Afleveringen
-
Charles Leclerc en Lando Norris denken niet dat Max Verstappen dit Formule 1-seizoen in een Ferrari of McLaren kampioen had kunnen worden. Norris grapte zelfs dat Verstappen 'comedy' moet doen, al had hij verder niets dan lof voor de wereldkampioen. "Hij heeft alles alleen moeten doen, daar neem ik mijn petje voor af." Voor Ferrari en McLaren draait het in deze resterende raceweekenden van 2024 vooral om de constructeurstitel, terwijl het gevecht om P6 bij de teams ook bijzonder spannend is en in totaal om een verschil van dertig miljoen prijzengeld gaat. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als de verwachtingen van Mercedes en de extra bijeenkomst van coureurs over de racerichtlijnen. Tot slot aandacht voor een nieuwe ontslaggolf bij de FIA en waarom het Cadillac-project nu in tegenstelling tot de eerdere Andretti-plannen wél groen licht krijgt.
-
Max Verstappen heeft in Las Vegas zijn vierde wereldtitel in de Formule 1 gepakt. De Red Bull-coureur toonde zich na afloop emotioneel via de boordradio en sprak in een speciale persconferentie voor de wereldkampioen ook openhartig over de (mentale) uitdagingen van dit seizoen, om vervolgens in de Nederlandse mediasessie te grappen: "Maar toen had ik al drie bier op!" Verstappen voegde eraan toe dat hij zeventig procent van dit seizoen niet de snelste auto heeft gehad en dat hij de wereldtitel ook in een McLaren of Ferrari had kunnen veiligstellen, dan wellicht nog eerder. Gijs Leuvenink en Ronald Vording bespreken de vierde wereldtitel en de reactie van Verstappen uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update vanuit Las Vegas. Daarin ook alle aandacht voor de reacties van Christian Horner, Helmut Marko, technisch directeur Pierre Waché en manager Raymond Vermeulen. En tot slot de vraag wat 2025 kan brengen en hoever Verstappen qua wereldtitels nog kan komen.
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
George Russell heeft pole-position voor de Formule 1 Grand Prix van Las Vegas te pakken, terwijl Max Verstappen de race vanaf P5 mag aanvangen. De Nederlander noemde die positie het maximaal haalbare, mede door de achtervleugel van Red Bull. Het team uit Milton Keynes heeft geen speciale low-drag achtervleugel en dat kost Verstappen naar eigen zeggen twee à drie tienden per ronde in Vegas. De Nederlander voegde er meteen aan toe dat Red Bull de aanpak voor 2025 misschien opnieuw moet overwegen om voor zijn gevoel niet twee raceweekenden 'weg te gooien'. Verstappen kwam onder het kunstlicht wel aanmerkelijk beter voor de dag dan teammaat Sergio Pérez en staat op de grid zelfs nog voor titelrivaal Lando Norris. Waar Pierre Gasly zichzelf de grote verrassing van de dag mocht noemen, kreeg Franco Colapinto juist een zware klap te verduren. Gijs Leuvenink en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als een blik op de long runs.
-
Mercedes is na de donderdagse F1-trainingen in Las Vegas bovenaan te vinden, terwijl Max Verstappen slechts P17 in de tijdenlijst bezet. De Nederlander liet weten dat Red Bull de banden niet aan de praat wist te krijgen, al wees Helmut Marko ook nog naar een andere factor: een achtervleugel die niet optimaal zou zijn voor het snelle stratencircuit. Het exemplaar van Red Bull zou namelijk iets te veel downforce, maar daardoor ook te veel drag genereren, hetgeen niet handig is op de vele rechte stukken in Las Vegas. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken de woorden van Marko uitgebreid in een nieuwe F1-update vanuit de paddock. Daarin ook aandacht voor de snelheid van Mercedes, Lando Norris die ondanks zeer hoopgevende data sceptisch is over de vrije trainingen van McLaren en het vervolg van de skid blocks-saga (met teams die toegeven iets te hebben moeten veranderen). Tot slot ruim baan voor een mogelijk elfde team in de Formule 1 en alle factoren die ertoe hebben bijgedragen dat de gesprekken weer zijn hervat en nu hoopvoller lijken.
