Afleveringen

  • Voordat hij zich ontfermde over de WRC-carrière van zoon Grégoire en nog lang voordat BMA ontstond, was Bernard Munster - net 63 jaar bij de opname - een van de smaakmakers op de Belgische rallywegen. In Nederland reed hij nooit een wedstrijd maar in België stapelden de titels in de groep A en Formule 2 zich op. In 1995 behaalde hij de algemene Belgische rallytitel met een grijze Renault Clio Maxi in Belga-kleuren.

    Voor zijn 5 jaar met Renault maakte “Big Bernie” furore met de kleine Opel Corsa groep A, de wagen waar hij maar net in paste maar die een grote boost aan zijn carrière gaf en die zeker bij zijn favoriete wagens uit de carrière hoort. In 1991 maakte hij zelfs een pick-up variant van de Corsa na een koprol in Ieper. Het zijn beelden die jaren later nog altijd direct op YouTube te vinden zijn met de juiste zoekcriteria.

    Op het persoonlijk netvlies van Bernard is zeker het dodelijk ongeval in de Boucles de Spa 1998 gebrand. Het is een zwarte bladzijde in zijn carrière en in die van de Belgische rallysport. Volgens zijn vriend Grégoire de Mevius die voor hem startte, had de KP nooit gereden mogen worden…

    Vanaf dan zat Bernard ook meer aan het stuur van 4x4’s zoals diverse types van de Subaru Impreza en de Skoda Octavia WRC. Naar het einde toe was hij vaker op pad met de (historische) Porsche 911 die ook klaargestoomd wordt in de BMA-ateliers. Door een nieuwe niche bij BMA - exclusief bouwer van de Apache voor rallyraid - en de verhalen over zijn zonen Grégoire en Charles duurt deze podcast iets langer dan normaal… maar met de zachte, aangename stem van Bernard verveelt het geen seconde. Veel luisterplezier !

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Met Jeroen Swaanen - 50 geworden in de zomer van 2024 - gaan we Op de Rallykoffie bij de - tot nu toe - jongste praatgast. Als bijna buurman van Piet Van Hoof begon hij zijn carrière met diverse Mitsubishi Lancers.

    Ondanks dat hij maar een tiental jaar actief was in de rallysport, reed hij met een resem WRC-wagens die nu nog tot de verbeelding spreken, zoals de Citroën C4, Subaru Impreza S9 / S12 / S14 en zijn absolute favoriet de Ford Focus WRC.

    Het leverde hem - mede dankzij een financieel sterke entourage - twee jaar op rij de titel van Nederlands kampioen op (2011 en 2012). Hij sloot zijn carrière (voorlopig?) af met enkele wedstrijden in een modernere rally2 / R5, minder makkelijk om mee te rijden dan de oude WRC’s.

    Ten huize Swaanen is de stand voor een mogelijke comeback 3-1 maar tot nader order wint de meerderheid niet. Eén veto stem geeft de doorslag ondanks het feit dat Jeroen nog steeds besmet is met het rallyvirus en al heel wat mooie verhalen te vertellen heeft…

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Op een rustige ochtend, een dag na de TAC Rally, werd een langverwachte ontmoeting werkelijkheid. Gelegen aan de kronkelende paden van de Monteberg Rally, stonden we aan de deur van een mooi huis, de thuisbasis van een legendarische man in de Belgische rallywereld: Gaby Goudezeune.

    Het was een warme ontvangst, met de geur van vers gezette rallykoffie. Terwijl we alles aan het klaarzetten waren, begon het gesprek, dat al snel een reis door de tijd werd.
    Gaby deelde met zijn eerste herinneringen aan zijn rallycarrière, die eigenlijk
    begon in de auto van zijn moeder. Een bescheiden begin dat uiteindelijk
    uitgroeide tot 2 kampioenschappen.

    Tijdens onze gesprekken dook Gaby diep in de geschiedenis van zijn opmerkelijke carrière, van de legendarische Luigi Alfa Romeo tot aan de indrukwekkende Subaru Impreza S5. Elk voertuig droeg zijn eigen verhaal.

    Maar te midden van alle verhalen, was er een moment van onuitwisbaar verdriet. Op 10 maart 2008 verloor Gaby zijn zoon, Hans, tijdens een tragische rallytest. De woorden stokten in zijn en onze kelen terwijl hij zijn herinneringen deelde, met emotionele stiltes die de ruimte vulden. Het was een herinnering aan de soms harde realiteit van de sport die we lief hebben.

