öresundsregionen Podcasts
-
Send us a text
Kvartalet gästas denna gång av Wihlborgs vd Ulrika Hallengren som kommenterar bolagets resultat för första kvartalet 2022. Det är ytterligare ett rekordkvartal och utmanande omvärldsfaktorer till trots upplever bolaget och vd en stark marknad i Öresundsregionen som präglas av framtidstro och tillväxt.
Intervjun görs av Sverrir Thór (Fråga Lou), snabbanalysen av Niclas Höglund (JLL) och musik och redigering av Mats Ingemansson (Beppo).Vill du veta mer om Kvartalet?
www.fragalou.se/kvartalet/ -
Sofigate är specialister på business technology. Mikael Nurmi är gäst och berättar att det handlar om IT-system tillsammans med företagets affärer. Efterfrågan på dessa tjänster är stor och Sofigate behöver anställa fler, speciellt i Öresundsregionen.
www.sofigate.com
-
Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs, gästar IR-podden och kommenterar bolagets bokslut för 2019. Marknaden i Öresundsregionen går på högvarv vilket märks tydligt i Wihlborgs rapport.
-
Var tog den gamla arbetarstaden Malmö vägen? Ett program om tillväxtområden, kackerlackor och framtidsoptimism. Vi ser här, vad man drömmer om i framtiden, att gränser inte är så tydliga: vi sitter i ett internationellt område.
När den sista bron byggs mellan Danmark och Tyskland - så får du ytterligare närhet till Berlin, Hamburg och vidare!", säger Carina Brorman, varumärkesstrateg på E.ON. "Öresundsregionen är redan det mest kunskapstyngda området i norra Europa, med nordens två största universitet: Lund och Köpenhamn, som är signifikant större än både Uppsala och Stockholm och man har ett enormt utvecklat kulturliv...", säger Niels Righolt, kulturkonsulent.Idag tar det trettio minuter över bron till Köpenhamn, Kockumskranen är borta och skeppsindustrin nedlagd. Västra hamnen är lyxboende för de rika och det nya landmärket heter Turning Torso... Malmö växer så det knakar och beskrivs som både exotiskt och expansivt. Närheten till kontinenten öppnar för en dynamisk tillväxt, men vad händer om det går för fort? -
Retorik i P1 frågar sig vad ett effektivt språk är och hur använder man det för att sälja sitt budskap eller sin produkt? Är retoriken annorlunda i sociala media och hur fångar man den allt mer stressade informationskonsumenten? Gäst hos Christina Claesson är Kajsa Bengtsson, affärscoach och kommunikationsansvarig på Minc, ett kommunalt bolag inriktat på nätverkande mellan olika entreprenörer i öresundsregionen. Rapparen Behrang Miri tänker till om det effektiva språket och så har vi retorikskolan med Anders Sigrell.
Retoriken är klassisk men tiderna moderna. Affärslivets retorik har tagit plats bland pläderingar, föreläsningar och högtidstal. Men tid är pengar och effektivitet har blivit norm. Tålamodet tryter med trevande eller utbroderade tal. Nya retoriska former skapas tack vare digitala media. Men hur effektivt kan språket bli? Och hur sociala är egentligen sociala media? Retorik tar frågorna med sig till 53:e våningen på Turning Torso i Malmö. Från konferenscentret har vi 360 graders utblick över Öresundsregionen och den framtidsarena som hela Västra Hamnen i Malmö utgör. Gäst hos Christina Claesson är Kajsa Bengtsson på MINC, Malmö Incubator, som är ett kommunägt företag för att främja framväxten av nya företag.Och så rappar ordkonstnären Behrang Miri sina betraktelser över det effektiva språket.Retoriksskolan med Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds Universitet, tittar idag på begreppet mottagaranalys och ger tips på hur man lär känna sin lyssnare.