-
Max Verstappen kan in Las Vegas zijn vierde wereldtitel in de Formule 1 veiligstellen, al ging het tijdens de mediadag over hele andere zaken in de paddock. Coureurs reageerden vooral op het nieuws over Niels Wittich, die zelf heeft laten weten helemaal niet te zijn opgestapt als wedstrijdleider. Verstappen noemde de timing van zijn ontslag 'vreemd', terwijl George Russell vooral verbolgen was over het feit dat de coureurs niet van tevoren zijn geïnformeerd en het nieuws via de media moesten vernemen. Nadien ontstond er in Las Vegas reuring over vermeende slimmigheidjes met de zogenaamde skid blocks, waarbij de FIA per direct heeft ingegrepen met een technische richtlijn. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken alle ins en outs daarvan in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als Lando Norris die tijdens de persconferentie zei een zware week te hebben gehad na Brazilië, het aanpassen van de Papaya Rules en Yuki Tsunoda die liet weten dat hij de Verenigde Staten bijna niet was in gekomen.
-
Na de eerste, toch niet geheel vlekkeloze eerste Formule 1 Grand Prix van Las Vegas staat over een week de tweede editie op het programma. Het moment om terug te kijken naar de vorige editie, want wat ging er ook al weer mis met de putdeksel en de auto van Carlos Sainz? En kunnen we weer zoveel show naast de baan verwachten? De FOM heeft in ieder geval wat aanpassingen doorgevoerd aan het programma. En dan belooft de race in Las Vegas ook voor Max Verstappen een heel bijzondere te worden, want de Nederlander kan in de gokstad voor de vierde keer op rij Formule 1-kampioen worden. We bespreken wat er nodig is om nu al het kampioenschap binnen te slepen en er is aandacht voor de plannen die Las Vegas heeft voor wanneer Verstappen kampioen wordt. Gijs Leuvenink en Marije Dijkstra bespreken de scenario's. Maar ook gaat het over wedstrijdleider Niels Wittich, die in aanloop naar de race in Vegas eruit werd geknikkerd. Tot slot blikken we vooruit naar de race. Het lijkt namelijk een spektakelstuk te worden, want voorafgaand aan het weekend zijn er vier teams die een gooi naar de zege kunnen doen.
-
Sauber heeft vandaag aangekondigd dat zowel Valtteri Bottas als Guanyu Zhou het team zullen verlaten. Kort daarop volgde het nieuws dat Gabriel Bortoleto in 2025 bij Sauber zal racen. Hiermee wordt hij de vierde rookie op de grid voor volgend seizoen, al zouden er nog één of twee nieuwe gezichten kunnen bijkomen. Er is namelijk onrust bij Red Bull Racing, en de plek naast Yuki Tsunoda is ook nog steeds leeg. Marije Dijkstra en Gijs Leuvenink bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als de plannen van Bottas en Zhou voor volgend jaar en de overige junioren bij Sauber.
-
Max Verstappen heeft een gouden zaak gedaan in de Formule 1-titelstrijd met een sensationele zege in Brazilië. De Red Bull-coureur moest na een tumultueuze kwalificatie als zeventiende vertrekken, maar reed met een indrukwekkende regenrace naar winst. Verstappen erkende nadien dat hij getergd was door de rode vlag in de kwalificatie - 'ik had bijna de hele garage had afgebroken' - en haalde met een grap ook zijn gram richting de Britse pers. Laurens Stade en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update. Daarin ook alle lof voor Alpine, dat als een duveltje uit een doosje een dubbel podium heeft gescoord. Het is een resultaat dat bij de constructeurs erg waardevol kan zijn, ook letterlijk. Bij McLaren en meer specifiek Lando Norris stonden de gezichten na afloop minder vrolijk. Zijn actie bij de afgebroken start en een klaagzang over de rode vlag-regels komen eveneens voorbij in de bovenstaande video, net als de uitspraken van de FIA-stewards over onder meer Norris en Mercedes.
