Ctrl Digital Podcasts
-
Det här är mitt hundrade avsnitt av podden, vilket blir ett helt perfekt sätt att avsluta det här podd-året på. Ett riktigt jubileumsavsnitt.
Så för att göra något lite extra såhär i slutet av 2022 så tänkte jag att det vore perfekt med ett trendspaningsavsnitt där vi blickar framåt. Så jag bjöd in expertpanelen från nyhetsbrevet till att dela de viktigaste trenderna för 2023.
Några av Sveriges ledande experter levererar sina spaningar
De delar tre trender och spaningar var så totalt 18 viktiga trender som du måste ha koll på inom digital marknadsföring. Plus ett par extra trender och tips.
Så här års släpps det många trendspaningar. Jag tycker ofta att många blir ganska svepande och få pratar om vad det faktiskt innebär. Samt hur trenderna kommer att påverka hur vi arbetar med marknadsföring framöver.
Och våra roller som marknadsförare. Så det gör vi i det här avsnittet.
Om gästerna
Ulrika Viberg. SEO-expert med lång erfarenhet inom SEO och grundare av byrån Unikorn.
Karl Lindberg. Expert på paid search och Google Ads. Grundare av performance-byrån AdRelevance.
Sara Öhman. Expert, föreläsare och coach inom sociala medier med fokus strategi för det organiska arbetet.
Fedja Porobic. Growth marketer och experter på paid social. Grundare av growth-byrån Porobic Group.
David Larsson. Expert på innehållsdistribution och inte minst LinkedIn. Chief strategy officer på byrån Trickle.
Anton Gezelius. Expert inom analys med bakgrund inom SEO. Head of measurement och partner på byrån Ctrl Digital.
Om avsnittet
Jag pratar i avsnittet med var och en i expertpanelen i sex kortare intervjuer där vi tar upp deras tre trendspaningar. Ulrika om SEO, Karl om paid search, Sara om social, Fedja om paid social, David om LinkedIn och Anton om analytics.
Vi går igenom trenderna och pratar om varför de kommer att vara så viktiga under 2023. Men också vad de kommer innebära i praktiken för hur vi kommer att jobba med digital marknadsföring.
Du får bland annat höra om:
Google växlar upp granskningen av cookie-policies
Vad som händer kring analysverktyg under 2023
Varför vi kommer att prata mer om IndexNow
Vad semantiska kluster och entiteter är
Annonsautomatisering på Google och Meta
LinkedIn satsar på att bli ett B2B-marketplace
Varför kreatörerna kommer bli så viktiga
Plus en massa mer intressanta spaningar och tips…
Jag delar även mina tankar kring expertpanelens spaningar och mina insikter kring dessa, samt vad jag ser för röd tråd. Och jag passar också på att leverera ett par egna trendspaningar.
Jag hoppas verkligen att du gillar det här jubileumsavsnittet.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde och mer om trenderna här i poddinlägget. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till de olika trendspaningarna.
Länkar
Ulrika Viberg på LinkedIn
Unikorn (webbsida)
Karl Lindberg på LinkedIn
AdRelevance (webbsida)
Sara Öhman på LinkedIn
Saraohman.se (webbsida)
Fedja Porobic på LinkedIn
Porobic Group (webbsida)
David Larsson på LinkedIn
Trickle (webbsida)
Anton Gezelius på LinkedIn
Trickle (webbsida)
IndexNow (webbsida)
IndexNow: What it is and how it benefits you - Yoast (artikel)
How Google is building the future of measurement for the industry - Google (artikel)
About Performance Max campaigns - Google (resurs)
About Meta Advantage - Meta (resurs)
Shaping the Future of B2B Together: LinkedIn Ads Product Roadmap (video)
Hantera spårning server-side och Google Tag Manager Server #89 (poddavsnitt)
Prophet från Meta (verktyg)
CasualImpact från Google (verktyg)
Understanding Incrementality Experiments - Google Skillshop (resurs)
Tidsstämplar
[4:06] SEO: Ulrika delar vad hon ser för trender inom SEO för 2023. UXs roll inom SEO utvecklas, semantiska kluster och entiteter är framtiden för SEO samt IndexNow.
