Afleveringen
-
Jan Mom spreekt schrijver Jeroen Pen over zijn boek 'De meest besproken man van Nederland'.
Otto Spanjer heeft één doel: journalist worden. Maar na zijn studie sociologie wil het voor de voormalig gymnasiast maar niet vlotten. Als webredacteur bij een weekblad en socialemediaredacteur bij de Katholieke Televisie Omroep schrijft hij clickbait-artikelen – die het digitale bereik enorm vergroten–, maar voor het schrijven van goede journalistieke verhalen lijkt geen plaats. De banen die Spanjer ambieert zijn bezet door vijftigers met een vast contract. Vol minachting slaat hij hun eeuwige gelanterfant gade. Met de rug tegen de muur bedenkt hij een plan om het old boys network dat hem tegenhoudt te verslaan. De meest besproken man van Nederland is een verhaal over een land dat zichzelf in korte tijd heruitvond als Europees kampioen flexwerk. Een verhaal over omroeppolitiek, grenzeloze ambitie en media-ambtenaren. Maar bovenal is De meest besproken man van Nederland een verhaal over de eerste naoorlogse generatie die het slechter kreeg dan haar ouders. -
Andrea van Pol spreekt conservator Ariane van Suchtelen over de digitale rondleiding Vervlogen - geuren in kleuren van Het Mauritshuis.
Het Mauritshuis heeft vanaf vandaag een primeur: voor de tentoonstelling Vervlogen - geuren in kleuren maakte het museum de allereerste digitale interactieve kijk- en ruik-rondleiding ter wereld. In samenwerking met NN Group is een geurbox ontwikkeld waarmee je vanaf je bank de rondleiding kunt bekijken, en tegelijkertijd kunt ‘ruiken’ aan de kunstwerken. Tijdens de rondleiding interviewt culinair journalist Joël Broekaert de samensteller van de tentoonstelling Vervlogen, Mauritshuis-conservator Ariane van Suchtelen.Zij vertelt over geuren en kunst in de 17de eeuw, de (vervlogen) geurenwereld van toen. Wat rook je als je je huis uitliep? Wat was de relatie tussen geur, gezondheid en persoonlijke hygiëne? En verschilt de beleving van toen met die van nu? Sommige luchtjes in de geurbox zullen als heel lekker worden ervaren, maar of dat voor alle geuren het geval is …? -
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Annemieke Bosman spreekt schrijver Helena Hoogenkamp over haar roman 'Het aanbidden van Louis Claus'.
Het is 2003, de zomer dat de dochter haar broek te kort afknipt en Louis Claus naar school komt in een clownspak, de zomer dat haar vader een tumor ontdekt in de borst van haar moeder tijdens het vrijen, haar vriendin Juicy van school wordt gestuurd vanwege coke-gebruik en van een meisje dat zwanger raakt in de schoolvakantie tussen groep acht en de brugklas zonder te weten wie de vader is. De naam van Louis heeft ze in haar arm gekrast. Hij is haar magische en duivelse maar evenzeer romantische held. Na de zomer gaan ze elk hun eigen weg, maar ze blijven elkaars leven op afstand bepalen. Als haar moeder sterft raakt de dochter geobsedeerd door Louis Claus, die een hoofdrol speelt in al haar verhalen. -
Annemieke Bosman spreekt tentoonstellingsmaker Adriënne Groen over de tentoonstelling Meret Oppenheim: für dich – wider dich in Design Museum Den Bosch.
Meret Oppenheim was een surrealist die geen surrealist genoemd wilde worden. Een feministe die niet van ‘vrouwenkunst’ hield. Wereldberoemd maar gepijnigd door haar faam. In deze tentoonstelling leer je Oppenheim en haar speelse en ironische werk kennen. -
Jan Mom spreekt wetenschapsredacteur van NRC Handelsblad en nrc.next Ellen de Bruin over haar roman 'Kraaien in het paradijs'.