    Maar Gaby's verhaal gaat verder dan zijn eigen prestaties. Hij is een mentor, een vaderfiguur voor vele rallyrijders die zijn pad hebben gekruist. Zijn toewijding aan de sport gaat verder dan het bereiken van persoonlijke glorie. Het gaat om het delen van zijn passie en het helpen van anderen om hun eigen dromen waar te maken.

    Als de middag vorderde, werd duidelijk dat Gaby meer was dan alleen een rallylegende. Hij was een man van veerkracht, mededogen en onwankelbare vastberadenheid. Zijn verhalen zullen voortleven in de harten van degenen die ze hebben gehoord, een blijvende herinnering aan een leven dat is gewijd aan de rallysport.

    Www.opderallykoffie.com

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Hoe meer Op de Rallykoffie’s we doen, hoe vaker de nieuwe gast banden heeft met vorige afleveringen… Als je op bezoek gaat met iemand met meer dan een halve eeuw (!!!) autosport ervaring, is dat niet anders.

    René Smeets zette de Limburgse vlaai op tafel en had ons bezoekje rallykoffiekletsen grondig voorbereid. Robert schakelde chat GPT in om er terug vragen van te maken… Besmet door vader met de rallymicrobe of misschien beter de kaartleesmicrobe navigeerde hij op 15-jarige leeftijd de Horneland Rally, een event waar hij in 1998 samen met Robert verantwoordelijk voor de hergeboorte zorgde. Wat historische rallysport betreft is de Coppa nu zijn enige kind naast wat ritjes voor het goede doel...

    Wat de snelheidswedstrijden betreft is René onlosmakelijk verbonden met de organisatie van de vroegere Limburgia Rally, zowel in België als in Nederland. En dan hebben we nog niets gezegd over zijn carrière als co-piloot in snelheidsrally’s waar hij onder andere plaats nam naast enkele van onze vorige praatgasten zoals Man Bergsteijn en Johnny Hoes. Hij was jarenlang de vaste navigator van Henk Vossen en behaalde samen met hem diens enige Nederlandse algemene rallytitel. Je merkt het… stof genoeg voor een gezellig Limburgse rallykoffieklets bij … René Smeets.



    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Het gebeurt wel vaker dat een nieuwe praatgast behoorlijk veel links heeft met vorige praatgasten… Bij deze is dat zeker waar. Sven Smeets, één van zijn co-piloten kwam reeds aan bod en twee rijders die een belangrijke rol speelden in het begin van zijn carrière - Valère Vandermaesen en Guy Colsoul - passeerden ook al de revue. Zij hadden al snel in de gaten dat deze jonge gast uit Millen behoorlijk aan een stuur kon draaien.
    Zijn eerste rallysprint reed hij zoals hij naar de bakker reed, maar hij liet zich wel opmerken. En zijn carrière floreerde snel: na de tweewielaangedreven Astra van Opel Team Belgium beleefde hij prachtige jaren met de Toyota Celica GT4, goed voor zijn eerste van in totaal elf Ieper-zeges. Toen Ove Anderson een contract aanbod om de Corolla te ontwikkelen, wou Freddy toch eerst overleggen met papa en mama want hoe gingen ze dat dan in de ouderlijke garage doen als hij er minder zou zijn… Toen vader Loix hoorde wat zoonlief zou verdienen, stuurde hij hem direct naar Keulen om de overeenkomst te tekenen.
    Na Toyota, volgden Mitsubishi, Hyundai, Peugeot, Citroën, Fiat, VW, Ford en vele jaren met Skoda. Doordat zijn carrière dankzij Marlboro vrij snel internationaal kleurde, ontbrak de Belgische titel op zijn palmares. Die haalden Fast Freddy dan nog vier keer op rij van 2013 tot 2016. We zien hem tegenwoordig nog sporadisch in een rallywagen nadat tussen pot en pint het programma met zijn vriend Pieter Tsjoen besproken wordt. Kom Op de rallykoffie bij Mister Ypres, Fast Freddy Loix.



    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Mark van den Brand extra “Live bij VGT Race en Rally Collectables”

    Voor het eerst een “live” opname van onze podcast in Bocholt bij VGT Race en Rally Collectables. Ongeveer 40 luisteraars van onze podcast hadden de sneeuw getrotseerd en waren aanwezig tijdens deze live opname.

    In 2023 was Mark al een gast van ons, samen met Hans Stacey waar hij vele jaren mee heeft gereden en menig succes heeft geboekt. Tijdens deze podcast kwam Mark bijna niet aan het woord door alle anekdotes die Hans te vertellen had. Aan het eind van de podcast vertelde Mark dat hij ook nog verhalen te over had, tijd voor een extra podcast dus.

    Hierbij zijn relaas van vele jaren rallysport in binnen- en buitenland.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Een co-piloot die met veel met Belgen én Nederlanders onderweg was… en niet de minste. Het zorgde voor een hele resem algemene overwinningen en titels. Wat het nog meer bijzonder maakt, is dat hij zijn eerste optreden naast een piloot heel dikwijls wist te eindigen met een algemene overwinning. En dikwijls begeleidde hij een piloot ook naar diens eerste algemene zege. Bij zijn debuut met Pascal Gaban (Porsche 911) in de Rally van Mechelen 1986 stond hij direct op het hoogste schavotje. Dat deed hij nadien ook nog met onder andere Chris Van Woensel, Hans Stacey, Tim Van Parijs, Peter van Merkesteijn, Bernhard Ten Brinke en last but not least zijn goede vriend Pieter Tsjoen die hem omschreef als “de beste, de beste, de beste” of was het “de beast”? Met Tsjoen en Gaban was hij het meest onderweg. “We zijn allemaal maar amateurs die hun best en veel moeite doen om onze steeds duurder wordende hobby te kunnen uitoefenen”, aldus Eddy Chevaillier die ondanks enkele flinke klappers nog altijd rallysport ademt en beleeft.

    Prijsvraag

    Van welke Belgische rally noemt Eddy zichzelf “een losse medewerker”?

    antwoorden kunnen ingestuurd worden tot en met woensdag 1 november 2023

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Tussen twee meetings / business calls door mochten we even Op de rallykoffie gaan bij de CEO van Heijmans, een gekende onderneming in vastgoed, woningbouw en infrastructuurwerken. Ton Hillen, letterlijk - maar ook figuurlijk - één van de grootste navigatoren uit Nederland, kreeg de rallymicrobe te pakken door zijn vrouw Ellen. Alhoewel hij een palmares van 17 seizoenen heeft met diverse mooie wedstrijden in het buitenland, was hij - enkele one shots te na - zijn carrière voornamelijk trouw aan drie rijders: Wim Luijbregts, Chiel Bos en de inmiddels betreurde Bert de Jong. Met Bert was hij het meest onderweg en behaalde hij een overwinning in een Belgische rally, iets wat niet zo heel veel Nederlandse teams hen achteraf nog na deden. Een horrorcrash in de Croatia Rally in 1999 werd het jaar nadien rechtgezet met een klinkende zege in dezelfde wedstrijd. Rally is leren omgaan met teleurstellingen, durf te vragen en omring jezelf met de beste mensen, … het zijn wijze levenslessen die deze topnavigator nu nog gebruikt aan het hoofd van een bedrijf met 5.000 werknemers.

    Prijsvraag

    Wat was het geheim dat Bert de Jong vaak de snelste tijd draaide op de openingsproef van een rally?

    Antwoorden kunnen ingestuurd worden tot en met woensdag 27 september 2023

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Voor het tweede duo-interview trokken we naar Lummen, waar ooit het bedrijf Vandermaesen Viswaren ontstond. Gastheer Valère ontving ons samen met een van de meest trouwe co-piloten in de rallywereld, Julien Aerts. De twee neven reden de meeste wedstrijden samen. Ze beëindigden ook samen hun carrière, namelijk op de afdeling intensive care na een zeer zware crash in Ieper 1990. Valère vertelt over de speciale band met sponsor / vriend IJsboerke die als rode draad door zijn carrière loopt en zijn bijdrage aan Freddy Loix zijn doorbraak. Julien vond als ingenieur een extra uitdaging om de Monroe schokdempers perfect afgesteld te krijgen. Hij mocht aan David Richards uitleggen waarom ze met een handgeschakelde versnellingsbak amper trager waren dan een officiële Prodrive-M3. Hun vrouwen die ooit een caravan verloren op de grote Markt in Ieper, is slechts een van de prachtige rally-avonturen die ze beleefden… te beluisteren in een dubbelinterview Op de rallykoffie.

    Prijsvraag
    Welke tuner bouwde de Prodrive-koets op tot de BMW M3?
    Beantwoord

    Antwoorden kunnen ingestuurd worden tot en met woensdag 23 augustus 2023

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • "Nou, ik heb niet zoveel te zeggen", kondigde Hans Stacey meermaals aan. En toch was hij het die het meeste vertelde in onze eerste duo-opname. Zijn navigator Mark Van den Brand kwam duidelijk minder aan het woord en heeft nog anekdotes op overschot voor een aflevering alleen. Het Nederlands-Brabantse duo maakte begin jaren ‘90 furore op Nederlandse én buitenlandse rallypaden als lid van het Mitsubishi Dealer Team. Ze maakten de overstap van de Galant VR4 naar de eerste Lancers maar het was de Ford Escort Cosworth en de Subaru Impreza 555 die hen dankzij Ben - vader van Rocco - Theunissen de Nederlandse rallytitel opleverde in 1997. De twee mega-fanatiekelingen van de rallysport reden na die titel niet meer vaak samen maar de periode ervoor leverde wel genoeg verhalen op voor een eerste duo-interview Op de Rallykoffie.

