Afleveringen

  • Misschien heb je ze wel aan je voeten terwijl je dit leest: schoenen van sport- en schoenengigant Nike! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op één van de grootste sportmerken ter wereld, zodat jij als belegger kan bepalen wat een Nike-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Nike en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Nike is een van de grootste sport- en schoenenmerken ter wereld, mede dankzij de enorme populariteit van sneakermodellen zoals de Air Force en de Air Jordan. Jaarlijks zet Nike rond de 50 miljard dollar om, waarvan rond de 5 miljard overblijft als winst. Hoewel Nike aan de top staat, verliest het bedrijf steeds meer marktaandeel door concurrenten zoals Adidas, Brooks en Under Armour.

    Het bedrijf werd in 1964 opgericht onder de naam Blue Ribbon Sports (BRS) door atletiekcoach Bill Bowerman en hardloper Phil Knight in de Verenigde Staten. De twee begonnen als distribiteur van Japanse hardloopschoenen voor het bedrijf Onitsuka Tiger (dat nu Asics is). Toen de relatie tussen BRS en Onitsuka in 1971 op de klippen liep, besloot BRS om zelfstandig verder te gaan onder een nieuwe naam: Nike, Inc.

    Nike wist de Amerikaanse markt voor hardloopschoenen al snel te veroveren dankzij een special schoen: de Moon Shoe. Met een speciale zoolstructuur, die geïnspireerd was door een wafelijzer, wist Nike zich van andere merken te onderscheiden. Na een beursgang in 1980 groeide het bedrijf in rap tempo door. Dat kwam mede door een agressieve marketingcampagne op televisie, de bekende slagzin ‘Just Do It’ en grote sponsordeals met topatleten zoals basketballer Michael Jordan.

    Vandaag de dag staat Nike nog steeds aan de wereldwijde top, maar het bedrijf wordt toch langzamerhand ingehaald door de concurrentie. Dat komt mede door een inmiddels gefaalde verkoopstrategie, waarbij Nike vooral via zijn eigen kanalen producten aan de man wil brengen.

    De fundamentele analyse

    Voor Nike bespreken we onder andere de omzet, de winst(marges), het dividend en de schuldpositie. Ook kijken we verder dan de cijfers, we richten ons onder andere op de naamsbekendheid van Nike, de lage productiekosten en de enorme sponsordeals met topatleten.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Wie wil beleggen zal waarschijnlijk eerder aan de koers van Nvidia denken of aan de stand van de AEX, dan aan de laatste couponrente op Duitse staatsobligaties. Toch gaat er drie keer zo veel geld om in de obligatiemarkt als in de aandelenmarkt. Journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring zoeken in deze speciale aflevering van Doorgelicht uit waarom dat zo is én ze zoomen in op de verschillen tussen aandelen en obligaties. Zo kan jij als belegger nog beter bepalen welk type belegging beter bij je past. Nina vertelt je over de geschiedenis van obligaties en Jim zet de belangrijkste obligatiesoorten en de begrippen die daarbij horen op een rij.

    De geschiedenis van obligaties

    Over het moment waarop de eerste obligatie ooit het daglicht zag wordt nog flink gedebatteerd, maar de meeste historici zijn het erover eens dat er al in 2400 voor Christus in Mesopotamië (het huidige Irak) werd gewerkt met schuldbewijzen. Zo werd er bijvoorbeeld veel vee en graan aan elkaar uitgeleend en moest dat terugbetaald worden met een beetje extra vee of graan, wat diende als de rente.

    De eerste obligatiemarkt waar ook geld als ruilmiddel in omloop was, werd in de twaalfde eeuw in Venetië opgericht. De stadstaat had geld nodig om oorlogen te financieren en daarom werden er gedwongen leningen met burgers afgesloten, wel tegen een rentevergoeding van 5 procent. Ook kregen inwoners de mogelijkheid om vrij te handelen in de schuldpapieren.

    Het succes in Venetië inspireerde talloze staten om ook met obligaties te gaan experimenteren. Zo werd de allereerste officiële staatsobligatie uitgegeven in het jaar 1694 door Engeland om de oorlog tegen Frankrijk te kunnen financieren. Bedrijfsobligaties traden pas tijdens de industriële revolutie op de voorgrond - rond de negentiende eeuw dus.

    In de laatste decennia van de twintigste eeuw werd er ook steeds meer gehandeld in obligaties door particuliere beleggers. Die handel bereikte een hoogtepunt rond 2008, aan de vooravond van de kredietcrisis en de val van Lehman Brothers. In de jaren erna lieten beleggers obligaties veelal links liggen.

    Vandaag de dag zijn obligaties weer meer in trek door een hogere rentestand en dus ook een hoger rendement op leningen.

    De fundamentele analyse

    Voor obligaties kijken we in de eerste plaats naar de belangrijkste begrippen die erbij horen, zoals de couponrente, de vervaldatum en de nominale waarde van obligaties. Ook kijken we met een bredere blik naar obligaties, we bespreken bijvoorbeeld de complete obligatiemarkt, de verschillen tussen obligaties en aandelen, de complexiteit die bij obligaties komt kijken, de hoge instapdrempels en de risico's die aan obligatiehandel gebonden zijn.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • De teller van het aantal bedrijven dat we tot nu toe hebben Doorgelicht staat al op 50! Daarom doen journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring in deze speciale aflevering van Doorgelicht even een stapje terug en leggen ze aan je uit hoe je zélf ook kan Doorlichten. Zo kan jij als belegger nog beter bepalen wat je favoriete aandelen nou écht waard zijn. Nina vertelt je het verhaal over de voorvader van fundamentele analyse en Jim neemt je stap voor stap mee in het analyseproces.

    De geschiedenis van fundamentele analyse

    Hoewel er niet echt een specifieke bedenker van fundamentele analyse aan te wijzen is, is er wel iemand die als de grondlegger van moderne fundamentele analyse gezien kan worden: Benjamin Graham. Met zijn boeken Security Analysis (1934) en The Intelligent Investor (1949) heeft Graham in de eerste helft van de twintigste eeuw de basis gelegd voor analysetechnieken die vandaag de dag nog volop gebruikt worden.

    Graham werd in 1894 in Londen geboren, maar verhuisde nog geen jaar later met zijn familie naar New York. De ouders van Graham waren uit op een beter leven, maar kregen te maken met flinke economische tegenslagen zoals de Paniek van 1907 en de Beurskrach van 1929. Armoede stond daardoor centraal in Grahams jeugd en zijn eerste volwassen levensjaren.

    Ondanks de tegenslagen, wist Graham dankzij een gewonnen studiebeurs aan de Universiteit van Columbia te studeren. Daar kreeg hij nog voordat hij zijn diploma haalde al drie banen als docent aangeboden, maar die sloeg hij allemaal af. Graham wilde meer verdienen om zijn familie financieel te kunnen steunen, daarom besloot hij om eerst op Wallstreet te werken bij een investeringsmaatschappij en later pas terug te keren als parttime docent.

