Google Campaign Manager Attribution Podcasts

  • Att mäta och attribuera hur olika kanaler och marknadsföringsinsatser påverkar kundresor är avgörande för hur vi sätter ihop vår kanalmix och allokerar budget.

    Men det blir allt mer komplext. Så för att lära mig mer om attribution och hur det fungerar så bjöd jag in Nilo Kaboteh på Curamando som är en av Sveriges ledande experter på området.

    Och hur man arbetar med det på ett bra sätt.

    Som marknadsförare är det viktigt att ha en god förståelse för attribution samt olika attributionsmodeller och vad de innebär för hur konverteringar och värde tillskrivs. Annars är det lätt att ta felaktiga beslut.

    Om gästen
    Nilo Kaboteh är expert inom martech och adtech på Curamando där hon arbetar mycket med mätning. Och hon är en av Sveriges vassaste personer på just attribution.

    Hon har också sedan 2018 varit med i IABs arbetsgrupper som samlar några av de bästa i branschen för att diskutera aktuella frågor. Och hjälpa såväl annonsörer som publicister.

    Allt från programmatic till attribution och utfasningen av tredjepartskakor.

    Om avsnittet
    Jag pratar i avsnittet med Nilo om vad attribution är, hur det fungerar och varför det är så viktigt inom marknadsföring. Samt vad det finns för olika modeller för att arbeta med det.

    Du får bland annat höra om:

    Vad det finns för skillnader i attribution av olika typer av medier och kanaler
    De främsta utmaningarna som påverkar hur vi kan mäta kundresor idag
    Varför last click är skadligt för hur vi attribuerar konverteringar och värde

    Och mycket mer om hur vi marknadsförare bör tänka kring attribution…

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Plus en massa mer. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar så att du enkelt kan hitta till olika sektioner i intervjun.

    Länkar
    Nilo Kaboteh på LinkedIn
    Curamando (webbsida)

    IAB White paper – Digital Attribution – Digitala kanaler 2019, Kaboteh, Nilo et. alt (whitepaper)

    IAB Digital Attribution Primer 2016 (whitepaper)

    Attribution: the myth, the challenge, and the impact - IAB Sverige seminarium - Från [29:44] (video)

    This Is Attribution with Jeff Greenfield (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Varför sitter vi lugnt i båten när omvärlden mobiliserar för en cookielös framtid? - IAB Sverige (artikel)

    Källa: IAB White paper – Digital Attribution – Digitala kanaler 2019, Kaboteh, Nilo et. alt

    Nielsen Attribution (verktyg)
    Neustar Attribution (verktyg)
    C3 Metrics Attribution (verktyg)
    LeadsRx Attribution (verktyg)
    Adobe Attribution IQ (verktyg)
    Adobe Data Workbench Best Fit Attribution (verktyg)
    Google Analytics Attribution (verktyg)
    Google Campaign Manager Attribution (verktyg)
    Privacy Sandbox Attribution API (verktyg)

    Tidsstämplar
    [2:23] Om vad attribution är och varför det är så viktigt. Nilo förklarar också hur attribution fungerar och hur stor vikt man ska lägga vid det.

    [5:31] Nilo förklarar vilka som är de främsta fördelarna med att arbeta med attribution. Bland annat hur det skapar en ökad förståelse till hur olika kanaler och medier bidrar till konvertering.

    [6:54] Vi pratar om de vanligaste misstagen du ser att många marknadsförare och företag gör. Och vad som är de största utmaningarna med att mäta kundresor idag.

    [9:47] Om vad det finns det för skillnader i mätning av olika typer av medier och kanaler. Och hur olika kanaler arbetar med attribution.

    [15:05] Nilo går igenom om de andra sakerna som har hänt de senaste åren kring bland annat hur kakor hanteras, GDPR, tredjepartskakor försvinner, Apples ATT och ITP. Och hur vi gör för att möta dessa.

    [22:14] Om vad attributionsmodeller är och Nilo berättar om attributionsmodellernas ekosystem. Och hon förklarar både enklare single touch-modeller och mer avancerade multi touch-modeller.

    [26:48] Vilken eller vilka attributionsmodeller Nilo rekommenderar och när. Hon förklarar även de största problemen med last click-attribution och varför den rent av kan vara skadlig för din marknadsföring.