Afleveringen
-
Num. 22:2 – 25:9 , Micha 5:6(7)–6:8
Support the show
-
Support the show
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Het oude is voorbijgegaan. Zie, alles wordt nieuw. Een nieuwe generatie is in het laatste jaar van de woestijnreis te Kadesh gekomen. Daar sterft de profetes Mirjam. Daar horen Mozes en Aäron dat ze het land Kanaän niet inmogen. Daar vallen er velen door de vurige slangen. En weer moeten ze omlopen. Alles wordt nieuw? Het lijkt er eerder op dat alles tegen zit, dat alles in de dood eindigt.
Wat heerlijk is dan het ritueel - de choekat van het reinigingswater tot ontzondiging. Daar begint de parasja Choekat mee en in het licht van het voorschrift voor ontzodiging moeten we deze hele parasja lezen. Want rein en onrein staat altijd in verband met het leven en de dood. Wie in aanraking komt met de dood - en wie komt dat niet? - die wordt onrein. In dit Leerhuis zien we hoe de as van de jonge koe, de rode vaars, de Israëliet ontzondig en we zien hoe het verlossende en plaatsvervangende werk van de Messias heerlijk naar voren komt in deze choekat.Num. 19:1 – 22:1 , Richt.11:1–33
Support the show
-
Support the show
-
Korach
De lezingen van parshat Korach zijn Numeri 16:1 – 18:32 en 1 Samuël 11:14 – 12:22. Vandaag focussen we in het bijzonder op Numeri 17:9-15 (16:44-50). In dit gedeelte is God zo boos op de Israëlieten dat Hij hen allemaal om wil brengen door een plaag. Op bevel van Mozes neemt Aäron snel een vuurschaal met reukwerk en bewerkt daarmee verzoening midden in het kamp. De plaag wordt gestopt en Aäron staat tussen de levenden en de doden in. Wat heeft dit te maken met voorbede, aanbidding en Woord verkondiging? Kunnen wij ook nog (geestelijke) plagen stoppen vandaag de dag? En hoe dan…?!
Support the show
-
Support the show
-
We lezen: Numeri 13:1-15:41, Galaten 2:3 en de Haftarah Jozua 2:1-24
Verspieders verkennen een land , een stad en haar inwoners om na te speuren hoe de stad is te veroveren en het land is in te nemen. Verkennen in het Hebreeuws is – רָגַל ragal doorwandelen, doorzoeken, indrukken opdoen.
Het zelfstandig naamwoord is רֶגֶל regel – voet(-zoo), voetstap. Zoals in Jozua 1:3 Elke plaats die uw voetzool betreden zal, geef Ik u.
De HEERE Zelf ging in de woestijn drie dagreizen vooruit om de volgende pleisterplaats voor Zijn volk na te speuren – תּוּר tuwr – Numeri 10:33.In de parashat zendt Mozes op het bevel van de Heilige Israëls 12 verspieders uit met eenzelfde opdracht: “Mozes dan zond hen uit om het land Kanaän te verspieden en zei tot hen: Trekt hier het Zuiderland in en trekt op naar het bergland – עָלָה `alah –, en ziet, hoe het land is, Numeri 13:17. Van dit werkwoord zijn afgeleid Alija la Regel “opgaan naar de voet – dat is de stad van David en het Heiligdom” en Olim – degenen die opgaan.
Je zet je voet op het land (en op de nek van je vijanden) als teken dat je het erfelijk in bezit neemt. Dat gaat niet zonder slag of stoot, maar de HEERE gaat hen met Zijn legerscharen voor in de strijd. Het land is goed naar het oordeel van alle 12 verspieders. De reuzen, Enakieten zijn groot, voor 10 verspieders te groot, omdat zij de HEERE niet volkomen volgen in Zijn voetstappen. Wanneer je hart verdeeld is ben je geen betrouwbaar verkenner en getuige. Je opdracht was om de weg te vinden die de HEERE al gegeven had tot de overwinning.
Want de schrik voor Hem lag op alle volken rondom, zoals Rachab tegen de verspieders in Jericho getuigde. En de Enakieten waren al eerder verslagen in de omringende landen. Deut.2: 20-22 De Ammonieten noemden de Enakieten, Zamzummieten, een groot en talrijk volk, lang als de Enakieten, maar de HERE had hen verdreven en verdelgd, zodat genen hun gebied in bezit genomen en zich in hun plaats gevestigd hadden; evenals Hij voor de zonen van Esau gedaan had, die in Seïr wonen: vóór wie Hij de Chorieten verdreven en verdelgd had, zodat genen hun gebied in bezit genomen hadden en daar in hun plaats wonen tot op de huidige dag. We zullen reuzen op de weg van de HEER tegen komen, maar in de Naam van de HEERE, treden we hen tegemoet.
Support the show
-
Support the show
-
Num. 8:1-12:16 / Zach. 2:14(10)–4:7
Support the show
-
Num. 4:21-7:89 / Richt. 13:2–25
Support the show
-
Als het zand van de zee.
