Afleveringen
-
In het kader van hun WOW-prijs nominatie 2023 is Platform WOW op bezoek bij het Circulaire Bagger Consortium, een meerjarige samenwerking van baggeraars, waterschappen, provincie, aannemers en gemeenten. Zij willen de miljoenen kuubs baggerspecie, die ieder jaar vrijkomen in Nederland, transformeren naar hoogwaardige grondstoffen voor de bouw en zo de baggersector volledig circulair maken. Hiervoor hebben ze de hele keten nodig en daarin komen ze de nodige uitdagingen tegen.
We gaan in gesprek met Eva Aarts van Waterweg, Tom Kloosterman van Blauwe Bagger en Irene Maaskant van waterschap Hollandse Delta om te ontdekken waarom er een consortium nodig is om circulaire innovaties op grote schaal in de infrasector te implementeren. Zij vertellen wat de aanleiding was om het consortium te beginnen en wat het consortium daadwerkelijk doet om innovaties op het gebied van circulaire bagger voorbij de pilotfase te krijgen. Want uiteindelijk gaat het erom dat we met elkaar niet een paar kilo, maar álle bagger die jaarlijks in Nederland vrijkomt, een (hoogwaardige) nieuwe bestemming geven.
De partners in dit consortium, dat voor nu opereert binnen de grenzen van Zuid-Holland, zijn: Waterweg, Blauwe Bagger, Noorderwind, Provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard, Waterschap Hollandse Delta, Hoogheemraadschap van Rijnland en de Gemeente Rotterdam.
De presentatie is in handen van Rianne Croes en Marc van der Vinden.
Wil je meer weten over deze samenwerking, neem dan contact op met één van de sprekers.
Eva Aarts (+31 6 40214915, [email protected] )
Tom Kloosterman (+31654798055, [email protected] )
Irene Maaskant (0900-2005005 [email protected] )
Voor meer info over het Circulaire Bagger Consortium: https://www.waterweg.co/cbc
Voor foto’s van de waterpasserende bestrating: https://www.waterweg.co/product
Vind jij dat innovatiepartnerschap de WOW-publieksprijs 2023 verdient? Vergeet dan niet om je stem uit te brengen via: https://platformwow.nl/wow-prijs-2023-de-nominaties/2023/07/het-circulaire-bagger-consortium-van-zuid-holland
Kijk ook even bij de andere nominaties op https://platformwow.nl/wow-prijs-2023-de-nominaties
Luister ook op:Spotify
Apple
Google
Mail: [email protected]
-
In het kader van hun WOW-prijs nominatie 2023 is Platform WOW op bezoek bij het Innovatiepartnerschap Sterke Lekdijk. Hierin werken Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden en ervaren marktpartijen samen om innovaties te ontwikkelen terwijl zij werken aan de versterking van de Lekdijk. Deze innovaties hebben een belangrijke waarde voor het behoud van het rivierenlandschap, maar er wordt ook kennis opgebouwd voor toekomstige dijkversterkingsprojecten in Nederland.
We gaan in gesprek met Jessica de Wit, Robert de Jager en Remco Bentum van het Hoogheemraadschap om te ontdekken wat we hier als beheerders van de weg, vaarweg en het water van kunnen leren. We spreken projectmanager Bas Brekelmans van één van de deelnemende innovatiepartners (Mourik), bij het eerste project dat in uitvoering is, over hun unieke waterstofkraan en hun rol bij dit project.
De partners in het innovatiepartnerschap zijn:
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, Van Oord, Mourik en Lekensemble (Heijmans, GMB, De Vries & Van de Wiel).
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden werkt samen met gebiedspartners Provincie Utrecht, 7 gemeenten, Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer, div. recreatieschappen en lokale partijen en het Hoogwaterbeschermingsprogramma (de uitvoerings-, en financieringsalliantie van 21 waterschappen en Rijkswaterstaat, die onder meer de totale dijkversterkingen in Nederland programmeert en begeleidt).
De presentatie is in handen van Rianne Croes en Marc van der Vinden.
Wil je meer weten over deze samenwerking, neem dan contact op met één van de sprekers.
