Anna Dyhre Podcasts

  • Möt juristen och tidigare VDn Anna Dyhre i ett härligt samtal om att våga gå sin egen väg, att karriären kan ta oväntade vägar och inte minst om det ämne hon blivit en av landets främsta på – Employer Branding. Ett måste-avsnitt för alla som jobbar med människor och för alla i företag och organisationer som vill veta mer om hur man blir en attraktiv arbetsgivare som inte bara rekryterar rätt medarbetare utan också behåller dem – ett vinnande koncept framåt!

  • Anna Dyhre får jobba med sin hobby och att hjälpa företag bli en attraktiv arbetsgivare. Advocacy är egentligen bara en god ambassadör.

    Hur tar man sig dit?
    Otta har företagen ambassadörer som kan prata om varumärket, ge dem verktyget och gör det svåra lätt. Om det finns en innehållsbank blir det lättare för personalen att bli aktiva.

    Ge dina anställda en anledning att stolta över ditt företag. Ge varandra kommentarer och gilla eftersom innehållet boostas.

    Anledningen är att företagen blir mer attraktiva och fler vill jobba där, färre kanske även slutar. De som kommer in på arbetsmarknaden idag kommer ha 17 olika arbetsgivare men med hjälp av LinkedIn kommer det att synas att de har varit hos dig.

    Företag som är bra på employer branding här?
    Spotify går i bräschen och har även en egen hashtags #lifeatspotify Sigma Technology är också framåt och har flera nätverk.

    Med ett bra innehåll kommer personalen vilja delta och bidra men om du bara skryter om dig själv så kommer det fungera dåligt. Ingen gillar en skrytmåns på en middag och detsamma är det på LinkedIn.

    Satsa på ambassadörerna, både interna och externa.
    Annas böcker hittar du på Adlibris och www.AnnaDyhre.se varav den senaste blev utsedd till årets marknadsföringbok.

    Här kan du ladda ner en lathund för employer advocacy.

  • Anna Dyhre får jobba med sin hobby och att hjälpa företag bli en attraktiv arbetsgivare. Advocacy är egentligen bara en god ambassadör.

    Hur tar man sig dit?
    Otta har företagen ambassadörer som kan prata om varumärket, ge dem verktyget och gör det svåra lätt. Om det finns en innehållsbank blir det lättare för personalen att bli aktiva.

    Ge dina anställda en anledning att stolta över ditt företag. Ge varandra kommentarer och gilla eftersom innehållet boostas.

    Anledningen är att företagen blir mer attraktiva och fler vill jobba där, färre kanske även slutar. De som kommer in på arbetsmarknaden idag kommer ha 17 olika arbetsgivare men med hjälp av LinkedIn kommer det att synas att de har varit hos dig.

    Företag som är bra på employer branding här?
    Spotify går i bräschen och har även en egen hashtags #lifeatspotify Sigma Technology är också framåt och har flera nätverk.

    Med ett bra innehåll kommer personalen vilja delta och bidra men om du bara skryter om dig själv så kommer det fungera dåligt. Ingen gillar en skrytmåns på en middag och detsamma är det på LinkedIn.

    Satsa på ambassadörerna, både interna och externa.
    Annas böcker hittar du på Adlibris och www.AnnaDyhre.se varav den senaste blev utsedd till årets marknadsföringbok.

    Här kan du ladda ner en lathund för employer advocacy.

  • I dagens avsnitt är Anna Dyhre är tillbaka och pratar om employer branding. Employer branding blir bara större och större och fler företag satsar på employer branding.

    Hur kommer man igång?

    Att alla medarbetarna har en profil och att företagssidan är uppdaterad. Ställ dig i kandidatens skor och titta över hur det verkligen ser ut.

    Det är viktigt att chefen och ledningen föregår med gott exempel och att deras profiler är riktigt bra. Vi bygger varandras varumärke.

    Hur gör vi med de som inte är på eller vill vara på LinkedIn?

    En profil på LinkedIn är en hygienfaktor och alla medarbetarna bör ha en bra profil.

    Du som anställd har en lojalitetsplikt och det är precis lika viktigt att medarbetarna är på LinkedIn.

