Axis Communication Podcasts

  • Erfarenheter och lärdomar från att hantera en cyberattack. Extra långt avsnitt med en som varit i stormens öga.“Man väljer inte sina kriser, men hur man hanterar dem.”



    I februari hände alla företags skräck: Det svenska säkerhetsföretaget Axis Communication , med 4000 anställda i 52 kontor över hela världen, blev utsatta för en cyberattack som tog sig rakt in i verksamheten. Nu berättar Jonas Hansson, CIO, öppet om hur man hanterade den svåra situationen.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: nyfikna, ledare, teamledare, ledningsgrupp, utvecklare, kontorsarbetare



    Lär dig: shadow-it, cyberattack, it-säkerhet, krishantering, kommunikationsstrategi, krisledning, mänskliga faktorn




    Jonas Hansson förklarar:




    Vad är en cyberattack?



    Vad hände Axis och hur hanterade man attacken - i detalj?



    Vad är viktigast: it-säkerhet eller användbarhet?



    Varför valde Axis transparent kommunikation under hela förloppet?



    Hur upplevde Axis kunder och anställda attacken?



    Hur mycket kostade attacken företaget?




    Jonas Hansson, Micke Norbäck, Jonas Jaani (48:30)



    Videoversion av poddavsnittet:




    https://youtu.be/FkHJGXrwccQ




    Länkar / mer information:



    Axis egna kommunikation om händelsen:https://www.axis.com/response-to-cyberattack-february-2022







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:



    https://www.effekten.se/avsnitt



    Vi finns där du hittar dina övriga poddar:



    https://www.effekten.se/prenumerera/



    Apple Podcasts



    Google Podcasts



    Acast



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm