Afleveringen
-
Hoe krijgt Univé, een traditionele verzekeraar met maar liefst 100 fysieke winkels in dit tijdperk van digitale transformatie het in vredesnaam voor elkaar om de concurrentie aan te gaan met alle online aanbieders? Verzekeringszaken regel je toch gewoon thuis, achter je laptop of mobiel? Vandaag vertelt Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé hoe deze unieke coöperatieve verzekeraar ook vandaag de dag zo succesvol kan zijn.
Ron gaat daarbij dieper in op de thema's digitalisering en verduurzaming. Ook spreekt hij over de brede maatschappelijke taakopvatting van Univé en over winst waar je blij van wordt. Dit is een podcast met 100% 'smile on your face'-garantie!
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
Alles wat ik doe, moet 'Daan-proof' zijn:
https://youtube.com/shorts/LOSwqm6Tk3s
Straffen of belonen bij verduurzaming:
https://youtube.com/shorts/x6OWLU1px4s
De cirkel rond maken bij asbest daken:
https://youtu.be/swGWIgj4xDM
-
Hoe maak je de waarde van je dienstverlening zichtbaar wanneer deze 'onder de motorkap' plaatsvindt? CEO Maartje van Schagen en de COO, Peter Aalbers van Simac IT NL vertellen openhartig over de transformatie waar dit familiebedrijf van IT-diensten en -oplossingen midden in zit.
Hoe durf je de focus te leggen op alleen die diensten waar je voor je klant écht het verschil kunt maken? Hoe kun je samen met je concurrenten het vertrouwen opbouwen om niet te vechten voor je eigen taartpunt, maar om de gehele taart te vergroten? En hoe neem je je medewerkers mee in een noodzakelijke professionaliseringsslag van het bedrijf?Een open en eerlijk gesprek, waarin net als in 'De strategie van de Kreeft' de kracht voortkomt uit de getoonde kwetsbaarheid.
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
De taart groter durven maken:
https://youtube.com/shorts/HjQlpgIwnBs
De Uitdagende Balans van Leiderschap:
https://youtu.be/WJU_w9SQKeI
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Martijn van de Weijer, director business development bij Arriva geeft een kijkje in de innovatiekeuken van openbaarvervoersbedrijf Arriva. Een bedrijf dat grote innovaties en stapsgewijze vernieuwing combineert. Martijn benoemt voor Arriva vijf versnellers voor innovatie. Arriva staat met de voeten in de klei, ze zien en horen iedere dag wat de reizigers willen. Het proces begint iedere 24 uur opnieuw. Als iets niet lukt, is er morgen weer een kans. Arriva is echt een doen club en lost graag problemen op, ook die van een ander. De basis voor innovatieversneller nummer vier – samenwerken. En tenslotte de periodieke aanbestedingen zorgen voor momentum voor innovatie.
In deze podcast geeft Martijn mooie voorbeelden van innovatie door slim gebruik te maken van de krachten van de eigen organisatie en van expertise van buiten. Het belang van goed nadenken wat je direct in de lijn doet en wanneer het nuttig is om innovatie apart te organiseren. Zijn les is dat misschien wel de belangrijkste waarde van een aparte innovatieclub is dat je daar in het klein de fouten kunt maken die de grote organisatie niet meer hoeft te maken.
-
Maartje Brans, directeur innovatie bij netbeheerder Alliander spreekt bevlogen over de immense uitdagingen in de transitie in het energiesysteem waar we nu als maatschappij middenin zitten.
En over de rol van een directeur innovatie die het elektriciteitsnet wil 'stretchen tot de max' bij een netbeheerder waar veiligheid en leveringszekerheid diep in het DNA gegroefd staan.
Ook leuk, Maartje is fan van ons boek 'De Strategie van de Kreeft', dus we lopen in deze podcast alle lichaamsdelen van de kreeft langs die symbool staan voor de verschillende onderdelen van het vernieuwingsprocesEcht een dikke, dikke aanrader, deze podcast!
