinding is onderling.

    Het was even zoeken, maar het motto waarvandaan Martijn werkt is "Vertrouwen voelen, vertrouwen geven". Zonder vertrouwen te voelen, kun je het niet geven, dus dat is essentieel in zijn rol als duurzame veranderaar.

    In ons als mens zit de sleutel!

    Luisteren dus naar deze inspirerende aflevering!

  • Vandaag spreekt Judith, onze host met Rob Chabot, een zeer ervaren verandermanager in organisaties. En wat een heerlijk gesprek was dit.

    Rob vertelt dat zijn hart sneller gaat kloppen om mensen te helpen in de context van veranderen. Hij houdt juist van de diversiteit, ondanks dat velen tegen hem zeiden dat hij moest kiezen. In organisaties houd hij van grote veranderingen begeleiden. Hij deelt ook graag z'n kennis en geeft daarom ook opleidingen/training. En daarbij vind hij 1-op-1 contact ook verrijkend en biedt hij individuele coaching.

    Hij geeft een prachtig praktijkvoorbeeld van een verandering die hij begeleidde bij een verzekeraar, ze wilden graag een klantbedrijf worden. Wat hij doet, is het doel van die de verandering graag dichtbij de mens halen, die stip op de horizon is voor hem ook nodig om zichzelf te motiveren en daarmee anderen.

    Nog een succesfactor was de support van de directie voor dit project, dat is wat hem betreft essentieel om een verandering voor elkaar te krijgen. 'Hier heeft Rob de lead'.

    Wat Rob het allerleukst vindt is integrale verander-projecten, waar ook de factor mens belangrijk gevonden wordt. Hij gaat te werk door met 5 lenzen te kijken naar een vraagstuk, daarmee wordt het behapbaar en weet je zeker dat je alles dekt. Deze zijn: dienstverlening, processen, organisatie, mens en IT.

    Ze praten nog even door over de factor mens en hoe de persoonlijke groei van mensen noodzakelijk is om een verandering door te maken. En natuurlijk spreken ze ook over wat zulke veranderingen begeleiden van hemzelf heeft gevraagd. Rob: "Je eigen kracht en ook je ontwikkelpunten kennen, zorgt ervoor dat je overeind blijft als verander-manager. En ook met open vizier leren kijken naar elkaar is essentieel. Ook al zien we soms iets heel anders". Rob deelde eerlijk dat hij vroeger veel oordelender was dan nu, zijn blik steeds meer openen, bleek de crux.

    Erachter komen wat er echt speelt is vaak wel uitdagend, want je hoort allerlei tegenstrijdigheden. Dat zal iedere veranderaar herkennen.

    Ook het serieus nemen van de angst die mensen ervaren is cruciaal, want hij is er. Wat Rob geregeld zegt is "Als het fout gaat, dan heb IK het gedaan", wat de drempel soms enorm verlaagt voor mensen, wat ze net als steuntje in de rug kunnen ervaren om toch in beweging te komen.

    Bij durven stellen, de continue dialoog aangaan, elke keer weer opnieuw kijken naar de kwestie houdt mensen scherp. Juist het uitzoomen van een veranderaar is wat er nodig is om goed te blijven kijken, het overzicht te houden.

    Richting het einde van het gesprek hebben we het over Robs motto en dat is "Gedrag is de drager van de verandering". Als mensen het willen én kunnen, dan heeft het pas kans van slagen. Veel veranderingen zijn toch nog extrinsiek gedreven, de gedachte dat IT iets kan afdwingen is nog geregeld leidend. Kortom: er is nog genoeg te doen...

    Luisteren dus naar dit inspirerende gesprek!

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • Vandaag spreekt Judith met Genieke Hertoghs, die naast auteur van diverse boeken, waaronder bestseller 'Don't push me' ook veranderaar is in organisaties. Genieke begon haar loopbaan in 1999 met trainingen geven in het bedrijfsleven. Ze noemt het zelf trainingen aan de buitenkant: gedrag, vaardigheden, communicatie, samenwerking. Ze was gefascineerd waarom dat niet bleef plakken, ze kreeg het gevoel dat ze mensen een kunstje leerde.

