Afleveringen
-
Dorpsscholen spelen vaak een belangrijke rol in de gemeenschap. Dat heeft voordelen: betrokkenheid, iedereen kent elkaar.. . Maar ook nadelen: het voelt als familie, maar het moet wel professioneel blijven. En er wordt vaak door verenigingen een groot beroep gedaan op de school. Hoe ga je daar als schoolleider mee om? Hoe voorkom je dat je team verzuipt in al die aanvragen? Daarover praten we in onze nieuwste podcast met drie schoolleiders uit Noord-Brabant.
-
Word je geboren als (school)leider of kun je dit leren? Dat vragen we in onze nieuwste podcast aan schoolleiders en een kwaliteitscoördinator van 2 Klassewerkplekken in Noord-Brabant: De Wegwijzer in Maaskantje en KC De Vlechter in Vlijmen. Wat maakt een goede leider en kun je jezelf daarin verder ontwikkelen? Met ongeveer 1200 openstaande vacatures voor schoolleiders is het antwoord op deze vraag belangrijk. Minstens zo belangrijk is het behoud van schoolleiders. Hoe je het volhoudt als schoolleider, ook daarop hoor je het antwoord in deze podcast.
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Is er een relatie tussen werkgeluk en onderwijskwaliteit? Dat vragen we in onze nieuwste podcast aan schoolleiders en een IB’er van 2 Klassewerkplekken in Gelderland. De Margietschool in Ermelo is in 3 jaar tijd van zwak naar Klassewerkplek uitgegroeid. Daltonschool De Borgwal uit Bemmel is al jaren een Excellente school. Veel in hun aanpak komt overeen. Die aanpak draagt bij aan het werkgeluk van de professionals en daarmee aan de onderwijskwaliteit. Wil je meer horen over hun aanpak? Luister dan nu onze nieuwste podcast.
-
Dompel jezelf onder in de wereld van onderwijsinnovatie! Ontdek hoe RBOB De Kempen in Noord-Brabant het werkgeluk van leraren vergroot en slim omgaat met FTE's. Luister nu naar deze aflevering van de Klassewerkplek Podcast voor meer inspiratie en nieuwe inzichten!
-
In deze podcast bespreken vier schoolleiders uit Noord-Brabant het behoud van onderwijsprofessionals en de rol van het bestuur, met specifieke focus op het SAAM*-bestuur. Onder de SAAM*-paraplu hebben scholen veel eigen verantwoordelijkheid, met ruimte voor individuele keuzes binnen gestelde kaders. De schoolleiders benadrukken het belang van vertrouwen en eigen ontwikkeling, waarbij fouten maken wordt gezien als leermoment. Het Rijnlandse Gedachtegoed en de uitspraak "Wie het weet mag het zeggen" worden toegepast, waarbij de verantwoordelijkheid bij de leerkracht ligt. De samenwerking binnen SAAM* faciliteert de ontwikkeling en behoud van leraren, met aandacht voor kwaliteit en passende plaatsing binnen de stichting. Check nu de podcast als je meer wilt weten over het omgaan met onderwijssystemen en het vertrouwen in eigen keuzes als schoolleider!
-
Hebben Amsterdamse scholen echt zo veel last van het lerarentekort? In deze boeiende aflevering van de Klassewerkplek Podcast onthullen onderwijsprofessionals van de Oranje Nassauschool en Onze Amsterdamse School cruciale inzichten over dit probleem. Leer waarom het lerarentekort niet uniek is voor Amsterdam, hoe complexe leerlingenpopulaties niet de oorzaak zijn, en waarom sterke visie, leiderschap en ruimte voor leerkrachten van vitaal belang zijn. Ontdek hoe deze scholen zich staande houden en wat de toekomst in petto heeft voor het onderwijs in Nederland.
-
Ontdek de kracht van visie en gelijkheid in het onderwijs met de Klassewerkplek Podcast!