    Prijsvraag

    Welke is Hans zijn favoriete kleur voor de zijspiegels sinds Dakar ?

    Antwoorden kunnen ingestuurd worden tot en met

    woensdag 5 juli 2023

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Ze is afkomstig uit de Oostkantons en spreekt maar liefst zes talen. Nederlands is wellicht niet de meest voor de hand liggende daarvan maar ze leerde het in één kerstvakantie om zich zo te verzekeren van een officieel co-zitje naast Pascal Smets bij Mitsubishi waar ze Belgisch groep N kampioen mee werd. Onder andere Didier Monin, Kris Princen, Kurt Heckters, Benoit Rousselot, Marc Duez en Rocco Theunissen hoorden Elisabeth - Lily - Genten haar steno-pacenotes voorlezen. De Boucles de Spa, de laatste wedstrijd met haar toenmalige vriend Rocco, zorgt 20 jaar later nog steeds voor stille momenten en kippenvel. Amper enkele dagen nadien overleed de allereerste buitenlander die Belgisch rallykampioen werd aan een hersenvliesontsteking. De derde podcast van 2023 is er eentje met een lach en een traan… waarbij we niet konden ontfutselen waar Lily haar comeback mee ging maken.

    Prijsvraag

    Door welke twee broers (beide voornamen en achternaam) belandde Lily Genten in de autosport?

    Beantwoord

    Antwoorden kunnen ingestuurd worden tot en met woensdag 31 mei 2023.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Snijers of Snyers… ij of y: wat is het officieel? Dat moet nog uitgezocht worden. De Lange - een bijnaam die hij zelf trouwens niet graag hoort - verkiest zelf voor de gestipte ij want als je dan Patrick Snijers schrijft kom je op 14 letters en geen… 13. Wie is er hier bijgelovig? Doorgaans heeft Op de rallykoffie praatgasten die niet meer zoveel rijden maar er is een goede reden voor deze uitzondering. Na Duez en Droogmans in het eerste seizoen wilden we zeker ook de derde musketier de revue laten passeren. Dit had gemakkelijk ook een dubbele aflevering kunnen worden maar wie weet gaan we nog eens langs voor een tweede bezoek want Patrick Snijers is nog lang niet uitverteld… ook al heeft die al ongeveer een uur gebabbeld voor de tweede aflevering van seizoen 2.

    Prijsvraag
    Waarom mocht co-piloot Patrick op 14-jarige leeftijd het stuur overnemen van zijn vader tijdens een eerste bolpijl/kaartleesritje?
    Beantwoord

    Antwoorden kunnen ingestuurd worden tot en met woensdag 10 mei.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Chiel Bos (3 juli 1961) begon zijn rallycarrière omdat zijn rijstijl op de weg problemen opleverde voor een andere rallyrijder die met dezelfde auto reed. “Ga jij maar eens rally rijden…” en zo begon het met twee afgedankte TB’s.

    Na slechts enkele wedstrijden belandde Bos in het officieel Ford-team met een vierdeurs Sierra Cosworth. De Lancia Delta leverde hem ondanks veel problemen de Nederlandse titel op in 1991, gevolgd door enkele mooie jaren met een Peugeot 309 GTI, terug Ford en ook nog Mitsubishi.

    Bos was een pionier inzake verstelbare schokbrekers in de rallysport. Hij is nog altijd actief in de racerij als chassis engineer en driving coach in de Noord-Amerikaanse Carrera Cup. In de wintermaanden kan je unieke ijstrainingen volgen bij zijn Norway Rally Experience, wat ooit als rallyschool begon.

    Prijsvraag
    Welke rally-auto (merk en type) geeft Chiel Bos als zijn favoriet aan?
    Beantwoord
    antwoorden kunnen ingestuurd worden tot en metwoensdag 12 april 2023

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Luister vanaf 15 maart naar nieuwe afleveringen van Op De Rallykoffie. In deze trailer lichten we een tipje van de sluier op.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • De laatste aflevering van het eerste seizoen van Op De Rallykoffie. We blikken terug op de gesprekken met onze gasten en vooruitkijken naar de toekomst.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Op zijn 21ste ruilde Coen Vink de motocross voor de autosport… aanvankelijk voor zowel circuit als rally tot hij eind jaren ‘80 resoluut voor rally koos. Verkennen deed hij niet zo graag maar dat belette hem niet om hard te gaan op pacenotes en met meestal gebruikte banden, de rode draad in zijn carrière.