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
De immense opgave:
https://youtu.be/fl75l5WG7yY
Iedereen is op zijn eigen postzegel zijn eigen probleem aan het oplossen...
https://youtu.be/6Qp-p16SDxc
Moet een netbeheerder zich eigenlijk bezighouden met gedragsverandering van consumenten?
https://youtu.be/TaGR98N734I
-
Pepijn Duijvestein is bevlogen om de urgentie van echte duurzaamheid onder de aandacht te brengen. Hij staat voor een regeneratieve economie. Een gesprek over grote uitdagingen maar vooral over het zien en benutten van kansen, samenwerken en resultaten halen door te doen! Over trots zijn op kleine stappen én durven om radicaal te zeggen dat dit niet voldoende is.
Rode draad in deze podcast: anders denken en doen wat je zegt! Niet alleen praten over maar zelf een regeneratief product maken en verkopen. De BINAS aanpassen om de volgende generatie die kennis geven die wij nu pas hebben. Loyaal zijn aan je klanten zodat klanten loyaal worden aan jou.
Centrale boodschap - duurzaamheid is geen keuze maar een voorwaarde om te overleven. Een podcast die je zowel ongemakkelijk maakt als hoop biedt.
-
Renske Verbeek is directeur-bestuurder van de Stadsgehoorzaal en de Kroepoekfabriek, het theater en het poppodium van Vlaardingen.
Renske vertelt met 100% drive over de reis van traditionele podiumkunst naar een podium voor het verhaal van de stad, vol mooie en diverse professionele voorstellingen, maar ook wekelijks volop plek voor talenten en behoeftes uit de stad.
En daarmee ook over de transitie van een plek voor de happy few naar een situatie waarin iedereen voordeel kan halen uit het theater. Waarbij het theater van ons allemaal is.
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
De kracht van samenwerken:
https://youtu.be/BYdOEhbmdC8
De Ja-knikkers:
https://youtu.be/owVJvfl_3rc
-
Luister naar Rob Baan, CEO van tuindersbedrijf Koppert Cress in het Westland. Een superinnovatief bedrijf dat in 2016 is uitgeroepen tot het meest duurzame bedrijf van Nederland.
Koppert Cress is een teler van natuurlijke, innovatieve ingrediënten, die restaurant chefs kunnen gebruiken om de smaak, geur en presentatie van hun gerechten te intensiveren.
Rob vertelt naast over zijn 25-jarige reis bij Koppert Cress ook over het imago van de Nederlandse tuinbouw en het belang van gezonde voeding. Echt een man with a mission!
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
De toekomst heeft haast:
https://youtube.com/shorts/2JK6-Ri1zi0
Een boete voor broccoli:
https://youtube.com/shorts/-nAGcPWWQpQ
Met kwijl in de mond:
https://youtu.be/zFPAgb-F-Wo
-
Kijk voorbij gedrag en begrijp waarom mensen doen wat ze doen. Want wie psychologisch slim wordt, neemt uiteindelijk betere beslissingen op de werkvloer. En is ook beter in staat om veranderings- en vernieuwingsinitiatieven in goede banen te leiden.
Danny Mullenders, ontwikkel- en organisatiepsycholoog, personal en teamcoach en bestseller auteur van de boeken ‘daarom doen ze dat’ en ‘laat je niet kiezen’ laat in deze aflevering zijn licht schijnen op de ontwikkeling en groei van mensen, de zin en onzin van persoonlijkheidstesten en de cruciale rol van empathie om mensen in beweging te zetten.
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
De zin en onzin van kleurentesten:
https://youtu.be/vUwQO6l8_jU
De lat voor de ander ligt hoger:
https://youtube.com/shorts/oI7-kNC1iaY
-
Coen de Ruiter, algemeen directeur van Greenchoice, vertelt over de energietransitie en wat dit betekent voor een energieleverancier. Hoe zorg je dat je klanten actief in beweging komen bij de verduurzamingsopgave? En hoe voorkom je, met alle goede intenties als missiegedreven energieleverancier, dat je te duur wordt voor klanten?