    Toen ze ging samenwerken met Harry van den Berg en de koppeling maakte met het onbewuste brein, ging er een wereld voor haar open. Ze kreeg toen in de gaten hoe onbewuste patronen invloed hebben op alles wat je doet en zegt. Daar moest ze zijn!

    Mensen zijn emotioneel, irrationeel en onbewust en laten vanuit daar gedrag zien. Mensen zijn - vanuit hun eigen belevingswereld - vooral met zichzelf bezig in contact met de ander en schieten om die reden snel in een verdedigingsmechanisme. Dit is de oorzaak van veel misverstanden, gedoe en conflicten.

    Dit bewustzijn én de tools om totaal anders naar wat er gebeurt in communicatie te kijken en dus er anders mee om te gaan is wat ze brengt in organisaties. Daar is nog een wereld te winnen.

    Wat Genieke het liefste doet is impact maken met deze gebundelde kennis & ervaring. Als ze maar één persoon kan raken, dan is ze blij. Wat haar hierbij enorm helpt is haar motto dat er in iedereen goud te vinden is. Dit uitgangspunt zorgt ervoor dat ze mensen inspireert bewust naar dat goud te zoeken in elkaar, niet alleen bij de mensen met wie het lekker klikt, maar juist ook bij die anderen. En zie daar een mooi linkje met (zelf)liefde, het thema van het nieuwste boek van Judith.

    Het was een buitengewoon inspirerend gesprek. Luister zelf!

  • De eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Change Made Simple spreekt onze Judith met Arko van Brakel, multi-entrepreneur en veranderaar in hart en nieren. Ze kennen elkaar al jaren, maar waren nog niet eerder tot zo'n goed gesprek gekomen.

    Arko vindt het leuk om zo genoemd te worden, want hij gelooft er heilig in dat je met ondernemende principes doelen kunt bereiken. Zo startte hij in 1994 z'n carrière met een snel groeiend internetbedrijf, op zijn 25e. Wat hij eigenlijk het leukst vond, was niet zozeer de groeiende organisatie - bleek - maar de impact die hij kon hebben met zo'n innovatief bedrijf. Hij wilde de wereld een beetje mooier maken, hij was er alleen iets te vroeg mee.

    Wat hij daar aan lessen geleerd heeft, vat hij samen onder de noemer 'Internet DNA'. Daaronder valt samenwerken, kennis delen, versnelling aanbrengen door vertrouwen & ruimte te geven en ideeën uit de organisatie op te halen en benutten. Innovatie omarmen om het voor de volgende generaties beter te maken, dat is wat hem überhaupt drijft, komt hij steeds meer achter.

    Wegsnijden van managementlagen ziet Arko als noodzaak, omdat we tenslotte ook tegen vergrijzing aanlopen de komende decennia. Zelforganisatie ziet hij meer als middel om andere doelen te bereiken. Dat maakt dat hij ook met Ricardo Semler Semco-Style Institute is gestart (Google vooral op Semco als je inspiratie wil op het gebied van zelforganisatie).

    Ze praten nog even door over wat alle verander-rollen van hem zelf gevraagd hebben. Daarop zegt Arko dat hij heeft mogen leren om zijn ego te parkeren. Hij leerde - vooral bij De Baak - dat hij zijn eigen doelen het beste kon laten varen, juist het tegengeluid moest omarmen, luisteren naar de weerstand die hij tegenkwam - en die niet persoonlijk te maken - en vooral door te vragen.

    Hierdoor kun je echt een heel stuk efficiënter worden in je bedrijfsvoering, zorgen dat iedereen achter de gekozen richting staat, aldus Arko. Dat dit nog niet zo makkelijk is, moge helder zijn, anders deed iedereen dat wel. Het is hard werken om draagvlak te creëeren.

    Essentieel hiervoor is om hier echt de tijd te nemen. Vaak willen we te snel en te veel. En serveren we mensen af die weerstand tonen onder de noemer 'dwarsliggers'. Dat is echt een grove fout, die hij zelf ook aan den lijve ondervonden heeft.

    Arko is een groot voorstander om heel goed voor zijn eigen vitaliteit te zorgen, want als hij moe is, dan lukt dat 'ego parkeren' een stuk moeilijker, zo ontdekte hij. Op emoties ingaan met eigen emoties zorgt tenslotte niet voor een goed gesprek. De angel eruit halen door je eigen emotie eruit te halen, daarentegen juist wel. Daarom is Arko's motto dan ook "Work hard, play hard & rest hard". Hoe hij daar zo aan kwam en hoe hij dat in de praktijk brengt... daar moet je maar even voor luisteren!

    Wijze lessen van een ondernemer (die trouwens meerdere boeken geschreven heeft) op het gebied van verandering. Luisteren dus naar deze eerste aflevering van het tweede seizoen van Change Made Simple!

  • Deze laatste aflevering van het eerste seizoen van Change Made Simple spreekt Judith Webber met Jaap Peters, organisatie-activist en 'archeoloog' van het Rijnland model.

    Ze hebben elkaar leren kennen toen ze beiden spreker waren op het Nieuw Organiseren Festival, jaren geleden. Dat is dan ook direct de link... wat is nieuw organiseren en wat is dan oud organiseren?

    Hoe Taylor het in 1911 zag was dat het hoofd en handen gescheiden moest worden. Dit ontnam mensen hun autonomie, ze hoefden niet (meer) na te denken en al helemaal geen initiatief te nemen: 'systems first'... de lopende band is hier een goed voorbeeld van.

    De verwachting van Taylor was dat de productiviteit omhoog zou gaan op deze manier en dat klopte natuurlijk ook. Overigens is het natuurlijk zo dat we tegenwoordig niet meer zoveel werk hebben dat op deze manier plaatsvindt, veel mensen in hedendaagse kennis-organisaties voegen juist waarde toe in het proces.

    Jaap deelt zijn kijk op Rijnlands organiseren aan de hand van beeldende voorbeelden. De 3 V's spelen een belangrijke rol in het geheel: Vakmanschap, Vrijheid en Verbinding (saillant feit: Jaap gooit aan het eind van de aflevering de volgorde om). Wat het meest opvallend is is dat de wijze van organiseren van verticaal horizontaal wordt. De frontoffice-backoffice gedachte zorgt voor een veel betere connectie tussen de realiteit en de uitvoering.

    Als je met vakmensen werkt, die je mandaat geeft in de volle breedte van de collectieve ambitie, dan gaat de organisatie een stuk soepeler lopen. Dan ontdek je wat de collectieve ambitie van de mensen is, dan werk je allemaal vanuit dezelfde be-doeling.

    Jaap heeft hierin natuurlijk zelf ook een zoek-proces achter de rug voor hij met deze stelligheid en praktische insteek dit verhaal kon brengen. In het laatste deel van de aflevering hebben we het over intuïtie en die durven volgen. Woorden kunnen geven, duiding voor het innerlijk weten, noemt Jaap het en dat kost tijd. Maar het is essentieel, want taal is de verbindende factor in de organisatie, tussen de mensen.

    Luisteren dus naar deze inspirerende aflevering!

  • Deze week spreekt host Judith Webber met Carla de Ruiter, auteur van Pionierend Leiderschap en initiator van het Pioniers Magazine.

    Carla is naast schrijver al jaren organisatie-adviseur en heeft een bak met ervaring met organisatie-veranderingen. Vooral in verwaarloosde organisaties komt ze enorm tot haar recht, hoe groter de chaos, hoe beter, zegt ze vol trots.

