Afleveringen

  • Wat betekent het om jezelf op het spel te zetten als onderzoeker? Wat gebeurt er als orde en vervoering elkaar ontmoeten? En wat genereren gesneden aardappels en droogbloemen voor een onderzoekende geest?

    Henk Steenhuis (auteur, journalist zingeving voor Trouw) en Bart van Rosmalen (cellist, kunstenaar en lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) vervolgen hun gesprek over het muzisch perspectief. Te gast is Daan Andriessen, lector methodologie van praktijkgericht onderzoek aan de Hogeschool van Utrecht.

    Daan en Bart schermen met de verschillen tussen het verlangen naar systematiek en onbesuisd het onbekende binnenstappen. De ‘modellenman’ steekt systematisch van wal en de ‘bacchant’ doorkruist het betoog met een pleidooi voor extase. En toch delen de twee vrienden een groot midden dat zij sinds 2007 hebben verkend en gecultiveerd. De vruchten daarvan zijn te horen in deze podcast.

    Met muziek van Daans band: Van Messing. Album: Verwarde Mannen. Nummer: Zen.

    Nieuwsgierig naar Daans werk en publicaties als lector bij de HU: https://www.hu.nl/onderzoek/onderzoekers/daan-andriessen
    Lees meer over Daans muzische perspectief op onderzoek op: https://www.musework.nl/en/page/5259/daan-andriessen
    Volg Daan op: https://twitter.com/onderzoekcoach

  • Wat is het vakmatige en de kunst van eigenzinnig zijn? Hoe zorg je dat je herinnerd wordt maar niet gehaat als professional? En kan je een lot als Antigone voorkomen wanneer je streeft naar de moed tot waarheid in organisaties?

    Henk Steenhuis (auteur, journalist zingeving voor Trouw) en Bart van Rosmalen (cellist, kunstenaar en lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) vervolgen hun gesprek over het muzisch perspectief. Te gast is Illya Soffer, directeur van Ieder In, belangenvereniging voor mensen met een beperking, en verbonden aan de Goed Werk Expeditie waarin zij medeonderzoeker is naar de ‘eigenzinnige professional’.

    In een boeiend gesprek Illya neemt ons mee in hoe zij de balans tussen afwijken en aansluiten telkens opzoekt in haar werk en hoe zij samen met Bart en anderen verkent wat professionele eigenzinnigheid inhoudt. Samen met Bart deelt zij inzichten die zij met andere professionals boven water hebben getild hierover en verbindt zij deze met haar werk in het spanningsveld tussen politiek, media en de belangen van mensen met een beperking.

    Met muziek van Steve Reich uitgevoerd door Percussion Group The Hague, Reinbert de Leeuw & Schönberg Ensemble. Album: Steve Reich: Tehillim - Three Movements

    Je kan Illya volgen op Twitter: https://twitter.com/illya66?lang=nl
    Je kan hier meer lezen over de 'Goed Werk Expeditie': https://goodworkcompany.nl/activiteiten/goed-werk-expeditie/
    Op 18 mei kan je bij ons festival 'Musework Live' met ons aan de slag met het thema professionele eigenzinnig. Zie hier: https://www.musework.nl/nl/page/11796/bij-eigen-zinnen-komen

  • Zijn er afleveringen die ontbreken?

    Klik hier om de feed te vernieuwen.

  • Welke drie zorgwekkende reacties roept de teloorgang van ecosystemen bij studenten op? Wat betekent het om weer inheems te worden? Hoe kan je als modemaker ook continu ecologisch activist zijn?

    Henk Steenhuis (auteur, journalist zingeving voor Trouw) en Bart van Rosmalen (cellist, kunstenaar en lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) vervolgen hun gesprek over het muzisch perspectief. Te gast zijn Anke Jongejan en Thieu Besselink. Anke is als docent en onderzoeker verbonden aan de HKU en oprichter van Fashion Futures waarin zij de toekomst van de mode poogt te beĂŻnvloeden met onderzoek, nieuwe concepten, prototypes en producten. Thieu Besselink, onderwijzer (UU) en onderzoeker op het gebied van regeneratieve samenlevingen en oprichter van de Townmaking Institute.

    Zij vertellen over hun waarnemingen van hoe huidige studenten reageren op de ecologische crises in onze wereld. Lichten toe vanuit welke principes zij werken met deze groepen jonge mensen en geven concrete voorbeelden van hoe je dat als onderwijzer kan doen, maar ook als individu. Soms volstaat een achtertuin al en soms heb je een marcherende installatie nodig.

    Lees meer over hoe Anke de ecologische wending maakt: www.fashionfutures.org

    Lees meer over hoe Thieu de ecologische wending maakt op: https://www.townmaking.com/

    Hier vind je meer over ons festival van 16-20 mei in de Metaal Kathedraal: https://www.musework.nl/en/page/11789/festival-mei-2022

    Met muziek van BallakĂ© Sissoko & Vincent Segal: ‘Niandou’, Musique de nuit

  • Hoe kan je elkaar als kunstwerk zien en wat is de waarde van kunst als therapie zien? Wat gebeurt er als je een boek opstelt in de ruimte met elkaar? En waarom heeft elke organisatie dissonanten nodig?