    Het duurde niet lang totdat Graham zijn eigen investeringsmaatschappij had en het boek Security Analysis met een collega-investeerder schreef naar aanleiding van de Beurskrach. In het boek maakte hij als één van de eersten onderscheid tussen de marktwaarde van een aandeel en de zogeheten intrinsieke waarde. Iets meer dan tien jaar later breidde Graham die theorie uit met het boek The Intelligent Investor, dat wereldwijd in de smaak viel bij beleggers. Zo ook bij investeringslegende Warren Buffet, die nadat hij beide boeken gelezen had aan de Universiteit van Columbia ging studeren onder Graham.

    Graham ging in 1957 met pensioen en overleed in 1976 in Frankrijk. Sindsdien is fundamentele analyse naar Grahams voorbeeld uitgegroeid tot een van de meest gebruikte beleggingstechnieken ter wereld.

    De fundamentele analyse

    Bij de fundamentele analyse leggen we allereerst aan je uit hoe je een kwalitatieve analyse doet. Daarna gaan we de diepte in met een kwantitatieve fundamentele analyse en benadrukken we de belangrijkste cijfers waar je op moet letten tijdens het Doorlichten. Natuurlijk leggen we ook aan je uit waar je alle nodige informatie kan vinden.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Er gaat haast geen dag voorbij zonder dat de naam ASML je om de oren vliegt, terwijl de voorvader van de Europese chipindustrie vaak wordt vergeten: ASM International. Daarom is het hoog tijd om daar in deze aflevering van Doorgelicht wat aan te veranderen. Journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring richten de schijnwerper op de chipmachinemaker uit Almere zodat jij als belegger kan bepalen wat een ASMI-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van ASMI en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    ASM International, afgekort ASMI, is een Nederlandse fabrikant van zogeheten depositiemachines. Dat zijn apparaten die de siliciumschijven waar computerchips van gemaakt worden van een egaliserende en geleidende laagjes voorzien. Het bedrijf wordt gezien als de grondlegger van de Europese chipindustrie zoals we die nu kennen en stond aan de wieg van andere grote chipbedrijven zoals ASML en BE Semiconductors.

    Het bedrijf werd in 1964 als eenmanszaak opgericht door de in Nederlands-Indië geboren Arthur Del Prado, toen nog onder de naam Advanced Semiconductor Materials (ASM). Del Prado begon eerst met de verkoop van silicium, het materiaal dat de basis vormt voor chips, maar begon al snel zelf chipmachines te bouwen en verkopen aan klanten zoals IBM en Philips.

    ASM trok in 1981 als eerste Nederlandse bedrijf ooit naar de NASDAQ voor een beursgang, onder de naam ASM International (ASMI). Het was zo'n beetje de enige manier om geld op te halen om uit te breiden, omdat de wereldeconomie zich op dat moment in een flinke recessie bevond. Met de beursgang had ASMI in Nederland een primeur te pakken, waarna de Nederlandse overheid het bedrijf al snel wist te koppelen aan Philips om een joint venture te starten: ASML.

    Hoewel ASML tegenwoordig een succesvol bedrijf is, was het voor ASMI bijna de ondergang in de jaren 90. Door hoge aanloopkosten en structurele verliezen moest ASMI zijn deel van de joint venture aan Philips verkopen om zelf het hoofd boven water te kunnen houden. Na de verkoop richtte ASMI zich op depositiemachines, deed het strategische overnames en desinvesteringen en reorganiseerde het een aantal keer om weer structureel winstgevend te worden.

    Tegenwoordig is ASMI één van de grootste bedrijven in de chipdepositiesector en is de koers in vier jaar tijd zeven keer over de kop gegaan, mede door de ontwikkelingen op het gebied van AI. Toch blijft het bedrijf een nichespeler, zo is de voormalige dochter ASML tegenwoordig ruim tienmaal zo groot.

    De fundamentele analyse

    Voor ASMI bespreken we onder andere de omzet, de winst, de operationele marge en het dividend. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen onder andere op het belang van de familie Del Prado in ASMI, de technologische ontwikkelingen rond chipdepositie, de orderportefeuille en de cyclische chipindustrie.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Wie een elektrische auto vlug wil opladen, kan steeds vaker terecht bij een snellaadpaal van dit bedrijf: Fastned! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de exploitant van het grootste snellaadnetwerk van Nederland, zodat jij als belegger kan bepalen wat een Fastned-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Fastned en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Met meer dan 1800 laadpalen verspreid over meer dan driehonderd locaties in acht landen, is Fastned één van de grootste exploitanten van snellaadpunten in Europa. Hoewel het bedrijf in Nederland zelfs marktleider is, heeft Fastned nog nooit zwarte cijfers geschreven. Het doel is namelijk niet om winst te maken, maar om zo snel mogelijk uit te breiden.

    Fastned werd in 2012 opgericht door premierszoon Bart Lubbers en businessontwikkelaar Michiel Langezaal. Hoewel er toen nog amper elektrische auto's op de Nederlandse wegen reden, zagen beide ondernemers een gat in de markt. Na een aanbestedingsprocedure met Rijkswaterstaat, kreeg Fastned toestemming om snellaadstations te bouwen bij 201 van de 245 zogeheten verzorgingsplaatsen in Nederland. Dat zijn de plekken waar je vaak tankstations ziet langs de snelweg.

    Na een aantal financieringsrondes, waaronder op de Nederlandse Participatie Exchange, wist Fastned in 2016 al een snellaadnetwerk met landelijke dekking te realiseren. Ook werd er toen al over de grens uitgebreid, onder andere naar Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Denemarken. Met de uitbreidingen wil Fastned tegen 2030 een Europees snellaadnetwerk met duizend stations hebben.

    Door dat doel is Fastned vandaag de dag nog niet winstgevend. Het bedrijf is daarom ook erg afhankelijk van obligatie- en aandeeluitgiften om de oplopende kosten te kunnen dekken. Of er ooit winstgevendheid bereikt wordt, hangt vooral af van de groei van het aantal elektrische auto’s op de weg. Nu is ongeveer 5 procent van de auto’s elektrisch, maar tegen 2030 moet dat 20 procent zijn, waardoor de omzet van Fastned ook vier keer zo hoog zou moeten worden.

    De fundamentele analyse

    Voor Fastned richten we de schijnwerper op de omzet, het verlies, de kasstromen en de (hoge) kapitaaluitgaven. Ook kijken we verder dan de cijfers, zo bespreken we onder andere het betrokken management van Fastned, de herkenbaarheid van het Fastned-merk, de afhankelijkheid van vooral de Nederlandse overheid en de nieuwste oplaadtechnologieën.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Een postzegel is tegenwoordig bijna meer waard dan een aandeel van dit bedrijf: PostNL! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op het grootste postbedrijf van Nederland, zodat jij als belegger kan bepalen wat een PostNL-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van PostNL en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    PostNL is met ruim 33.000 werknemers één van de grootste werkgevers van het land. Dagelijks bezorgt het bedrijf bijna 7 miljoen brieven en ruim 1 miljoen pakketjes. Toch lopen de volumes al jaren terug, met dalende bedrijfsresultaten als gevolg.

