Carolina Frände Podcasts
-
Hur tre tyska bröder som började som bomullshandlare i Alabama blev symboler för en global finanskris - och hur historien om tre tyska bröder kan berätta 160 år av finanshistoria.
Medverkande: Carolina Frände och Mikael Wendschlag. -
Hur tre tyska bröder som började som bomullshandlare i Alabama blev symboler för en global finanskris - och hur historien om tre tyska bröder kan berätta 160 år av finanshistoria.
Medverkande: Carolina Frände och Mikael Wendschlag. -
Kreativ friktion: Varför gör motstånd att vi tänker nytt?
Kulturjournalisten Jan Gradvall sammanför Carolina Frände, teaterregissör och doktorand vid Stockholm Business School med Staffan Bergwik, professor i idéhistoria vid Stockholms universitet, i ett samtal om hur kunskap blir till.
I samtalsfestivalen Öppna rum möttes konstnärer och forskare för att tillsammans tänka nya tankar om aktuella frågor. Hur har hanteringen av fakta kring Covid-19 blivit ett verktyg för politiska intressen? Kan och ska vi verkligen mäta nyttan av konst och forskning? Och hur hjälper en kris oss att tänka nytt?
Öppna rum var ett samarbete mellan konsthallen Accelerator och förlaget Volante. En dag tillägnad öppna samtal där studenter och allmänhet möter professorer och konstnärer i dialog om vårt samhälles utmaningar och möjligheter. Högt i tak, fritt spelrum för nya perspektiv och idéer. -
Skådespelaren och komikern Olof Wretling om humor - ett vansinnigt roligt och tråkigt program.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
VIDEO:Klicka här för att komma till videon med Olof Wretlings Vinterföreställning
Komikern Olof Wretling pratar om något så svårt som humor. Han använder sig av en flanellograf i studion för att skapa en mindmap. Fösta lappen han sätter upp är ”Vad är målet med humor?”.
Som ung hade Olof Wretling en höjdhopparkarriär. På träningarna roade han sig med att härma kända höjdhoppares rörelsemönster och ticks.
- Jag kan hoppa som hela världseliten. Inte lika högt, men härma dom så alla skrattar. Jag hade nog hamnat på pallen i OS om grenen varit hoppa roligt, säger Olof Wretling.
Vi får höra om likheten mellan friidrott och komik och om hur det har gått till bakom kulisserna med nerver, manusbearbetningar och sista-minuten-ändringar.
Om Olof Wretling:Olof Wretling har som medlem i humorgruppen ”Klungan” skapat en rad scenföreställningar. Han har senast för Wermland Opera skrivit ett nytt verk, ”Löparnisses jul – en kaffeskröna” som inspirerats av den klassiska ”Värmlänningarna” och som sätts upp 2021.
Olof Wretling var med och startade det populära radioprogrammet ”Mammas nya kille” 2005. Han har också medverkat i julkalendrar och barnprogram.
- Mitt åttonde vinterprogram ska handla om något mycket svårt, som ändå ligger mig varmt om hjärtat och jag ska gräva där jag står, jag ska prata om... humor. Det kommer bli ett vansinnigt sorgligt program och vansinnigt utmanande, antagligen vansinnigt allvarligt och med största sannolikhet vansinnigt tråkigt, så tråkigt att man knappt står ut, eftersom tråkigheten är humorns kanske viktigaste ingrediens, men inte nog med det, det kommer förstås bli vansinnigt roligt också...tror jag... och nu fick jag också en vansinnig prestationsångest.
Född i Umeå, bor i Karlstad. Tidigare Sommarvärd 2011 och Vintervärd 2011, 2012, 2014, 2015, 2016, 2017 och 2019.
Producent: Carolina Frände
Programmet sändes 31 december 2020. -
Skådespelare, 44 år. Född i Umeå, bosatt i Karlstad. Sommarvärd 2011 och Vintervärd 2011, 2012, 2014, 2015, 2016, 2017.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Det jag ska berätta skulle kunna tas för en skröna, säger Olof Wretling. Klockan är 21.05 när jag kliver på nattåget från Umeå. Tunga, våta fotsteg hörs i korridoren, kupédörren slits upp och in kliver Torgny Lindgren och säger: ” Vilket schit-väder!”
Precis som han ska sätta sig ringer hans telefon: ” Ja det är Torgny...en kopp kaffet. Svart tack”. Jag är på väg till Stockholm för att undersöka mina stämband. Jag tappade rösten mitt under en föreställning. Jag sneglar nyfiket på Torgny och tänker, kan man verkligen säga kaffet om kaffe... Nä jag måste hört fel.
Tåget står stilla i Vännäs och Torgny snarkar. Det är gomseglet, näsvingarna och magen som skapar detta djävulusiska dragande av timmer. När han fått sitt ”kaffet” ska jag fatta mod och inleda ett samtal…och vi ska enas om, jag och Torgny, att dialekten likt ett tumavtryck pekar på vårt ursprung. Och att talet är en spegelbild av självkänslan.
Torgny säger plötsligt en kvinnoröst på andra sidan kupédörren. Torgny hör inte och jag reser mig upp och öppnar. Där står en dyngsur Sara Lidman med fjällräven-ryggsäck och två koppar kaffet.
Jag är nyss fyllda 29 på väg till en stämbandsundersökning och ska dela liggkupé med Torgny Lindgren och Sara Lidman…
Om Olof WretlingMest önskad av lyssnarna och Vintervärd för sjunde gången! Har gett ut boken Fem vintrar och en sommar med manus från sina tidigare program. Vinterprogrammet 2015 resulterade i föreställningen och publiksuccén Diagnoserna i mitt liv. Tilldelades nyligen Gustaf Frödings kulturstipendium för modet att berätta om sina egna diagnoser och för att ha förnyat folklustspelet Värmlänningarna.
Gör åter succé på turnén med föreställningen Mammas nya kille firar jul på måfå. Var med och startade det populära radioprogrammet Mammas nya kille och har som medlem i humorgruppen Klungan skapat en rad scenföreställningar.
– Mitt Vinter i P1 skulle kunna tas för en skröna. In i tågkupén kliver Torgny Lindgren. Jag har egentligen talförbud efter att ha tappat rösten under en föreställning. Men så ringer Torgnys telefon: ”Hallå… ja, jag kan ta en kopp kaffet!”. Eftersom dialekten pekar likt ett tumavtryck på den plats vi kommer ifrån, måste jag bara fråga om jag hört rätt: ”Ursäkta Torgny, sa du precis kaffet om kaffe?” Välkommen till vagn 12 och nattåget mot Stockholm.
Producent: Carolina Frände -
Behövs det verkligen professionell barn- och ungdomsteater när barnen vill och kan skapa själva? Vilka berättelser kan man spela för barn? Varför får inte vuxna sitta med i teaterrummet? Hur ser villkoren ut för scenkonstnärer som möter en barn- och ungdomspublik?
Möt Carolina Frände, regissör och konstnärlig ledare på Kulturhuset/Stadsteatern i Skärholmen.