Åkestam Holst Podcasts

  • Sverige och världen rör sig mot en lågkonjunktur. När konsumenter tvingas till hårdare prioriteringar än tidigare innebär det ett lackmustest för hur bra företagen de senaste åren lyckats med sitt varumärkesarbete. Hur påverkar det här marknadsförares vardag och vad kan man egentligen lära av tidigare kriser?  "Inför lågkonjunkturen 2008 var många företag överinvesterade på varumärkeskommunikation. När de då behövde få snabb försäljning via annonsering på de då nya digitala medierna fick de enorm effekt. Den bufferten finns inte i dag", säger veckans gäst Patrik Lundberg, strateg och planner på Åkestam Holst.

  • Fortsätter djupdykningen kring generalister och specialister inom marknadsföring. Men den här gången ur marknadschefens synvinkel.

    För hur bör man tänka kring det när man bygger marknadsteam och rekryterar marknadsförare. Med mig har jag Mimmi Arndt som är CMO på Teamtailor som under sin karriär varit både generalist och specialist.

    Och som har varit med och byggt upp flera marknadsteam.

    För det här är en viktig fråga för såväl marknadsförare som vill veta vilken väg man bör ta i sin karriär som marknadschefer som vill bygga starka team för att nå sina mål.

    Det här avsnittet tillför en dimension och är en bra fortsättning på mitt avsnitt med Arash Gilan på Viva Media. Oavsett om du idag är marknadschef eller marknadsförare så kommer du kunna ta med dig en massa bra tankar och insikter.

    Om gästen
    Mimmi Arndt är CMO på rekryterings- och employer branding-plattformen Teamtailor. En riktig underdog bland Sveriges tech-bolag som idag finns på över 100 marknader. Och där leder hon ett team på 12 marknadsförare.

    Hon har arbetat i över 10 år på tech-bolag såsom Anyfin och iZettle med marknadsföring och tillväxt. Både som generalist och specialist. Mimmi har dessutom arbetat på Åkestam Holst. En av Sveriges ledande kreativa byråer för att lära sig den världen och hur man bygger starka varumärken.

    Om avsnittet
    Mimmi och jag fortsätter i avsnittet prata om generalister och specialister. Men ur marknadschefens synvinkel. Samt hur hon anser att man bör tänka kring det när man bygger marknadsteam.

    Samt hur hon ser på skillnaden mellan generalister och specialister. Och vad gränsen går i praktiken.

    Hon ger bland annat sin syn på vad det är som avgör när man behöver mer generalister eller specialister i sitt marknadsteam. Och levererar riktigt bra insikter kring det. Mimmi går även igenom hur det har sett ut på några av bolagen hon varit på.

    Du får dessutom höra om:

    Hennes resa från generalist till specialist och tillbaka
    Samverkan mellan generalister och specialister
    Hur djup kunskap man behöver som marknadschef
    Hur man rekryterar riktigt vassa specialister
    Eller kunniga generalister för den delen
    Konsekvensen av buzzwords som ninja och rockstar
    Och massor med tips till dig som marknadsförare

    Plus en massa mer…

    Mimmi ger också sin syn på problemet med att det ofta söks marknadsförare som ska vara specialister på precis allt. Följderna av det. Och hur vi kommer tillrätta med det.

    En perfekt fortsättning på mitt avsnitt med Arash. Och har du inte lyssnat på det så hoppas jag att du gör det efter att du har lyssnat på det här avsnittet med Mimmi.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Plus ett par extra länkar från Mimmi om att vara generalist eller specialist, risken med buzzwords och en intressant rapport om kandidatupplevelse.

    Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    Mimmi Arndt på LinkedIn
    Teamtailor (webbsida)
    Anyfin (webbsida)
    Zettle (tidigare iZettle / webbsida)

    Bygga starka marknadsteam som har det som krävs för att lyckas #77 (poddavsnitt)

    Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare #96 (poddavsnitt)

    Range: How Generalists Triumph in a Specialized World av David Epstein (bok)
    Adlibris / Bokus

    Should you be a Marketing Specialist or a Generalist? - Marketing Done Right (artikel)

    Are You a Marketing Generalist or Specialist? - Earnworthy (artikel)

    Why Employers Should Avoid Jargon In Job Postings - Forbes (artikel)

    New Rule: No more job ads seeking rockstars and ninjas - Forbes (artikel)

    In the head of 400 candidates - Teamtailor (rapport)

    Tidsstämplar
    [3:32] Mimmi inleder med att prata om hur hon som marknadschef ser på skillnaden mellan generalister och marknadsförare. Och hur hon tänkte kring det i början av sin karriär.

    [7:13] Var går gränsen mellan en generalist och specialist går i praktiken.

    [10:38] Om vad Mimmi ser sig själv som och hur har det ...

  • Finns det en gräns för den svenska informella stilen? Det undrar vi eftersom Daniel reagerat över en tågkonduktör som hälsade på tåget med orden "halloj tåget!". Dessutom pratar vi såklart om den ryska Segerdagen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Idag firar Ryssland Segerdagen, till minne av andra världskrigets slut. Eller som det kallas i Ryssland, det stora fosterländska kriget. Vilket budskap ville Putin förmedla i sitt tal i förmiddags? Vi frågar Sveriges Radios Rysslandskorrespondent Johanna Melén.

    Och så undrar vi hur historiska stridssegrar använts i propagandasyfte i olika tider? Med oss finns Fredrik Eriksson, militärhistoriker vid Försvarshögskolan.

    Statens fastighetsverk är fattiga och behöver cash. En idé som de har är att börja sälja merch. Men vilka prylar vill man egentligen ha från våra historiska byggnader, monument och kungagravar. Ales stenar-keps? Vi frågar Noah Bramme från reklambyrån Åkestam Holst som jobbat med just merch i sina kampanjer.

    Och så undrar vi hur man blir en bra talare egentligen? Talarcoachen Anders Mildner tycker att det finns en god talare inom oss alla och berättar vad som skiljer en dödstråkig föreläsning mot en uppslukande och fantastisk.

    Programledare: Daniel Alling
    Bisittare: Louise Epstein
    Producent: Ulrika Lindqvist