Afleveringen
-
Als we het over piano’s hebben, dan behoort Maene tot de absolute top in de wereld. Stefaan Vanfleteren is CEO van dit familiebedrijf dat in handen is van de derde generatie Maene’s. Samen-werken lijkt wel de rode draad doorheen haar geschiedenis. En dat verklaart ook het merkwaardige ‘rosas’ van de pianobouwer, dat uit 3 huppelende haasjes lijkt te bestaan. Het is een traditie die terug gaat tot de Middeleeuwen. De 3 hazen verwijzen naar de samenwerking die er nodig is om muziek te maken. De instrumentenbouwer (piano), de componist (partituur) en de uitvoerder (pianist). Een leuk wist-je-datje… Ook vandaag staat samenwerking centraal om de Maene-missie te realiseren. En die missie is niet om de beste piano’s te maken, maar wel om zoveel mogelijk mensen zin te doen krijgen om piano te spelen. Daarom zie je de piano’s van Maene op heel wat publieke plaatsen opduiken. In luchthavens, stations, op evenementen…
Ontdek in deze aflevering van De Toekomst Jeukt het bijzonder boeiend verhaal van Maene en hun zelfsturende bedrijfscultuur. Geniet mee van de geschiedenis en de toekomst van dit prachtig instrument en de wijze waarop Chris Maene en zijn zonen de stap naar digitalisering succesvol wisten te zetten. En het beste moet nog komen?
-
Kent u Soda Plus? Of hebt u al over een SODA-attest gehoord? De kans is klein. En dat is jammer. Want bedrijven smeken om goede medewerkers, maar blijven vaak afwijzend voor kandidaten uit wat men noemt ‘moeilijke doelgroepen’. De missie van Soda Plus is om leerlingen -ongeacht hun socio-economische achtergrond- grotere slaagkansen te geven op de arbeidsmarkt. In deze aflevering van De Toekomst Jeukt gaat Kurt in gesprek met Simon Mensaert, de oprichter en bezieler van Soda Plus.
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Griet Langedock verricht baanbrekend werk in een nochtans conservatieve en door mannen gedomineerde omgeving: het wielrennen. De populariteit die het vrouwenwielrennen de laatste jaren -mede dankzij haar- kent, is voor Griet nog maar een begin. Ze is een vurige voorvechter voor een andere aanpak. Nieuwe businessmodellen. Nieuwe concepten. Nauwere samenwerkingen. De kleindochter van ‘Puppe Vis’ vindt dat de wielersport een versnelling hoger moet schakelen. Surplassen is duidelijk niet aan deze vrouw besteed…
-
In deze aflevering van de De Toekomst Jeukt podcast heeft Cis een gesprek met Chris Mullie, zaakvoerder van Barias dat recent bekroond werd tot kmo van het jaar. Chris ontdekte al op jonge leeftijd een spanningsveld tussen producenten en consumenten in de voeding. Waar consumenten en retailers van variatie houden in het aanbod, verkiezen producenten uniforme verpakkingen en logistieke flows die niet om de haverklap veranderen.
Barias maakt die variatie en flexibiliteit mogelijk door producenten het gedoe uit handen te nemen. Een unieke rol in een specifieke niche.
-
ACD is fabrikant van tuinserres. Het Roeselaarse familiebedrijf kent een opvallende groei ondermeer door in te spelen op enkele nieuwe trends zoals urban gardening en korte keten. Ze illustreren hiermee dat de klimaatuitdagingen ook kansen bieden. Lieven Develtere legt uit hoe ACD dit doet, en wat de toekomstplannen zijn.
-
Kinderen uit lager onderwijs bedenken een droommachine. Studenten hoger onderwijs ontwikkelen een proof of concept. Leerlingen uit technisch secundair maken een werkend prototype. Met My Machine geeft Piet Grymonprez al 14 jaar een creatieve injectie in traditioneel onderwijs over de hele wereld. Via My Machine ontdekken jonge mensen dat de wereld maakbaar, zolang men creativiteit kansen geeft. Daar kan de bedrijfswereld nog heel veel van leren...
-
Luc Keppens is naast CEO van Fintro de auteur van het boek ‘Vaccins in voorbereiding. Hij is een maatschappelijk geëngageerd topbankier met een duizelingwekkend brede kijk op wat zich in de maatschappij afspeelt. De huidige desoriëntatie bij burgers, ondernemers, politici, enz... zorgt ervoor dat we niet langer op automatische piloot kunnen handelen. En dat biedt kansen.
-
Platformstrategie is iets wat in veel e-commerce trends opduikt. In mooie slides wordt het voorgesteld alsof het een fluitje van een cent is voor retailers om de bol.com van hun sector te worden en andere verkopers toe te laten op hun webshop.
Cis is voor deze editie van De Toekomst Jeukt op bezoek bij Wim Mathues. Hij is in 2019 bij Decathlon aangeworven om er zo’n platformstrategie te helpen realiseren.