Vroeger kwamen de toeristen, die zichzelf liever reizigers noemden, massaal naar het eiland. Op zoek naar spiritualiteit, strand en jungle, lokale sensuele massages en chocopasta. Maar dat is al meer dan vijftien jaar geleden. Toen bestond het internet zelfs nog. Toeristen zijn er nu niet meer. Ook steeds meer dieren- en plantensoorten zijn verdwenen. Lipa woont er nog wel, belaagd door de dorpsgek, en ze kan niet weg. Als er een vreemdeling verschijnt, ontwikkelt ze een sprankje hoop. Hij moet wel heel rijk zijn om nog te kunnen reizen. Maar wil hij haar meenemen naar een veilige plek? En wat is er precies gebeurd met die machtige man die vijftien jaar geleden op het eiland was? En met de ontdekking in de jungle, en het vermoorde meisje? -
Jan Mom spreekt actrice, kinderboekenschrijfster en theatermaakster Erna Sassen over haar boek 'Zonder titel'.
Zonder titel is een aangrijpende jeugdroman over een vluchtelinge die terugkeert naar haar geboorteland, en haar beste vriend die achterblijft (15+). Vormgegeven als schetsboek, met prachtige illustraties van Martijn van der Linden. -
Andrea van Pol spreekt schoenenontwerper Jan Jansen over zijn expositie in het Museum JAN in Amstelveen.
De tentoonstelling 'Op de leest van Jan Jansen - 60 jaar schoenen en Dutch Design in Museum JAN in Amstelveen toont zes decennia aan iconisch werk van schoenontwerper Jan Jansen samen met het werk van Nederlandse designers. Al meer dan 60 jaar is Jan Jansen een meester in kleurrijk, extravagant en grensverleggend schoenontwerp. Hij verwierf wereldfaam met zijn eigenzinnige werkwijze en technische constructies die de zwaartekracht uitdagen, zoals de 'zweefhak'. Zijn werk wordt gezien als bron van inspiratie voor generaties ontwerpers na hem. -
Annemieke Bosman spreekt vertaler en publicist Kiki Coumans over het boek 'Mijn hoofd is een zieke vulkaan' met brieven van Charles Baudelaire.
Hij ging gebukt onder schulden, stond levenslang onder curatele, zag vele schrijfplannen stranden en kende geen geluk in de liefde. De verschijning van Les fleurs du mal leverde hem gerechtsvervolging en censuur op. En hij werd geteisterd door syfilis. Uit zijn meer dan 1500 overgeleverde brieven komt Charles Baudelaire naar voren als een mens vol ambities en plannen, en met een druk sociaal leven en contacten met tal van schrijvers (Flaubert, Gautier, Hugo en Sainte -Beuve) en kunstenaars (Manet, Wagner en Nadar). De boeiende correspondentie met zijn moeder toont hun complexe verstandhouding, die met zijn stiefvader laat zien dat ze lange tijd een warmere band hadden dan doorgaans gedacht wordt. -
Annemieke Bosman spreekt actrice Roos Ouwehand over het derde seizoen van de serie Oogappels.
Social media, stress, merkkleding, seks en drugs. De maatschappelijke druk op ouders om hun kinderen perfect op te voeden is voor velen herkenbaar. In Oogappels volg je vier gezinnen met elk een eigen gang van zaken. -
Jan Mom spreekt danseres Floor Eimers en regisseur Joost van Krieken over de documentaire 'Hans van Manen: van oud naar jong'.
Choreograaf Hans van Manen wordt deze zomer 89 jaar. Ondanks zijn hoge leeftijd is hij nog zo vaak mogelijk bij de repetities van zijn balletten te vinden. En dat gebeurt met grote regelmaat, want zijn balletten zijn wereldwijd zeer in trek. Het Nationale Ballet heeft in zes weken tijd een aantal van Van Manens hoogtepunten opnieuw ingestudeerd. Met de solisten, maar ook met de jonge talenten van de junior company. En altijd in aanwezigheid van de oude maestro. Deze documentaire gaat over hoe het instuderen van balletten als Sarcasmen en Déjà vu in zijn werk gaat en wat er van de dansers wordt verwacht. -
Jan Mom spreekt acteur, dichter, schrijver en regisseur Ramsey Nasr over zijn boek 'De Fundamenten'.
