Edlegios Podcasts
-
Vad är det dina kunder VERKLIGEN vill åstadkomma? Framgångsrik affärsutveckling och innovation bygger på genuin förståelse av kundens behov. Trots denna insikt så är det fortfarande många företag som låter nya produkter och tjänster växa fram i interna konferensrum, på spekulation och utan direkt kontakt med kund.
Företag är ofta väldigt förtjusta i sin egen lösning och har 1000 ord för att beskriva nyttan med den. Men en viktig insikt är att kunden faktiskt (!) inte behöver din produkt. Den är bara ett medel för något annat, nämligen det din kund vill åstadkomma (kundbehov).
Att förstå kundernas verklighet ökar träffsäkerheten radikalt för dig som arbetar med innovationer. Det är helt avgörande att FÖRST bestämma vilket verkligt kundbehov som ska lösas – snarare än att utveckla en lösning på spekulation för att sedan försöka lista ut vem som kan tänkas köpa den.
I detta avsnitt intervjuar Christian Helgesson rådgivaren och kursledaren Anders Ångström som är expert på hur man ökar kundinsikten i organisationer.
Vill du lära dig mer om hur du och din organisation kan öka kundinsikten? Läs mer om Edlegios högaktuella kurs om kundinsikt här.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Gigekonomi och kunskapsindustri - hur man leder experter och gör affärer av kompetens
Den så kallade ”Gigekonomin” växer så det knakar, och vi ser en konsultmarknad som växer stadigt. Många människor gillar möjligheten, som konsultyrket ger, att få insyn i olika branscher och olika organisationer, det är stimulerande och omväxlande. Och många ser stora fördelar i att vara ”sin egen”, med den frihet och flexibilitet det innebär.
Men vad innebär gigekonomin för kunskapsindustrin? Hur leder man experter och hur gör man affärer av kompetens?
Det finns aktörer i marknaden som gjort till sin kärnkompetens att organisera, utveckla, marknadsföra och sälja ”giggare”. De kallas konsultmäklare och de matchar kompetens med ”rätt gig”.
Det här är en intressant marknadsposition eftersom gigekonomin växer så snabbt och så många människor hittar sin försörjning i gigekonomin.
I detta avsnitt så intervjuar Thought Leadership-podden Helena Sjöström som är vice vd på konsultmäklaren Nox Consulting, ett företag som har flera tusen konsulter i sitt nätverk. Helena har genom sin roll en spännande utkikspunkt över kunskapsindustrin och den snabbt växande gigekonomin och en inblick i vad som är viktigt för att lyckas som "giggare"/ämnesexpert/Thought Leader inom sitt ämnesområde.
Är du intresserad av att utveckla din kunskap inom affärsorienterade ämnesområden? Läs mer om Edlegios kurser här!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.