Beata Wickbom Podcasts
-
Hur skapas en berättelse för scen och hur jobbar manusförfattaren för att bygga handling, spänning och levande karaktärer?
Vi har träffat manusförfattaren Filip Alexanderson för att att prata mer om hur han utvecklar ett manus, bygger den dramatiska bågen och får till ett riktigt bra slut.
Filip Alexandersons senaste pjäs “Siri på spänd lina”, på Soppteatern, utspelar sig i cirkusmiljö. Du kommer få höra mer om hur Filip Alexanderson jobbade med huvudpersonens drömmar och dilemma, de detaljerade miljöskildringarna från cirkusens värld och hur det är att skriva monolog. Vi pratar också om han balanserat mellan det kärleksfulla och det stereotypiska, vad han gör om han kör fast och varför det kan vara bra att inte försöka vara så originell.
Filip Alexanderson har tidigare arbetat som skådespelare på Dramaten, gett ut ett antal romaner som översatts och blivit tv-serie samt skrivit och regisserat flera hyllade pjäser. Bland dem finns “Kafkas Arkiv” på Reaktorhallen KTH, “På jakt efter bibliotekstjuven” och “Siri på spänd lina”.
Programledare: Beata Wickbom.
Producent: Jens Back.
Mixning: Stray Dog Studios.
Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Kulla-Gulla på Kulturhuset Stadsteatern har blivit en uppsättning med många fysiska element. I ett nära samarbete har regissör, koreograf och ensemble utvecklat ett eget rörelsespråk som kompletterar – och ibland ersätter – den talade dialogen. Vi har träffat koreograf Catharina Allvin för att att få en insyn i hur en koreograf jobbar, hur idéer utvecklas och allt sedan repeteras in!
Hör mer hur Catharina Allvin har jobbat med skådespelare och dansare för att utveckla ett nytt, unikt tecken- och kroppsspråk. Hur skissar hon sina idéer och hur vågar hon ta ut svängarna?
Catharina är dansare i botten och har medverkat både i drama, musikal och opera. Hon har arbetat med en rad framstående moderna koreografer såsom Birgit Cullberg, Anna Vnuk och Dorte Olsen. Senaste tio åren har hon även jobbat som koreograf med uppsättningar på Dramaten, Parkteatern och Kulturhuset Stadsteatern. Hösten 2022 var hon aktuell med koreografin för familjeföreställningen Kulla-Gulla i regi av Maria Sid.
Programledare: Beata Wickbom.
Producent: Jens Back.
Mixning: Stray Dog Studios.
Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
En skådespelare har många rösttekniska utmaningar: rösten ska höras utan att bli högljudd, den ska vara uthållig, bära en hel föreställning och förmedla textens betydelse.
I Sverige finns bara en fast anställd röstcoach och det är EwaMaria Roos, logonom på Dramaten. Själv kallar hon sig röstnörd och brinner för att hjälpa skådespelarna på Dramaten att träna, utveckla och vårda sina röster.
I det här avsnittet får du lära dig mer om hur hon jobbar med andning, övningar och massa olika tekniker.
Programledare: Beata Wickbom.
Producent: Jens Back.
Mixning: Stray Dog Studios.
Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Per Andersson, känd från Grotesco och Parlamentet, har med sin revy Räkhäst skapat absurd och fantasieggande underhållning. Men hur blir Per Anderssons idéer och texter en föreställning med rörelse och tempo som inte spårar ur? Det har regissör Anna Vnuk sett till.
Hör om hur Anna Vnuk har jobbat för att ge struktur åt Per Anderssons gränslösa fantasi, hur hennes koreografi gett revyn kropp och tyngd och hur hon hushållar med kritiken under repetitionerna för att inte förlora de komiska guldkornen. Och händer det att föreställningen ändå blir kaosig och kör i diket? Det här är är ett avsnitt där du verkligen förstår hur en regissör jobbar för att låta publiken titta in i komikers vindlande hjärna!
Anna är prisbelönt regissör, koreograf & dramatiker och har bland annat regisserat Grotesco på Scala - en näradödenrevy och Moppupproret för Kulturhuset Stadsteatern.
Programledare: Beata Wickbom.
Producent: Jens Back.
Mixning: Stray Dog Studios.
Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
En fars är en genre där vanliga människor hamnar i ovanliga situationer. Det skiljer sig från komedi där det är ovanliga människor i vanliga situationer. Fars kräver enorm precision för att alla delar ska kunna samspela i högt tempo utan att krocka. I föreställningen “Arsenik & gamla spetsar” på Uppsala Stadsteater slås det i dörrar, springs i trappor, göms lik och snubblas. I dagens avsnitt tar vi reda på mer om hur regissören jobbar för att det ska bli underhållande och inte rörigt. Och så försöker vi förstå: Vad är det som är roligt med fars, egentligen? Philip Zandén, en av Sveriges mest erfarna regissörer, berättar om sin arbetsmetod, om varför repetitionerna kan bli så långtråkiga och hur det till slut blir så fantastiskt roligt för publiken när föreställningen väl drar igång.
Philip Zandén är skådespelare och regissör, utbildad på Teaterhögskolan i Malmö. Sedan regidebuten i början av 1990-talet har han regisserat allt från drama och opera till fars av dramatiker som Ibsen, Strindberg och Shakespeare.
Programledare: Beata Wickbom.
Producent: Jens Back.
Mixning: Stray Dog Studios.
Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Humorduon Dilan och Moa har hyllats för sin föreställning Drömspelen på Strindbergs Intima Teater. Det är 100 procent improvisationsteater, byggt på Strindbergs “Ett Drömspel”, men där inget är förutbestämt och allt skapande sker i stunden med hjälp av publikens inspel. Hör om hur de slopar manus och lyckas improvisera en ny historia med nya karaktärer varje kväll. Som dessutom är sjukt rolig! Det här är ett samtal om vad som händer när du är i fullständig närvaro och hur du kan öva upp din förmåga att vara spontan och lyhörd.
Vi mötte Dilan Apak och Moa Lundqvist, en humorduo som gjort sig kända för att till fullo behärska improvisationsteater. De driver tillsammans podden Dilan & Moa, har serien Dilan och Moa på SVT och har tävlat i På Spåret.
Du får höra mer om hur de lyckas hålla ihop alla spår: från publikens inspel, Strindbergs originalpjäs “Ett Drömspel”, handlingen de successivt bygger upp och replikerna från varandra.
Programledare: Beata Wickbom.
Producent: Jens Back.
Mixning: Stray Dog Studios.
Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vilken roll spelar kläderna som skådespelarna har på sig – det som på teaterspråk kallas kostym? Hur kan en viss kostym hjälpa till att bygga karaktär? På vilket sätt hjälper kostymen oss att förstå rollen?
I det här avsnittet förstår vi mer om arbetsprocessen för en kostymör, alltså den som är ytterst ansvarig för kostym. Arbetar man med teaterkostym gäller det att behärska hantverket eftersom alla plagg tas fram individuellt för varje skådespelare. Kläder måste kunna beskriva olika tidsepoker och förstärka en gestaltning.
Vi mötte Ann Bonander Looft, en av Sveriges mest erfarna kostymörer som i över 30 år arbetat med hundratals olika föreställningar i Sverige och Europa på teater och i film. Hennes senaste uppdrag är Mandomsprovet på Stadsteatern i Stockholm. Vi pratade om den konstnärliga processen, vad det ligger för val och beslut bakom de kläder, skor och huvudbonader som skådespelarna har på sig. Vi får även höra om hur kostymerna skapas rent praktiskt.
Programledare: Beata Wickbom. Producent: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios. Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hur kan vi ta det bästa av båda världar, den digitala och den fysiska, för att göra mötet som samarbetsformen ännu bättre? Hur kan mötet användas som ett verktyg för förändring? Vilken roll kommer AI och Metaverse kunna spela framöver? Detta är några av de frågor som besvaras när Henrik och Oscar gästas av Beata Wickbom, digital folkbildare och Internetpionjär - tillika proffs på att designa och moderera möten i alla dess former och storlekar.
-
En operaföreställning är inte som en film där man spelar in olika scener efter varandra och alltid har möjlighet att göra om varje tagning. Scenografin måste byggas på ett sätt som håller många föreställningar, kväll efter kväll. Något som publiken upplever live, utan klipp eller animeringar!
Det kanske ska regna rosblad från skyn (som sedan ska vara helt borta i nästa akt), ryka ur underjorden (utan att någon börjar hosta) eller så ska en sångare flyga upp i taket (och sedan komma ner på scenen sekunden efter). Hur löser man det i praktiken? Och hur ska scenografi och specialeffekter funka så att orkester, kör och solister kan uppträda på ett smidigt sätt utan fara?