    Henk Steenhuis (auteur, journalist zingeving voor Trouw) en Bart van Rosmalen (cellist, kunstenaar en lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) vervolgen hun gesprek over het muzisch perspectief. Te gast is Jessica Harmsen. Naast haar werk in educatieve cultuurprojecten is zij een van de aanjagers van de werkplaats Grensgangers, waar zij met alumni en onderzoekers van de HKU samen manieren zoeken om vernieuwende praktijken in de kunsteducatie te versterken.

    Jessica vertelt over de waarde van het verkennen van grenzen tussen praktijken, maar ook buiten en binnen jezelf. Ze geeft voorbeelden van hoe je als groep ‘grensgangers’ kan werken om ander of dieper inzicht te krijgen in je eigen praktijk.

    Lees meer over Jessica Harmsen en hoe zij werkt met het muzisch perspectief: https://www.musework.nl/nl/page/6944/jessica-harmsen

    Wil je meer weten over de werkplaats Grensgangers? Kijk hier: https://www.musework.nl/nl/page/11699/missie

    Hier vind je meer over ons festival van 16-20 mei in de Metaal Kathedraal: https://www.musework.nl/en/page/11789/festival-mei-2022

  • Wat valt er te maken van je verleden? Hoe kan autobiografisch onderzoek voor een boek leiden tot andere manieren van zingen als bijvangst? Hoe speel je studenten vrij in hun onderzoek wanneer zij tegen de grenzen van hun vrijheid om te maken aanlopen?

    Henk Steenhuis (auteur, journalist zingeving voor Trouw) en Bart van Rosmalen (cellist, kunstenaar en lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) vervolgen hun gesprek over het muzisch perspectief. Te gast is Annemarie Maas, zangeres en zingend actrice bij verschillende theatergezelschappen en productiehuizen. Daarnaast is zij docent en studiecoach bij het Utrechts Conservatorium (HKU).

    Annemarie gaat in op de prachtige gelaagdheid van een maakproces, waarin feiten, herinterpretaties, nieuwe betekenissen, spelregels, nieuwe vormen die opgeroepen worden door het gemaakte. Tegelijkertijd verkent zij hoe je als onderzoeker je subjectiviteit inbrengt en productief maakt. Ze maakt tot slot in haar onderwijs ook de wending naar de ‘Golden Stage’ van onze kindertijd om haar studenten in het spel te brengen wanneer zij gefrustreerd raken door een opdracht. Daarmee raakt ze een muzisch motief om persoonlijke fascinaties te verbinden met je werk en dat wat je op je neemt in je werk.

    Met muziek van Steve Reich uitgevoerd door Percussion Group The Hague, Reinbert de Leeuw & Schönberg Ensemble. Album: Steve Reich: Tehillim - Three Movements
    Met muziek van Jacques Brel uitgevoerd door Tim Langedijk Trio feat. Jan van Duikeren. Te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=r6Q9Lod1fyg

    Lees meer over Annemarie Maas op: https://www.musework.nl/en/page/449/annemarie-maas
    Bezoek ook haar eigen pagina: http://annemariemaas.nl/ en Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCURICuoDR_fj4EpBSj5faHQ
    Hier vind je meer over ons festival van 16-20 mei in de Metaal Kathedraal: https://www.musework.nl/en/page/11789/festival-mei-2022

  • Kan je een organisatievraagstuk dansen? Wat gebeurt er als je gewoon even zegt wat er in je opkomt? Kan je iets zeggen in een taal zonder woorden?

    Henk Steenhuis (auteur, journalist zingeving voor Trouw) en Bart van Rosmalen (cellist, kunstenaar en lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) vervolgen hun gesprek over het muzisch perspectief. Te gast is organisatieadviseur en danser Peter Rombouts.

    Peter danst terug op wat er aan de hand is in een organisatie. Dat gebruikt hij om met de betrokkenen te verkennen wat voor rijkheid er in hun vraagstuk zit. Maar ook in onderwijs laat hij studenten ervaren hoe het is om zonder woorden echt even gehoord te worden wanneer zij iets laten terugmaken op wat zij zelf gemaakt hebben.

    Met muziek van Steve Reich uitgevoerd door Percussion Group The Hague, Reinbert de Leeuw & Schönberg Ensemble. Album: Steve Reich: Tehillim - Three Movements

    Lees meer over het werk van Peter Rombouts voor Musework: https://www.musework.nl/en/page/2059/peter-rombouts
    Bezoek Peters website hier: https://www.peterrombouts.com/
    Hier vind je meer over ons festival van 16-20 mei in de Metaal Kathedraal: https://www.musework.nl/en/page/11789/festival-mei-2022

  • Wat is het muzische perspectief? Welke waarde heeft het voor mensen die in organisaties werken? Waarom is het juist nĂș nodig? Wat is de relatie met de kunst en kunstzinnig handelen? Wat is tegenkracht en waarom is de Urban Dance zo’n inspirerende bron?

    Henk Steenhuis, schrijver en journalist ‘zingeving’ van Trouw, en Bart van Rosmalen, cellist, kunstenaar en lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht gaan een reeks gesprekken aan over het muzisch perspectief. De eerste vraag die ter tafel komt is: Wat we moeten verstaan onder ‘muzische professionalisering’?

    Met muziek van Steve Reich uitgevoerd door Percussion Group The Hague, Reinbert de Leeuw & Schönberg Ensemble. Album: Steve Reich: Tehillim - Three Movements

    Lees meer op onze website: https://www.musework.nl/
    Hier vind je meer over ons festival van 16-20 mei in de Metaal Kathedraal: https://www.musework.nl/en/page/11789/festival-mei-2022