    De naam PostNL bestaat pas sinds 2011, maar de geschiedenis van PostNL loopt terug tot het begin van de 19e eeuw toen Napoleon de verantwoordelijkheid voor postbezorging bij het Nederlandse ministerie van Financiën legde. In de decennia erna werd er een staatsbedrijf opgetuigd genaamd Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT).

    De PTT werd in 1989 geprivatiseerd onder de naam Koninklijke PTT N.V., afgekort KPN. KPN ging in 1994 naar de beurs, maar werd in 1998 al opgesplitst in twee aparte bedrijven: de TNT Post Groep die zich met post bezighield en de Koninklijke KPN die zich richtte op telecom. De TNT Post Groep groeide in de jaren erna uit tot één van de grootste pakketbedrijven ter wereld, maar splitste in 2011 de posttak onder de naam PostNL af vanwege teruglopende resultaten.

    Net zoals in 2011, heeft PostNL het ook vandaag de dag moeilijk. Door oplopende personeelstekorten, inflatie en digitalisering lopen de resultaten nog steeds terug en krijgt PostNL regelmatig het verwijt dat het ‘geen economische waarde meer toevoegt’.

    De fundamentele analyse

    Voor PostNL bespreken we onder andere de omzet, de winst, de marges, de hoge operationele kosten de vrije kasstroom en het dividend(rendement). Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen onder andere op het uitgebreide bezorgnetwerk van PostNL, het sterke merk, de innovatiestappen die het bedrijf zet en de grote afhankelijkheid van de Nederlandse overheid en de Nederlandse markt.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Er mag dan wel ‘Philips’ op de verpakking staan, maar het lampje dat in de doos zit is toch echt van een ander bedrijf: Signify! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op het lichtbedrijf uit Eindhoven zodat jij als belegger kan bepalen wat een Signify-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Signify en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Signify is wereldwijd marktleider in verlichting en lichtoplossingen. Hoewel het bedrijf formeel gezien pas sinds 2016 bestaat, was het daarvoor decennialang de lichtdivisie van Philips. Signify zet jaarlijks enkele miljarden euro’s om en draait honderden miljoenen euro's winst. Een grote uitdaging van het bedrijf is om de verkoopcijfers op pijl te houden, omdat de zuinige ledlampen wel héél lang meegaan.

    De eerste stappen naar de oprichting van Signify werden in 2015 gezet, tijdens de aandeelhoudersvergadering van Philips. Het ging toen niet goed met het Eindhovense techconcern en daarom wilde topman Frans van Houten het bedrijf reorganiseren. Een onderdeel van de reorganisatie was de afsplitsing van Philips Lighting, dat in 2016 een beursgang maakte als zelfstandig bedrijf.

    Philips Lighting ging pas in 2018 Signify heten. Een onderdeel van de afspraak rondom de beursgang was namelijk dat de naam van het bedrijf veranderd moest worden zodra Philips geen meerderheidsbelang meer in de afsplitsing had. Hoewel de verkoopcijfers van Signify tegenvielen, deed het wel een aantal grote overnames. Waaronder die van het Hongkongse WiZ Connected in 2019 en die van Cooper Lighting Solutions in 2020.

    Hoewel Signify in 2022 een recordjaar draaide, blijft het nog steeds moeilijk voor het lichtbedrijf om weer op het niveau van voor de coronacrisis te komen. Ook is de schuld flink toegenomen en zijn er nog steeds reorganisaties en ontslagrondes gaande. Maar desondanks alle tegenslagen is het bedrijf nog nooit verlieslatend geweest.

    De fundamentele analyse

    Voor Signify bespreken we onder andere de omzet, de winst, de operationele marge, de vrije kasstroom, het dividend(rendement) en de schuldpositie. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen onder andere op de merkbekendheid, de markt voor slimme verlichting en de ESG-score van Signify.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Het is samen met Nvidia en Apple een van de meest waardevolle bedrijven op de beurs: Microsoft! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op het technologieconcern zodat jij als belegger kan bepalen wat een Microsoft-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Microsoft en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Microsoft staat al langer bekend als een van de grootste spelers in de techindustrie, maar het bedrijf groeide pas uit tot één van de grootste op de beurs dankzij de opkomst en ontwikkeling van AI. Met ruim 200.000 werknemers en een miljardeninvestering in OpenAI, de maker van ChatGPT, hoop het bedrijf dat plekje aan de top te behouden. Microsoft zet dan ook jaarlijks honderden miljarden dollars om en houdt daar tientallen miljarden dollars van over als winst.

    Het bedrijf werd in de Amerikaanse staat New Mexico opgericht in 1975 door de schoolvrienden Paul Allen en Bill gates. Het eerste product van Microsoft was software die de programmeertaal BASIC kon omzetten in begrijpelijke instructies voor computers, een zogeheten interpreter. In de jaren die volgden kwam het bedrijf ook met, tegenwoordig nog steeds bekende, programma's zoals Word en het veelgebruikte besturingssysteem Windows.

    De doorbraak van Microsoft kwam in 1980, toen het bedrijf een deal sloot met computermaker IBM voor het gebruik van het besturingssysteem MS-DOS voor de personal computer (pc). In de decennia die volgden werd Microsoft alleen maar groter, onder andere door flinke overnames, nieuwe softwareproducten en nieuwe Windows-versies.

    Vandaag de dag richt Microsoft zich vooral op de ontwikkeling van AI en de verdere uitbreiding van de clouddiensten onder de naam Microsoft Azure. Zo sloot het bedrijf vorig jaar nog een miljardendeal met OpenAI om kunstmatige intelligentie steeds verder in Windows te integreren in de vorm van Microsoft Copilot en is zelfs de Rijksoverheid klant geworden van Microsoft.

    De fundamentele analyse

    Voor Microsoft bespreken we onder andere de omzet, de winst, de marges, de vrije kasstroom en het dividend. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen op de merkbekendheid, de monopolypositie in een aantal sectoren, de grootste overnames en de juridische problematieken waar het bedrijf zich regelmatig in bevindt.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Stranger Things, House of Cards, Breaking Bad: het is maar een greep uit het enorme assortiment aan series die je maar op één streamingdienst kan vinden: Netflix! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de grootste streamingdienst ter wereld zodat jij als belegger kan bepalen wat een Netflix-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Netflix en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Als grootste streamingdienst ter wereld staat Netflix ondanks de opkomende concurrentie aan de top met een jaarlijkse omzet van ruim 30 miljard dollar die gerealiseerd wordt door meer dan 270 miljoen abonnees in meer dan 190 landen. Tegenwoordig doet het bedrijf overigens veel meer dan een streamingdienst aanbieden, zo ontwikkelt het bijvoorbeeld ook computerspellen.