Vi pratade med Jon Sundberg, Scenmästare på Folkoperan, om hur det går att bygga upp scenografi, skapa specialeffekter och fiffiga lösningar.
Jon Sundberg är scenmästare på Folkoperan sedan 30 år. Han har jobbat med föreställningar som Turandot, Tolvskillingsoperan och den aktuella Norma. Det är han och hans team som ser till att den konstnärliga visionen blir praktiskt genomförbar och säker.
Programledare: Beata Wickbom. Producent: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios. Podden görs med stöd av Kulturrådet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Jonas Hammarberg har under sin karriär pendlat mellan att vara entreprenör, konsult, föreläsare och författare. I pandemin försvann hans uppdrag över en natt, vilket så småningom fick honom att bege sig ut på en ny startup-resa tillsammans med Beata Wickbom (avsnitt 189), Sofie Lindblom (avsnitt 59) och andra stjärnor. SP CE är en digital mötestjänst för säljorganisationer inom B2B, och syr ihop all kommunikation kring en komplex försäljningsprocess i en och samma plattform. Vi pratar förstås en del om post-pandemins spännande "hybridifiering", men dyker också oväntat ner i vår gemensamma kärlek till Malaysia och huvudstaden Kuala Lumpur, där Jonas bott i fem års tid innan pandemin rullade in. Tillsamammans med Arash Gilan (avsnitt 100) har Jonas Hammarberg skrivit böckerna Get digital or die trying samt Apparnas planet - människans roll i en digital värld. Programledare: Christian von Essen // Inspelat i Kitchen Studio på Roslagsgatan 23 i Stockholm // Läs mer på http://www.hejaframtiden.se
-
Engagemang handlar om frivillig ansträngning över tid.
Beata Wickbom är en av Sveriges vassaste inom digital strategi. Hon är även inspiratör, föreläsare och moderator. Hon skaffade sig tidigt erfarenhet av digitalisering då hon som nybakad handelsstudent började på ett bolag som jobbade med ”internet” och webbplatser.
I detta avsnitt av #KommuniceraMera för att prata om engagemang, kommunikation och digitalisering. Har du ett team eller någon arbetsgrupp där du vill öka engagemanget och få alla att prestera på topp? Lyssna på Beata Wickbom! Beata avslöjar dessutom Sveriges topp 3 mest engagerande bolag.
-
Ombytta roller i veckans avsnitt, Beata Wickbom är vår gäst och HejEngagemangs Niklas Delmar är programledare. Niklas och Beata har ett samtal om ständigt lärande, om utveckling, om beslutsamheten att designa inte bara sitt arbetsliv utan hela sitt liv för maximal utväxling. De resonerar kring potentialen de ser i svenska organisationer och företag, om medarbetarskap […]
The post 55. Beata Wickbom – Engagemang för att designa sitt liv appeared first on HejEngagemang.
-
Ingemar Linnell, fd förbundskapten för Herrlandslaget i handboll pratar om tränarskap, ledarskap, motivation och engagemang. Vi får lyssna till många kloka tankar och erfarenheter om ledarskap på högsta nivå till initiativet Hand the Ball som Ingemars hjärta slår lite extra för just nu. Programledare: Beata Wickbom. Avsnittet producerades av 15kstudios.com
The post 15. Ingemar Linnéll – Tränarskap, ledarskap, motivation! appeared first on HejEngagemang.
-
Möt Henrik Eklund, Regionchef Stockholm Swedbank som brinner för att skapa förutsättningar för ett högt medarbetarengagemang genom att vara modig i sitt egna ledarskap. Vi pratar om kopplingen mellan engagerade medarbetare och verksamhetens framgång och Triathlon. Programledare: Beata Wickbom. Avsnittet producerades av 15kstudios.com
The post 13. Henrik Eklund – Ovanligt ledarskap i en traditionell organisation appeared first on HejEngagemang.
-
Möt Lina Nertby och Mia Clase, skaparna av Food Pharmacy, som sade upp sig från sina jobb för att istället skapa engagemang för tarmen med målet att förbättra folkhälsan. Hur skapar de ett brett engagemang om ett smalt och vetenskapligt ämne? Programledare: Beata Wickbom. Avsnittet producerades av 15kstudios.com
The post 12. Lina Nertby och Mia Clase – Food Pharmacy skapar engagemang för tarmen appeared first on HejEngagemang.