-
Franky Devos (algemeen coördinator van Vooruit) is een bruggenbouwer. Net daarom formuleert hij zijn visie graag zeer helder en duidelijk naar zowel bedrijfswereld als politiek: "Kunst dient niets". Wie kunst en cultuur als een instrument voor zijn commerciële of ideologische doelstellingen wil inzetten, zal op grote weerstand botsen. Maar dat betekent niet dat we ontzettend veel voor elkaar kunnen betekenen.
-
In dit openhartig gesprek met Kurt heeft Jo Lernout het over ondernemen, foute (domme) beslissingen, hebzucht, spraaktechnologie, zelfbewustzijn en verantwoordelijkheid. Maar ook over nooit meer echt gelukkig kunnen zijn...
-
Het verhaal van Flandrien Kaas is een schoolvoorbeeld van hoe je van een bedreiging (overbodige tussenhandel) een kans maakt (uniek eigen kaasmerk). In deze podcast hoor je het hele verhaal, rechtstreeks uit de mond van de gepassioneerde Jan Desmet zelf.
-
Met de sterke groei voor e-commerce is ook de vraag naar duurzaamheid steeds nadrukkelijker geworden. Het boek “Duurzaam online shoppen” van Heleen Buldeo Rai komt dan ook op het juiste moment. Redenen genoeg voor dit gesprek.
-
Voor deze aflevering voelen we hoe de toekomst jeukt in de winkelstraat. Cis sprak met Steven Bollé. Als retailcoach helpt en inspireert hij de zelfstandige winkelier als geen ander. Een boeiend gesprek over rechts lopen, omgaan met beperkingen en de rol van de fysieke winkel in een digitaler wordende wereld.
-
Voor een nieuwe editie van De Toekomst Jeukt zijn we te gast in de campus Antwerpen van K.U.Leuven voor een geprek met Els Breugelmans. Aanleiding voor deze aflevering zijn enkele papers en een thesis rond het thema Direct to Consumer (D2C) die de aandacht trokken van Cis Scherpereel. Professor Breugelmans begeleidde de studenten hierin als supervisor en hoogleraar Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Binnen de onderzoeksgroep Marketing zorgt ze bovendien ook mee voor heel wat wetenschappelijk en academisch onderzoek.
-
Sven Algoet verkoopt suikervrije of suikerarme lekkernijen zoals chocolade, koekjes, spreads en snoep via de retail. Maar ook via een eigen webshop gaan die producten de hele wereld rond. Hoe hij dat voor elkaar krijgt, vernemen we in dit gesprek met Cis Scherpereel.
-
Blockchain zal de wereld veranderen. Dat horen we wel vaker. Professor Maka De Lameillieure is mede-auteur van het boek 'Blockchain is van levensbelang'. Ze is dan ook de geknipte persoon om ons een antwoord te geven op de schijnbaar eenvoudige vraag: wat is Blockchain precies? Kurt kent Maka al vele jaren. Dat verklaart misschien waarom deze podcast -over een moeilijke materie- toch af en toe wat luchtig mocht zijn. Wees dus niet verwonderd wanneer het gesprek vreemde wendingen krijgt, ...over melk, een poetsende Kurt, groepsseks of Maggie De Block...
-
Levenslang leren. In een kenniseconomie is het onontbeerlijk. En toch is Vlaanderen niet de beste leerling van de klas, zo blijkt uit een recente OESO studie. Hoe komt dat? Staan onze universiteiten en hogescholen te ver af van de ondernemerswereld? Of zijn onze ondernemers en werknemers niet leergierig? Piet Desmet, vicerector aan KULeuven nuanceert. "It takes two to tango". :-) Luister en leer...
-
Cis Scherpereel praat in deze aflevering over spelenderwijs leren of game based learning met Mike Ptacek van Play it Safe. Samen met zijn compaan Brecht Kets en een klein team is hij een meester in het maken van games voor bedrijven. Hun doel is levens te redden met hun game based veiligheidsopleidingen en daarvoor ontwikkelen ze een platform. De youtube van game based learing worden is hun missie.
Opgelet: na deze podcast zal je ànders nadenken over hoe je je personeel in jouw bedrijf beter kunt opleiden. Druk maar alvast op start. -
Als professor klinische psychologie, aangevuld met een master in wiskunde en statistiek, heeft professor Mattias Desmet een bijzondere maar gefundeerde mening over onze maatschappij. De eenzijdige aanpak van Corona en de achterhaalde kijk op de wetenschap stoort hem. In deze podcast is Kurt Ostyn niet alleen benieuwd naar zijn visie, maar vooral ook naar wat ondernemers, werkgevers én werknemers hier uit kunnen leren? Dat het jaar 2020 voor velen een onaangenaam tot slecht jaar was, staat buiten kijf. Maar misschien was het wel een 'zinvol' jaar?
-
"Atelier Nathalie V", zo doopte Nathalie Verhofstede haar bedrijfje. En ook al kennen de meeste architecten haar vanwege haar unieke parketvloeren, toch is "Het atelier" het kloppend hart van haar business. Kurt Ostyn neemt ons mee naar een verborgen parel in het Waasland, voor een winters en warm gesprek. Over hout... en mayonaise...
- Laat meer zien