Hoe komen we uit deze crisis? Dat is de vraag die Ramsey Nasr, een van Nederlands meest veelzijdige kunstenaars, zichzelf stelt. De pandemie legt volgens Nasr bloot wat we lange tijd niet wilden zien: het politieke en economische systeem heeft de fundamenten van onze samenleving aangetast. In een uiterst persoonlijk en tegelijk rationeel betoog ontleedt Nasr de corona- en klimaatcrisis als twee rampen die wezenlijk met elkaar verbonden zijn. Stap voor stap bevraagt hij onze gehele westerse manier van leven. Aan de hand van kunstenaars als Boccaccio, Rilke en Van Gogh houdt Nasr een pleidooi om onze plek op aarde en ons idee van geluk radicaal te herzien, niet als zweverig ideaal, maar puur uit lijfsbehoud.De fundamenten is daarmee naast een indringende hartenkreet een politieke oproep tot opstand. Tegenover de chaos van deze tijd plaatst Nasr een urgent maar hoopvol geluid voor een land en wereld in crisis. -
Andrea van Pol spreekt fotograaf Hans Aarsman over 'De Aarsman Collectie'.
De Aarsman Collectie gaat over wat je te zien krijgt als je stopt met kijken zoals je gewend bent. Als je teruggaat naar af en vragen stelt als een kind. De wereld staat stil op een foto, waardoor je alle tijd hebt om alles wat erop staat uitgebreid te bestuderen. Elke keer is het mogelijk om een nieuw verhaal te zien in wat je op het eerste gezicht bekend voorkomt.Iedere dag struint Aarsman door duizenden nieuwsfoto’s op zoek naar een verhaal. De spannendste, mooiste, meest verrassende stukken van de afgelopen zeven jaar zijn in De ene die alles ziet gebundeld. -
Annemieke Bosman spreekt filmregisseur Willem Baptist over zijn documentaire 'Weizman – Voorheen/nadien'.
De documentaire Weizman – Voorheen/nadien toont twee creatieve processen ineen: de totstandkoming van een theatervoorstelling onder leiding van regisseur Guy Weizman, en de gefilmde impressie daarvan door Willem Baptist. ‘Ik denk dat Guy het liefst zelf achter de camera was gaan staan.’ -
Annemieke Bosman spreekt schrijver Thomas Olde Heuvelt over zijn thriller 'Orakel'.
Op een mistige winterochtend zien Luca Wolf en Emma Reich een achttiende-eeuws zeilschip in een bollenveld bij de duinen liggen. Orakel, staat er op de achtersteven. Het ligt er, in alle opzichten, verkeerd. Emma kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat het luik op het hellende dek binnen. Niemand ziet haar nog terug. Luca blijft verbijsterd achter: hij wilde haar wel achternagaan, maar iets hield hem tegen. De uitdrukking op haar gezicht toen ze door het luik ging, maakte hem bang…
Niet veel later zijn er elf mensen verdwenen, worden Luca en zijn moeder afgeschermd van de wereld vastgehouden en staan de geheime diensten voor een raadsel. Alles moet uit de kast worden gehaald om een mediastorm te voorkomen. Maar als men graaft in een ver verleden om het mysterie van de Orakel te ontrafelen, blijkt het schip een voorbode te zijn van iets onheilspellends. -
Jan Mom spreekt historicus Guido van Hengel over zijn boek 'Roedel - Een alternatieve geschiedenis van Joegoslavië'.
‘In de geschiedenis’, schreef Elias Canetti, ‘wordt veel te weinig over dieren gesproken.’ Historicus Guido van Hengel volgt de geursporen en geluiden van het turbulente verleden van Joegoslavië en stuit daar op de Duitse herders van de nazibezetters, de poedels van de dictator Josip Broz Tito, een kudde Italiaanse muilezels en de wolvenmilities tijdens de oorlogen van de jaren negentig. In de eenentwintigste eeuw zijn het de talloze straathonden die Van Hengel rondleiden in steden als Sarajevo, Tuzla en Belgrado. Langs stoepen, op pleinen en in parken observeert hij – op kniehoogte – hoe de kapitalistische wildernis de samenlevingen van voormalig Joegoslavië heeft ontwricht. Roedel is een boek over het gedeelde lot van dieren en mensen in Europa. Het is tegelijkertijd een studie op straat, en hoe we ons daar vrij en veilig kunnen voelen – op twee voeten, en op vier. -
Jan Mom spreekt autodidact filmmaker Robin van Erven Dorens over zijn documentaire over de Nederlands-Antilliaanse beeldhouwer Nelson Carrilho 'Nelson Carrilho - Ik ben een zwarte beeldhouwer'.
