Afleveringen
-
Je patiënt heeft zelf op internet opgezocht wat hij heeft en hoe jij het moet oplossen. In principe geen probleem, maar welke sites vindt hij en hoe blijf je in contact als het de verkeerde kant op gaat met wat hij vindt? Wie bepaalt wat 'desinformatie' is?
Deze podcast is in reactie op een artikel op de NOS site over dit probleem.
https://nos.nl/artikel/2521146-werkdruk-artsen-neemt-toe-door-desinformatie-soms-heel-vervelende-gesprekken
luister en oordeel zelf. Wat zou jij doen? -
Jij weet wat 'beter' is voor de patiënt, maar de patiënt wil dat niet inzien.
Het kan frustrerend zijn om te zien dat een patiënt zich beter zal voelen bij een andere behandeling maar hij daar niet aan wil.
Ga je pushen of laat je het erbij?
Of is er nog een andere mogelijkheid?
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Stel: er ligt een erg zieke patiënt en je werkt met een onervaren collega. Je vertrouwt het niveau van je collega voor deze patiënt niet. Wat doe je?
Laat je het erbij? Ga je lopen controleren? Word je suggestief? Of maak je het bespreekbaar?
Maar hoe dan?
-
Is generatie-Z (onder de 25) lui, arrogant en wispelturig? Zijn de boomers (boven de 55) te streng, digibeet en star?
Wij zien dit generatie-conflict als een van de meest terugkomende onderwerpen in onze trainingen.
Wat is de dynamiek tussen de oude en jonge generatie en vooral, waar kunnen ze elkaar wel vinden en van elkaar leren?
-
Een ervaren verpleegkundige en een jonge AIOS, what could go wrong?
Deze aflevering kijken we naar de soms ingewikkelde dynamiek als twee mensen op verschillende gebieden op een ander niveau op de ladder staan. Dus een oudere en ervaren verpleegkundige en een jonge AIOS.
Vaak zie je verwarring in de functie doordat in dit geval de verpleegkundige veel meer ervaring heeft, maar wel hiërarchisch onder de jonge AIOS valt...
Hoe blijf je in contact. -
Waarom is er wel een woord voor 'therapieontrouw' of 'zorgmijder' en niet voor zorgmedewerkers die het beter weten dan de patiënt? Deze keer kijken we naar een situatie in de wondzorg waarbij iemand zich niet wil of kan houden aan de afspraken. Hoe blijf je dan in contact?
-
Wie ben je nog, als je niet mag zorgen? Wat doe je als de patiënt voor joú zorgt?
Deze week bespreken we een situatie waarin we kijken naar wat je vraagt als je geeft... -
Een kwartiertje communicatie voor bij de koffie
Aflevering #1 - Een patiënt die liegt.
'bent u vandaag al uit bed geweest?'
Wat doe je als een patiënt in een gesprek duidelijk niet eerlijk is. confronteer je hem ermee of laat je het maar gaan?
wat zijn de mogelijkheden om wel in contact te blijven?
We gaan het bespreken, pak je koffie erbij.