Jessica de Wit (+31611614947 [email protected] )
Robert de Jager (+31652896838 [email protected] )
Remco Bentum (+31611614695 [email protected] )
Bas Brekelmans (+31 6 22 37 94 02 [email protected] )
Voor meer info over Innovatiepartnerschap Sterke Lekdijk: https://www.hdsr.nl/buurt/sterke-lekdijk/innovaties/
Vind jij dat dit innovatiepartnerschap de WOW-publieksprijs 2023 verdient? Vergeet dan niet om je stem uit te brengen via: https://platformwow.nl/wow-prijs-2023-de-nominaties/2023/07/innovatiepartnerschap-sterke-lekdijk
Kijk ook even bij de andere nominaties op https://platformwow.nl/wow-prijs-2023-de-nominaties
Luister ook op:
Spotify
Apple
Google
Mail: [email protected]
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Weg-, vaarweg- en waterbeheerders opgelet: WOW de podcast is terug!
In dit tweede seizoen vertellen weg-, vaarweg- en waterbeheerders uit heel Nederland over hun praktijk. Werk je aan infra, de openbare ruimte, weg, vaarweg of water, dan is het handig als je een kijkje kunt nemen in de keuken van een ander. Je hoort over mooie projecten, bijzondere innovaties, handige toepassingen, maar ook over de alledaagse praktijk van collega’s. Zodat je ideeën krijgt, waar je meteen mee aan de slag kunt.
Heb je suggesties voor inspirerende verhalen die we dit seizoen kunnen behandelen, neem dan contact op met Platform WOW ([email protected])
Veel luisterplezier!
-
De regionale samenwerking op het gebied van mobiliteit loopt al zo'n 10 jaar in regio Foodvalley, maar een goede manier om data met elkaar te delen en te visualiseren was er niet. De digitalisering zit in een stroomversnelling en er is steeds meer openbare data beschikbaar: dus tijd om dit structureel aan te pakken! Met de Verkeersdesk wordt op verschillende beleidsthema’s de beschikbare data gebundeld en gedeeld. Zo kan elke gemeente gemakkelijk én snel aan de juiste informatie komen.
Bas Tutert, Verkeersplanoloog bij Gemeente Ede, en Rick de Jonghe, Programmamanager mobiliteit Regio Foodvalley bij Gemeente Veenendaal vertellen over hun samenwerking met acht gemeentes, Rijkswaterstaat en provincies, om dit tot een succes te brengen.
-
Voor innovatie is samenwerking nodig én ruimte om te experimenteren. Die ruimte is gevonden in Diergaarde Blijdorp. Hier werken kennisinstellingen, waterschap, gemeente en startups samen aan de oplossingen van morgen. Van een duurzaam plein dat regen opvangt tot energie halen uit bevuild water. Dat is vaak een win-win situatie. Zo kan de Diergaarde bijvoorbeeld hokken schoonmaken met regenwater en heeft de gemeente minder last van oppervlaktewatervervuiling. Dit is nog maar een fractie van de oplossingen die worden getest in Blijdorp.
Lindsey Schwidder vertelt namens VPDelta (TU Delft) dat hun nominatie niet alleen vanwege het aaibaarheidsfactor belangrijk is, maar ook omdat de ruimte voor innovatie broodnodig was. Dat beaamt Jaap de Ron (HHSK) die uitlegt dat het Hoogheemraadschap erg blij is met de ruimte om te innoveren en experimenteren. Ook sluit Rene Reusen (Diergaarde Blijdorp) aan, om mee te gaan tijdens de rondleiding.
-
Een acuut probleem ontstond in de Nederlandse watersector: er was te weinig capaciteit om zuiveringsslib te verwerken. Als we dit slib niet kwijt kunnen, komt het in het oppervlaktewater terecht. Financieel maar ook operationeel is dit een enorme uitdaging als je hier individueel voor staat. Daarom sloegen álle 21 waterschappen de handen ineen voor een calamiteitenplan, dat werd gemaakt met het ministerie, overheden en onafhankelijke bedrijven. Dit resulteerde eind 2020 in het Robuust Plan Slibeindverwerking. De stappen die daarmee nu gezet worden, zorgen voor een samenwerking die ook op lange termijn innovatie en duurzaamheid bevordert.
In deze aflevering hoor je van Noor Ney (HHNK) en Ruud van Esch (Unie van Waterschappen) hoe je op zo’n grote schaal samenwerking aanpakt, en waarom zij zó enthousiast zijn over slib.