    Ze weet tegenwoordig snel de vinger op de zere plek te leggen en ze weet wat ze nodig heeft om vrij baan te creëeren om daadwerkelijk de organisatie vooruit te helpen. Maar dat was ooit anders... ze kreeg veel weerstand, maar dat is juist de leerschool geweest om leiders te leren met weerstand om te gaan.

    Ze hebben het vrij vroeg over het effect van goede voorbeelden, die laten zien hoe je het zelf wil. Natuurlijk moet je daar vervolgens je eigen stijl in ontdekken. Menselijkheid vind ze zelf de belangrijkste eigenschap in een leider en dat vertaalt ze naar hoe een leider afstemt in wat een ander nodig heeft. Situationeel leiderschap wordt dat ook wel genoemd.

    Grappend - maar met een lichte ondertoon - vertelt ze dat ze veel slechte leidinggevenden heeft getroffen in haar opdrachten. Ego-gekkigheid noemt ze dat bijvoorbeeld. Haar definitie van ego is 'alles wat ontwikkeling tegenhoudt'. Een gezonde organisatie kent een bepaalde mate van ontwikkeling. Als dat blokkeert, dan is er iets aan de hand.

    Ze is - logischerwijs - fan van menselijke leiders, pioniers. Dat hoeven geen managers te zijn, liever niet zelfs... pionierende leiders zijn nodig. Het nieuwe is er nog niet, maar we werken wel ergens naar toe. We zijn in transitie.

    Zelf heeft ze ook een fikse persoonlijke groei doorgemaakt, dat kan natuurlijk niet anders, als je met transities bezig bent.

    Wat is gezond en wat is niet gezond? Dat zijn eigenlijk de basis-vragen, lekker simpel. En waar te beginnen? Begin waar de opening is, zegt ze... en zo is het maar net. Daar waar je ruimte ziet, dat is het startpunt!

    Wij houden ervan: Change made Simple

  • Dit keer spreekt Judith Webber met Jan-Dirk Stouten, die werkt als presentator, dagvoorzitter en die al 7 jaar Commercieel Directeur is van Friends in Business. Hij kwam daar binnen met nogal een verander-opdracht.

    Ze spreken over wat een succesvolle verandering voor hem inhoudt, over crisissen, persoonlijke groei en schuwen daarin niets. De mate van openheid van Jan-Dirk is opvallend te noemen, zeker in zijn positie. Want hij heeft nogal wat volgers op zijn diverse social media kanalen.

    Hij heeft er nogal wat kritiek op gekregen, op zijn transparantie, maar hij kiest er heel bewust voor om juist wél alles te delen wat hem bezighoudt, zo ook over zijn depressies en wat die hem geleerd hebben. Heel inspirerend.

    Maar eerst even terug naar zijn zakelijke successen. Hij heeft het traditionele magazine van Friends in Business om weten te vormen in 7 jaar tijd naar een multi-mediaal platform met niet alleen prachtige cijfers (leden, bezoekers, etc), maar ook vooral veel betrokkenheid van die leden en bezoekers. Hoe dat komt? Daar is Jan-Dirk heel expliciet over: goed voorbeeldgedrag. En hij wordt in de aflevering ook heel concreet. Hoe ziet dat er dan uit?

    Daarbij moest hij zeker ook zichzelf onder de loep nemen en zo ontdekte hij dat hij echt veel milder naar zichzelf en anderen mocht worden. En ook dat hij aanweziger mocht worden, hij kon soms schitteren in afwezigheid, terwijl hij er wel was. Juist door zijn eigen verleden heel bewust een plek te geven, wint hij zoveel vrijheid. En... er is nog meer, zegt hij aan het eind.

    Luisteren dus deze inspirerende openhartige aflevering!

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • Deze week spreekt host Judith Webber de kersverse Head of Program Management bij Rituals: Mischa Sturm-Peters over veranderen, wat verandering succesvol maakt en dat de reis zelf ook leuk mag zijn. En natuurlijk nemen we haar eigen persoonlijke groei daarin mee, zoals altijd.