[17:57] Paid search: Karl berättar berättar om de tre trender han ser inom paid search. -
Sämre datakvalitet, utvecklingen kring privacy-regler och hantering av cookies har de senaste åren skapat problem för oss marknadsförare.
Det pratas därför allt mer om att hantera spårning server-side och såväl fördelar som möjligheter det ger. För att lära mig mer om det så bjöd jag in Anton Gezelius från byrån Ctrl Digital.
Det är mycket som ligger bakom den här utvecklingen.
Som marknadsförare så har Apples Intelligent Tracking Prevention påverkat vår datakvalitet i stor utsträckning och lägg till adblockers, utfasning av tredjepartskakor samt regler kring consent och cookie-hantering.
Plus GDPR, compliance-krav och hårdare privacy-regler rent generellt.
Men det finns sätt att minska effekterna av detta och samtidigt uppfylla regler och krav på ett bättre sätt. Och med system som Google Tag Manager Server finns det tekniska förutsättningar att göra det även för mindre företag.
När man pratar spårning server-side så handlar det framförallt om att angripa problemet med sämre datakvalitet samt compliance och privacy. Men också om att minska beroendet av cookies och förbättra IT-säkerhet.
Om gästen
Anton Gezelius är head of measurement och partner på Ctrl Digital. Han har lång erfarenhet både som marknadsförare och analytiker där han på senare år framförallt har specialiserat sig på teknisk implementation och dataarkitektur.
Ctrl Digital är det man kallar en cloud marketing agency där man använder maskininlärning och molntjänster för att hjälpa företag att växa. Man är idag 12 personer och Anton leder ett team av digitala analytiker, analytics engineers och data scientists.
Om avsnittet
Anton och jag pratar i avsnittet om hantering av spårning server-side och vad vi marknadsförare behöver ha koll på kring det. Han förklarar bland annat vad det innebär i praktiken och som skiljer mellan client-side och server-side.
Samt hur Google Tag Manager Server kan hjälpa oss.
Du får dessutom höra om:
De främsta fördelarna och möjligheterna
Däribland hur det kan förbättra datakvalitet
Nackdelar och vanliga fallgropar han ser
Vad många missförstår kring tekniken
Om alla borde satsa på server-side
Vad som krävs rent tekniskt för det
Och hur man kommer igång på ett bra sätt
Samt en massa mer…
Ett riktigt praktiskt avsnitt om server-side och server-side tagging. Anton delar många konkreta tips för att lyckas med det och undvika vanliga misstag han ser.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget.
Anton har bland annat satt samman ett antal länkar till bra artiklar och resurser om server-side tagging, Google Tag Manager Server samt hur man implementerar det. Men också bra resurser kring Facebook Conversion API och Googles Enhanced Conversions.
Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Anton Gezelius på LinkedIn
Ctrl Digital webbsida
Ctrl Digital på LinkedIn
Marketing in a Cookie-less World - Ctrl Digital (artikel)
Server-side Tagging - Ctrl Digital (artikel)
Bring performance and privacy together with Server-Side Tagging - Google (artikel)
Officiell dokumentation för server-side tagging - Google (resurs)
Server-side tagging in Google Tag Manager - Simo Ahava (artikel)
Introduction to Google Tag Manager Server-side Tagging - Analytics Mania (artikel)
About Conversions API - Meta (artikel)
About enhanced conversions - Google (artikel)
Facebook Conversion API using GA4 web tags and a GTM server - Simo Ahava (artikel)
Segment (plattform)
Tealium (plattform)
Tidsstämplar
[4:18] Skillnaderna mellan client-side och server-side. Samt vad det innebär i praktiken att hantera spårning server-side och vad marknadsförare behöver veta om det.
[8:10] Om framtiden för cookies och om server-side är en lösning för det. Och hur intresset för den här typen av lösningar är just nu.
[12:07] Fördelarna med att hantera spårning server-side. Allt från datakvalitet och livslängd på kakor t...