-
Een representatie van de grond- weg- en waterbouw (GWW) sector werkt aan een nieuwe manier van denken voor het bouwen van vaste bruggen. Daarvoor hebben zij een Nederlands Technische Afspraak (NTA) gemaakt die draait om Industrieel, Flexibel en Demontabel bouwen (IFD). Het doel is om kunstwerken makkelijk aanpasbaar te maken, zodat ze passen binnen verschillende omgevingen. Dat versnelt de bouwtijd en voorkomt vroegtijdige sloop zodra de functionele eisen veranderen. En door de modulaire opbouw zijn de elementen geschikt voor hoogwaardig hergebruik, wat de CO2-uitstoot van kunstwerken terugdringt.
Jacques Montijn - constructeur, ontwerper, en projectmanager van de NEN - bespreekt samen met Alexander Bletsis - adviseur innovatie provincie Noord-Holland - hoe zij de gehele sector vooruit gaan helpen door het IFD-bouwen te standaardiseren. Hoe gaan ze dit doen in een conservatieve sector, waarom gebeurt het nog niet, en wat is nou eigenlijk precies de NTA? -
CHAPLIN is een samenwerkingsprogramma dat het voortouw neemt om bitumen in Nederlands asfalt op grote schaal te vervangen door de natuurlijke bindstof lignine. 28 bedrijven, overheden en kennisinstellingen delen hun kennis, faciliteiten en budgetten om te zorgen voor de versnelling van het vergroenen van de wegenbouw. Ongeveer 30% van de uitstoot van Rijkswaterstaat is afkomstig van de wegenbouw. Hier valt dus veel te halen, voornamelijk omdat lignine CO2 vasthoudt, in plaats van CO2 uitstoot!
We zijn te gast bij Universiteit Utrecht hoogleraar biobased economy Martin Junginger, die ons meer vertelt over de techniek, en Jeroen Nagel (RWS) en Joop Groen (Circular Biobased Delta) over hoe de samenwerking gefaciliteerd wordt en hoe ze iedereen in de waardeketen meenemen in hun innovatie. -
Geen dingen dubbel doen in gladheidsbestrijding: dat staat centraal in Samenwerkingsverband Gladheidsbestrijding Zeeland. Strooi je niet alleen je eigen, maar ook elkaars wegen, dan krijg je efficiency in de routes. Ga je samen de inkoop en onderhoud van materieel aan, dan heb je veel minder mankracht nodig. Dit alles levert niet alleen een grote kostenbesparing op, maar meer veiligheid voor de weggebruiker. En die doelen brengen de partijen in Zeeland samen.
Sinds 2006 wordt er samen aan de gladheidsbestrijding gewerkt, en sindsdien is het vertrouwen gegroeid, heeft er veel professionalisering plaatsgevonden en sluiten steeds meer partijen zich aan. Dook Musters (Waterschap Scheldestromen) en Rini Donker (RWS) leggen uit hoe de partijen zijn gegroeid naar de samenwerking zoals die nu is.
-
Kosten inefficiëntie en ergernis tot een minimum brengen. Dat is het doel van WOW-prijs genomineerde AZON, oftewel Afstemming Zeeuwse Overheden en Nutsbedrijven. Door langetermijnplannen voor onder andere werkzaamheden aan riolering, elektriciteits- en waterleidingen met elkaar te delen, zorgen samenwerkingspartners in Zeeland ervoor dat de straat minder vaak open hoeft en inwoners van Zeeland minder overlast ervaren.
Luister deze podcast met Henri van der Zande (Evides) en Goof Tromp (Gemeente Reimerswaal) om te horen hoe de Zeeuwen ervoor zorgen dat het niet alleen nuttig, maar ook echt leuk is om samen te werken. Woningbouwverenigingen, Rijkswaterstaat, Evides Waterbedrijf: het is het doel om een zo breed mogelijk scala aan instanties te betrekken. Zo heeft iedereen genoeg tijd om een optimaal net voor te bereiden en aan te leggen. Met een heleboel extra projecten in de slipstream waarin ze elkaar weten te vinden voor afstemming.
-
In Groningen bereidt men zich voor op extremer weer. Op bedrijventerrein Euvelgunne, een plek met veel platte daken en verhard oppervlak, kan regenval zorgen voor veel problemen. Daar heeft WOW-prijs genomineerde Klimaatregelen Euvelgunne een innovatieve aanpak voor bedacht. De gemeente heeft samen met waterschappen, de bedrijvenvereniging en de individuele bedrijven gezorgd dat het regenwater niet meer via de riolering wordt afgevoerd. In plaats daarvan zijn vele afkoppeloplossingen gevonden: aparte inzameling, als grondstof voor jenever, het doorspoelen van wc’s of als het echt niet anders kan: afvoeren naar het oppervlaktewater van de Hunze.
