Afleveringen
-
Deze week lezen we parasha Beshalach. En hij laat gaan. Hij, dat is de farao. Na tien plagen is hij murw geslagen en laat hij het volk gaan. In dit Thorah gedeelte lezen we over de doortocht door de Rietzee en vinden er het lied van de zee, Shirah HaJam. Dat is een speciaal moment in de Thorah in Shmot 15:1-21 dat op de Shabbath wordt gevierd. Daarom heet deze Shabbath Shabbath Shirah.
In vijf delen brengt Exodus 14 ons bij het lied van Mozes en van Mirjam. De Ene is een man van de oorlog. Ene is zijn naam. Het lied van Mozes spiegelt steeds de grote hand van de Ene tegenover de angst, onmacht en ontzetting van de vijanden van Zijn volk. Niet alleen van de Egyptenaren, maar ook van de Filistijnen, van de vorsten van Edom, de goden van Moab en al de ingezetenen van KanaƤn. Want deze doortocht is werkelijk ongehoord en bovennatuurlijk.Support the show
-
Support the show
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Boā
De lezingen van parshat Boā zijn: Exodus 10:1 ā 13:16 en Jeremia 46:13-28. In de uitlegzal de focus liggen bij Genesis 11:4 ā 12:20. In dit gedeelte lezen we onder meer dat God het Pesachfeest instelt voor de IsraĆ«lieten om te vieren. We zullen ontdekken hoe de aanwijzingen voor dit feest tot in detail naar Yeshuaās eerste komst in deze wereld verwijzen. Hij vervulde dit feest door zijn lijden en sterven aan het kruis. Hoe bijzonder is het dat wij door het bloed van Yeshua ook gered mogen zijn!
Support the show
-
Support the show
-
Parasha Vaāera
Lezen: Exodus 6:2(1)- 9:35, Ezechiƫl 28:25-29:21; Openbaring 16:1-7
Inleidende tekst:
God sprak tot MoshĆ© en zei hem: āIk ben de Euwigeā. Ik verscheen aan Awraham, aan Jitschak en aan Jaāakov als God Almachtig. Maar met mijn naam āEeuwigeā ben Ik hun niet bekend geworden. (ā¦) Daarom, zeg tegen de Kinderen van JisraĆ«l: āIk ben de Eeuwige, Ik zal jullie wegvoeren van de egyptische dwangarbeid, Ik zal jullie redden uit de slavernij en Ik zal jullie verlossen met uitgestrekte arm en met zware straffen. (ā¦) Ik ben de Eeuwige.ā
Shemot 6:2-8 (Dasberg)
Deze shabbat staan we stil bij de unieke wijze waarop de Eeuwige Zijn naam en karakter openbaart aan het volk IsraĆ«l, dat gebukt gaat onder slavernij. Hoe maakt God Zichzelf bekend door het proces van verlossing? Wat betekent het dat Hij handelt met een āsterke handā en Zich openbaart in reddende daden? En hoe kijken wij in onze tijd naar de hand van God in gebeurtenissen om ons heen?
Support the show
-
Support the show
-
Exod. 1:1 - 6:1, Jes.27:6 ā 28:13, Jes.29:22-23, Jer.1:1 ā 2:3
Support the show
-
Support the show
-
Parasha Wajechi (en hij leefde)e lezen: Gen. 47:28-50:26; 1 Kon. 2:1-12; Hebr. 11:1-22.
āMaar IsraĆ«l (Jacob) stak zijn rechterhand uit en legde die op het hoofd van EfraĆÆm, hoewel deze de jongste was, en hij legde zijn linkerhand op het hoofd van Manasse. Hij kruiste zijn handen, hoewel Manasse de eerstgeborene was. En hij zegende Jozef en zei: De God voor Wiens aangezicht mijn vaderen, Abraham en Izak, gewandeld hebben, de God Die mij als herder geleid heeft, mijn leven lang tot op deze dag, de Engel, Die mij verlost heeft van al het kwaad, zegene deze jongens, zodat door hen mijn naam genoemd zal blijven, en de naam van mijn vaderen Abraham en Izak en zij in het midden van het land in menigte zullen toenemen.ā (Gen. 48:14-16, HSV).
Aan het einde van een moeizaam leven, waarover hij in Gen 47:9 getuigt tegenover de Farao, voelt Jacob het einde van zijn levensreis naderen en roept zijn zonen bij elkaar om hen te zegenen. Uit de woorden die we hiervoor lazen blijkt dat hij ondanks (of wellicht vanwege) alle moeilijkheden en worstelingen toch de bescherming heeft ervaren van ādie Engelā. De Engel waarmee hij heeft geworsteld bij de Jabbok, die het heupgewricht van Jakob aanraakte (Gen. 32:5) en hem zijn nieuwe naam IsraĆ«l gaf.
Als Jacob zijn zonen gaat zegenen begint hij met de woorden āIk wil jullie vertellen wat in de latere dagen zal gebeurenā. Het is duidelijk niet enkel een zegenen, maar ook het uitspreken van een profetisch woord over het laatste der dagen, het einde der tijden. In de parasha van vorige week is stil gestaan bij de bekendmaking van Jozef aan zijn broers. Algemeen wordt dat gezien als een voorafschaduwing van de onthulling van de Messias aan zijn broeders, aan IsraĆ«l. En dat is met recht een van de meest emotionele hoogtepunten in Gods heilsgeschiedenis. Maar, als die vorige parasha inderdaad iets voorzegt van hoe Jeshua zich aan zijn broeders zal bekendmaken, zou deze parasha ons dan iets laten zien over de dingen die die daarna zullen gebeuren?
