Afleveringen
-
Spiekbriefjes, ondergekliederde waterflesjes, samenvattingen op je arm, formules in je rekenmachine... We kennen allemaal de traditionele vormen van spieken wel. Maar hoe bekend zijn we met de moderne uitdagingen?
In een tijd waarin leerlingen volop ervaring hebben met (en toegang hebben tot) digitale middelen, zijn er nieuwe vormen van spieken bijgekomen. Denk aan extra tabbladen openen tijdens je toets, de spellingscontrole stiekem aanzetten of informatie opzoeken op je smartwatch of smartphone. Als leerkracht kun je er niet altijd op vertrouwen dat leerlingen zich netjes aan de regels houden. Wat kun je doen om het risico op spieken en fraude te verminderen?
In de achtste aflevering van ICT in het COOL Cafe nemen Thomas Boekhorst en Erik Denessen je mee in de intrigerende wereld van spieken en fraude op scholen. Ontdek waarom BYOD (Bring Your Own Device) geen veilige optie is voor digitale toetsen en krijg praktische tips om spieken en fraude tegen te gaan.
-
Wanneer is een toets, een goede toets? En hoe kun je de kwaliteit blijven waarborgen? Zeker nu we steeds meer toetsen lijken af te nemen?
In de podcast “Kwaliteit van toetsing en examinering” gaat Jeroen Heijdeman in gesprek met Erik Denessen en Thomas Boekhorst over de kwaliteit van het huidige toetslandschap.
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
In de podcast “Iedereen heeft wat te verbergen” gaat Jeroen Heijdeman in gesprek met Henk van de Hoef en Floris Pols over gegevensbescherming.
Het (onbewust) delen van persoonsgegevens, zoals namen, mailadressen of klassenlijsten, gebeurt vaker dan je denkt. Een quiz op een applicatie is bijvoorbeeld zo gemaakt. Maar sta je er weleens bij stil welke gegevens je wel en niet deelt? En wat de impact hiervan kan zijn? Ontdek het in deze podcast!
-
In de podcast “Het huidige toetssysteem” nemen Jeroen Heijdeman, Erik Denessen en Henk van de Hoef het huidige toetssysteem onder de loep. Toetsing is een onmisbaar onderdeel van het leerproces. Maar terwijl we de voordelen van toetsen erkennen, worden we ook geconfronteerd met de druk die dit met zich meebrengt voor zowel leraren als leerlingen.
De vraag die we stellen is niet langer alleen "wat wordt er getoetst?", maar ook "waarom wordt er getoetst?" en "hoe wordt er getoetst?". Deze vragen brengen ons bij een onderscheid in toetsmethoden: summatief versus formatief toetsen. Welke vorm is nu beter? Ontdek het in deze podcast!
-
In de podcast "Afleiding in de klas” gaat Jeroen Heijdeman samen met Serge de Beer en Hanneke Visser in gesprek over afleiding op school. Is met de invoering van het mobieltjesverbod alle afleiding uit de klas? En welke voordelen en nadelen zien Hanneke en Serge? Ontdek het in deze podcast!
-
In de podcast “De menselijke factor bij cybersecurity” belicht Jeroen Heijdeman samen met Floris Pols en Henk van de Hoef de menselijke kant van cybersecurity. Helaas is een foutje zo gemaakt. En hoewel we veel met techniek kunnen dichttimmeren, zijn de gedragingen van mensen het grootste gevaar voor de dataveiligheid in het onderwijs.
-
In de podcast "Innovatief onderwijs met AI?” gaat Jeroen Heijdeman samen met Serge de Beer en Hanneke Visser in gesprek over AI en de impact op het onderwijs. Wanneer digitale geletterdheid hoog op je agenda staat dan is deze podcast een must om te luisteren!
-
In de podcast “IBP wat moet je ermee?” gaat Jeroen Heijdeman samen met Floris Pols en Henk van de Hoef dieper in op het belang van informatiebeveiliging en privacy. Het lijkt geen sexy onderwerp, maar in een tijd waarin bijna alles zich in de digitale wereld afspeelt, is het beschermen van je persoonlijke gegevens en privacy een absolute must!
-
In deze aflevering bespreken de onderwijsadviseurs van Cloudwise Academy de meest gestelde vragen over visie! #MaartVisieMaand: maart is omgedoopt tot maand van de visie op ICT beleid. Benieuwd naar hoe je jouw beleid kan aanscherpen? Beluister het in aflevering 11!