Luister naar inspirerende schoolleiders en een IB'er uit Noord-Brabant terwijl ze delen hoe ze hun visie op school tastbaar maken, gelijkheid bevorderen en zich voorbereiden op eventuele uitdagingen in het onderwijs. Ontdek hun visie op het belang van een gedeelde missie, en waarom ze vasthouden aan hun visie, zelfs in tijden van lerarentekort.
Deze gedreven professionals delen inzichten over het concreet maken van een visie, inclusief het betrekken van ouders en leerlingen. Ze leggen uit waarom een visie niet in steen gebeiteld moet zijn en hoe ze flexibiliteit behouden zonder hun kernwaarden te verliezen.
De Klassewerkplek Podcast biedt een boeiend inzicht in de uitdagingen en kansen van het onderwijs, inclusief het streven naar gelijkheid en inclusiviteit. Luister nu en laat je inspireren door deze bevlogen professionals en hun voortdurende streven naar verbetering in het onderwijs.
-
Verken de strategieën achter scholen in Utrecht die uitblinken in het behouden van leerkrachten. In deze aflevering delen schoolleiders Daniëlle, Nick, en leerkracht Julia de doeltreffende instrumenten voor werkgeluk. Werkdrukvermindering, talentmanagement, en persoonlijke ontwikkeling staan centraal. De deelnemers onthullen hoe weloverwogen keuzes, heldere visie, en samenwerking bijdragen aan rust en duidelijkheid. Daarin zijn ze echter niet altijd eensgezind, maar dat is ook logisch als het gaat om maatwerk. Benieuwd naar de methodes die deze scholen toepassen voor een optimale werkomgeving? Luister dan nu aflevering 4 van seizoen 2 van de Klassewerkplek Podcast!
-
In deze aflevering van de Klassewerkplek Podcast nemen we werkgeluk op kleine scholen onder de loep. Je ontdek de strategieën van schoolleiders voor goed werkgeverschap, visievorming en ze vertellen meer over hun creatieve oplossingen bij het omgaan met het lerarentekort. Luister naar hun inzichten in onze nieuwe podcast!
-
Stelling nemen naar ouders? Micromanagement? Schoolleiders Lianne en Jelle vertellen samen met Marieke van de RAP Drenthe over hun genuanceerde kijk op het lerarentekort en de mogelijke manieren om je daaraan te onttrekken.
-
Mensgerichtheid is noodzakelijk om de autonomie van onderwijsprofessionals te herstellen in een sector die door systeemdenken wordt gedomineerd. Marjolein Faasse en Stephan Schouten zijn allebei schoolleider van een Klassewerkplek binnen Elevantio, een grote regionale onderwijsorganisatie in Zeeuws-Vlaanderen.
Gorik Hageman is de Zeeuwse onderwijsambassadeur. Hij investeert in de samenwerking met opleidingen en organisaties in de aangrenzende gebieden van Vlaanderen en Zuidwest Nederland, die de Zeeuwse arbeidsmarkt kunnen versterken.
Met deze drie mensen, die midden in de oplossing voor het Zeeuwse lerarentekort staan, gaan we in gesprek.
-
Pieter Sprangers is onderwijs designer in Vlaanderen. Met zijn organisatie Domo de Refontiro ondersteunt hij scholen met bijvoorbeeld vooruitstrevend HR beleid. Pieter heeft een scherpe kijk op het onderwijs in Vlaanderen, en zorgde ervoor dat Klassewerkplek als meetinstrument nu ook beschikbaar is in Vlaanderen.
In deze laatste aflevering van het eerste seizoen van de Klassewerkplek-podcast maken we ook de Klassewerkplekken van 2023 in Vlaanderen bekend!
-
Cristel Boer is schoolleider van SBO De Piramide in Gennep (Lijn 83) en begon haar rol als schoolleider in een "gespreid bedje". Manja Lubberhuizen is schoolleider van IKC De Vincent in Etten-Leur (PCPO Midden-Brabant) en had juist een heel andere start.