    Ze spreekt graag in metaforen, omdat ze in een Tech wereld als niet-Techie (haar achtergrond is Hotelschool) graag dingen helder maakt en dat gaat nou eenmaal goed in beelden, ontdekte ze.

    Haar meest succesvolle verandering die ze heeft begeleid, was niet bij Rituals (want daar zit ze pas vanaf 1/5 in deze rol), maar bij SBS. Ze wilde weg uit het bankwezen en wilde alles aanpakken. Een project, daar begon het mee. Maar al doende kwam ze tot de ontdekking dat het project niet zou slagen als de twee betrokken afdelingen waar het om ging, niet beter zouden gaan samenwerken. Ofwel het werd een verander-opdracht. En die lukte. Ze werkte aan autonomie in de teams, maar ook aan helderheid in rollen en verantwoordelijkheden. Ofwel ruimte en kaders. Oh ja en de resultaten werden ook nog beter, al was dat meer bijvangst dan een doel op zich ;-)

    Een verandering is overigens voor Mischa pas geslaagd als de reis leuk was en het eindresultaat goed voelt. Dat goed voelen is wel opvallend te noemen, Mischa koppelt dit direct aan de cultuur bij Rituals. Daar moet alles goed voelen, besluiten worden niet alleen op basis van data genomen. We love it!

    Ook deelt ze over een mooie meetbare methode (10%) waarin mensen zelf ruimte mogen pakken en er ook kaders zijn. Een succesformule waarmee mensen echt op snelheid komen, als op de snelweg.

    We praten vervolgens nog even door over waar Mischa haar eigen persoonlijke groei ziet in de achteruitkijk spiegel, maar ook met een blik vooruit. Daar komt dit gesprek echt dichtbij... en wordt het extra inspirerend.

    Luisteren dus!

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • Dit keer spreekt Judith Webber met Ilse van Ravenstein en hoe ze elkaar ontmoet hebben is al bijzonder te noemen, laat staan het gesprek zelf!

    Ilse is namelijk organisatie-veranderaar in hart en nieren, ze zit meer dan 30 jaar in het vak, ze heeft meerdere bedrijven en ze is schrijfster, oa van het boek met de gelijknamige titel als onze podcast "Change Made Simple". Dat we haar moesten uitnodigen stond dus als een paal boven water...

    En dat Ilse daar zo positief op reageerde, typeert haar als persoon. Een enorm positief ingesteld mens met het hart op de juiste plek, die zichzelf in haar ontwikkeling meeneemt in haar verander-rol. Wij houden ervan: jezelf als instrument zien!

    We spreken over de 4 principes die standaard onderdeel van een succesvolle verandering zijn, die ze in haar boek beschrijft en die voor ons heel herkenbaar zijn en lekker praktisch.

    We zullen ze even langslopen in vogelvlucht, voor de uitgebreide versie heb je natuurlijk de hele aflevering af te luisteren (en haar boek te lezen):

    1) Richting - het doel van de verandering moet echt volkomen helder zijn en gedragen zijn

    2) Ruimte - er moet tijd en ruimte gegeven worden aan de gewenste verandering.

    3) Actualiteit - hoe sluit de verandering aan bij de praktijk? Het voorbeeld dat Ilse geeft is heel levendig ;-)

    4) Mogelijkmakers - wat zit in de weg in het kader van deze verandering en hoe kun je ervoor zorgen dat alles om de verandering heen, mee gaat werken

    Wij vonden het lekker helder én simpel, hopelijk jij ook!

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • Vandaag gaat er weer een nieuwe podcast aflevering live, dit keer spreekt Judith Webber met Casper Jones, een rasechte bewustzijn ontwikkelaar, die energetisch kijkt naar organisaties. Ook is hij schrijver van het boek 'Leiden met een leeg hoofd' en is hij het prototype van zichzelf onder de loep nemen als leider. Lead by example is dan ook zijn credo.