    Netflix begon in 1997 als een online dvd-bezorgdienst, bedacht door de Amerikanen Marc Randolph en Reed Hastings. De twee waren geïnspireerd geraakt door het businessmodel van Amazon, dat destijds bekend werd door de digitale verkoop van boeken. Na een korte testperiode maakten de Verenigde Staten in 1998 kennis met Netflix.com (klik op de link om de site zoals die er destijds uitzag te zien).

    Na de lancering van de website was Netflix jarenlang verlieslatend, maar na een succesvolle beursgang in 2002 kwam daar in 2003 verandering in. Onder de streep met de eerste zwarte cijfers waren zes nullen aan te treffen: 7 miljoen dollar. De jaren die op het eerste succes volgden, stonden veelal in het teken van flinke groei en toenemende abonnee-aantallen met een piekmoment in 2020 tijdens de coronalockdowns.

    Tegenwoordig staat Netflix onder toenemende druk door concurrerende streamingdiensten zoals Amazon Prime Video, Hulu, Disney+ en HBO MAX, maar desondanks groeit het bedrijf gestaag door. Wel heeft het bedrijf aangekondigd te stoppen met het vermelden van het aantal abonnees vanaf 2025 omdat die cijfers, volgens Netflix zelf, de groei van het bedrijf niet goed weerspiegelen.

    De fundamentele analyse

    Voor Netflix bespreken we onder andere de omzet, de winst, het missende dividend en de (hoge) koers. Ook kijken we verder dan de cijfers, we nemen onder andere een kijkje naar de merkherkenning, Netflix Originals, de hoge investeringskosten om die te produceren en de afhankelijkheid van licenties en hitshows.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Jaarlijks brouwt dit bedrijf genoeg bier om zeker 8.000 olympische zwembaden te vullen: Heineken! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de wereldberoemde bierbrouwer uit Amsterdam, zodat jij als belegger kan bepalen wat een Heineken-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Heineken en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Heineken zet jaarlijks tientallen miljarden euro’s om met driehonderd merken die in meer dan 190 landen te vinden zijn. Het bekendste merk is natuurlijk Heineken, maar de brouwer zit bijvoorbeeld ook achter Amstel, Desperados en Sol. Ondanks de grote merkenportfeuille is Heineken niet de grootste brouwer ter wereld. Het bedrijf neemt een derde plekje in, onder Anheuser-Busch InBev en Diageo.

    Heineken heeft zijn naam te danken aan de oprichter, Gerard Adriaan Heineken, die in 1863 een noodlijdende bierbrouwerij in Amsterdam kocht. Het bier dat hij, met hulp van een aantal partners, wist te brouwen sloeg snel aan. Dat had Heineken deels te danken aan een speciaal ingrediënt: Heineken A-gist, ontwikkeld door de gepromoveerde scheikundige Hartog Elion.

    In 1939 trok Heineken naar de beurs van Amsterdam met 2.000 aandelen voor 1.000 gulden per stuk. Al snel werden de verwachtingen overtroffen toen er voor 90 miljoen gulden werd ingeschreven. Slechts 1 procent van de inschrijvingen kreeg uiteindelijk maar Heineken-aandelen toegewezen.

    Na de Tweede Wereldoorlog begon Heineken aan een decennialange overnamejacht waarbij de grootste concurrent, Amstelbier, in 1968 ook in het vizier kwam. Door de overname kreeg Heineken zeker 60 procent van de Nederlandse biermarkt in handen.

    De dagelijkse gang van zaken bij Heineken werd in 1983 flink opgeschud toen bestuursvoorzitter Freddy Heineken, de kleinzoon van Gerard Heineken, samen met zijn chauffeur werd ontvoerd. De ontvoerders, waaronder de inmiddels bekende Willem Holleeder, eisten 35 miljoen gulden losgeld van de familie Heineken. Daar werd al snel gehoor aan gegeven, maar desondanks was het duo drie weken lang spoorloos. Daar kwam pas verandering in toen de politie een anonieme tip kreeg die leidde naar een loods in Amsterdam. Holleeder en zijn compagnons werden vlak daarna gearresteerd.

    Het incident liet een flink indruk achter bij Freddy Heineken, die in 1989 aftrad als bestuursvoorzitter. Intussen namen de verkoopcijfers van het familiebedrijf af, nam de concurrentie alleen maar toe en kwam er een halt aan de overnames. Daar kwam pas in 2002 verandering toen de dochter van Freddy Heineken, Charlene de Carvalho-Heineken, een meerderheidsbelang in het bedrijf kreeg. De man van Charlene, Michel de Carvalho, wist vanachter de schermen Heineken aan te zetten tot overnames en groei.

    In de jaren die volgden bleek de zet te laat toen concurrent AB InBev de brouwer SABMiller overnam voor 107 miljard dollar, waardoor de grootste bierbrouwer ter wereld ontstond met een marktaandeel van 30 procent. Heineken had daardoor nog maar 9 procent van de markt in handen.

    Vandaag de dag probeert Heineken weer meer marktaandeel te verkrijgen en laat het bedrijf groei zien. Dat is mede te danken aan de nieuwe bedrijfsstrategie die sinds corona is ingezet waarbij er onder andere gefocust wordt op het efficiënter inzetten van kapitaal.

    De fundamentele analyse

    Voor Heineken bespreken we onder andere de het dividend, de (operationele) winst, de omzet en de schuldratio. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen bijvoorbeeld op de merkenportefeuille, de overnamekansen en de innovatiemogelijkheden.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • In deze speciale aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper niet op een enkel bedrijf, maar op een hele industrie: waterstof! Sinds de ontdekking van het atoom zijn er steeds meer bedrijven opgekomen die zich met de zogeheten 'energiedrager' bezighouden. Nina en Jim nemen er een paar voor je onder de loep, zodat jij als belegger kan bepalen wat waterstofaandelen nou écht waard zijn. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van de waterstofindustrie en Jim doet een fundamentele analyse.

    Over waterstof

    Sinds de energietransitie neemt de belangstelling voor waterstof alleen maar toe. Overheden en bedrijven investeren jaarlijks miljarden om zo efficiënt en veel mogelijk groene waterstof te produceren om vervuilende industrieën, zoals de staalindustrie, te verduurzamen. Maar financieel moet dat nog zijn vruchten gaan afwerpen, want het is nog niet zo winstgevend om waterstof op te wekken.

    Waterstof werd in 1766 als element ontdekt in Engeland door de wetenschapper Henry Cavendish. Niet lang erna gingen de eerste ballonnen met waterstof al de lucht in. In de negentiende eeuw werden er zelfs al brandstofcellen voor waterstof ontwikkeld, maar de technologie kwam toch op de plank te liggen omdat fossiele brandstoffen een stuk makkelijker te gebruiken waren in die tijd.

    In de twintigste eeuw kwam waterstof terug als brandstof voor raketten en in beperkte vorm als energiebron voor bepaalde systemen in bijvoorbeeld ruimtevaartuigen. Ook begonnen autobouwers, zoals General Motors, te experimenteren met waterstof in personenauto's. Zo ontwikkelde het bedrijf in 1966 de Chevrolet Electrovan, die volledig op waterstof reed.