Beeldhouwer Nelson Carrilho (1953) werd bekend toen hij in 1984 het beeld 'Mama Baranka' maakte, dat in het Vondelpark in Amsterdam staat. Hij maakte het beeld ter nagedachtenis aan Kerwin Duinmeijer, het slachtoffer van een racistische moord. In de afgelopen decennia vertelde Carrilho via zijn beeldhouwwerken het verhaal van de zwarte mens, waarbij hij op zoek is naar verbinding en verzoening in een verdeelde samenleving. -
Annemieke Bosman spreekt altviolist en artistiek leider van het New European Ensemble Emlyn Stam en acteur Boris van der Ham over de speelfilm 1984.
De Estse componist Mihkel Kerem schreef een nieuw ensemblestuk geïnspireerd op Orwells roman. In opdracht van New European Ensemble maakte filmmaker Gijs Besseling met het New European Ensemble een speelfilm waarin het ensemblestuk van Kerem gecombineerd wordt met vertellingen uit de roman van Orwell geacteerd door Boris van der Ham. Edward Snowden introduceert de film middels een discussie over de relevantie van het verhaal van Orwell voor onze huidige context, en neemt ook een kleine theatrale rol op zich. Musici uit het ensemble beelden het verhaal uit in aangrijpende filmscènes. -
Annemieke Bosman spreekt historicus, biograaf en schrijver Sandra Langereis over haar boek 'Erasmus: dwarsdenker'.
Het grootste deel van Erasmus’ leven en werk bleef tot nu toe onderbelicht. Sandra Langereis is de eerste biograaf die zijn levensverhaal recht doet door zijn enorme briefwisseling op de voet te volgen en de wording van zijn complete literaire erfenis te beschrijven. Ze toont hem als de sprankelende auteur van de Lof der zotheid en als brutale bijbelwetenschapper die het net zo hevig aan de stok kreeg met inquisiteurs als met Luther. Erasmus’ levensverhaal werpt licht op een bewogen tijdvak: een eeuw van felle humor en grof geweld, van religieus fanatisme en strijd voor intellectuele vrijheid. Deze rijke biografie maakt de actualiteit van geschiedenis invoelbaar. -
Jan Mom spreekt regisseur en documentairemaker Sander Burger over zijn serie 'De droevige kampioen'.
Op vrijdag 19 maart begint de driedelige VPRO docu-dramaserie De droevige kampioen. De serie wordt is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Jan Brokken.
Zijn roman over Riki Marchena is gebaseerd op het ware levensverhaal van Robert Hosé, tafeltennislegende uit Curaçao. Brokken, die zelf jarenlang op Curaçao woonde, leerde Hosé kennen toen deze zijn auto wilde wassen. Opgegroeid in één van de armste wijken van Curaçao, wordt internationaal tafeltenniskampioen, rokkenjager en succesvol ondernemer Robert Hosé begin jaren ’70 hét rolmodel van een nieuwe, zelfbewuste generatie zwarte Antillianen. Aan de hand van interviews, archiefbeelden en nagespeelde scènes krijgt de kijker inzicht in de mythevorming rondom, en het roerige leven van, Hosé. De hoogte- en dieptepunten van zijn leven en die van Curaçao blijken nauw met elkaar verweven… -
Jan Mom spreekt schrijver Emma Curvers over haar roman 'Melktanden'.
Dit is zoals het moet gaan: je ontmoet die ene persoon, je maakt samen plannen voor morgen, dan voor volgende week, en uiteindelijk voor altijd. Lon heeft het voor elkaar. Ze heeft een vriend, een robot-stofzuiger, een hond en een huis. De muren zijn pas geverfd en het ruikt er naar mogelijkheden. Totdat alles voor haar vriend Philip helemaal niet zaligmakend blijkt te zijn. Voor ze het weet zit ze tegen haar zin in een open relatie, met hem en Xenia. Maar dat laat Lon niet over haar kant gaan. Curvers schrijft invoelend en met wrange humor over wraak, zusterschap, en de tragiek van het kleine, huiselijke ongeluk. En achtbanen. - Laat meer zien