    De flesta som bryr sig om sin karriär är tacksamma för att få hjälp med sin profil.

    Gå in och kolla vilka medarbetare som redan är aktiva. Låt de berättar hur de gör, att de träffas och pratar tillsammans. Har du råd att inte testa? Vanliga fallgropar, att det blir så stort. Det ska utredas i evighet, ta istället små steg. Sluta tänka utifrån in och titta inifrån ut.


    Fördjupa dig:

    http://annadyhre.se/

    Annas böcker: http://annadyhre.se/bocker/

    Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se


    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver? Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • I dagens avsnitt är Anna Dyhre är tillbaka och pratar om employer branding. Employer branding blir bara större och större och fler företag satsar på employer branding.

    Hur kommer man igång?

    Att alla medarbetarna har en profil och att företagssidan är uppdaterad. Ställ dig i kandidatens skor och titta över hur det verkligen ser ut.

    Det är viktigt att chefen och ledningen föregår med gott exempel och att deras profiler är riktigt bra. Vi bygger varandras varumärke.

    Hur gör vi med de som inte är på eller vill vara på LinkedIn?

    En profil på LinkedIn är en hygienfaktor och alla medarbetarna bör ha en bra profil.

    Du som anställd har en lojalitetsplikt och det är precis lika viktigt att medarbetarna är på LinkedIn.

    De flesta som bryr sig om sin karriär är tacksamma för att få hjälp med sin profil.

    Gå in och kolla vilka medarbetare som redan är aktiva. Låt de berättar hur de gör, att de träffas och pratar tillsammans. Har du råd att inte testa? Vanliga fallgropar, att det blir så stort. Det ska utredas i evighet, ta istället små steg. Sluta tänka utifrån in och titta inifrån ut.


    Fördjupa dig:

    http://annadyhre.se/

    Annas böcker: http://annadyhre.se/bocker/

    Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se


    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver? Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa konsult inom employer branding. Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont.

    Hur kommer det sig att Anna arbetar med employer branding?
    Som mycket annat var det av en slump. Hon började jobba på Universum för drygt 20 år sedan och där hon tog fram rankingar och företagsbarometrar. Då rankade man företag hur attraktiva de var och hur många som ville arbeta där. Därefter har detta utvecklats men då fanns knappt ordet employer branding.

    Nu är det väldigt vanligt, dels för att det är brist på kompetens samt att den nya generationen väljer arbetsgivare på andra sätt och är mycket mer lättrörliga.

    Vad är employer branding?
    Det är hur ett företag uppfattas av nuvarande, tidigare och potentiella arbetsgivare.

    I dag vill vi veta mer om företagen och en hemsida och logga räcker inte längre. På LinkedIn hänger personalens profiler och företagssidan ihop och genom gå in på LinkedIn kan du få otroligt mycket information om företaget, deras nuvarande medarbetare och även deras tidigare anställda.

    Arbetsgivarevarumärket börjar ”kletas” ihop till ett ”one brand”, dvs ditt varumärke mot dina leverantörer, kunder och medarbetare. Vad fyller vi det med, har vi några gemensamma intresse, hur ser de ut på profilbilden, det är jätteviktigt.

    Vi är hela tiden vårt varumärke. Och det pratas mycket om autenticitet, kommunikationsavdelningen kan inte tvätta eller styra informationen på samma sätt.
    En influencer kan nå ut i kanaler som inte var möjligt förut och den bästa guldgruvan som företag har är deras egna medarbetare som talar väl om sin arbetsgivare.

    Hur når företag dit?
    Branding handlar om att sticka ut och göra det annorlunda. Men du behöver inte vara så rädd, en bra medarbetare kan vara den starkaste magneten för att locka nya medarbetare.

    Anna kommer tillbaka framöver och pratar mer om employer branding!

    Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se

    Vill du sponsra oss? 

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!
    Vad ska vi prata om framöver? 

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

    4) Din LinkedInprofil

    I dagens avsnitt pratar vi om din profil. Det är vanligt att information saknas, eller att du helt enkelt inte har känt till en viss funktion. Fokus idag är på det sk introkortet, dvs den översta delen av din profil.