-
Zaterdag had in Sao Paulo de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië moeten worden verreden, maar die is zoals bekend in het water gevallen en uitgesteld tot zondagochtend. De FIA heeft het nieuwe (en drukke) schema voor zondag aangekondigd, waarbij ook de race naar voren is gehaald. De federatie gaf eveneens antwoord op de vraag hoe de grid wordt bepaald als de kwalificatie helemaal niet kan worden afgewerkt. Voor 2025 is er een duidelijke regel aan het sportief reglement toegevoegd, maar die ontbreekt voor dit jaar ontbreekt nog. De FIA stelt dat het daardoor volledig aan de stewards is: zij kunnen in dat geval artikel 39.4b volgen en naar de uitslag van de eerste vrije training grijpen, maar ook voor de sprintkwalificatie kiezen. Laurens Stade en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update. Daarin ook aandacht voor Red Bull, dat denkt dat onder meer McLaren water in de banden gebruikt om die van binnenuit te koelen, teamorders bij de formatie van Lando Norris en Oscar Piastri en de tijdstraf van Max Verstappen na afloop van de sprintrace
-
Oscar Piastri heeft in Brazilië de sprintpole voor zich opgeëist na een sessie waarin McLaren overtuigend de lakens uitdeelde. Het team kan in Sao Paulo rekenen op een nieuwe achtervleugel met daarbij twee nieuwe beam wings en toonde zich over één ronde een klasse apart, zo concludeerden ook Charles Leclerc en Helmut Marko. Voor de sprintrace heeft McLaren de volledige eerste startrij te pakken, maar behoren teamorders zaterdag nog tot de mogelijkheden om Lando Norris aan de maximale punten te helpen? Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update. Daarin ook aandacht voor Max Verstappen, die stelt dat het hobbelige asfalt op Interlagos nadelig is voor Red Bull Racing, en voor de gridstraf van de Nederlander. Tot slot komen opnieuw een lastig optreden van Sergio Pérez en de vooralsnog zeer sterke invalbeurt van Oliver Bearman bij Haas aan bod.
-
Tijdens de mediadag in Brazilië ging het nog vooral over de Grand Prix van Mexico en de nasleep daarvan. Max Verstappen pareerde de kritiek door te stellen dat hij als drievoudig kampioen wel weet wat hij doet. Hij voegde toe 'het verkeerde paspoort' te hebben voor de Formule 1-paddock en noemde uitspraken van Johnny Herbert als FIA-steward 'abnormaal'. De Brit noemde de mentaliteit van Verstappen 'afschuwelijk' en deed dat nota bene op een gokwebsite, hetgeen zeer opmerkelijk is. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als de kijk van Lando Norris op het geheel. Verder alle aandacht voor cijfers en grafieken die het gebrek aan pure snelheid van Red Bull Racing duidelijk maken - zowel in Mexico als ook een trendlijn over het hele seizoen. Tot slot aandacht voor Ferrari, Mercedes, een bijzonder ritje voor Lewis Hamilton in de McLaren van Ayrton Senna en een gesprek tussen Sergio Pérez en Liam Lawson.
Geen podcast missen? Abonneer je op ons kanaal! -
Carlos Sainz heeft in Mexico een meer dan verdiende F1-overwinning behaald. De Madrileen wilde naar eigen zeggen nog minimaal eenmaal winnen alvorens hij Ferrari moet verlaten en heeft snaarstrak geleverd. Toch ging het na afloop vooral over beide Red Bull-teams. Max Verstappen kreeg maar liefst twintig seconden tijdstraf voor twee momenten met Lando Norris, al zei hij na afloop daar 'niet over te willen janken'. De Nederlander maakte zich meer zorgen over wat hij een 'dramatische race' en povere snelheid van Red Bull Racing noemde. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update. Daarin ook aandacht voor de vraag of Ferrari er wel goed aan heeft gedaan om Sainz weg te sturen en het goede optreden van Haas. Afsluitend aandacht voor de onenigheid tussen Sergio Pérez en Liam Lawson en het rampzalige weekend van eerstgenoemde voor eigen publiek - met zijn valse start wellicht als dieptepunt.