Waar Manja vele deo's nodig had tegen de klotsende oksels, had Cristel een heel fijn team, alleen misschien geen schoolgebouw?
Hoe ga je om met uitdagingen rondom de cultuur of visie van een onderwijsteam? Hoe houd je de neuzen dezelfde kant op, en hoe bang moet je daarbij zijn voor het lerarentekort?
Een vrolijk en verfrissend gesprek met Manja en Cristel.
-
Karin Landman was de vijfde schoolleider in drie jaar op de OBS Anne Frank in Leiden, met het doel de school weer stevig neer te zetten. Leon Emmel had juist een heel andere opdracht op de Alphense Montessorischool. Hij merkte dat hij vooral moest continueren wat er al stond.
Hoe zorg je dat je als nieuwe schoolleider de juiste dingen doet om het werkgeluk in een team te verstevigen of juist te borgen?
-
Is werkgeluk afhankelijk van de wijk waarin een school staat? Heeft de leerlingenpopulatie impact op dit werkgeluk?
We gaan in gesprek met twee schoolleiders van enorm verschillende scholen. Is werkgeluk onder alle omstandigheden mogelijk?
Roel Paridaans en Fabiënne Smulders zijn al twee jaar op rij schoolleider van een Klassewerkplek. Hun scholen vallen binnen stichting Tangent. Frédérique van de Wouw schuift namens Tangent aan, zij is Strategisch Beleidsadviseur HRM.
-
Is er een verband tussen het werkgeluk van leerkrachten en de onderwijskwaliteit van een school? En hoe werkt dat in de brandhaard van het lerarentekort, in hartje Amsterdam?
Eva Naaijkens en Martin Bootsma van de Alan Turingschool vertellen over hoe zij werken aan het vakmanschap van de leerkracht én daarmee al drie jaar op rij het hoogste werkgeluk van Nederland organiseren. Rutger Slok is schoolleider van de Leonardo da Vincischool, en ook daar al twee jaar een groot werkgeluk.
-
Binnen SAAM* - een bestuur met een groot werkgeluk op veel scholen - is er óók vanuit HR veel aandacht voor dit onderwerp. Hoe organiseer je werkgeluk vanuit HR? Wat werkt er wél, wat werkt er niet? Welke rol neem je in? En wat is het effect op de scholen?
We gaan in gesprek met Marloes van Grevengoed, Martijn van Tilburg en Carolien Braam van SAAM*.
-
Lotte Bakker is een ambitieuze schoolleider die al twee jaar op rij bij de scholen met het hoogste werkgeluk van Nederland hoort. Op haar pad richting een professionele teamgerichte organisatie leunde ze op het academische werk van Ben van der Hilst.
We gaan in gesprek met Ben en Lotte over hun aanpak, die dus óók blijkt bij te dragen aan meer werkgeluk voor professionals.
-
RBOB De Kempen is een bestuur in het zuiden van het land met relatief veel Klassewerkplekken. Tegelijkertijd maakt dit bestuur werk van het opleiden van nieuwe schoolleiders. Daarbij zoeken ze een specifiek profiel, wat bijdraagt aan het werkgeluk van leerkrachten en daarmee de onderwijskwaliteit.
We gaan in gesprek met Jacqueline van Erp, Ruben Sanders en Stijn Kuipers van RBOB De Kempen, en praten over hoe zij georganiseerd zijn en hun visie op het leren van schoolleiders.
-
Met Edith van Montfort, Barbara van Sleeuwen en Marionne Lommen van SAAM* gaan we in gesprek over werkgeluk. SAAM* kent veel Klassewerkplekken, en probeert werkgeluk tot in de vezels van heel SAAM* te organiseren. Hoe doen ze dat en waar lopen ze tegenaan?