Afleveringen
-
Kijkend door de systeem lens, zien wij hoe alles met alles verbonden is. In deze aflevering zoeken journalist Marijke Roskam & ‘Mr. Unconventional’ Arjan Postma naar het verborgen ontwerp achter onze organisatie. 'Je ziet het pas als je het doorhebt’, maar zodra je de super-structuur én de onderliggende patronen in je organisatie gaat herkennen, wordt het een stuk eenvoudiger deze in beweging te krijgen.
Deze zevende aflevering besluit en verbind daarmee de eerste zes perspectieven. En zoals het echte systeem-denken betaamt gaat het hier vooral om de som der delen.
In verband met COVID beperkingen is deze aflevering op afstand opgenomen ipv in de BNR studio. -
Wanneer je de spreekwoordelijke 'brug moet bouwen terwijl je erover heen loopt', dan biedt de Design mindset én toolset echt een uitkomst. De ontwerpende mentaliteit helpt om snel en iteratief met elkaar uit te vinden wat werkt. Niet alleen voor jou als organisatie maar vooral voor de gebruiker.
Designers denken vanuit het handelingsperspectief van de klant. De onderzoeksvraag is telkens weer: Hoe zouden vorm, functie én betekenis voor díe klant in díe situatie écht relevant kunnen zijn? Een Design manier van denken en doen gaat dus niet over mooie spullen maken, maar vooral over een ontwerpende, onderzoekende en ondernemende vorm van organiseren.
Journalist Marijke Roskam & ‘Mr. Unconventional’ Arjan Postma schetsen samen de tal van toepassingsmogelijkheden van Design Thinking voor organisaties. -
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Actief leren is hét kernvermogen van iedere organisatie. Het brengt groei én ontwikkeling. Het ‘nog niet weten’ voelt oncomfortabel, maar daagt ook uit verder te gaan dan tot nu toe bekend terrein was.
Door zo'n oncomfortabele situatie worden wij intrinsiek uitgedaagd met al onze knowhow en skills een oplossing te vinden. Wanneer die skills en uitdaging matchen ontstaat de zogeheten flow. Een peak-performance modus waarin wij als individuen en teams echt tot ons recht komen. Dan leren we in die ervaring en doen we nieuwe inzichten op. De snelheid waarmee we die kunnen delen - binnen en buiten onze organisatie - dat is de graadmeter van ons toekomstig succes.Journalist Marijke Roskam & ‘Mr unconventional' Arjan Postma gaan op onderzoek hoe leren zoveel meer is dan ‘uit je hoofd weten’ of stilzitten in een klas. In welk team zou jij bijvoorbeeld investeren, het team met het beste idee of het team dat het snelste ‘leert’ van wat ze doen?
-
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich zo betrokken, verbonden en verantwoordelijk kunnen voelen, dat ze echt samen het verschil kunnen maken? Zeker wanneer we meer bewegen richting Agile organisaties, of naar andere vormen met meer zelfsturing, is het hebben van een goed doorleefde common purpose dé sleutel tot succes. Immers, geen enkele organisatie kan succesvol zijn in een omgeving die niet functioneert. Denken in impact en werken vanuit een purpose betekent ook voorbij de korte termijn winst kijken en streven naar lange termijn waarde creatie; economische waarde én maatschappelijke waarde. Dat is nodig, mogelijk en wenselijk.
In deze podcast verkennen journaliste Marijke Roskam en ‘Mr. Unconventional’ Arjan Postma hoe denken in Impact en werken vanuit Purpose leidt tot een gezonde groei én succes.
SHOWNOTES:
De 'Dirt Road' is van de inspirerende organisatie antropoloog Linkedin.com/in/basvangunst/ -
Strategie is essentieel voor elke organisatie. Het zou het hart en de ziel moeten zijn; het geeft ons allemaal energie, richting en doel. De praktijkervaring leert anders: vaak is ‘strategie’ een stroef proces dat eindigt in een omslachtig document. Cijfermatig goed onderbouwd, maar het ontbeert beleving en vooral verbinding.
Hiermee missen organisaties letterlijk kansen! Hoe maak je van strategie iets dat dagelijks leeft in de hele organisatie, op één A4, in een helder verhaal dat houvast geeft en ruimte schept? Dat is een essentiële stap in de transitie van de ‘pyramide’ organisatie naar het ‘pannenkoek’ model.
In deze podcast verkennen journalist Marijke Roskam en ‘Mr. Unconventional’ Arjan Postma hoe de beleving van het strategie proces één van de meest verbindende activiteiten kan zijn in jouw organisatie. -
Archeologen duiden al sinds mensenheugenis menselijk gedrag aan de hand van opgegraven gereedschappen. Vroeger waren dat bijlen en speren, tegenwoordig Email, WhatsApp, Teams en Slack. Elk gereedschap beïnvloedt– vaak ongemerkt – ook ons gedrag en onze organisatiecultuur. Het verbetert ons functioneren én beperkt tegelijkertijd ook onze mogelijkheden, als een soort Paard van Troje. In deze aflevering leer je bewuster profiteren van de invloed van tools op jouw organisatie – en op jouw leven!
In deze podcast verkennen journalist Marijke Roskam en ‘Mr. Unconventional’ Arjan Postma hoe tools, vaak onbewust, hét handvat zijn op je organisatie cultuur.
SHOWNOTES:
https://miro.com/
https://www.notion.so/ -
Veel organisaties willen Future Proof zijn. Letterlijk is dat: bestand tegen de toekomst. Maar hoe kun je bestand zijn tegen zoiets volatiels en onvoorspelbaars? Mis je dan niet alle mooie nieuwe mogelijkheden? En wat is de toekomst eigenlijk? Journalist Marijke Roskam en Mr. Unconventional Arjan Postma duiken erin.