Afleveringen

  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 1521. De kritische monnik Maarten Luther is door de paus uitgestoten van de katholieke gemeenschap. Daarom heeft de keizer van het Heilige Roomse Rijk de monnik nu ontboden om voor de Rijksdag van Worms te verschijnen. Hier moet hij zijn standpunten verantwoorden aan de wereldlijke leiders. Maar de reis is gevaarlijk. Daarom moet de twintigjarige Peter de monnik begeleiden. Hij is heraut van de keizer. Het is zijn taak om Luther veilig naar de Rijksdag te begeleiden.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de vroegmoderne tijd?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 20 en kenmerkend aspect 21.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Leeuwenberg, H. L. P., Slechte, C. H., Staalduine, T. J. S. van, Blockmans, W. (2017). De Reformatie: Breuk in de Europese geschiedenis en cultuur Leppin, V. (2017). Maarten Luther Palmer, R. R., Colton, J., Kramer, L. (2007). A History of the Modern World: To 1815 VWO Bovenbouw, 5.4. (2024). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis Westerink, H. Nieboer, M. (2014). Gesprekken aan tafel
  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 1492. Pedro werkt als matroos op het schip van Christoffel Columbus. De vloot is onderweg naar Indië. Althans, dat denken ze. Ze hebben nog geen idee, maar hun reis zal de wereld voorgoed veranderen. Deze reis markeert het begin van de eeuwenlange Europese kolonisatie van Amerika.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de vroegmoderne tijd?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 18, kenmerkend aspect 19 en kenmerkend aspect 20.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Fuson, R. H. (1991). Het scheepsdagboek van Christoffel Columbus Lester, T. (2009). Het vierde werelddeel Riessen, M. van, Rovers, F., Wilschut, A. (2009). Oriëntatie op geschiedenis: Basisboek voor de vakdocent VWO Bovenbouw, 5.2, 5.3. (2024). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • Deze aflevering:
    Het is 30 mei 1431. Na maanden van verhoor en vernedering komt er vandaag een einde aan het beroemdste inquisitieproces van deze tijd. Vandaag volgt het vonnis in het proces van Jeanne d’Arc.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de middeleeuwen?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 17.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Hobbins, D. & Dekker, G. (2012). Jeanne d’Arc: Het proces Maesschalck, E. de. (2022). Moed en tegenspoed: Edelvrouwen in de Bourgondische tijd Overbye, S. & Christensen, B. (2024). Zo gaf Jeanne d’Arc Frankrijk hoop VWO Bovenbouw, 4.6. (2024). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 1187. Omar rijdt vooraan in de overwinningsstoet van sultan Salah ad-Din. Het leger heeft een belangrijke overwinning behaald op de kruisvaarders. Nu staan ze op het punt om de overwinning op te eisen. Nog even en Omar rijdt onder de stadspoort en betreedt de Heilige Stad: Jeruzalem.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de middeleeuwen?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 16.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Billings, M. (2006). De kruistochten Madden, T. (2008). Kruisvaarders Saladin: Gesel van de Kruisvaarders (2012). Opgehaald van IsGeschiedenis Tyerman, C. (2012). De Kruistochten VWO Bovenbouw, 4.5. (2024). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 1122. Hadewig is de dochter van een vooraanstaande handelsfamilie in Utrecht. De laatste tijd is haar vader behoorlijk gestrest. De plannen van bisschop Godebald zijn een doorn in het oog van de Utrechtse handelaren. Ondertussen loopt de spanning binnen de muren van de burcht hoog op. Het conflict tussen de geestelijke en de wereldlijke macht bereikt een hoogtepunt en Hadewig is daar ooggetuige van.