    Rond diezelfde tijd begonnen de eerste bedrijven die zich specialiseerden in de ontwikkeling en productie van waterstofcellen te ontstaan, zoals Fuelcell Energy dat in 1969 werd opgericht. Toch duurde het tot het einde van de eeuw voordat waterstof serieus werd genomen door overheden en investeerders.

    Hoewel waterstofbedrijven al langer bestaan, zijn de meeste vandaag de dag verlieslijdend. Daardoor zijn ze bijna compleet afhankelijk van investeringen en subsidies van bedrijven en overheden om de deuren op te kunnen houden. Sinds het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 en de energietransitie neemt het tempo van de ontwikkelingen wel toe, waardoor het steeds goedkoper en rendabeler begint te worden om waterstof en de bijbehorende technologieën te produceren en te ontwikkelen.

    De fundamentele analyse

    Voor de waterstofindustrie nemen we onder andere de verliezen, operationele marges en schuldposities onder de loep. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen bijvoorbeeld op de verschillende manieren om waterstof te maken, de markt, de (nog) missende regelgeving en de innovaties.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Wat ooit begon als een joint venture in de jaren 90 die zich met DNA bezighield, probeert tegenwoordig als zelfstandig bedrijf winst te maken in de oncologie: Galapagos! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de Nederlands-Belgische farmaceut zodat jij als belegger kan bepalen wat een Galapagos-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Galapagos en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Galapagos is een Belgisch-Nederlands farmaceutisch onderzoeksbedrijf dat zich tegenwoordig met meer dan duizend medewerkers vooral richt op kankeronderzoek, oncologie dus. Een paar jaar terug was dat nog heel anders toen het bedrijf een doorbraak hoopte te maken op de Amerikaanse markt met een medicijn tegen reuma, maar dat pakte dramatisch uit toen de Food and Drug Administration (FDA) het op de valreep afkeurde.

    Opgericht als joint-venture in 1999 door het Nederlandse Janssen Vaccines en het Belgische Tibotec, begon Galapagos als DNA-onderzoeker. Na een aantal financieringsrondes besloten de oprichters om Galapagos direct te plaatsen bij durfkapitaalfondsen, waardoor er 20 miljoen euro werd opgehaald. Daarmee kon het bedrijf drie tot vier jaar doorwerken.

    In 2005, vier jaar na de directe plaatsing, maakte Galapagos een beursgang op de beurzen van Brussel en Amsterdam. Er werden bijna 3 miljoen aandelen uitgegeven met een introductieprijs van 7 euro per stuk. Er werd daarmee opnieuw 20 miljoen euro opgehaald, maar dat was wel stukken minder dan gehoopt.

    In de jaren die volgden besloot Galapagos om zelf ook medicatie te gaan ontwikkelen en het bedrijf nam daarom een flink aantal sectorgenoten over, zoals het Britse BioFocus en het Franse ProSkelia. Desondanks bleef Galapagos een verlieslijdend bedrijf dat afhankelijk was van investeringen om onderzoek en ontwikkeling te kunnen financieren.

    Het Amerikaanse Gilead kocht zich voor 4,5 miljard euro in 2019 in bij Galapagos in ruil voor 20 procent van de aandelen en exclusiviteit op belangrijke medicijnen die Galapagos destijds ontwikkelde. Het belangrijkste middel was filgotinib, dat tegen reuma helpt, maar de Food and Drug Administration (FDA) keurde het middel in 2020 af voor de Amerikaanse markt. Het middel werd wel toegelaten in Europa en Japan, maar de markt was daar een stuk kleiner.

    Sindsdien is de koers van Galapagos in een vrije val beland en probeert het bedrijf het tij te keren door zich te richten op kankeronderzoek. Of dat zijn vruchten gaat afwerpen, moet nog blijken.

    De fundamentele analyse

    Voor Galapagos bespreken we onder andere de omzet, de verliezen, de marges, en de kasstromen. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen op de onderzoekscapaciteit, de samenwerking met concurrenten, de financieringsmethoden en de grote afhankelijkheid van onderzoeksresultaten.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Wordt het Coca-Cola of toch maar Pepsi? Dat is een vraag die je waarschijnlijk niet onbekend in de oren klinkt als je ooit een glaasje hebt besteld op een terras. Journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring kiezen in deze aflevering van Doorgelicht voor de eerste optie en richten de schijnwerper op de frisdrankgigant achter Coca-Cola zodat jij kan bepalen wat een Coca-Cola-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Coca-Cola en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    De Coca-Cola Company, zoals het bedrijf dat achter de frisdrank zit heet, is wereldwijd actief en verkoopt dagelijks meer dan 1,9 miljard drankjes. Naast de wereldbekende cola, zit de Coca-Cola Company ook achter merken zoals Fanta, Fuze Tea en Sprite.

    De eerste stappen naar de oprichting van de Coca-Cola Company werden in 1865 gezet tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog, toen de confederale kolonel John Pemberton gewond raakte tijdens een veldslag. Pemberton kreeg tijdens zijn herstel een morfineverslaving en wilde daarvan afkomen met een alternatief. In 1886 bracht hij voor het eerst Coca-Cola op de markt als medicinaal drankje dat allerlei ziektes zou verhelpen én zijn morfineverslaving moest tegengaan.

    Maar Pemberton kwam niet van zijn verslaving af en raakte in 1888 ernstig ziek, waarna hij zijn bedenksel verkocht aan de apotheker Asa Griggs Candler voor 300 dollar. In datzelfde jaar overleed Pemberton. Candler richtte kort daarna de Coca-Cola Company op en al snel werd het drankje in heel Amerika gedronken. Met het succes verkochten de kinderen van Candler in 1919 het bedrijf aan een groep investeerders voor 25 miljoen dollar, die het daarna op de beurs van New York bracht.

    Na de beursgang breidde Coca-Cola wereldwijd uit en niet veel later had het bedrijf al het grootste deel van de frisdrankmarkt in handen. Gedurende de twintigste eeuw breidde Coca-Cola zich steeds verder uit en deed het ook steeds grotere overnames van concurrenten om verder te kunnen groeien.

    Vandaag de dag heeft de Coca-Cola Company met zeker 500 merken nog steeds een groot deel van de niet-alcoholische drankjesmarkt in handen dat neerkomt op een aandeel van ruim 45 procent. Desondanks neemt de druk op het bedrijf steeds meer toe vanwege de grote hoeveelheid plastic die het genereert. Uit onderzoeken van activistenorganisaties blijkt dan ook dat de Coca-Cola Company nog steeds ‘s werelds grootste plasticvervuiler is, ondanks de ambities van het bedrijf om daar verandering in te brengen.