-
Carlos Sainz heeft op soevereine wijze pole-position gepakt voor de Formule 1 Grand Prix van Mexico-Stad. De Ferrari-coureur leverde feilloos op het Autódromo Hermanos Rodríguez, al kan hetzelfde worden gezegd van Max Verstappen. Na een 'nutteloze' vrijdag en een motorwissel (dit weekend nog zonder gridstraf) hadden Verstappen en Red Bull veel werk aan de winkel, maar de Nederlander imponeerde met P2. Hij erkende na afloop dat de druk er flink op stond, ook al doordat hij een rondetijd kwijtraakte door het overschrijden van de track limits. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als de rampzalige zaterdag van Sergio Pérez. De vader van Pérez heeft deze week weer laten weten dat Checo wereldkampioen in de Formule 1 zal worden, maar na een exit in Q1 moet hij het slechts met P18 doen. Helmut Marko reageert met een lach op de woorden van Pérez' vader, al is de nieuwe sof wel pijnlijk voor het constructeurskampioenschap. Tot slot aandacht voor Lando Norris en Andrea Stella die van mening verschillen over de kwalificatie, een blik op de (beperkte) long run-data en een voorbeschouwing op de race van zondag.
-
Waar F1-fans niet veel wijzer zijn geworden van de vrijdagse trainingen in Mexico, heeft de FIA wel duidelijkheid verschaft over de 'right of review'-procedure van McLaren na het duel tussen Max Verstappen en Lando Norris in Austin. Het verzoek is zoals verwacht afgewezen, waarbij de argumentatie van McLaren opvallend zwak bleek. Het team draaide slechtst de rollen om door te stellen dat Norris al aan Verstappen voorbij was en dat de Brit dus de verdedigende partij was. Het heeft echter helemaal geen nieuw bewijs aangeleverd - zoals videobeelden - om dat punt duidelijk te maken, waardoor Verstappen 'gewoon' P3 behoudt. De Nederlander kampte in Mexico-Stad op zijn beurt met motorproblemen, die hem vrijdag grotendeels aan de kant hebben gehouden. Verstappen sprak van een 'nutteloze dag', maar rekende net als Helmut Marko nog niet op een gridstraf. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, waarin ook de achtergronden van de Pirelli-bandentest voor 2025 aan bod komen. Tot slot aandacht voor de stevige crash van George Russell, veel schade bij Williams en Christian Horner met opvallende uitspraken over Fernando Alonso en Red Bull.
-
McLaren vraagt de FIA-stewards met een 'right of review'-procedure om opnieuw te kijken naar het duel tussen Max Verstappen en Lando Norris. Het team uit Woking legt zich niet neer bij de tijdstraf voor laatstgenoemde en probeert die alsnog van tafel te krijgen. Tijdens de mediadag in Mexico-Stad ging het eveneens veel over de richtlijnen die zijn gehanteerd, waarbij Norris de zaak omdraaide en stelde dat hij Verstappen al voorbij was en dat hij daarna slechts verdedigde. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als Verstappens reactie en hoe de 'right of review'-procedure die McLaren heeft aangevraagd er precies uitziet. Verder wordt uitgelegd welke effecten de hoogte van Mexico-Stad allemaal heeft op de teams, van de afstelling tot aan de turbo. En volop aandacht voor Oscar Piastri die reageert op de Red Bull-geruchten, Ferrari dat het momentum wil vasthouden en Mercedes dat in Mexico antwoorden denkt te krijgen over de updates uit Austin.
-
Ferrari en Charles Leclerc hebben zich een klasse apart getoond tijdens de Formule 1 Grand Prix van Amerika. In Austin stond er simpelweg geen maat op de race pace van de Scuderia, al ging het gesprek na afloop de race over iets anders: het gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris, en meer specifiek de tijdstraf van laatstgenoemde. Verstappen vond de tijdstraf logisch, McLaren dacht daar niet geheel verrassend volledig anders over. Gijs Leuvenink en Ronald Vording bespreken het moment uitgebreid aan de hand van de uitleg door de FIA-stewards, en analyseren waarom de echte vraag eigenlijk nog dieper ligt en moet gaan over de richtlijnen zelf. Volstaan die of werken die momenten zoals dit juist in de hand? Verder aandacht Verstappens reactie na afloop, de vraag of Ferrari nog echt een serieuze gegadigde kan worden voor beide wereldtitels en volop lof voor Liam Lawson en Franco Colapinto, die als rookies andermaal veel indruk hebben gemaakt.