-
In deze aflevering van ICT in het COOL Café hebben we het over phishing, een onderwerp wat steeds vaker voorkomt in het onderwijs. Waarom wordt het onderwijs steeds vaker het doelwit van phishing? We vragen het aan Frederik van den Meulebroucke van Phished. Phished werkt aan het verbeteren van onze online veiligheid op een unieke manier. Namelijk met ‘The Human Firewall’. Benieuwd naar waar dit over gaat en wil je zelf ook bewuster leren omgaan met phishing? Beluister ‘m snel!
-
Een datalek… is dat nog te voorkomen? En wat is het verschil precies tussen een datalek en dataverlies? Sander van de Molen van PrivacyTeam deelt zijn perspectief. Onze host Leon de Kanter en co-host Eric Welp gaan met hem in gesprek: wat zijn de maatregelen die moeten worden genomen? Wat betekent dit voor jouw school? Kom dit en meer te weten in aflevering 7 van ICT in het COOL Café!
-
Digitaal toetsen, is dat beter dan toetsen op papier? Onze hosts Leon de Kanter en Eric Welp gaan in gesprek met BookWidgets en stelden Bart Buckinx en Lucie Renard deze vraag. Luister naar een gesprek over hoe BookWidgets is ontstaan, de spectaculaire groei in België en de impact van covid op de verdere digitalisering van het onderwijs. Voor welke grote uitdagingen staat het onderwijs in België en Nederland en hoe ziet de toekomst eruit? Luister snel!
-
Welke plek hoort AI binnen het onderwijs te krijgen?
In aflevering 5 spreken we Naser Bakhshi over AI en hoe deze het onderwijs is binnen geslopen… 🫣 Naser vertelt over zijn toekomstvisie, legt uit hoe AI te gebruiken valt en waar we juist op moeten letten. Waarom is AI belangrijk? Hoe kan AI meerwaarde bieden?
-
In deze 4e aflevering gaan we in gesprek met Koen Buiter. Koen is betrokken geweest bij het ontwikkelen van de leerdoelen voor digitale geletterdheid. Hoe kijkt hij naar de nieuwe plannen van de Minister? Samen met Anouk van de Cloudwise Academy en host Leon de Kanter bespreken we alle uitdagingen om het nieuwe curriculum vorm en inhoud te geven!
-
In deze 3e aflevering gaan we in gesprek met Eric Kleipool. Hij heeft ruim 40 jaar onderwijs ervaring en ontelbare veranderingen op ICT gebied meegemaakt. Wij gaan met hem in gesprek over alle veranderingen die hij al voorbij heeft zien komen in zijn carrière, en wat zijn de verwachtingen nog voor de toekomst? Samen met Jonathan de Leeuw als co-host en Leon de Kanter zoeken zij het uit!
-
Rob werkt op het Corlaer College in Nijkerk. Het Corlaer is een school waar het beheer van Chromebooks deels in eigen hand is genomen. De school heeft met Rob een innovatieve kracht in huis en is in staat om ICT-oplossingen toe te passen in verschillende domeinen.
Het Corlaer is een van de eerste scholen waar al enkele jaren wordt geëxamineerd op Chromebooks. Naast examens worden ook toetsen van derde partijen, zoals Quayn, in eenzelfde omgeving gepushed in een Kioskmodus.
Cloudwise stelt Rob de Groot een reeks vragen over hoe hij veilig digitaal toetsen op zijn school geregeld heeft.
-
Ken je Cloudwise al? Een snelgroeiend bedrijf uit Woerden met zo’n 100 vriendelijke, sociale en ondernemende medewerkers die scholen ontzorgt op het gebied van ICT. We zijn eigenlijk best wel trots op hoe we ingewikkelde technische problemen simpel oplossen, zodat scholen probleemloos kunnen werken in de cloud. Onze focus: klanten blij maken, ook als we er een stapje extra voor moeten zetten.
Maar 9 jaar geleden waren ze nog met z’n drieën. Ben je benieuwd naar hoe het ooit allemaal begonnen is? Luister hier naar Gijs, Gert-Jan en Huig die vertellen hoe ze met een hele simpele missie, het onderwijslandschap verrijkt hebben.
-
Heb je het al gehoord? Cloudwise heeft een spiksplinternieuwe podcast: ICT in het COOL Café. Hier voeren we maandelijks inhoudelijke gesprekken met vooruitstrevende mensen uit het onderwijs! Zo ben je gelijk weer bijgepraat over diverse actuele thema’s op het gebied van ICT in het onderwijs.