Coen vertelt over hoe hij de transitie van energieleverancier naar een platformorganisatie binnen Greenchoice samen met collega’s en netwerkpartners vormgeeft. Ik beloof je, dit is écht een podcast waar je positieve energie van krijgt!
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
Waarom de eerste stap de belangrijkste is:
https://youtu.be/BGchpZ6Qc2g
Versnellen? Je moet het niet allemaal zelf willen doen:
https://youtu.be/TKrWKzOEo7Q
Elke stap telt!
https://youtu.be/LJRH_-881ZU
-
Door werkplekken aan te bieden in ruil voor kennis bouwt Seats2Meet al 20 jaar aan een actieve en inspirerende community waarbij onverwachte ontmoeting en samenwerking centraal staan.
Een mooi moment om samen met mede-oprichter Marielle Sijgers terug te blikken, maar ook vooruit te kijken. Hoe is het disruptieve businessmodel van Seats2Meet ooit ontstaan en stormachtig gegroeid. En welke impact heeft Corona gehad?
Marielle vertelt ook dat zij de Seats2Meet principes nu ook wil toepassen binnen de wereld van wonen. En welke uitdagingen daar allemaal bij kijken. Een mooi en eerlijk gesprek met een rasechte vernieuwer!
Bekijk hier video-fragmenten van het interview:
De disruptive bypass:
https://youtu.be/gzSbBHCFdbk
Het Seats2Meet netwerk opschalen:
https://youtu.be/iCFQoX7NAYs
-
Wat krijg je als een agent en een ouwe boef besluiten dat re-integratie beter, duurzamer en vooral leuker kan? Dan krijg je Heilige Boontjes en wel het soort waarvan je straffe bakkies troost kan zetten.
Rodney van den Hengel startte samen met Marco Den Dunnen in 2015 Heilige Boontjes met als doel kwetsbare jongeren hun leven weer zin en inhoud te geven.
Ik beloof je, dit is de meest authentieke, recht-door-zee podcast die je misschien ooit zult horen. Zet je schrap voor een aflevering onvervalste storytelling van de bovenste plank!
Kijk hier naar video-fragmenten van het interview:
Wie werkt er bij Heilige Boontjes?
https://youtu.be/3zp31Ot1ycs
Wie is de klant van Heilige Boontjes?
https://youtu.be/6tzRaNBKZlQ
-
“Voorspellen is lastig, zeker als het de toekomst betreft”. Loulou Nekkers, Future Strategist bij Futureconsult, helpt organisaties meer grip te krijgen op hun toekomst. In deze podcast geeft zij heerlijk down to earth inzicht in de beschikbare tools voor future foresighting, zoals scenarioplanning en het 'drie horizonnen'-model.
Mis deze podcast niet als jouw organisatie zich in een dynamisch speelveld bevindt en je gestructureerd de blik naar buiten wilt richten!
Bekijk hier een video-fragment van het interview:
https://youtu.be/PYXdOvi7nUM
-
Steven Ras, oprichter en CEO van ICTRecht adviseert met een team van meer dan 180 specialisten haar klanten op het snijvlak van recht, security en tech.
Steven begon tijdens zijn studietijd als een echte internetondernemer op de zolderkamer en zag ICTRecht in 2 decennia verschillende groeifasen doorlopen.
Hij vertelt hoe hij hier mee om is gegaan, maar ook over de gigantische impact die Artificial Intelligence op het werk van ICTRecht en haar klanten nu en in de komende jaren gaat hebben.