-
Lando Norris mag de Grand Prix van de Verenigde Staten vanaf pole beginnen, maar Max Verstappen is wellicht de grootste winnaar van de zaterdagse Formule 1-actie in Austin. De Nederlander won de sprintrace en had nadien eigenlijk ook nog pole voor de hoofdrace moeten pakken, maar zag dat feest mede door een stevige crash van George Russell niet doorgaan. Desondanks was hij erg te spreken over de progressie van Red Bull en wees hij nogmaals naar Monza als kantelpunt: "Alles wat er voor Monza stond gepland, kon de prullenbak in." Gijs Leuvenink en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe F1-update, net als de indrukwekkende race pace voor Ferrari. Verder natuurlijk aandacht voor Lando Norris - die tevreden was met zijn poleronde, maar in de sprintrace wel weer een steekje liet vallen - en Mercedes, dat met de Q1-exit van Lewis Hamilton en de crash van Russell een frustrerende dag beleefde. Tot slot komt de FIA-reactie op de hele bib-saga aan bod, waarbij Verstappen heeft laten weten dat het vooral zou komen doordat 'Zak Brown Christian Horner niet mag' en andersom ook niet.
-
Te midden van alle tumult over de zogenaamde bib heeft Max Verstappen op het circuit gewoon geleverd. De Red Bull-coureur verzekerde zich in Austin van de sprintpole, zijn eerste officiële pole in wat voor kwalificatie dan ook sinds Oostenrijk - aangezien Spa door een gridstraf niet meetelde. Het lijkt een hoopgevend signaal gezien alle updates van Red Bull en concurrenten die ook niet hebben stilgezeten. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken de sprintkwalificatie en de updates van Red Bull uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als het laatste nieuws over de bib-saga in Austin. Christian Horner heeft verduidelijkt waar de bediening van het mechanisme precies zit en sprak van 'paranoia' bij andere Formule 1-teams. Hij doelde daarmee vooral op McLaren CEO Zak Brown, die tijdens de persconferentie hard uithaalde naar Red Bull en de FIA sommeerde om de onderste steen boven te krijgen. Verder aandacht voor de verklaring van McLaren voor de tegenvallende sprintkwalificatie van Lando Norris en Oscar Piastri, de updates van Mercedes, Haas en maar liefst zestig plekken gridstraf voor Liam Lawson.
-
Tijdens de mediadag in het Amerikaanse Austin draaide het vooral om het woordje 'bib', de verbinding tussen de voorkant van de vloer en het chassis, waarmee de rijhoogte kan worden aangepast. Red Bull erkende dat mechanisme vanuit de cockpit te hebben, maar ontkende met klem het ooit onder parc fermé te hebben gebruikt. Ook Max Verstappen en Sergio Pérez verduidelijkten dat het mechanisme niet meer te gebruiken viel als de auto eenmaal was opgebouwd en klaar was voor de baanactie. Marije Dijkstra en Ronald Vording bespreken het uitgebreid in een nieuwe aflevering van de F1-update, net als het belang van de updates die Red Bull heeft meegebracht naar Texas en Verstappen die niet uitsluit dat hij dit weekend doorgaat met zijn protesten in de FIA-persconferenties. Verder aandacht voor Ferrari dat het Circuit of the Americas als een echte test ziet, Mercedes en Liam Lawson die Daniel Ricciardo vervangt bij RB.
-
Het is nooit saai in de Formule 1, ook niet wanneer er drie weekenden geen race op het programma staan. Vrijdagmorgen heel vroeg onthulden Haas F1 Team en Toyota namelijk dat ze met elkaar een partnerschap zijn aangegaan. Op de korte termijn zal er niet heel veel veranderen, maar richting 2026 zal er het een en ander veranderen bij de Amerikaanse renstal. De hele deal zorgt voor de nodige vraagtekens, want wat houdt deze deal dan precies in? En, wat is het grote verschil met begin deze eeuw, toen Toyota als fabrieksteam op de grid stond en het met de staart tussen de benen F1 verliet? We bespreken ook de manier waarop Haas tegelijkertijd met Toyota en Ferrari een partnerschap aan kan gaan. Aan het einde gaan we de verwachtingen langs nu Toyota met Haas aan de slag gaat, want met twee grote autosportmerken aan boord kan dit alleen maar een succes worden, toch? Gijs Leuvenink en Marije Dijkstra bespreken dit en meer in de nieuwe video van Motorsport.com.
- Laat meer zien