Afleveringen
-
Sam reist af naar Frankrijk om samen met Jos, de oprichter van Buurtzorg, een podcast op te nemen. Buurtzorg is met meer dan 15.000 medewerkers inmiddels marktleider van de (thuis)zorg in Nederland
Wereldwijd staat Buurtzorg bekend om zijn zelf-organiserende teams en revolutionaire manier van leiderschap. Hoe kon een organisatie in zo’n korte tijd zo immens succesvol worden? Met een filosofie die verder rijkt dan zorg alleen werkt Buurtzorg volgens 12 principes, gebaseerd op vertrouwen, autonomie, creativiteit en samenwerking.Een podcast over deze principes, het ontstaan ervan en het geheim achter het succes van deze waanzinnige organisatie.
Dit zijn de principes van Buurtzorg, welkom bij de Podcast!
-
In deze eerste aflevering verteld Jos over zijn reis voordat hij Buurtzorg begon. Waar loopt het systeem vast, en waar lagen de mogelijkheden om het radicaal anders te gaan doen?
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Vanaf het begin besloot Jos dingen drastisch anders te gaan doen dan andere thuiszorg organisaties, maar hoe kwam hij op deze bijzondere visie en wat voor andere ideologieën komen hierbij in beeld?
-
Zoals velen van jullie zullen weten is er bij Buurtzorg geen ruimte voor managers. Dit levert niet alleen een flinke kostenbesparing op, maar het geeft zorg professionals ook de nodige ruimte om de dingen op de manier te doen die volgens hun juist zijn. In deze aflevering bespreken we de voorwaarden en mogelijkheden van zelfsturing bij Buurtzorg.
-
Wat definieert een Buurtzorg team? Wat zijn de verschillende taken en rollen die benoemd moeten worden, en hoe zit het met de team cultuur?
Alle teams bij Buurtzorg zijn anders, en werken op hun eigen manier met de principes hoe Jos de Blok ze in deze serie benoemt. "Lastig te controleren" horen wij vaak, en dat doen we dan ook niet.
In deze aflevering hoor je hoe de teams groeien, splitsen, nieuwe collega's zoeken en nog veel meer. -
Het ondersteunen van de teams in de bureaucratische processen wordt gedaan vanuit de back-office in Almelo, 1 kantoor met ongeveer 50 medewerkers die met elkaar alles regelen om voor 15.000 collega's het allemaal soepel te laten verlopen. De back-office onderscheidt zich vooral in wat het niet heeft, bijvoorbeeld een marketing, PR of HR afdeling.
-
De rol van de ICT in de wijkverpleging is de laaste jaren geexplodeerd. Veel organisaties gebruiken dit om nog meer controle uit te oefenen, maar bij Buurtzorg is dit anders, hier is het naast het registeren van de zorg ook de rol van de ICT of te verbinden, verhalen en ervaringen met elkaar te delen, of de uitkomsten van de zorg in het team inzicht te bekijken.
-
Wanneer je als team zelf verantwoordelijk bent voor het complete proces, en de behaalde resultaten levert dit een enorm gevoel van eigenaarschap op. Dit gevoel, met het bijbehorende gedrag is terug te vinden door de gehele organisatie. Jos vertelt hoe dit gevoel direct gelinkt is aan de structuur van de organisatie, en wat de rol van vertrouwen is in dit geheel.
-
Wat is de rol van leiderschap binnen Buurtzorg? Jos heeft zelf een belangrijke rol in dit geheel om daar de jaren heen op te komen voor de belangen van de verpleegkundigen, maar leiderschap is een begrip wat op allerlei verschillende niveaus speelt, hoe komt het dat het bij Buurtzorg geen spaak loopt zonder managers of aangewezen leiders?
-
Hoe gaan we om met het systeem , en de verschillende partijen die hier in een rol spelen? Buurtzorg en Jos staan er om bekend dat ze niet zomaar alles klakkeloos aannemen als de NZA of een zorgverzekeraar weer eens met wat nieuws aan komt, niet om alleen maar rebels te zijn, maar om datzelfde systeem beter te maken.
-
Hoe zit het financieel in elkaar? Jaren lang zijn er allerlei organisaties bezig geweest hoe ze het grootste rendement konden krijgen door op een zo goedkoop mogelijke manier zorg te leveren. Het zal geen verassing zijn dat Jos zich hier nogal aan stoorde, in deze aflevering legt hij uit hoe de kosten bij Buurtzorg door de jaren heen constant zijn gebleven, en er hierdoor een duurzaam businessmodel is gecreëerd.
-
Hoe kunnen andere organisaties leren van wat Buurtzorg door de jaren heeft laten zien? Veel organisaties in Nederland, maar ook ver daar buiten kijken al geruime tijd naar de successen en uitkomsten van Buurtzorg, ze willen zelf ook aan de slag, maar waar begin je? Jos geeft advies
-
Er wordt vanuit veel verschillende invalshoeken naar Buurtzorg gekeken, en zonder meer ook vanuit de academische kant. Door de jaren heen zijn er veel mensen die over Buurtzorg hebben geschreven.
Hoe is het model vanuit de filosofie het juiste te doen voor de cliënt een grote inspiratiebron geworden voor allerlei soorten bedrijven. -
Sam en Jos reflecteren over de principes van Buurtzorg en de zojuist opgenomen podcast. Ze trekken hun conclusies. Bedankt voor het luisteren!