    De fundamentele analyse

    Voor Coca-Cola bespreken we onder andere de omzet, de winst (per aandeel), de marges en het dividend. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen bijvoorbeeld op de naamsbekendheid, kijken naar het mysterieuze recept van Coca-Cola en nemen de ESG-score nog eens goed onder de loep.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Als belangrijke toeleverancier van de auto-industrie, de installatiebranche én zelfs chipmachinefabrikant ASML, is dit bedrijf actief op allerlei terreinen: Aalberts! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op het Nederlandse maakbedrijf zodat jij als belegger kan bepalen wat een Aalberts-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Aalberts en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Aalberts is onder andere actief in de lucht- en scheepvaart, de autobranche, microchips en de bouw. Met ruim 14.000 werknemers realiseert het bedrijf jaarlijks miljarden euro's aan omzet en ligt de focus vooral op het creëren van aandeelhouderswaarde.

    Het bedrijf werd in 1975 opgericht door Jan Aalberts onder de naam Mifa, dat zich richtte op het verwerken van aluminium. De start verliep moeizaam door slechte economische omstandigheden, maar aan het einde van het decennium kwam het bedrijf toch op gang dankzij de komst van grote klanten zoals Philips en IBM.

    In 1981 werd Mifa, samen met drie andere BV’s die Aalberts in de tussentijd had opgericht, ondergebracht in de holding Aalberts Industries. Niet veel later ging het bedrijf de beurs op om geld op te halen voor overnames.

    Vanaf dat moment begon Aalberts flink te groeien, maar in 2006 liep het bedrijf tegen de Europese Commissie aan. Die beschuldigde Aalberts ervan dat het maakbedrijf deel uitmaakte van een kartel in koperfittingen. Aalberts kreeg een boete van ruim 100 miljoen euro, maar ontkende de beschuldigingen en ging in hoger beroep. Het bedrijf won de zaak tegen de Europese Commissie in 2013.

    In 2015 was de omzet van Aalberts uitgegroeid naar bijna 2,5 miljard euro. Door de goede resultaten steeg de koers flink, waardoor Aalberts een plekje in de AEX kreeg. Daar kwam in 2020 wel weer een einde aan nadat het bedrijf ‘solide resultaten’ bracht die toch niet in de smaak vielen bij beleggers.

    Vandaag de dag laat Aalberts weer groei zien. Desondanks is het niet langer onderdeel van de AEX-index, maar van de midcap-index AMX.

    De fundamentele analyse

    Voor Aalberts bespreken we onder andere de omzet, de winst(marges) en het dividend. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen bijvoorbeeld op de betrokkenheid van de inmiddels 84-jarige oprichter, het productaanbod van Aalberts, de risicospreiding, het klantenbestand en de conjunctuurgevoeligheid waar het bedrijf mee te maken heeft.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Of het nou gaat over de Polo, de Golf of de Caddy, ze hebben sowieso één ding met elkaar gemeen: het zijn allemaal Volkswagens! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de Duitse autobouwer zodat jij als belegger kan bepalen wat een Volkswagen-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Volkswagen en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Volkswagen AG, internationaal bekend als de Volkswagen Group, is een Duits bedrijf dat zich bezighoudt met de bouw van personenauto's en motoren. Jaarlijks produceert het bedrijf miljoenen auto's, waarvan een steeds groter aandeel elektrisch moet worden - maar dat blijkt nog een flinke uitdaging.

    Het idee voor een goedkope auto die toegankelijk was voor iedereen ontstond in 1922 bij de Oostenrijkse auto-ingenieur Ferdinand Porsche, maar in die tijd zagen de meeste autofabrikanten er geen brood in. Pas in 1934 raakte nazi-leider en bondskanselier van Duitsland Adolf Hitler wél overtuigd van de plannen van Porsche. Zodoende ontstond er een besloten vennootschap en werd er een fabriek middenin Duitsland gebouwd waar jaarlijks 800.000 Volkswagens geproduceerd moesten worden.

    Maar tot grootschalige productie van het eerste model, de tegenwoordig bekende Volkswagen Kever, kwam het niet doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. De Volkswagen-fabriek werd al snel ingezet voor de bouw van militaire voertuigen en raketonderdelen. Na de Tweede Wereldoorlog kwam de fabriek in handen van het Verenigd Koninkrijk. De Britten zorgden ervoor dat de productie van Volkswagens weer op gang kwam en een aantal jaar later werd het bedrijf overgedragen aan de Duitse staat. De jaren 50 luidden een enorme groeiperiode voor Volkswagen én Duitsland in, de Volkswagen Kever werd het symbool van de wederopbouw.

    Met het succes besloot de Duitse regering in 1960 om Volkswagen naar de beurs te brengen zodat het op eigen kracht verder kon gaan. 60 procent van de aandelen werden verhandelbaar, terwijl de staat 40 procent belang in handen hield om een vinger aan de pols te houden.

    In de jaren 70 kreeg Volkswagen het moeilijk doordat de concurrentie veiligere, zuinigere en betere auto's wist te bouwen. Het antwoord van Volkswagen op de auto's van de concurrentie was de Volkswagen Golf: een compacte auto voor de middenklasse die in 1974 voor het eerst op de weg te vinden was. De Golf werd al snel razend populair, behalve in de Verenigde Staten waar de concurrentie in de jaren 80 nog steeds hoogtij vierde.

    Volkswagen besloot daarop om flinke overnames te doen. Zo werd het Spaanse SEAT in 1990 volledig overgenomen en nam Volkswagen een jaar later een aanzienlijk belang in het Tsjechische Skoda, wat niet veel later ook volledig werd overgenomen. En aan het einde van de eeuw kwamen er drie luxemerken bij: Bentley, Lamborghini en Bugatti. Ook nam Volkswagen in 2012 een oude bekende over: Porsche.

    In 2015 onthulde de Amerikaanse emissiewaakhond dat miljoenen auto's van Volkswagen op grote schaal fraudeerden met emissietesten, waardoor de auto's een stuk meer uitstootten dan eigenlijk was toegestaan. In de jaren die volgden moest het bedrijf tientallen miljarden euro's aan schadevergoedingen, boetes en rechtszaken betalen. Bovendien lopen er ook vandaag de dag nog zaken tegen Volkswagen.

    Na het emissieschandaal besloot Volkswagen om een nieuwe weg in te slaan: alle automodellen moeten elektrisch worden. Zo moet bijvoorbeeld 80 procent van de verkochte auto's in Europa tegen 2030 elektrisch zijn. Maar of dat doel gehaald gaat worden is de vraag. Hoewel Volkswagen in het verleden de grootste autobouwer ter wereld was, is de concurrentie tegenwoordig een stuk drukkender en heeft Volkswagen een lichte achterstand opgelopen.

    De fundamentele analyse

    Voor Volkswagen bespreken we onder andere de omzet, de winst (per aandeel), de operationele marges, het dividend(rendement), de kasstromen en de schuldpositie. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen bijvoorbeeld op de naamsbekendheid, de merkenportefeuille, de concurrentie (uit China) en een aantal invloedrijke politieke ontwikkelingen.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Wie een ritje door het land maakt, zal de groen-oranje bouwketen en hijskranen van de Koninklijke Bam Groep ongetwijfeld wel tegenkomen. In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de bouwer uit Bunnik zodat jij als belegger kan bepalen wat een BAM-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van BAM en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Na een flinke reorganisatie in 2020 om duurzamer én winstgevender te worden, is BAM vandaag de dag actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland met ruim 13.000 werknemers. Het bedrijf richt zich nu vooral op kleinschalige utiliteits- en woningbouw om de risico's te minderen, maar in het verleden realiseerde het ook grote projecten zoals Zeesluis IJmuiden.

