Afleveringen
-
In 2024 is het 125 jaar geleden dat Willem Mengelberg de MatthĂ€us-Passion van Bach voor het eerst uitvoerde in het Concertgebouw in Amsterdam met het Concertgebouworkest en Toonkunstkoor Amsterdam. Het werd een jaarlijkse traditie. De uitvoeringen leidden tot de grote MatthĂ€us-liefde die in ons land nog steeds bestaat. In de zes afleveringen van de podcastserie âLeven met de MatthĂ€usâ wordt het Nederlandse succes van de MatthĂ€us-Passion verklaard vanuit het menselijke perspectief.
Met medewerking van Boudewijn Jansen (dirigent TKA), Twan van der Wolde (tenor), Luc Joosten (hoofddramaturg bij DNO), Egon Kracht (componist), Raoul Steffani (bas-bariton)), Tijl Beckand (presentator), medewerkers van Het ConcertGebouw Amsterdam, leden van het Concertgebouw Kamer Orkest, koorleden van TKA en het Roder Jongenskoor Ă©n mensen uit het publiek.
-
In deze aflevering vertelt Toonkunstkoor dirigent Boudewijn Jansen kort over de geschiedenis van de MP in Nederland en over de verschillende uitvoeringspraktijken. Verder spreken we met uitvoerenden en luisteraars over hoe zij besmet zijn geraakt met het passie-virus.
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
In deze aflevering vertelt Twan van der Wolde, tenor over de start van zijn passie voor de MatthĂ€us. Verder vragen we ons af waarom de oproep uit het openingskoor, om mee te doen in de klaagzang, zoân enorme uitwerking blijkt te hebben: tallozen komen om te zingen, te spelen of om luisterend mee te leven. Waarom willen wij allemaal meegaan in zoân verdrietig verhaal over angst, verraad, liefde en dood?
-
In deze aflevering vertelt Luc Joosten, dramaturg bij De Nationale Opera en Ballet over de theatrale kant van de MatthÀus. Volgens tijdgenoten bracht Bach met de dit stuk veel te veel opera in de kerk. In de tweede helft wordt er met onze vaste gasten over doorgesproken. Welke theatrale effecten vallen hun op in de MatthÀus?
-
In deze aflevering horen we bassist en componist Egon Kracht over Bach als voorbeeld inspiratiebron. Hij bewerkte Bachs MatthÀus voor klein instrumentaal ensemble. En verder: welke delen uit de MatthÀus zijn het meest geliefd. Een aflevering dus waarin extra veel muziek te beluisteren valt.
-
In deze aflevering deelt Raoul Steffani zijn ervaring als solist in de MatthĂ€us. Met hem spreken we ook over het thema sterfelijkheid in dit stuk. In de tweede helft van deze aflevering praten we daar met onze vaste gasten over door, net als over de vraag of je na een stuk waarin lijden en sterven zoân grote rol spelen wel mag applaudisseren.
-
In deze aflevering vertelt Tijl Beckand, stand-up comedian, televisiepresentator én lid van het comité van aanbeveling van Toonkunstkoor Amsterdam o.a. over de toekomst van de MatthÀus. Ook onze vaste gasten buigen zich over dit onderwerp en de rol van amateurgezelschappen daarin. Tot slot bespreekt dirigent Boudewijn Jansen of we met deze podcast uiteindelijk antwoord op onze vraag hebben gekregen. De vraag waarom het werk zo geliefd is en waarom er zovelen zijn die intensief léven met de MatthÀus.