Ebba Witt-Brattström Podcasts
-
I dag blir det inget vanligt avsnitt av Nordegren & Epstein. Istället så lyssnar vi på fyra av de intervjuer som gjorts under hösten i serien "Därför är jag intellektuell".
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det här avsnittet har tidigare publicerats i poddversion.
Ebba Witt-Brattström började efter en lång karriär i Sverige i stället arbeta i Finland. Varför tycker hon att det intellektuella klimatet där är så mycket bättre? Filosofen Jonna Bornemark säger att alla människor kan utveckla sin intellectusförmåga. Vad menar hon med det?
Om poddserien "Därför är jag intellektuell"I serien "Därför är jag intellektuell" får intervjupersonerna förklara vilken roll de tycker att intellektuella spelar, och borde spela, i den svenska samhällsdebatten. För vissa av dem är det självklart att kalla sig intellektuell – andra gör det mer motvilligt. Intervjuerna är gjorda vid olika tillfällen under hösten 2021.
MedverkandeRoland Poirier Martinsson, författare och filosof
Kim Salomon, professor emeritus i historia vid Lunds universitet
Ebba Witt-Brattström, författare och professor emerita vid Helsingfors universitet
Jonna Bornemark, professor i filosofi vid Södertörns högskolaProgramledare: Louise Epstein och Thomas Nordegren
Producerat av: Amanda Rydman, Olle Björkman och Ulrika Lindqvist -
Ebba Witt-Brattström gästar vår serie om intellektuella svenskar (Ca 31 minuter in i avsnittet). Vad innebär det för henne att vara intellektuell? Vi pratar även om demens. Hur bemöter man en dement person på bästa sätt?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I måndags började Krisberedskapsveckan av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. De uppmanar bland annat privatpersoner att packa en krislåda med förnödenheter ifall krisen kommer. På MSB:s hemsida finns förslag på packlista men varför saknas det underhållning i lådan? Vi ringer upp och frågar Anna Teljfors, kommunikatör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Vår serie om intellektuella gästas vi idag av författaren och professorn emerita Ebba Witt-Brattström som ger sin syn på hur det är att vara intellektuell i Sverige. Är det bättre eller sämre än i Finland där hon har arbetat i flera år? Varför tycker hon det är viktigt att lära sig tre språk?
Just nu visas den prisbelönta filmen The Father med Anthony Hopkins i huvudrollen på svenska biografer. Filmen handlar om en alzheimersjuk mans svårigheter att förstå vad som händer runt omkring honom. Verkligheten är nyckfull, skrämmande och ofta helt obegriplig. Är skildringen realistisk och hur kan omgivningen bemöta människor med demenssjukdomar på bästa sätt? Det ska vi prata om med Lena Marmstål Hammar, legitimerad sjuksköterska och biträdande professor i vårdvetenskap vid Mälardalens högskola.
Programledare: Louise Epstein
Bisittare: Thomas Nordegren
Producent: Amanda Rydman
-
Kärleksdrömmar, svek, konventioner och patriarkat. Om författaren Mathilde Wesendonck, Richard Wagners Isolde i operan Tristan och Isolde.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Finns det plats för en skapande kvinna bredvid en genial man? En relevant fråga i samband med att ett av operahistoriens mest omtalade och älskade verk, Tristan och Isolde, skapades under en himlastormande och förbjuden förälskelse mellan två kulturpersoner, Richard Wagner och Mathilde Wesendonck.
Efter premiären av Tristan och Isolde skulle Richard Wagner förneka Mathilde Wesendoncks medskapande av verket.
Im Treibhaus - I växthuset är titeln på en av de dikter av Mathilde Wesendonck som Richard Wagner tonsatte i sångcykeln Wesendonck-lieder. Kammaroperan Im Treibhaus skulle haft premiär juli 2020 i Vattnäs Konsertlada norr om Mora, men fick skjutas upp p g a coronapandemin och hade istället urpremiär där den 23 juli 2021.
Alten Anna Larsson gör Mathilde Wesendonck och tenoren Göran Eliasson gör Richard Wagner. Wagners dåvarande hustru Minna Wagner sjungs av Amelia Jacobsson och Mathilde Wesendonks make Otto Wesendonck sjunga av Ulrik Qvale. Wagners andra hustru Cosima von Bülow sjungs av Rebecka Fjällsby och Johan Rydh gör Johannes Brahms.