In deze aflevering loopt Carolien in Euvelgunne om te praten met Dries Jansma (Gemeente Groningen), Johan Bel (Mijn Waterfabriek) en Emiel Galetzka (Waterschap Hunze & Aa’s). Of je nou bij het bedrijfsleven, een overheid of waterschap hoort: deze nuchtere aanpak inspireert. Het biedt perspectief voor de vele bedrijventerreinen die Nederland rijk is!
-
Met een zandige dijkversterking kun je natuur vóór je laten werken. Maar voor zo’n oplossing heb je samenwerking nodig, en lef. Best lastig met zoveel stakeholders. Zoals de boeren die landbouwgrond achter de dijk niet willen laten aantasten. Bezoekers van de dijk die het gebied willen aanschouwen. Het is een stukje grond waar sentimentele waarde in zit.
Het team van overheden, natuurorganisaties en het waddenfonds kreeg het toch voor elkaar bij de Prins Hendrikzanddijk, en won daarvoor de WOW-prijs in 2019. Project manager Anita Willig is openhartig over de successen en spannende momenten in het project en communicatie adviseur Carmen van de Kort vertelt ons hoe zij zorgde voor goede banden met de omgeving. Luister mee!
-
Een app bouwen met acht verschillende overheidsinstanties, hoe gaat dat in zijn werk? Dat vertellen Paul van der Maat en Ben Röhner uit de stuurgroep van RiverGuide - een app voor vaarweggebruikers, door vaarwegbeheerders. Vaarweginformatie uit allerlei hoeken en gaten werd gebundeld en beschikbaar gemaakt voor schippers én het grote publiek. Een beste klus. Het leidde tot een app die gebruikt wordt door bijna een derde van alle binnenvaartschippers, en een nominatie voor de WOW-prijs in 2019 was dan ook verdiend.
Van stroperige besluitvorming tot ambitie voor nog meer samenwerking in de binnenvaart: Paul en Ben blikken trots terug én vooruit in deze aflevering van WOW: de podcast.
-
Dat de overheid investeert in innovaties is cruciaal, laten onze gasten van Praktijkproef Amsterdam (PPA) in aflevering 3 van WOW: de podcast zien. PPA doet geen reguliere aanbestedingen. Zij zijn namelijk bezig met het alsmaar beter maken van de smart mobility markt en daar is lef voor nodig. Daar zijn samenwerkingen met de markt voor nodig. Maar daar is ook geduld voor nodig... We horen hoe het sinds 2006 met vallen en opstaan is gelukt om de weg beter, veiliger en efficiënter te gebruiken met smart mobility oplossingen. Dé reden voor een WOW-prijs nominatie in 2019.
Heb je zelf ook zo'n mooie samenwerking? In november 2021 reiken we de WOW-prijs weer uit, en de inschrijvingen zijn al geopend! Surf naar www.platformwow.nl voor meer informatie. -
Meer standaardoplossingen, minder fouten in de grond-, weg- en waterbouw. Dat is de belofte van IFD-principes. Wegbeheerders, ingenieursbureaus en bouwbedrijven hebben hiervoor samengewerkt aan een Nederlandse Technische Afspraak (NTA). Dit biedt kaders waarmee de sector naar vernieuwing kan zoeken. Om uiteindelijk alle bruggen circulair te gaan bouwen! Alexander Bletsis en Wouter de Vries uit de IFD-stuurgroep vertellen je in deze aflevering over hoe zij heel Nederland hiervoor enthousiast gaan maken.
Heb jij of ken jij ook een mooi samenwerkingsproject van weg- of waterbeheerders? In november 2021 reiken we de WOW-prijs uit, en jij kan hem winnen! Bezoek de website van Platform WOW voor meer informatie. -
Hoe zorg je ervoor dat burgers gehoord worden? Na grote ophef in Durgerdam over een plan voor dijkversterking, stond deze vraag centraal. Hieruit ontstond het IRP: een unieke samenwerking tussen verschillende overheden en de inwoners van Durgerdam. Samen gingen zij het gesprek aan om randvoorwaarden voor het gebied op papier te zetten. Oud dorpsraadvoorzitter Marianne van Leeuwen en projectmanager vanuit HHNK Hester Faber vertellen wat ze van het proces geleerd hebben, wat hun successen zijn, en hoe andere professionals onderlinge communicatie ook optimaal kunnen aanpakken.