    Vanliga saker som kan förbättras är:
    Den stora bilden överst på din profil, se den som en reklamtavla, mått 1536x768px.
    Rubriken, skriv mer än bara din titel
    Profilbild ska visas för alla medlemmar på LinkedIn och bilden ska vara du.
    Sammanfattning, här får du gärna skryta, berätta om konkreta exempel och vad du är bra på. Ta hjälp av en kollega eller en vän. Med en bra sammanfattning blir det tydligt för dina besökare va du gör för något. Du kan ha max 2000 tecken.

    Fördjupa dig här om antal tecken: https://smartbizz.se/antal-tecken-du-max-kan-ha-pa-linkedin/

    Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se

    Vill du sponsra oss? 

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!
    Vad ska vi prata om framöver? 

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • I dagens avsnitt gästas vi av Anna Dyhre som är Sveriges bästa konsult inom employer branding. Många tänkte att LinkedIn från början var en CV-databas och såg det utifrån sin egen horisont.

    Hur kommer det sig att Anna arbetar med employer branding?
    Som mycket annat var det av en slump. Hon började jobba på Universum för drygt 20 år sedan och där hon tog fram rankingar och företagsbarometrar. Då rankade man företag hur attraktiva de var och hur många som ville arbeta där. Därefter har detta utvecklats men då fanns knappt ordet employer branding.

    Nu är det väldigt vanligt, dels för att det är brist på kompetens samt att den nya generationen väljer arbetsgivare på andra sätt och är mycket mer lättrörliga.

    Vad är employer branding?
    Det är hur ett företag uppfattas av nuvarande, tidigare och potentiella arbetsgivare.

    I dag vill vi veta mer om företagen och en hemsida och logga räcker inte längre. På LinkedIn hänger personalens profiler och företagssidan ihop och genom gå in på LinkedIn kan du få otroligt mycket information om företaget, deras nuvarande medarbetare och även deras tidigare anställda.

    Arbetsgivarevarumärket börjar ”kletas” ihop till ett ”one brand”, dvs ditt varumärke mot dina leverantörer, kunder och medarbetare. Vad fyller vi det med, har vi några gemensamma intresse, hur ser de ut på profilbilden, det är jätteviktigt.

    Vi är hela tiden vårt varumärke. Och det pratas mycket om autenticitet, kommunikationsavdelningen kan inte tvätta eller styra informationen på samma sätt.
    En influencer kan nå ut i kanaler som inte var möjligt förut och den bästa guldgruvan som företag har är deras egna medarbetare som talar väl om sin arbetsgivare.

    Hur når företag dit?
    Branding handlar om att sticka ut och göra det annorlunda. Men du behöver inte vara så rädd, en bra medarbetare kan vara den starkaste magneten för att locka nya medarbetare.

    Anna kommer tillbaka framöver och pratar mer om employer branding!

    Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se

    Vill du sponsra oss? 

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!
    Vad ska vi prata om framöver? 

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

    4) Din LinkedInprofil

    I dagens avsnitt pratar vi om din profil. Det är vanligt att information saknas, eller att du helt enkelt inte har känt till en viss funktion. Fokus idag är på det sk introkortet, dvs den översta delen av din profil.

    Vanliga saker som kan förbättras är:
    Den stora bilden överst på din profil, se den som en reklamtavla, mått 1536x768px.
    Rubriken, skriv mer än bara din titel
    Profilbild ska visas för alla medlemmar på LinkedIn och bilden ska vara du.
    Sammanfattning, här får du gärna skryta, berätta om konkreta exempel och vad du är bra på. Ta hjälp av en kollega eller en vän. Med en bra sammanfattning blir det tydligt för dina besökare va du gör för något. Du kan ha max 2000 tecken.

    Fördjupa dig här om antal tecken: https://smartbizz.se/antal-tecken-du-max-kan-ha-pa-linkedin/

    Kom ihåg att prenumera på podden, LinkedInpodden.se

    Vill du sponsra oss? 

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!
    Vad ska vi prata om framöver? 

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!