Staffan Storm tonsatte här sin första opera och författaren Ebba Witt-Brattström debuterade som librettist.
Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan
-
Kritcirkeln är tillbaka! Vi blickar tillbaka på scenkonståret 2017, då trenden med teaterbearbetningar av böcker var stabil, och så pratar vi om årets första premiärer, som båda råkar bli på Dramaten: Häxorna och Tartuffe. Och så ser vi Eirik Stubos Oidipus/Antigone, när vi ändå är på Dramaten.
Med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg
Kreddlista på sånt vi pratar om i avsnittet:
Houellebecq! Institutet, Siriusteatern och Teaterhögskolan i Helsingfors, på STOFF-festivalen http://institutet.eu/productions/houellebecq/
Främlingsleguanen av Martina Montelius på Teater Brunnsgatan fyra
Hamlet av Jens Ohlin och Hannes Meidal Teater Galeasen
Häxorna av Roald Dahl, manus David Wood, regi Alexander Mørk-Eidem,, Dramaten
Swede Hollow av Ola Larsmo, regi Alexander Mørk-Eidem, Dramaten
Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström på Kulturhuset Stadsteatern och Vattnäs konsertlada
Half life av Sharon Eyal och De l’origine av Olivier Dubois, Kungliga Baletten
Max+ : Untitled Black av Sharon Eyal/Gai Behar och Max av Ohad Naharin, Göteborgsoperans danskompani
NINA - Materialize Sacrifice av Jo Kamamori, Noism1 (Japan) på City Contemporary Dance Festival, Hongkong
Cullbergbalettens 50-årsjubileum på Dansens hus, Eurydike är död av Birgit Cullberg
Mental states of Sweden in Dance av Mattias Andersson och Cullbergbaletten
Nicht Schlafen av Alain Platel, Les Ballets C de la B på Dansens Hus
Dancing on the front porch of heaven - Odes to love and loss av Ulysses Dove med Stockholm 59 North på Orionteatern
The Wonderful and the Ordinary av Gunilla Heilborn, I samarbete med Theater Im Bahnhof, på Dansens hus
Orionteatern: Arise Amazons av Karin Victorin och Rebecka Tiger, Hålet av Mattias Fransson, Automata av Erik Holmström/Malmö Dockteater
Dracula av Victoria Borisova-Ollas på Kungliga Operan och SVT Play
Tartuffe av Molière, regi Staffan Valdemar Holm, Dramaten
Elektra av Richard Strauss med libretto av Hugo von Hofmannsthal efter Sofokles, regi Staffan Valdemar Holm, Kungliga Operan
Oidipus/Antigone av Sofokles i regi av Eirik Stubø på Dramaten
Gunilla Brodrejs lista på "10 sceniska grepp som teatrarna måste sluta med 2018", Expressen Kultur 17 januari: https://www.expressen.se/kultur/10-sceniska-grepp-teatrarna-maste-sluta-med-2018/ -
Det svåra hundrasjuttionionde avsnittet med musikern/poeten Mattias Alkberg. Vi pratade om ärlighet, att vara en stökig person, rapporten i Aftonbladet, att stå på scen, debatten mellan Ebba Witt-Brattström och Knausgård, stamning, musiken, att inte vara konsensusdriven, pengar, att ha fel på en tand och ett knä, spretighet, lycka, operationen av ögat, anarki, barn och givetvis en hel del om när Frans Johansson (Fireside, Les Big Byrd) kastade macka inomhus.Avsnittet presenteras av Unicef.Redaktör och redigering: Lovisa Ohlson. Distribution: Acast. (För Android här! Och i App store här!) Musik: Mattias Alkberg - High Noon, Fyllskalle och (världspremiär!) Tjugonde.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Var är Lars Adaktusson? Det får vi aldrig veta. Men hur bra eller dåligt SL:s verksamhet är får vi däremot besked kring. Dessutom: avundas politiken kulturdebatten? Är det läge att göra Ebba Witt-Brattström till minister?