    BAM werd opgericht in 1869 als timmerbedrijf door Adam van der Wal, dan nog onder de naam van Van der Wal. Aan het einde van de eeuw breidde de onderneming zich uit naar steden zoals Den Haag als aannemer. Na een nauwe samenwerking met de Bataafsche Petroleum Maatschappij, beter bekend als Shell, kreeg de onderneming de naam ‘Bataafsche Aanneming Maatschappij van Bouw- en Betonwerken v/h Firme J. van der Wal en Zoon’ – afgekort BAM.

    Het bedrijf ging in 1959 de Amsterdamse beurs op om geld op te halen. Daarmee wist BAM flink uit te breiden in de tweede helft van de 20e eeuw. Mede daardoor kreeg BAM in 1994, op de 125e verjaardag, het predicaat Koninklijk.

    In de jaren 2000 kwam BAM regelmatig in opspraak, toen onthuld werd dat het samen met een groot aantal andere Nederlandse bouwbedrijven fraude had gepleegd. Zo maakte BAM bijvoorbeeld verboden prijsafspraken. Het resulteerde in een aantal boetes van de Nederlandse mededingingswaakhond die bij elkaar opliepen tot in de tientallen miljoenen euro’s.

    Na de kredietcrisis ging het alleen maar slechter met BAM doordat de woningmarkt ineenstortte. Verliezen van meer dan 100 miljoen euro waren daarbij zeker geen uitzondering. Daarom besloot de bouwer in 2020 om een flink aantal activiteiten in het buitenland van de hand te doen om te focussen op de duurzamere en winstgevendere bedrijfsonderdelen.

    Dankzij de strategie die vier jaar geleden is ingezet, lijken de resultaten van BAM vandaag de dag te herstellen. Zo beginnen de kwartaalresultaten langzaamaan weer te stijgen.

    De fundamentele analyse

    Voor BAM bespreken we onder andere de omzet, de winst, de (dunne) marges en het dividend(rendement). Ook kijken we verder dan de cijfers, we bespreken bijvoorbeeld ook de track record van BAM, de diensten die het bedrijf tegenwoordig aanbiedt en de geografische spreiding.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Hoewel de concurrentie steeds meer marktaandeel aan het winnen is, blijft dit bedrijf voorlopig nog onmisbaar in de chipsector: Intel! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op het chipbedrijf uit Californië zodat jij als belegger kan bepalen wat een Intel-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Intel en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Intel is één van de grootste fabrikanten van microprocessoren ter wereld met ongeveer 130 duizend werknemers in 65 landen. Het bedrijf is lange tijd marktleider geweest op het gebied van microprocessoren, maar vandaag de dag nemen concurrenten zoals AMD steeds meer marktaandeel in waardoor de positie van Intel als koploper steeds onzekerder wordt.

    Het bedrijf werd in 1968 opgericht door Gordon Moore en Robert Noyce. Intel begon met het ontwerpen en de productie van computerchips die veelal te vinden waren in rekenmachines en industriële apparaten. Hoewel de eerste jaren verlieslijdend waren, sloot Intel de jaren 70 af met een winst van bijna 78 miljoen dollar.

    De jaren 80 waren veelal succesvol voor Intel, vooral dankzij de deal die het bedrijf met computerbouwer IBM sloot waardoor de eerste personal computers (PC's) voorzien werden van Intel-processoren. Halverwege het decennium leed Intel wel één flink verlieslijdend jaar door de steeds sterker wordende concurrentie, dat was in 1986 toen het bedrijf bijna 203 miljoen dollar verloor.

    In de jaren 90 wist Intel één van de grootste leveranciers van microprocessoren te worden, mede dankzij de succesvolle marketingcampagne ‘Intel Inside’. Het decennium werd afgesloten met een winst van bijna 30 miljard dollar.

    De jaren 2000 stonden in het teken van tegenslagen voor Intel doordat concurrent AMD met een nieuwe lijn chips een groot marktaandeel wist af te pakken. Intel wist het hoofd boven water te houden door een megadeal met Apple te sluiten. Daardoor werden alle computers van Apple tot 2020 voorzien van een Intel-processor.

    Rond 2016 begon de groei van Intel flink te stokken toen er productieproblemen ontstonden rondom de tiende chipgeneratie. Door overhaaste beslissingen kwamen de nieuwste chips pas in 2019 uit, terwijl dat in 2016 al had moeten gebeuren. Ook kwam Intel in een groot schandaal terecht toen aan het licht kwam dat Intel-processoren al sinds 1995 serieuze beveiligingslekken hadden.

    In 2021 kondigde het bestuur van Intel een nieuwe strategie aan om het bedrijf terug te brengen naar een plekje aan de top. Sindsdien investeert Intel vooral in nieuwe fabrieken, in de industrie ‘fabs’ genoemd, en probeert het ook op markt voor videokaarten te komen. Daarnaast hoopt Intel dit jaar ook marktaandeel van Nvidia te pakken met een nieuwe AI-chip.

    De fundamentele analyse

    Voor Intel bespreken we onder andere de omzet, de winst, het missende dividend(rendement) en de negatieve kasstroom. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen op de innovatiekracht, het productaanbod, de concurrentiedruk, de naamsbekendheid en nog veel meer.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Kijk maar naar je muur of naar het plafond boven je, de verf die erop zit komt waarschijnljik van dit bedrijf: AkzoNobel! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de verf- en lakgigant uit Amsterdam zodat jij als belegger kan bepalen wat een AkzoNobel-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van AkzoNobel en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    AkzoNobel is één van de grootste producenten van verf en lak ter wereld. Het bedrijf is met ruim 35 duizend werknemers wereldwijd actief, maar bijna de helft van de omzet komt van thuiscontinent Europa. Jaarlijks maakt AkzoNobel honderden miljoenen euro’s winst en draait het tientallen miljarden euro’s omzet.

    De geschiedenis van AkzoNobel gaat meer dan tweehonderd jaar terug omdat het bedrijf een flink aantal voorouders kent, maar AkzoNobel zelf werd opgericht in 1994 toen het Nederlandse AKZO en het Zweedse Nobel Industries fuseerden. Dat gebeurde onder de naam Akzo Nobel, met een spatie ertussen dus. Hoewel AKZO ruim vier keer zo groot was als Nobel, werd de samenkomst van de bedrijven toch bestempeld als fusie.

    In de jaren 90 hield AkzoNobel zich bezig met meer dan enkel verf en lak. Het bedrijf maakte bijvoorbeeld ook kunststofvezels en geneesmiddelen, maar in de loop der jaren zijn alle takken die niets met verf en lak te maken hadden afgestoten. De zet was onderdeel van een bredere strategie van het bedrijf om meer te focussen op de kernactiviteiten.