    Hij heeft een prachtige transformatie geleid, namelijk het notariskantoor waar hij leiding aan gaf, omvormen van een lokale speler naar een internationaal soepel lopend bedrijf. En dat heeft hij gedaan door de intrinsieke motivatie van medewerkers te benutten én door een heldere keuze te maken qua richting, waarbij de mensen ook leidend waren. Zo was het overgrote deel van de organisatie vooral geïnteresseerd in de advies-praktijk en niet zozeer de akte-praktijk. Dat is bepalend geweest in de keuze voor een andere propositie.

    Dat is op zijn minst opvallend te noemen, want hoe vaak komt de koers niet gewoon vanuit het management, het MT, de directie, hoe je het ook maar noemt?!

    Eén van de mooie take-outs van dit gesprek is:

    In plaats van 'mijn omgeving moet veranderen', investeer zelf in je ontwikkeling als leider. Dit voorbeeld heeft hij zelf zeker gegeven in die jaren en dit zit hem in kleine dingen. Bijvoorbeeld door zelf te gaan mediteren, maar dit ook op het werk te introduceren. Niet persé gebruikelijk bij een notariskantoor ;-)

    Ook opvallend is dat hij het hele bedrijf opnieuw is gaan opbouwen, met een leeg vel, rondom de vraag "Waar word jij nou echt blij van?", wat de intrinsieke motivatie omhoog haalt bij iedereen. Hij is in plaats van hokjes in cirkels gaan organiseren, waarbij mensen elkaar vonden op het antwoord op deze vraag. Dit verliep organisch, Casper heeft hier weinig op gestuurd. Wél vond hij het bijzonder belangrijk om te ontdekken of iemand het écht écht wilde. Ze moesten het tenslotte ook zelf gaan doen.

    Natuurlijk vonden mensen het spannend om zo te gaan werken, maar daarbij hielp het enorm als ze iemand vonden in de organisatie die dezelfde drive had.

    Zo is het bedrijf gegroeid naar zo'n 100 medewerkers en ja hierbij zijn er natuurlijk ook mensen vertrokken, die niet bij deze nieuwe visie, deze nieuwe energie pasten.

    Er valt nog veel interessants te vermelden, maar ja... je moet gewoon luisteren natuurlijk!

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • Dit keer spreekt Judith Webber met Margot van Brakel, die als spreker, adviseur maar sinds kort ook als sound-artist te werk gaat om haar boodschap over te brengen:

    Margot ziet de grote beweging waar we als maatschappij, als systeem in zitten heel helder. We hebben elkaar veel meer gaan waarderen. We mogen ons werk echt anders organiseren, wat ook al deels is ingezet. We zien werkgeluk niet meer alleen als iets leuks voor op de vrijdagmiddag.

    Ook snijdt ze zelfs het thema 'van jezelf houden' als antwoord op alle uitdagingen van deze tijd. Want als je van jezelf leert houden, kun je dat delen met anderen.

    Een succesvolle verandering is volgens Margot het verschil zien tussen functionele verandering en transformatie. Een nieuwe hark, een nieuw systeem, mensen door de wasstraat halen. Ze kwam het allemaal tegen.

    Maar er veranderde niet echt iets. Laat staan dat het transformeerde. En daar gaat ze wel voor: transformatie. Een andere realiteit.

    Voor een transformatie is meer nodig. Daar is visie op waar je heen gaat voor nodig, deelt Margot vol vuur, een heldere stip. En vervolgens leiderschap die de reis daarnaartoe faciliteert. Het gaat echt om het scheppen van de juiste condities om de transformatie te laten plaatsvinden.

    Dat kunnen veel verschillende dingen zijn. Een voorbeeldje. Tijd is vaak een dilemma. 'We hebben geen tijd' zegt men dan. Wil je echter echt iets transformeren dan heb je 'tijd' te herdefiniëren. In Agile wordt er gesproken over 'run' en 'change', zodat je onderscheid leert maken tussen 'wat er vandaag gedaan moet worden' en 'wat je morgen wilt'.