Deze week beginnen we met het boek Numeri – Bamidbar. En zo heet ook de parasha van deze week: in de woestijn. De midbar is de woestijn. Dat komt van het woord dabar: spreken. Dat is de andere kant van doen. In de woestijn wordt er gesproken en gedaan. In dit Leerhuis luisteren naar de woorden van de Eeuwige in de profeet Hosea. Het getal van de kinderen van Israël zal zijn als het zand van de zee. Beeldend vertelt de Ene over Hosea en Gomer, over Jizereël, Lo-Ruchama en Lo-Ammi. Niet ontfermd en niet Mijn volk. En toch... God zaait
Support the show
-
De lezingen van de parshot Behar-Bechukotai zijn Leviticus 25:1 – 27:34, Jeremia 32:6-27, Jeremia 16:19 – 17:14 en Ezechiël 34:1-27. Vandaag willen we focussen op twee gedeeltes over vrijkoping of lossing, namelijk Leviticus 25:25-28 en Leviticus 27:1-15. We lezen dat de Israëlieten altijd het recht hadden op vrijkoping van hun landerijen. Ook hun nabije verwanten die als losser op konden treden, hadden het recht om de landerijen vrij te kopen. Ook lezen we dat personen, dieren of huizen die door een gelofte aan de Heer gewijd waren, vrijgekocht konden worden. We zullen ontdekken dat Yeshua onze Losser is en wat dit concreet betekent voor ons leven vandaag de dag: wat heeft Yeshua allemaal voor ons vrijgekocht…?!
Support the show
-
Torah: Leviticus 21:1 – 24:23
Haftarah: Ezekiel 44:15-31
Apostolische geschriften: Lucas 14:12-24Support the show
-
Lev. 16:1 – 20:27
Amos 9:7–15 / Ezech.20:2 – 20Support the show
-
Support the show
-
Parasja Shemini (achtste)
We lezen: Lev. 9:1 -11:47, 2 Sam. 6:1 – 7:17, Ez. 36:16–38 en Mat. 6:9-15.
En Mozes zei tegen Aäron: Dit is wat de Heere gesproken heeft: In hen die tot Mij naderen, zal ik geheiligd worden, en voor de ogen van heel het volk zal ik geëerd worden.
(Lev. 10:3, HSV).
Ook deze parasja is er weer een van uitersten. We lezen hoe op de achtste dag, de dag volgend op een zeven daagse inwijding van de Tabernakel, de Glorie van de Eeuwige zich toont aan het gehele volk. “Een vuur ging uit van het aangezicht van de Heere en verteerde het brandoffer op het altaar. Toen heel het volk dit zag, juichten zij en wierpen zich met het gezicht ter aarde.”(Lev. 9:24). Maar gelijk daarop lezen we ook hoe de zonen van Aäron getroffen worden door het vuur van de Eeuwige omdat zij vreemd vuur voor Zijn aangezicht brachten.
Deze sabbat zullen wij stil gaan staan bij wat het betekend dat de Heere heilig is en dat heeft consequenties voor hoe wij Hem kunnen benaderen. Hoe verhouden zich onze eigen intenties zich met de voorschriften die de Eeuwige Zelf heeft gegeven?
Deze parasja bevat ook diverse instructies aangaande het reine en het onreine. Het was een van de taken van de priester om het onderscheid tussen die twee te onderwijzen aan het volk. En het kennen en respecteren van dat onderscheid is weer van belang als wij willen naderen tot de Eeuwige en zijn Glorie willen ervaren.
Jeshua, onze hogepriester, vraagt de Vader in het hogepriesterlijke gebed om ons niet weg te nemen uit deze wereld, maar om ons te heiligen: ‘heilig hen door Uw waarheid, Uw woord is de waarheid’ (Joh. 17:17). En vanuit dat Woord mogen wij leren hoe wij daaraan invulling mogen geven; ook in een onreine wereld.
We zullen afsluiten met het gebed dat Jeshua ons leerde en waarin de twee hoofdelementen van deze parasja studie als twee kanten van dezelfde medaille samen zullen komen: Uw naam worde geheiligd, Uw wil geschiede.
Ik wens u een gezegende sabbat.
Support the show
-
In samenwerking met studiehuisreshiet.nl
Support the show
-
Pesach VII
Uit Egypte
Door de Rietzee
In de Woestijn
Drie dagen later
Bitter water
Door Hout
Zoet gemaakt
Want Hij is uw Heelmeester
Support the show
-
Tetsaweh
De lezingen van parshat Tsav zijn: Leviticus 6:1 – 8:36 en Maleachi 3:4-24. We staan in het bijzonder stil bij de vierde aliyah, dat is Leviticus 8:1-13. In dit gedeelte lezen we dat Aäron en zijn zonen ingewijd worden als priesters. We zien dat Mozes hierin op Gods timing werkt. Ook wij kunnen hier een waardevolle les uit leren. Verder ontdekken we verschillende betekenissen van het inwijdingsritueel en hoe dit samenhangt met het ritueel van Grote Verzoendag. En wat heeft dit alles te maken met het Laatste Oordeel, waarover Yeshua spreekt…?!
Support the show
- Laat meer zien