Op de eerste shabbat van dit nieuwe jaar wil ik u graag meenemen om hier wat verder over na te denken. Wat betekend het dat de broers van Jozef, na 17 jaar te hebben geleefd in Egypte, na het sterven van Jacob nog steeds angst hebben voor Jozef? In Gen 50:15 lezen we namelijk: Toen nu de broers van Jozef zich er rekenschap van gaven dat hun vader gestorven was , zeiden ze: āMisschien zal Jozef ons vijandig gezind worden en gaat hij ons al het kwaad dat wij hem hebben aangedaan vergelden.ā Maar hoe bijzonder is dan de reactie van Jozef: āWees niet bang, want neem ik Gods plaats in? En jullie hadden misschien iets kwaads tegen mij in zin, maar God heeft het ten goede gekeerd.ā
Ik wens u een leerzame en gezegende shabbat.
Support the show
-
Parasha Vajigash
En hij naderde. Dit naderen is altijd in de vorm van een activiteit. Juda nadert als borg. De broers naderen Jozef als familie. In het naderen zit ook een element van heerschappij. De macht om iets te veranderen. Jakob en zijn familie mag gaan wonen in Goshen. Ook dat betekent naderbij komen. Wat gaat Israƫl in Egypte doen? Leer weer mee in het Leerhuis over de diepere betekenissen van dit naderen. We bespreken Gen. 47:1-27.
Support the show
-
Support the show
-
Mikeets
De lezingen van parshat Mikeets zijn: Genesis 41:1 ā 44:17 en Zacharia 2:14 ā 4:7. In de uitlegzal de focus liggen bij Genesis 41:53 ā 42:18. In dit gedeelte lezen we dat de broers van Jozef naar Egypte komen om graan te kopen. Jozef behandelt hen op harde wijze en zet hen zelfs gevangen. Ook dwingt hij hen om Benjamin bij hem te brengen. Hoe verwijzen dit naar Yeshua? En wat is de profetische betekenis van deze tekst voor vandaag de dag? Welke Benjamin moet het Joodse volk gaan halen?
Support the show
-
Support the show
-
Parasha Vayeshev
Te lezen: Genesis 37:1 - 40:23, Amos 2:6ā3:8, Matteus 26:14-30
Israƫl had Jozef meer lief dan al zijn andere zonen, want hij was voor hem een zoon van zijn ouderdom. Ook liet hij een veelkleurig gewaad voor hem maken. Toen zijn broers zagen dat hun vader hem meer liefhad dan al zijn broers, haatten zij hem en konden niet vriendelijk meer tot hem spreken. Ook had Jozef een droom, die hij aan zijn broers vertelde; daarom haatten zij hem nog meer.
Genesis 37:3-5 (HSV)
Deze sjabbat richten we onze aandacht op parasha Vayeshev, wat betekent "en hij vestigde zich". Hoewel Jakob verlangde naar rust, speelt er veel in zijn gezin. In deze parasha maken we kennis met het fascinerende verhaal van Jozef: zijn dromen, de verkoop naar Egypte en, te midden van alles, een opvallend intermezzo in Genesis 38 over Juda, zijn zonen en Tamar. Verrassend genoeg blijken deze verhalen met elkaar verweven te zijn. Ze laten zien hoe de Eeuwige door allerlei omstandigheden het karakter van mensen vormt en hen voorbereidt op rollen die een zegen mogen zijn voor de hele familie.
Support the show
-
Support the show
-
Support the show
-
Support the show
-
Deze week vraagt parasha Wajetse weer onze aandacht. Deze parasha omvat de uitlandigheid van Jakob als hij vlucht voor zijn broer Ezau. Op aangeven van zijn moeder trekt hij uit KanaƤn naar zijn oom Laban in Charan. Aan het einde van de parasha keert hij terug en staat hij aan de grens van KanaƤn. Zo is de ballingschap van Jakob.
Jakob gaat van Bethel naar Pniƫl. Van het Godshuis naar het aangezicht van God. In Bethel gaat de zon onder en gaat hij het land uit. In Pniƫl komt de zon weer op en komt Jakob het land weer in. Hij gaat van Beƫr-sheva, de zeven bronnen, naar Charan, bergbeklimmer. Van de bronnen in de laagte naar de bergen in het veld van Aram. Paddan-Aram staat er, en een mogelijk vertaling daarvan is een verhoogde losprijs of een ultieme upgrade. Je zou kunnen zeggen dat Jakob in de ballingschap zowel een losprijs betaalde als ook met zijn komst zorgde voor een daadwerkelijke vervulling van de wereld. En waarvoor of voor wie betaalde Jakob een losprijs? Wel, dat waren zijn vrouwen en kinderen. En hoe droeg hij bij aan de daadwerkelijke ultieme vervulling van de wereld? Dat waren zijn kudden.
Support the show
-
Toldot
De lezingen van parshat Toldot zijn: Genesis 25:19 ā 28:9 en 1 SamuĆ«l 20:18-42. In de uitlegzal de focus liggen bij Genesis 26:23-29. In dit gedeelte lezen we dat Izak een altaar bouwt in BeĆ«r-Shevaā en dat hij daar een verbond sluit met Avimelech, de koning van de Filistijnen. We ontdekken wat dit te maken heeft met de tijden der heidenen, die met Yeshuaās komst aangebroken zijn. Ook ontdekken we hoe de volken zich geveinsdelijk zullen onderwerpen aan Yeshua in het Messiaanse Rijk. En wat betekent dit alles nu voor onze eigen roeping en strijd in het levenā¦?!
Support the show
- Laat meer zien