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de middeleeuwen?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 11, kenmerkend aspect 13, kenmerkend aspect 14 en kenmerkend aspect 15.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Broer, C.J.C., & De Bruijn, M.W.J. (2012). Rondom het Utrechts stadsrecht Bruin, R.E. de. (2000). Geschiedenis van de stad Utrecht: ‘een paradijs vol weelde’ Jansen van Galen, B. (2009). Verleden van Utrecht. De geboorte van de stad Utrecht Renes, H. (2020). Nieuwe historische atlas van de stad Utrecht VWO Bovenbouw, 4.2, 4.4. (2024). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is 14 oktober in het jaar 1066. Op de velden bij Hastings staan het Engelse en Normandische leger tegenover elkaar. Hugo heeft zijn pijlen geslepen en wacht op het teken van de hertog van Normandië. De uitkomst van de strijd zal de feodale verhoudingen in Engeland definitief veranderen.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de middeleeuwen?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 12.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Bejczy, Istvån. (2012). Een kennismaking met de middeleeuwse wereld Blockmans, W.P., & Hoppenbrouwers, P. (2020). Eeuwen des onderscheids: Een geschiedenis van Middeleeuws Europa Hellemans, B., Raaijamkers, J., & Rhijn, C. van. (2005). Ooggetuigen van de middeleeuwen Kempen, A. van. (2007). Uitweg uit Normandië: Reisverslag, belofte en woordbreuk op het Tapijt van Bayeux VWO Bovenbouw, 3.4, 3.5. (2024). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 756. Tariq is een jonge soldaat in het leger van prins Abd al-Rahman. Door een aantal noodlottige gebeurtenissen is de prins verdreven uit het kalifaat. Maar met een beetje geluk is hij nu met een leger in het huidige Spanje en Portugal beland. Na een belangrijke overwinning marcheren Tariq en de prins naar Cordoba. Daar zal de prins zich uitroepen tot de eerste emir van Al-Andalus.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de middeleeuwen?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 10.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Armstrong, K. (2015). Islam: Geschiedenis van een wereldgodsdienst Corluy, L. (2020). Al Andalus 711-1494: Acht eeuwen godsdienststrijd in Spanje Heijnsbergen, P. van. (2017). Cordoba: Een samenleving van moslims, christenen en joden in Moors Spanje Marozzi, J. (2023). De Arabische veroveringen: De verspreiding van de islam en de eerste kalifaten VWO Bovenbouw, 3.3. (2024). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 496. De zeventienjarige Adelinde is aanwezig bij Ă©Ă©n van de meest bepalende gebeurtenissen voor de religieus culturele toekomst van West-Europa. De Frankische koning Clovis zal het heidendom van zich afwassen en bekeert zich tot het christendom. En dat is voor een groot deel te danken aan een machtige vrouw: koningin Clothilde.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de middeleeuwen?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 7, kenmerkend aspect 8 en kenmerkende aspect 9.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Bauer, R. (2017). Clovis Raedts, P.G.J.M. (1999). Zesde eeuw: De kerstening van Clovis VWO Bovenbouw, 2.1, 3.2. (2023). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 69 na Christus. Marcus en Lucius zijn twee Bataafse soldaten die zijn gelegerd in een Romeins castellum, vlak bij het huidige Nijmegen. De wildste verhalen en de gekste geruchten gaan door het kamp. Op een paar dagen rijden van hier zijn verschillende forten aangevallen. Er zou een opstand zijn uitgebroken en de rebellen zijn onderweg naar hier.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de oudheid?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 6 en kenmerkend aspect 7.

    Tijd voor Geschiedenis
    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? Klik hier en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    De Blois, L., & Van der Spek, R. (2010). Een kennismaking met de Oude Wereld Lendering, J. (2024) Julius Civilis en de Bataafse Opstand. Opgehaald van Historiek Van der Heijden, P. & Verhoeven, C. (2014). Romeinse ambachten. Opgehaald van Historisch Nieuwsblad Van Poppel, S. (2011). Hier stond Claudius. Julius Civilis als Nijmeegse held. Ex Tempore Van Riessen, M., Rovers, F., Wilschut, A. (2008). Oriëntatie op geschiedenis VWO Bovenbouw, 2.4, 2.5. (2023). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is het jaar 431 voor Christus. Damon zal vandaag voor het eerst deelnemen aan de volksvergadering. Vanaf vandaag maakt hij deel uit van de Atheense democratie. Maar hij staat direct voor een groot dilemma. Hij moet meebeslissen over een wet die zijn eigen lot zal bezegelen.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de oudheid?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 4 en kenmerkend aspect 5.

    Tijd voor Geschiedenis

    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? ⁠Klik hier⁠ en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    De Blois, L., & Van der Spek, R. (2010). Een kennismaking met de Oude Wereld Van Riessen, M., Rovers, F., Wilschut, A. (2008). Oriëntatie op geschiedenis VWO Bovenbouw, 2.1, 2.2, 2.3. (2023). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is omstreeks de 18e eeuw voor Christus. We zijn aangekomen in Ă©Ă©n van de oudste steden ter wereld: Babylon. De jonge Naqi’a wordt naar het plein voor de tempel van Mardoek geleid. Daar staat een enorme zwarte zuil met vreemde inscripties. Maar wat betekenen die vreemde inscripties?

    Ga je met me mee op tijdreis naar de overgang van een onbeschreven naar een beschreven tijd?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 3.

    Tijd voor Geschiedenis

    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? ⁠Klik hier⁠ en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Codex van Hammurabi. Opgehaald van Historische bronnen De Blois, L., & Van der Spek, R. (2010). Een kennismaking met de Oude Wereld Van Riessen, M., Rovers, F., Wilschut, A. (2008). Oriëntatie op geschiedenis VWO Bovenbouw, 1.3, 1.4. (2023). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • Deze aflevering:
    Het is zo’n 10.000 jaar geleden. De laatste dagen heeft de groep jagers-verzamelaars steeds minder voedsel ter beschikking. Het kamp wordt opgebroken en de groep gaat op zoek naar een nieuwe verblijfplaats. Maar er zal een ontmoeting plaats gaan vinden die het leven van deze mensen voorgoed zal veranderen.

    Ga je met me mee op tijdreis naar de prehistorie?

    Oefenen
    Ben je leerling en werk je met Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier om de verwerkingsvragen te maken. Je kunt hier ook de volledige tekst van de aflevering als PDF downloaden. Zo kan je meelezen tijdens het luisteren. Daarnaast kan je aan de slag met de examentrainers. Deze aflevering gaat over kenmerkend aspect 1 en kenmerkend aspect 2.

    Tijd voor Geschiedenis

    Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, dé digitale geschiedenismethode voor het voortgezet onderwijs. Ben je geschiedenisdocent? ⁠Klik hier⁠ en vraag direct je gratis proefaccount aan.

    Verantwoording
    Het personage dat gevolgd wordt in de aflevering is fictief. De context en hoofdrolspelers binnen de geschiedenis die aan bod komen zijn echter gebaseerd op bronnen. Voor het verhaal is er steeds een balans gezocht tussen de selectie van de historische feiten, de taal en de fasering van het verhaal. In de podcast gaat het dus niet zozeer om de redenering op grond van historische feiten, maar gaat het erom dat de leerling zich een beeld kan vormen van het verleden. De podcast moet daarom beschouwd worden als een didactisch hulpmiddel, waarbij de docent de keuze maakt hoe het verhaal wordt ingezet in de les. De podcast en de verwerkingsopdrachten zetten aan tot het voeren van een onderwijsleergesprek over interpretatie, context of de betekenis historische accuraatheid van het verhaal ten opzichte van de historische feiten

    Bronnen
    Bij het maken van deze aflevering van Mr. T’s Tijdreis is onder meer gebruik gemaakt van deze bronnen:

    Diamond, J. (2009). Zwaarden, paarden en ziektekiemen Van Riessen, M., Rovers, F., Wilschut, A. (2008). Oriëntatie op geschiedenis VWO Bovenbouw, 1.1, 1.2, 1.3. (2023). Opgehaald van Tijd voor Geschiedenis
  • In Mr. T’s Tijdreis neemt Tom je iedere aflevering mee naar een andere tijd. In slechts 20 minuten reis je langs verdwenen beschavingen, revolutionaire ontwikkelingen en machtige leiders. Deze serie pendelt van de tijd van jagers en boeren door naar de onze, met een tussenstop bij alle kenmerkende aspecten uit het eindexamen geschiedenis.

    Mr. T’s Tijdreis is vanaf schooljaar 2024-2025 wekelijks te beluisteren in je favoriete podcastapp. Dit is een podcast van Tijd voor Geschiedenis, DĂ© digitale geschiedenis methode voor het voortgezet onderwijs.