    AkzoNobel kwam regelmatig in opspraak in het vorige decennium. Zo leed het bedrijf een recordverlies van ruim 2 miljard euro door de schuldencrisis in 2012, deed concurrent PPG in 2017 meerdere keren een vijandig overnamebod en moesten bestuursleden in 2019 voor het parlement verschijnen omdat het bedrijf amper winstbelasting betaalde in thuisland Nederland.

    Hoewel er vandaag de dag winst gemaakt wordt, is het bedrijf weer bezig met reorganisaties en strategieën om kosten te sparen. Zo wil AkzoNobel tegen 2027 ongeveer 250 miljoen euro minder uitgeven door fabrieken in Europa te sluiten en dochterondernemingen van de hand te doen.

    De fundamentele analyse

    Voor AkzoNobel bespreken we onder andere de omzet per tak van het bedrijf, de kosten, de koers(-winstverhouding), het dividend, de kasstromen en de hoge schulden. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen op de naamsbekendheid van de verfmerken, de invloed van de economische cyclus en de fluctuerende grondstofprijzen.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Dit bedrijf is nog niet zo heel lang bekend bij het grote publiek en dat was eigenlijk ook helemaal niet de bedoeling: Palantir! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op het geheimzinnige databedrijf met nog geheimzinnigere klanten zoals de CIA zodat jij als belegger kan bepalen wat een Palantir-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Palantir en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Palantir heeft zijn naam te danken aan The Lord of The Rings, waarin magische stenen voorkomen waarmee je iedereen over de hele wereld in de gaten kunt houden genaamd ‘palantíri’. Palantir specialiseert zich in de ontwikkeling van softwareplatformen die grote hoeveelheden data inzichtelijk maken. Die worden onder andere gebruikt voor surveillance en militaire doeleinden, maar ook steeds meer in het bedrijfsleven.

    Het bedrijf werd in 2003 opgericht door Peter Thiel, de oprichter van PayPal, samen met een PayPal-medewerker, een oud-collega van Stanford University en twee Stanford-studenten. Palantir had veel moeite met het vinden van investeerders, maar daar kwam verandering in toen In-Q-Tel, de investeringstak van de CIA, interesse toonde. Met een investering van 2 miljoen dollar van In-Q-Tel en 30 miljoen dollar van Peter Thiels eigen investeringsbedrijf begon Palantir met de ontwikkeling van software om ‘terrorisme te bestrijden en vrijheid te beschermen over de hele wereld.’

    Tussen 2005 en 2008 had Palantir de CIA als enige opdrachtgever. Later tekenden meer opdrachtgevers bij Palantir, waaronder investeringsbank JPMorgen Chase.

    Palantir kwam in 2013 in opspraak nadat klokkenluider Edward Snowden onthulde dat de National Surveillance Agency (NSA) op wereldwijde schaal burgers bespioneerde. Dat werd onder andere gedaan met behulp van Palantir-software. Desondanks nam de waardering van Palantir flink toe, in 2015 werd geschat dat de onderneming zo'n 20 miljard dollar waard was.

    In 2020 ging Palantir naar de beurs met een directe plaatsing van de aandelen. Dat betekent dat er geen nieuwe aandelen werden uitgegeven, maar dat bestaande aandeelhouders hun belang konden verkopen aan het publiek. De introductieprijs van een Palantir-aandeel was 10 dollar. Uit de prospectus bleek dat Palantir nog nooit winst had geboekt en in 2019 zelfs meer dan een half miljard dollar verlies leed.

    Pas in 2023 werd er voor het eerst een jaarwinst geboekt van 210 miljoen dollar. Dat heeft Palantir dan te danken aan de populariteit rondom AI, waarin het bedrijf al veel langer actief was.

    Vandaag de dag is Palantir nog steeds op weg naar stabiele winstgevendheid en is de software van het bedrijf een onmisbare schakel geworden voor veel overheden.

    De fundamentele analyse

    Voor Palantir bespreken we onder andere de omzet, de winst en het (missende) dividend, de vrije kasstroom en het dividend. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen op de branche waarin Palantir actief is, de verhouding tussen de omzet en hat aantal klanten en de sectoren waarnaar het bedrijf zich wil uitbreiden.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Het is één van de grootste producenten van roestvast staal in Europa: Aperam! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de staalgigant uit Luxemburg zodat jij als belegger kan bepalen wat een Aperam-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Aperam en Jim doet een fundamentele analyse.

    Het bedrijf

    Met ruim 6.500 medewerkers en zes productielocaties verspreid over Brazilië, België en Frankrijk zet Aperam jaarlijks miljarden euro's om. Het bedrijf produceert roestvast staal voor allerlei sectoren en producten, van de luchtvaart tot huishoudelijke apparaten. Daarmee zet het bewust in op spreiding om stabiliteit te garanderen.

    Aperam werd in 2011 opgericht als een zogeheten spin-off van ArcelorMittal. Nadat de wereldwijde staalindustrie ineenstortte besloot het bedrijf om wat hoogovens te sluiten en om een aantal bedrijfsonderdelen van de hand te doen, waaronder de divisie die roestvast staal produceert: Aperam.

    Na de spin-off bleek Aperam al gauw moeite te hebben met zelfstandigheid. Door slechte marktomstandigheden leed het bedrijf jarenlang flinke verliezen tot in de honderden miljoenen euro's. Bovendien namen de schulden flink toe.

    In 2014 boekte het bedrijf voor het eerst winst: 95 miljoen dollar. Het succesjaar luidde bovendien een periode van flinke groei in. Zo werd er in 2015 al 173 miljoen dollar winst geboekt en in 2017 zelfs 361 miljoen.

    In 2018 begon Aperam met de eerste overname. Voor 437 miljoen euro zou het Duitse bedrijf VDM Metals aangeschaft worden, maar daar stak de Europese Commissie een stokje voor. Door de overname zou er te weinig concurrentie overblijven in de markt voor roestvast staal.

    Het financiële hoogtepunt voor Aperam kwam in 2021 toen het bedrijf bijna een miljard euro wist binnen te halen, vlak na de coronacrisis. Dat had het bedrijf mede te danken aan de flexibiliteit en snelle kostenbesparingen.

    Vandaag de dag is Aperam nog steeds winstgevend, maar zijn de cijfers wel aanzienlijk lager dan op het hoogtepunt.

    De fundamentele analyse

    Voor Aperam bespreken we onder andere de omzet, de winst, het dividend(rendement), de schuldenpositie en de marges. Ook kijken we verder dan de cijfers, we focussen op de geografische verdeling van de omzet, de afhankelijkheid van bepaalde grondstoffen en de groeiende vraag naar roestvast staal.

    De presentatoren

    Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven.

    Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal.

    Over Doorgelicht

    In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn.

    Disclaimer

    De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek.

    Redactie en montage

    Niels Kooloos

    See omnystudio.com/listener for privacy information.