Concid Podcasts
-
Martech är infrastrukturen för marknadsföring och e-handel. Problemet är att företagen nästan drunknar i olika system som överlappar varandras funktionalitet, underutnyttjas eller kanske inte ens används.
Idag finns det 10 000+ martech-tjänster. Frågan är hur du bringar ordning bland systemen för maximalt utnyttjande?
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Martin Edenström är regionchef på konsultbolaget Concid och han driver bloggen MKSE.com. Han är något av en martech-expert.
Martech är ett samlingsbegrepp för 10 000-tals saas-tjänster som hjälper företag att digitaliseras. Efterfrågan drivs av behoven att förenkla och effektivisera digital kommunikation och försäljning. Utbudet drivs av en stark startup-kultur som vill hitta verkliga problem att lösa och oändligt med riskkapital.
Det finns ett stort värde i att systematiskt gå igenom vilka martech-verktyg ditt företag använder och se till att de används och används på rätt sätt. Säga upp dubletter och kanske hitta bättre martech-verktyg.
Som alltid när det gäller teknik bör man börja med den egna personalen och se till att de hänger med i utvecklingen. -
IT-bolaget Concid är framgångssagan med en miljard i omsättning och siktet inställt på 1000 anställda år 2020. Svindlande siffror. En av grundarna till succén är Bäcksedasonen Peter Hellgren, som här berättar sin personliga historia om det stora intresset för fiske, det dåliga samvetet som ledde till arbetslöshet, faderns tragiska bortgång i leukemi och den osannolika resan fram till det som idag är ett av Sveriges mest framgångsrika IT-bolag. Vänliga hälsningar Vetlanda presenterar Advetspoddarna - del 4.