    Wij houden d'r van bij The Value Office, de tijd nemen om duurzame verandering werkelijk gestalte te geven. Dat zorgt ervoor dat je even uitzoomt. Dat je beter kunt zien wat er speelt. Dat je de juiste dingen gaat doen, omdat je eerst overzicht hebt gecreëerd.

    En ja... daar is ie weer... Margot haalt als eigen les 'radicale nieuwsgierigheid' aan... echt open staan. Het niet weten. Vragen stellen. Dat blijkt een universele les onder veranderaars te zijn (of voor iedereen?)!

    Luister voor meer golden nuggets naar dit waardevolle gesprek!

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • Dit keer interviewde onze podcast topper Judith Webber Colin Mulders, die zichzelf nota bene Verander Stimulant noemt. Dat je dan ook naar jezelf te kijken hebt, is eigenlijk een no-brainer, vindt Colin, want hij noemt zijn eigen transformatie de meest succesvolle verandering die hij heeft doorgemaakt, als ik hem daarnaar vraag.

    Colin is uitermate open, net als onze vorige gast Frans Boshuizen als het gaat om de relatie 'persoonlijke ontwikkeling' en organisatieverandering. Beide heren zijn een goed voorbeeld van "BE the change you want to see in the world". We love it!

    Een van de belangrijke take-aways van dit gesprek is zijn omslag in houding. Van 'denken alles te weten naar nieuwsgierigheid' en dus vragen stellen... Want als je denkt alles te weten, trek je conclusies en daar stopt het waarnemingsvermogen.

    We hebben het over de weerstand die verandering meestal oproept, dat je mensen de tools en de vaardigheden biedt om ermee om te gaan. Wat ook meespeelt is het verschil in beleving van wat de verandering teweegbrengt voor ze. Degene die beslissen zien dit al voor zich, terwijl de mensen die het betreft nog geen idee hebben.

    Colin haalt als metafoor de trein aan die al rijdt, waar mensen gevraagd wordt op te springen, terwijl ze nog allerlei vragen hebben over de route, over de tussenstops, over catering, etc Over wat ze los te laten hebben...

    Vanuit 'kiezen voor veiligheid' houden de meeste mensen vast aan het oude, dat is een natuurlijke reactie. Natuurlijk moet er ook nieuwsgierigheid zijn, maar ook een bepaalde bestendiging, voor overleving. Er moet ook in organisaties een bepaalde balans zijn tussen stabiliteit en innovatie.

    Luisteren naar de behoeftes van mensen is de sleutel voor Colin in succesvolle veranderingen.

    Colins liep tegen zijn eigen resultaatgerichtheid op en dat leidde geregeld tot 'stoeptegels happen', ofwel hij sleepte mensen mee over de route die hij had uitgestippeld. Maar... daarmee redde hij het niet. Hij begon met luisteren... naar zichzelf én anderen.

    Een van zijn conclusies is dat sturen op souplesse in plaats van op kracht een betere weg is, dat vertragen, op je handen zitten en je oren open zetten tot een veel succesvollere verandering.

    Luisteren dus weer deze waardevolle aflevering.

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • In deze tweede aflevering spreek ik met Frans Boshuizen.

    Ik heb met Frans direct een heel open en eerlijk gesprek. Hij heeft jarenlang in loondienst gewerkt in de financiële sector en is 3 jaar geleden het advies-vak ingedoken en daar heeft hij wat interessante zaken in geleerd.

    Zo heeft hij ontdekt dat verandering voor mensen die het betreft loslaten betekent, het is een vorm van rouw, waar daardoor ook rouwverwerking vraagt. Hier de tijd voor nemen, is heel erg belangrijk om mensen met je mee te 'krijgen' in de richting die je voor ogen hebt als organisatie. Ik denk persoonlijk dat dit een onderschat fenomeen is, we weten allemaal dat we mensen mee moeten krijgen, maar het woord 'rouw' neemt zeker niet ieder directielid dan wel veranderaar in de mond.

    We hebben het over wat een verandering überhaupt succesvol maakt, want als je dat niet op dezelfde manier definieert, dan kun je aardig langs elkaar heen praten. We spreken over een coachende manier van mensen meenemen, vragen stellen, mensen zelf met antwoorden laten komen.

    "Er is een verschil in je werk goed doen en goed werk doen".

    Ook hebben we het over verschillende belangen die nog wel eens kunnen botsen in de organisatie, zoals korte termijn versus lange termijn. Op korte termijn wil je als veranderaar graag de waarde laten inzien van de beoogde verandering bijvoorbeeld, dat vraagt om een experimenteer-omgeving. Zodat je aan de gang kunt gaan zonder elkaar in de weg te lopen. In ons gesprek ging het specifiek over IT, maar eerlijk gezegd zie ik de bredere blik daar ook op, want ook buiten IT zijn experimenten heel nuttig.

    "De olifant in kleine stukjes hakken" noemt Frans dat. En ja een heleboel kleine stukjes maken een grote verandering, dat is ook mijn ervaring.

    Frans deelt als afsluiter nog een mooie manier om die kleine stapjes te stimuleren en het eigenaarschap echt in de organisatie te beleggen.

    Luisteren dus weer deze waardevolle aflevering.

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • De allereerste aflevering is met niemand minder dan Rien Brus, een veranderaar bij uitstek. Zijn specialiteit is organisaties helpen klantgericht te worden. Een gevleugelde uitspraak van hem is dan ook "Buiten winnen is binnen beginnen".

    We spreken over zijn best practices bij Aegon en over de lessen die hij geleerd heeft. Want onherroepelijk vraagt het nogal wat van een mens om zulke grote veranderingen te begeleiden.

    Zo ontdekte hij o.a dat er vaak veel aandacht is binnen organisaties voor het in staat stellen van mensen om iets te kunnen. Ook is er vaak veel aandacht voor motivatie, voor willen, daar worden we beiden als spreker geregeld voor ingevlogen. Maar de belangrijkste ontdekking van Rien bleek te zijn dat er veel meer aandacht mag komen voor mogen. Dat raakt de cultuur, het leiderschap, de ruimte die er is. Helemaal in mijn straatje natuurlijk.

    Kortom we hebben een supergoed gesprek, waar jij hopelijk ook veel inspiratie uit haalt. Rien heeft een aantal mooie take-aways die hij openlijk met me deelt.

    Luisteren dus deze verse aflevering!

    We starten bij The Value Office altijd met het aanbrengen van transparantie, we zoomen in op het geheel aan uitdagingen van een organisatie in verandering. Hierdoor zie je welke stappen je te zetten hebt. Een eerste stap is daardoor makkelijk te zetten en door kleine stappen te zetten, zie je sneller het effect ervan. Mensen raken hierdoor intrinsiek gemotiveerd om blijvend met verandering aan de slag te gaan. Verandering werkt op die manier aanstekelijk en zo krijg je een lerende organisatie. Meer weten? www.thevalueoffice.com

  • Wij zijn The Value Office en zijn begin 2023 gestart met een eigen podcast 'Change Made Simple'. We gaan in deze reeks met leiders in organisaties als Knab, AEGON, APG en Rituals in gesprek over een verandering die ze hebben doorgemaakt op het vlak van transparantie & wendbaarheid. We vragen ze het hemd van hun lijf over die change én over hun eigen persoonlijke ontwikkeling die daarbij een rol speelt.

    Wat is ons doel?

    Luisteraars het gevoel te geven "Dat wil ik ook!". Inspiratie bieden om verandering in organisaties simpeler vorm te geven.

    Niet te moeilijk... Change made simple

    Interessant? Kijk op www.thevalueoffice.com om te zien wat wij kunnen bijdragen of plan direct een kop koffie met ons in!