    Niet snel na zijn rallydebuut reed hij in de officiële kleuren van Mitsubishi Dealer Team Holland. Velen kennen hem van zijn tijd aan het stuur van een Subaru Impreza of een mooie Legacy. Dierenvriend Coen heeft de rallysport (nog) niet kunnen loslaten en kiest tegenwoordig voor leuke uitstapjes met een achterwielaangedreven Sierra Cosworth en een beetje handelen in diverse rallyspullen met zijn eigen bedrijf.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Voor de voorlaatste gast van het eerste seizoen moesten we noodgedwongen afstappen van een persoonlijke ontmoeting. Maar wat wil je dan ook als je de Sporting director van het Williams Formule 1 team wil interviewen? Dan ben je al blij met een digitale ontmoeting en een uurtje in zijn overvolle agenda. Alhoewel Sven onze jongste praatgast Op de rallykoffie is, heeft deze leeftijds- en naamgenoot - trouwens geen familie - van Eddy al heel wat autosport-watertjes doorzwommen.
    Van 1995 tot en met 2004 navigeerde hij Freddy Loix in diverse fabrieksteams waaronder Toyota, Hyundai, Mitsubishi en Peugeot. Zijn actieve co-piloot carrière sloot hij af met de eerste Belgische WRC-overwinning ooit aan de zijde van François Duval! Achteraf gezien een zeer abrupt einde maar daarna volgden minstens even indrukwekkende jobs op management niveau bij de fabrieksteams van Citroën, Volkswagen en nu dus… Williams Formule 1. Alhoewel woonachtig in Engeland, staat Sven ons te woord in een sappig Belgisch-Limburgs-Nederlands waarbij de Hasseltse roots nog doorschemeren.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Voor de eerste keer zaten we met drie generaties in dezelfde kamer voor een opname. De centrale gast was Man Bergsteyn, bekend van de Opel-garage in Berg en Terblijt en van vele rally-avonturen in binnen- en buitenland.. Wist je dat het dealership een gevolg was van zijn rallycarrière en niet omgekeerd? Of dat hij ooit een rally reed zonder stuur? Of dat Man zijn navigator kwijt geraakte in een wedstrijd? De 88-jarige rallylegende - nog steeds bijzonder helder van geest - vertelt het allemaal in deze aflevering terwijl zoon Maurice ook aanschuift voor bijkomende info. Kleinzoon Sam luistert op de achtergrond naar de verhalen van zijn opa terwijl oma lekker Limburgse vlaai bij de rallykoffie serveert.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Den Droge of - zijn eerste bijnaam - Droogmansson… is eentje die perfect bij Robert Droogmans past want deze musketier combineerde de dwarse en spectaculaire rijstijl van de Skandinaven met de koelheid waarvoor ze eveneens gekend zijn. Een natuurtalent pur sang met drie Belgische rallytitels én daarenboven de allereerste Belg die Europees rallykampioen werd in een jaar waar hij 100 keer dacht om te stoppen met rally rijden! Droogmans is groot geworden dankzij de driestrijd met Duez en Snyers, gelanceerd via Gilbert Staepelaere, door toedoen van Patrick de Schaetzen en met de trouwe steun van zijn vrouw Jacqueline en een supportersclub om u tegen te zeggen.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie

  • Met Anja Lieuwma gaan we voor de eerste keer op bezoek bij een vrouw uit de rallysport, zeg maar gerust “une grande dame” want zij was de eerste vrouwelijke rallykampioene in Nederland, een titel die ze behaalde in 1986 naast Stig Andervang in de iconische Ford RS200. Ze begon haar carrière in 1978 met Titia Westerhof en daarna langs Johnny Hoes junior. De meeste wedstrijden reed ze echter met haar ex-man Jan van der Marel waarmee ze samen nog een snelle zoon - Timo van der Marel - heeft. Met hem reed ze na enkele sabbatjaren met enkel historische kaartleesritten in 2009 haar laatste snelheidsrally. Alhoewel golf tegenwoordig haar grote passie is, was het heerlijk om de oude rallyverhalen - knipselboek en oude foto’s bij de hand - op te rakelen in Groesbeek.

    Social media
    Facebook - Op De Rallykoffie
    Instagram - Op De Rallykoffie