Bekijk hier videofragmenten van het interview:
De impact van AI:
https://youtu.be/p6FSLOel5Ak
Gaat de jurist en de notaris verdwijnen?
https://youtu.be/aJFsoFii9-c
-
Aflevering 50 vraagt om een bijzonder verhaal. En Iwan Göbel van Burton Car Company vult dat perfect in met zijn ongelofelijke reis die letterlijk begon met een jongensdroom.Benieuwd hoe je een sportauto ontwikkelt op het chassis van een deux-chevaux? En daar een florerend bedrijf mee opbouwt en ook nog eens ondernemer van het jaar mee wordt? Buckle up en luister naar dit prachtverhaal!
Kijk hier naar geweldige videofragmenten van dit interview:
Een kunstenaar gaat je helpen:
https://youtu.be/qXyOvjIytos
De achterkant van de 'verander-kar' negeren:
https://youtu.be/acCm0wJj5d8
Een stoel neerzetten, die niet lekker zit:
https://youtu.be/HN11iETlSs8
-
Hoe verander je de bibliotheek van een traditioneel 'uitleenhuis van boeken' naar een brede, maatschappelijke, educatieve organisatie? Een organisatie die midden in de samenleving staat en landelijk maar liefst 40 miljoen (!) bezoekers per jaar heeft?
Victor Thissen, directeur van Bibliotheek De Boekenberg en Zuid-Hollandse Delta vertelt wat er allemaal bij deze transitie komt kijken.
En hij vertelt ook vol vuur hoe hij bij De Boekenberg is gaan experimenteren met een gratis basis abonnement. Om zoveel mogelijk drempels voor de bezoekers weg te nemen. En om zo in contact te blijven met de doelgroep van de bibliotheek.
Bekijk hier een kort fragment van de podcast:
https://youtu.be/LAtgiHb6gdo
-
Als startup Albert Heijn enthousiast maken over een nieuw concept in de zuivelmarkt? Het kan écht. Met Kalverliefde ruilde Janina van der Drift een blitzcarrière in voor haar passie: zuivel van koeien waar het kalfje langer bij de moeder mag blijven. Een nieuw businessmodel in een erg traditionele markt.
-
Volgens Wessel Berkman, oprichter van o.a. De Commerciële Revolutie en de Social Selling Company is organische groei het mooiste wat er is!
Tijdens het interview gaat Wessel in op o.a. de volgende vragen:
- Waarom is de traditionele manier van sales bedrijven sleets geraakt?
- Hoe kun je met Level 3 sales onderscheidend zijn in sales en marketing 'meer meerwaarde voor je klant' creëren?
- Hoe worden wij structureel & meetbaar onderdeel van de dromen en ambities van onze klanten?
Tijdens deze deep dive in sales leer je alles over de 'dromen boven tafel'-gesprekken, sloop-het-tenderproces en de 'new school pitch'.
En waarom sales net als je relatie thuis is...
Kortom: everything you always wanted to know about SALES but were too afraid to ask!
Kijk hier naar video-fragmenten van het interview:
"De zin en onzin van de purpose"
https://youtu.be/wqSk9VTaYTA
"Sloop het tenderproces"
https://youtu.be/yQmiTX1DtL0
-
Global-C levert ‘Inflight Service Products’ aan luchtvaartmaatschappijen. Managing Director Sander Struijs spreekt over het aanboren van nieuwe markten, de afweging ‘focus op core versus risicospreiding’ en het managen van extreme groei.
-
Marijn Moerman is CEO en mede-oprichter van Alicia Insurance. Deze scale-up in de verzekeringsbranche laat zien hoe je werkenden, zoals ZZP'ers, passende verzekeringsoplossingen biedt die zij met het ultieme gemak kunnen afsluiten.
Hoe Alicia deze belofte waarmaakt? Met een uitdagende combinatie van een hightech platform en een organisatiecultuur waar klantgedrevenheid diep in het DNA verankerd is.
Een podcast over verzekeren die écht boeiend is? Deze aflevering bewijst dat dit kan!
Bekijk hier een fragment uit de podcast over 'go digital, stay human':
https://youtu.be/eIuJ2SaVcec
- Laat meer zien